Gå til innhold

Refleksjon: Linux: friheten til å velge


Anbefalte innlegg

Om jeg ikke husker helt feil lar jo f.eks OpenSuse brukeren velge om /home skal ligge på egen partisjon når man installerer.
Det gjelder vell alt av distroer, om ikke i alle fall det aller meste. Og slik har det vell alltid vært også?
Plassering av /home er distro-uavhengig ja, men jeg tenkte på dette som et konkret/spesifikt valg under installasjonsprossessen. Uten at man partisjonerer manuelt mener jeg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sokkalf^ - du har rett i det, og Protected Mode beskytter nok for de fleste vanlige pekeroperasjoner utenfor tildelt minneområde. Noen tilfeller gjenstår allikevel. Protected Mode oppdager ikke alle indirekte feil som gjøres med en Destructor f.eks. Det er også en relativ vanlig programmeringsfeil å håndtere error-traps slik at man fortsetter å eksekvere programmet etter at man burde ha stoppet med en feilmelding istedet. Det blir som å kjøre videre på jordet etter at toget har sporet av skinnene, og resultatet blir uvisst.

 

Men det er jo ikke dette tråden handler om, så det blir vel litt off-topic å fortsette programmeringspraten, selv om det er aldri så hyggelig. Dessuten har jeg ikke satt meg inn i koden til FF slik at jeg kan diskutere dette annet enn generelt utfra egne observasjoner som sluttbruker. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Tar jeg feil eller har alle som har (hatt) problemer i forhold til valgfriheten i Linux fått den informasjonen de ønsker?

 

Jeg har aldri forstått de som klager over at det er så stor valgfrihet i linux. i alle alle andre områder ønsker vi jo valgfrihet.

 

Det er ingen som klager over at det er for mange kanaler på tv, for mange bilmerker, mange forskjellige bensinstasjoner, bilmerker, dekkmerker, pølsetyper, typer ketchup, spillplattformer, politiske partier eller mange forskjellig hovedkort produsenter.

 

 

Linux er for meg kapitalisme i praksis; de som har ett godt produkt vinner over de som ikke har et godt produkt.

Lenke til kommentar

Gi det tid. Det siste tiåret har GNU/Linux tatt over ganske mye av serveroppgaver her i verden, og det neste tiåret kan godt være det tiåret GNU/Linux blir mer vanlig på desktoppen. Desktop på GNU/Linux har tidligere gått tregt i forhold til andre systemer, men har i de par siste årene akselerert kraftig, og det er nå ikke mange måneder mellom store endringer skjer, som KDE-situasjonen akkurat nå.

 

Og ser du relativt vinner klart GNU/Linux over MS og Apple. Hvilket OS er det som er knapt tilgjengelig som OEM og med nesten null betalt reklame rettet mot desktoppen men som også har hatt omtrentlig økning i bruk på desktoppen på 50% de siste tolv månedene?

Lenke til kommentar
Rart hvordan linux ikke vinner over MS og Apple da. Eller er det det at Linux ikke er det supre produktet dere skal ha det til?

 

Nei, Linux kan ikke være det supre produktet folk her inne skal ha det til siden det "ikke vinner" over MS og Apple. Det er jo et kjent faktum at det beste alltid vinner. Det er f.eks. alltid den beste musikken som selger mest etc.

 

Fra spøk til alvor, så har det nok noe med MS sitt monopol å gjøre. Kjøper du en PC i dag, så får du nesten garantert Windows med på den. Hver solgte PC er en solgt Windows-lisens osv. De som ønsker seg noe annet enn Windows kjøper en MAC. Det er jo det eneste alternativet de har hørt om... Markedsføring er med andre ord også en faktor.

Lenke til kommentar

I tillegg er det "ingen" som bruker Linux fordi ikke all maskinvaren/programvaren de har ikke fungerer i Linux, og "ingen" gidder å lage drivere/åpne API eller lage programvare fordi "ingen" bruker Linux. Før Linux tar noe betydelig markedsandel må man bli kvitt høna og egget problematikken, men til tross for dette øker brukermassen for hver dag.

Lenke til kommentar
Gi det tid. Det siste tiåret har GNU/Linux tatt over ganske mye av serveroppgaver her i verden, og det neste tiåret kan godt være det tiåret GNU/Linux blir mer vanlig på desktoppen. Desktop på GNU/Linux har tidligere gått tregt i forhold til andre systemer, men har i de par siste årene akselerert kraftig, og det er nå ikke mange måneder mellom store endringer skjer, som KDE-situasjonen akkurat nå.

