Gå til innhold

Kommentar: Datakultur ikke kultur?


Anbefalte innlegg

Jeg har selv sendt min klage til Skatteetaten (per sneglepost), og fått svar på et par spørsmål om dette (per e-post). Jeg har lagt ut hele korrespondansen så langt ut i tråden om klagebrev her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8728&st=140

(innlegg 154 og 155 i den tråden, for de som ikke gidder å lese så langt)

 

Det jeg i det minste fikk svar på, er at det ikke er Internett-linjen som skattlegges her, men det med det lokale nettverket. Dvs. Skatteetaten tydeligvis er av oppfatningen at "folk kommer for å spille med/mot hverandre og dele filer med hverandre via det lokale nettverket", og dermed er dette mva-belagt.

 

Det jeg da stusser på, er om de også krever mva fra arbeidsplasser der et lokalt nettverk er sentralt for kommunikasjon; "de ansatte kommer på jobb hovedsaklig for å kommunisere med hverandre via det lokale nettverket". Jeg har selvfølgelig ikke turt å spørre dette spørsmålet direkte, ettersom jeg ikke vet hva slags type svar jeg vil få tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra artikkel. Skuffet over at kravet fortsatt gjelder. Burde jo være helt klart momsfritak. Men la oss nå ikke spamme ned byråkrater. Signer heller oppropene. Se hvor mange man kan få til å gjøre det innen kort tid.

 

Finnes to på opprop.no :

 

http://www.opprop.no/opprop.php?id=neitilmoms

 

http://www.opprop.no/opprop.php?id=neitiltg

 

Lag en facebookgruppe. Inviter så mange dere klarer. Link til all info som ligger der ute om saken.

 

Send disse linkene og informasjonen til f.eks. Kristin Halvorsen.

Lenke til kommentar
å sitte 5000 usosiale svette nerder å trykke på en boks er ikke kultur.

 

Mere sosialt kan det vel ikke bli...

 

Skattefritak for organisert piratkopiering? Latterlig!

...FØR, når TG faktisk dreide seg om det kreative, kunne noe slikt forsvares.

 

De siste årene er det bare sklidd helt ut. Det piratkopieres så mye at det faktisk skader kulturen...

 

Så alle show/konkurranser/relasjoner blir svekket fordi folk sitter i et nettverk ....

Fortsatt mye kreativt på TG.

 

Kanskje se "The big picture" Og ikke henge deg oppi små ting. + Skattemyndighetene belager seg på

lokale nettverket i følge NeonNero.

:)

Endret av Trickster
Lenke til kommentar
Jeg har selv sendt min klage til Skatteetaten (per sneglepost), og fått svar på et par spørsmål om dette (per e-post). Jeg har lagt ut hele korrespondansen så langt ut i tråden om klagebrev her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8728&st=140

(innlegg 154 og 155 i den tråden, for de som ikke gidder å lese så langt)

 

Det jeg i det minste fikk svar på, er at det ikke er Internett-linjen som skattlegges her, men det med det lokale nettverket. Dvs. Skatteetaten tydeligvis er av oppfatningen at "folk kommer for å spille med/mot hverandre og dele filer med hverandre via det lokale nettverket", og dermed er dette mva-belagt.

 

Det jeg da stusser på, er om de også krever mva fra arbeidsplasser der et lokalt nettverk er sentralt for kommunikasjon; "de ansatte kommer på jobb hovedsaklig for å kommunisere med hverandre via det lokale nettverket". Jeg har selvfølgelig ikke turt å spørre dette spørsmålet direkte, ettersom jeg ikke vet hva slags type svar jeg vil få tilbake.

 

Du er klar over at det du har gjort er på grensen av å være lovstridig, og at dersom din agering i saken skader KANDU kan du stilles erstatningsrettslig ansvarlig. Man kan nemlig ikke agere på en måte som gjør at det gis inntrykk av at man er fullmektig/representant for noe uten å være det. Og for å rydde all tvil av vegen, retten til å klage gjelder kun de som er direkte parter i en sak.

 

Apropos ditt siste avsnitt. Dersom man selger tjenester/produkter (avgiftsbelagt virksomhet) der data/datanettverk/datakommunikasjon er en sentral del av innsatsfaktorene i produksjonen vil disse alltid være en del av prisgrunnlaget og således være belagt med merverdiavgift. F.eks et konsulentfirma vil aldri la være å ikke ta med "datakostnader" i prisgrunnlaget. Er virksomheten eksplisitt utenfor avgiftsområdet, er det heller intet å beregne mva på.