 

Og ser du relativt vinner klart GNU/Linux over MS og Apple. Hvilket OS er det som er knapt tilgjengelig som OEM og med nesten null betalt reklame rettet mot desktoppen men som også har hatt omtrentlig økning i bruk på desktoppen på 50% de siste tolv månedene?

Nå leker du med tall her, dere har fremdeles bare noen få prosent. Dere er veldig flinke å argumentere her i tråden, men jeg og venner synes fremdeles ikke Linux er et realt anternativ. Windows bare funker i praktsis, skulle det være på grunn av høna eller egget. Men det bryr jeg meg ikke om så lenge jeg har et fungerende operativsystem.

Lenke til kommentar

Greit det, men da har du heller ikke noe å klage over. Hvis du mener at Linux-utviklerne bør være i stand til å trylle, så får du jo mene det.

 

Om Windows alltid bare fungerer i praksis?

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=225...20drivere...%3F

 

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=225...nne%20drivere...

 

 

Kanskje ikke det er så lett for Average Sixpack (som ITavisen kalte dem), som mange her vil ha det til? I sistnevnte tråd ble også trådstarter nærmest stemplet som en idiot fordi han ikke skjønte dette med drivere.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Nå leker du med tall her, dere har fremdeles bare noen få prosent.

Det er ingen tallek i posten min. Hadde jeg gjort det hadde det hørt mye værre ut for Microsoft.

 

Dere er veldig flinke å argumentere her i tråden, men jeg og venner synes fremdeles ikke Linux er et realt anternativ.

Noe som er fint og flott. Jeg syntes heller ikke at det var et realt alternativ før for litt over ett år siden, og så lenge det holdes et åpent sinn er det ikke noe galt med å holde seg til Windows.

 

Desverre er det noen som av ukjente grunner ser på GNU/Linuxs fremskritt som noe negativt, noe som egentlig er litt absurd. Jo flere alternativer som er tilgjengelig jo mer må alle alternativene forbedre seg for å henge med. Så selv om du er dypt i Microsofts verden burde monopolets fall glede.

Lenke til kommentar

Det er et par saker som fortsatt ikke er 100% i Linux men slik er det er det også i Windows og OSX. Men denne tråden dreier seg jo om Linux:

Ingen native versjon av Photoshop som er en bransjestandard.

For de fleste er dette et verktøy som er langt mer avansert enn mange brukere har behov for, men skal man lære det f.eks for senere yrkesbruk trenger vi en native Linuxversjon. Photoshop f.om versjon 7 tom CS2 fungerer godt via Wine, men dette er en hindring. Det finnes også alternativer for nokså avansert "amatørbruk".

 

Synkronisering / samspill mellom Mobiltelefon og Laptop.

Her er vel Nokiatelefoner og en del andre godt dekket, men for endel telefoner er det komplisert for en vanlig bruker å få dette til å fungere smertefritt. Dette er heller ikke perfekt i andre OS, man har gjerne verktøy men integrasjonen mellom de vanlige applikasjonene og mobilen er ikke universell.

Hardwarekompatiblitet:

Med unntak av chips osv fra bestemte produsenter som f.eks VIA og Creative har dette dreid seg mye om grafikkort, wifikort, lydkort og webcam. Svært mye har blitt gjort på dette området, men endel drivere er fortsatt lukket. For både wifi og grafikkort dreier dette seg nå i stor grad om hvilke kort man bør unngå og ikke hva man MÅ ha. Når det gjelder webcam fungerer dette allerede bra i mange distroer, og de neste versjonene av distroene vil ha dette godt dekket fordi en kar i Belgia (?) satte seg ned og lagde en universell driver for oss alle. Men stort sett er denne problematikken ute av verden.

Kompatibilitet med perifere enheter (Printer/scanner/kamera/mobil)

Her er det litt å gå på, men dette området begynner også å bli godt dekket. Dersom man bruker printeren som et eksempel kan man si at brukere vil kunne kjøpe en printer som støtter Linux for de aller fleste bruksområder, men at man fortsatt bør sjekke nøyaktig modell.

 

Oppdatering av BIOS og Firmware i duppeditter.

Dette er gjerne svært platformspesifikt, og det er få som har tatt tak i dette. Nederst blir det omtalt under KDE

 

Variasjon i kvalitet mellom distroer.

De aller fleste av de større distroene har meget god kvalitet. Men det finnes unntak, og der hvor enkelte distroer har svakheter finner man stort sett en annen som dekker problemområdet bedre. Dette har også med hvilken brukergruppe distroen sikter seg inn mot. Her lønner det seg kanskje å velge en som sikter seg inn mot det brukersegmentet man befinner seg i.

 

Forvirring mellom distroer:

På mange måter kan man skille nokså mye mellom distroene utifra hvilket pakkesystem de anvender, men i tillegg har man forskjellige typer "spinoffs". Når det gjelder spinoffs er Ubuntu et godt eksempel. Når de starter på en ny versjon henter de alt av pakker fra Debian i tillegg til noen de besørger selv. Så setter de sammen alt på sin egen måte og vedlikeholder alt i egne pakkebrønner. Spinoff'ene som bruker Ubuntu som base gjør dette anderledes. De lager sin egen versjon av Ubuntu men lar det aller meste av vedlikehold utføres av Ubuntu og oppdateringer hentes derfra. Enkelte av disse spinoffs har blitt tatt opp i Ubuntu - f.eks Ubuntu Studio som nå finnes i Ubuntu's egne pakkebrønner. Andre spinoffs som f.eks Ubuntu Ultimate ligger ikke der, antagelig fordi kvaliteten ikke er god nok eller at de ikke er enige om forskjellige ting.

Forskjellige skrivebordsmiljø.

Dette kan være forvirrende for en ny bruker som ikke kjenner variasjonene godt nok. Skrivebordsmiljøene prioriterer forskjellig: Noen er svært fokusert på at de skal kjøre godt på eldre maskiner andre fokuserer på å gi brukeren akkurat det de mener brukeren behøver, mens andre igjen vil gi brukeren absolutt alt de kan tenke seg av fikse verktøy osv. Det blir ikke enklere av at selv om de fleste distroer tilbyr flere/mange skrivebordsmiljø så prioriteres disse forskjellig i forskjellige distroer.

Konkurranse innenfor linux

Denne variasjonen mellom distroer og skrivebord er en vesentlig del av hva som driver Linux fremover. Dersom brukere ikke fornøyd med en distro eller ett skrivebordsmiljø skifter de til et annet. Slik har Ubuntu skjerpet de andre distroene på installasjonsrutiner. Gnome er etter hva jeg kan erindre et resultat av at endel mente at KDE var for komplisert, og XFce mener at Gnome er for ressurskrevende. Når Gnome tok mange brukere fra KDE krevde det at KDE måtte se på sitt eget skrivebordsmiljø og finne ut hva som kan gjøres bedre - akkurat slik Gnome har tittet på KDE en gang i tiden. Så vurderer distroene hva som er best egnet for de brukergruppene DE ønsker å nå. Selv om dette kan være forvirrende for nye brukere er dette nødvendig for at Linux skal bli enda bedre, og vi ser stadig resultater av dette arbeidet.

Hva skjer i den nærmeste fremtid?

På hardwaresiden dreier det seg mye om at det blir færre produsenter som tør å levere produkter som er inkompatible med Linux. Noen hardheads er det fortsatt, men for å kunne levere till f.eks UMPC/små bærbare må de nå være kompatibel.

 

På softwaresiden har i tillegg til mange mange tusen frivillige selskaper som Google og Novell gjort en stor innsats for å gjøre Linux bedre. Dette vil fortsette. I tillegg er det noen større saker som vil spille en vesentlig rolle: Kobling mot "Exchange servere" vil bli / er platformuavhengig. Den første Androidtelefonen fra HTPC kommer trolig i Oktober. Splashtop vil være standard på mange maskiner (rask tilgang til nett/epost uten å starte hovedOS).

 

Nokia's oppkjøp av Symbian og Trolltech er interessant for skrivebordet med tanke på forholdet mellom mobile enheter (UMPC/Mobil/MiniLaptop) og bærbar/stasjonær. Dette er også interessant i forhold til proffbruk når det gjelder bedre kobling til bedriftens servere som jo vi være i Nokias interresse.

 

KDE 4.X kommer for fullt

Jeg synes KDE 4.X fortjener en egen omtale fordi den innbyr til å løse en god del av utfordringene. KDE har fått MYE kritikk dette året. Jeg følger endel poster her og der, og denne kritikken har stilnet kraftig. Fokus har gjerne dreid seg om det grafiske (widgets, effekter osv - noen kaller det bling), mens den virkelige jobben har vært å lage en solid platform under panseret. Det jeg ser av kritikk nå dreier seg i all hovedsak om programmer som ikke har kommet i ferdig KDE 4.X versjon enda.

 

Under panseret er det lagt til rette for en vesentlig forbedring av bl.a arbeidsflyt og dette vil ha en direkte innflytelse på hvordan brukere arbeider på maskinen. De har også ryddet kraftig i konfigurasjonsverktøyene og plassert disse mer logisk. At de er plassert mer logisk betyr ikke at de ligger der brukerne er vant til, men at det ligger der hvor det er mest rasjonelt. Derfor må man bruke litt tid på samme måte som når man hopper fra XP til Vista eller OSX.

 

KDE 4.1 vil også komme for OSX og XP/Vista og BSDversjonen er vel akkurat sluppet. Dette gir MANGE muligheter. Det vil si at man kan bruke samme programvare uavhengig av hvilket OS man sitter på. Samme avanserte Epostklient, samme nettleser, samme kontorpakke, samme musikkavspiller. Man kan til en viss grad gjøre dette nå også, men her dreier det seg om en stor mengder progamvare som vil være konsekvent i hvordan de ser ut og brukes.

 

Dette er også interessant fordi hardwareprodusenter kan utvikle verktøy for KDE 4.1 og det vil være tilgjengelig for alle platformer. Eksempler: BIOSoppdateringer, Mobilsynkronisering og oppdatering av Firmware, Temperaturkontroll osv osv. For meg som bruker Thinkpad er ThinkVantage et godt eksempel.

 

Hva bør en førstegangsbruker velge?

Det er ikke helt enkelt å anbefale rett og slett fordi egne preferanser kommer i veien, skal forsøke å være nøytral. Generelt bør man ikke velge en Beta til å starte med, og det beste vil nok være å velge en distro som bare fungerer.

 

Enkel installasjon som "bare fungerer" med standard programvare: Ubuntu 8.04.1 om hardware er ok

Enkel installasjon men vil også lære terminal: Ubuntu 8.04.1 om hardware er ok

Stabil distro men vil også lære terminal: Debian

Solid distro med godt språk og fornuftig kontrollpanel: Mandriva 2008 ONE KDE 3.5.X

Solid distro med godt språk og fornuftig kontrollpanel men tåler Beta: Mandriva 2009 ONE KDE 4.1

Solid distro med tanke på langsiktig stabilt bruk og avansert kontrollpanel: OpenSuse 11 KDE 4.1

Proff i fremtiden: Debian, CentOS eller OpenSuse 11.

Gammel maskin eller ønske om meget rask maskin: Puppy, Arch eller lignende.

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Nå leker du med tall her, dere har fremdeles bare noen få prosent. Dere er veldig flinke å argumentere her i tråden, men jeg og venner synes fremdeles ikke Linux er et realt anternativ. Windows bare funker i praktsis, skulle det være på grunn av høna eller egget. Men det bryr jeg meg ikke om så lenge jeg har et fungerende operativsystem.
At Windows "bare funker" uten videre på maskiner vil jeg påstå er unntaket. Som regel er det en lang og omfattende prosess å få alle drivere til å fungere på ønsket måte. I tillegg skal en del programmer inn, og dette tar tid og er en kjedelig jobb. I tillegg blir systemet tregere til mer det blir brukt, selv med forsiktige brukere. Skal Windows brukes effektivt på en maskin så bør et ferdig oppsett gjenopprettes en gang i året/halvåret for at systemet skal være rimelig stabilt og raskt. Men dette er ikke direkte enkelt.

 

Til sammenligning har Ubuntu etter cirka 15 min med installasjon de fleste drivere på plass, full kontorpakke og fikset dual-boot mot Windows. Det er en del unntak, men på de fleste maskiner så blir driverne satt opp av seg selv. For å ta et eksempel, en laptop som var beregnet på Vista så fungerte alt ut av esken med Ubuntu, mens i Vista var det en god del knoting for å få drivere på plass. Etter å ha vært borti hundrevis av ulike maskiner er konklusjonen entydig; det er fåtall av PCene der Windows fungerer som ønsket. Nå har jeg ikke prøvd Linux på like mange maskiner, men på de jeg har prøvd er andelen der det fungerer bra langt større. Påstanden "Windows bare funker i praktsis" må du nok mye lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar

Omaha skriver alltid interessante innlegg og har verdifulle bidrag til diskusjonen. :)

 

Gnome er etter hva jeg kan erindre et resultat av at endel mente at KDE var for komplisert

Den offisielle begrunnelsen var vel at KDE på det tidspunktet Gnome ble dannet ikke hadde en fri lisens, og mange så dette som et stort hinder. Senere har jo KDE også fått GPL-lisens. Men argumentene mot at KDE var/er for komplisert har også vært der hele tiden. Det motsatte er betegnende nok hovedargumentet mot Gnome - at det er for enkelt, og for lite fleksibelt. Autoriteter som Linus Torvalds har gått ut og kritisert folkene bak Gnome for å "fordumme brukerne ved å gjemme konfigurasjonsvalg". Erfarne brukere ønsker jo ofte å ha mer kontroll over desktopen sin. Gnome er kanskje mindre skremmende på nye brukere, ved at de ikke blir overveldet av funksjoner. Men Gnome-utviklerne avviser overfor Torvalds at de bevisst skjuler konfigurasjonsopsjoner for brukerne. Hvem man skal tro får være opp til hver enkelt.

 

Personlig mener jeg Torvalds har et poeng, selv om jeg hittil ikke har savnet så veldig mye i Gnome selv. Det kommer jo av at jeg ikke er så erfaren Linux-bruker ennå. Videre mener jeg at det ville vært fullt mulig å lage KDE slik at brukeren kan velge en mindre konfigurerbar versjon. F.eks. at KDE kom ferdig innstilt i en "Basic" versjon, men brukeren kunne velge via menyene enten "Advanced" eller "Expert" istedet. Da ville en del Gnome-brukere funnet seg bedre til rette i KDE, tror jeg, og overgangen fra Gnome- til KDE-bruker ble muligens litt enklere.

 

På hardwaresiden dreier det seg mye om at det blir færre produsenter som tør å levere produkter som er inkompatible med Linux. Noen hardheads er det fortsatt, men for å kunne levere till f.eks UMPC/små bærbare må de nå være kompatibel.

Ja. I tillegg har ting som at Dell, Asus og andre store maskinleverandører har begynt å levere Linux med noen av sine maskiner, tvunget frem bedre kompatibilitet på maskinvaresiden. Når Dell og Asus tester kompatibilitet med Linux på sine PC-er, må de jo jobbe med underleverandører av komponenter for å få ting til å virke. Dette presset på komponentmakerne fra de store PC-leverandørene er en viktig drivkraft for aksepten av Linux i markedet på lengre sikt.

 

KDE 4.1 vil også komme for OSX og XP/Vista og BSDversjonen er vel akkurat sluppet. Dette gir MANGE muligheter. Det vil si at man kan bruke samme programvare uavhengig av hvilket OS man sitter på.

Jepp, dette er spennende. Uansett om man bruker Windows, Linux eller Mac i dag, er det vel en ulempe at man som sluttbruker ikke uten videre kan bruke programvare for en av de andre platformene. KDE kan i fremtiden bli det naturlige førstevalget for folk som kjøper ny PC. Ser vi begynnelsen på slutten av den grafiske delen i Windows? Vil Windows i fremtiden bli et kjerne-OS med KDE på topp, på linje med hva Linux er i dag? Det kan fort skje!

Lenke til kommentar

Jeg ser på desktopkonfigurasjon og systemkonfigurasjon som 2 forskjellige saker egentlig. Gnome er litt "tynn" men holder stort sett mål på desktopkonfigurering. I KDE 3.5.X mener jeg dette var ustrukturert slik at det var/er en salig blanding. I KDE 4.1 er dette mye bedre strukturert, og det er etter mitt syn ikke behov for basic/advanced. Man finner forøvrig et slikt skille der det kan være nyttig i KDE 4.1.

 

Utfordringen har etter mitt syn hele tiden vært konfigureringen av systembiten. Dette er et område som skiller distroene ganske mye, fordi det varierer hvor mye arbeide de legger i denne delen. Ubuntu, Xubuntu og Kubuntu er alle tynt besatt på dette området og brukerne må bruke Kommandolinjen. Lærerikt og morsomt, men ikke for alle :innocent:

 

For brukere som ikke ønsker eller liker kommandolinjen ser jeg på Mandriva eller OpenSuse som vesentlig bedre valg, og om jeg skulle ha installert Linux til uerfarne PCbrukere ville jeg ha valgt Mandriva med KDE 4.1 uten forbehold.

Som noen kanskje ser har jeg anbefalt Ubuntu i forrige innlegg. Den anbefalingen gjelder en ny bruker som er fornøyd når han/hun er på nett og har den programvaren han/hun trenger, og som ikke kommer til å endre noe som helst annet enn å oppdatere den programvaren de har installert.

Årsaken til dette er at OpenSuse og Mandriva har utviklet gode systemverktøy som passer som hånd i hanske med KDE 4.1. Mandriva's er mer oversiktlig, bedre oversatt og mer forståelig enn kontrollpanelene i XP og Vista eller hvilken som helst Linuxversjon jeg har testet. OpenSuse er nok bedre egnet for litt mer viderekomne, men YAST er også et godt verktøy som etterhvert har blitt mer logisk. De har mer å gå på riktignok. Ettersom Novell/OpenSuse har vært sterkt involvert i KDE 4.1 passer også dette svært godt sammen.

 

Det er en stund siden YAST ble sluppet fri, men det skjer fortsatt ting der. Novell har en tjeneste hvor utviklere kan pakke for de store distroene i en operasjon. Det vil si at så snart det kommer nye versjoner vil de spare masse tid på å gjøre unna pakking for Debian, Ubuntu, RedHat osv i en operasjon. De arbeider nå med å tilpasse Yast slik at Yast kan bli tilgjengelig for de andre store distroene. Yast kommer jo i KDE 3, KDE 4 og Gnomeversjon, så Yast vil nok bli tilgjengelig for flere distroer dersom de ønsker det.

 

Jeg bruker jo OpenSuse, men 9 oktober kommer Mandriva 2009 KDE 4.1 One. Jeg kommer nok til å bruke OpenSuse fortsatt, men Mandriva vil være det jeg anbefaler til de som skal forsøke Linux for første gang. Fordi den vil være den enkleste for nye brukere å administrere selv.

 

Når det gjelder KDE 4.1 er jeg helt overbevist om at det blir det dominerende skrivebordsmiljøet fremover. Potensialet når det gjelder Interoperabilitet, funksjonalitet, grafisk presentasjon og ikke minst arbeidsflyt er såpass stort at jeg tror det blir vanskelig å komme utenom rett og slett. Derfor tror jeg også at det vil være en fordel for nybegynnere å starte med KDE 4.1. De vil ende opp med det før eller senere uansett. Tror jeg da.....

 

For bedrifter vil KDE 4.1 ha den fordelen at de står friere. De kan introdusere KDE på toppen av hva som helst, og når brukerne er migrert kan de velge hva som skal ligge i bunn helt fritt. Så kan de som har behov for OSX eller spesielle MSfunksjoner fortsatt sitte med dette mens de som ikke har slike behov vil sitte i samme miljø men med lavkost Linuxmaskiner. Dermed kan de som ønsker det migrere i sitt eget tempo.

Endret av omaha
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har brukt kubuntu (ubuntu med KDE skrivebord) i 6 uker og er storfornøyd. har også prøvd opensuse, men der fikk jeg ikke lydkort eller nettverkskort til å virke, men ellers var det et veldig bra system. Jeg valgte kubuntu fordi jeg liker veldig godt KDE skrivebordet og syntes det er behagelig å jobbe med. Jeg anbefaler på det sterkeste å prøve Linux vis du vil prøve noe nytt og spenende!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig bra artikkel. Eg er ingen Linux-brukar(utenom til server kanskje), men eg tykkjer likevel at fleire burde prøve det. Til mange ting så er det veldig bra. Sjølv så held eg mykje på med medie-relaterte ting så folk kan gjetta seg fram til kva eg brukar.

 

Elles så er eg veldig enig i mykje av det Manuel skriv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...