 

Spørsmålet om mva krever at det er omsetning (varer, tjenester, billetter) som er/kan være avgiftspliktig. At man kommuniserer på et nettverk utløser ikke merverdiavgift, spørsmålet er om man direkte eller indirekte tar betalt for det.

 

Og svaret som du referer i en annen tråd forteller faktisk det jeg har trodd hele tiden. Skatteetaten har en helt logisk tolkning i henhold til regleverket slik det er utformet og tolkes pr dato. Det viser også at KANDU har gjort en tabbe/feil som er stor nok til at jeg tildels vil si som følger, - her har dere gjort en så stor feil at dere kan ha det så godt. Ut fra svarbrevet tyder det på at KANDU var kjent med at de kunne bli krevd for merverdiavgift alt i november 2005. At de på grunnlag av dette ikke har tatt nødvendige skritt som å søke om unntak etter merverdiavgiftslovens § 70 kan ikke skatteetaten noe for. At man i det hele driver et såpass stort arrangement i økonomisk henseende uten å knytte til seg nødvendig kompetanse er ikke helt bra.

 

At jeg som tidligere mener at skatteetatens tolkning er for restriktiv i forhold til kulturbegrepet er en annen sak.

Lenke til kommentar
å sitte 5000 usosiale svette nerder å trykke på en boks er ikke kultur.

 

Sorry men du har ikke forstått at TG er bla. det stedet mange av oss som tilbringer store deler av fritida vår forran pcen faktisk kan møte de vi snakker med når vi sitter forran pcen.

om det så er via forum, Ventrilo e.l., IRC osv.

 

og innenfor data så er det mange forskjellige konkuransearter.

f.eks. overklokking, e-sport, casemodding og mere. og allt dette vil jeg si er kultur. og jeg regner med jeg har fler i ryggen når jeg sier dette

Lenke til kommentar
Det burde da ikke være vanskelig å finne en eller flere politikere i opposisjon som gjerne ville ha spillt politisk mynt på denne saken ved å ta det opp i en spørretime? Kan i alle fall ikke se at Frp ville latt en slik sjanse gå ifra seg...

 

Akkurat det partiet er vel ikke særlig glad i kultur? Man kan kanskje kalle det et antikulturparti?

Lenke til kommentar

Kryssposter denne her:

En ting jeg finner interresant er at det de mener ikke er "kultur" og dermed ikke mva-fritatt er leie av nettverkstilgangen. Dette føles mer som et halmstrå å gripe etter enn en reell grunn. Her kan det argumenteres med nettopp det at dette er en del av opplevelsen på TG som et opplevelses-senter. Som vi alle jo vet er fritatt. Joda vi leier mulighet til å spille og ta del i opplevelsen. Men for meg blir det som å si at (og la meg ta et eksempel fra noen som har fått innvilget mva-fritak) en trebåtfestival skulle betalt mva for leie av båtplass for båtene. Ikke bare møtes de og har opplevelser, men de betaler jo arrangør for å legge til der også. Så den delen burde i følge logikken til skatt-midt vært mva-pliktig.

 

I tillegg kan det argumenteres på at spill ER kultur. Så nettverket er en forutsetning for utførelsen av den kulturelle biten. Spill blir omtalt som elektronisk sport. Det har tilogmed vært de som har ønsket å få slikt inn i OL. Bør tilgangen til vannet mva-legges for olympiske svømmere?

HAR faktisk en lavere instans anledning til å overprøve en uttalelse på departement-nivå? Selv om det ikke er eget departement det går innunder? For Fra kulturdepartementet er det jo uttalt at spill er kultur. Greit dette går inn under skatt/avgift og dermed finansdepartementet, men å undergrave egen regjering på denne måten er ikke noe som burde vært godtatt. Detblir å sammenligne med UDI-skandalen der det blitt oppholdstillatelse til en rekke personer i klar strid med instrukser fra regjering. Den saken endte med at den ansvarlige måtte ta sin hatt og gå.

Denne saken er kanskje ikke like kontroversiell, men det bunner ut i det samme prinsippet og det burde derfor ikke være noe anderledes her.

 

Ser en ildsjel her har greid det kunststykket å faktisk komme i dialog med riktig kontor via epost. Kjempebra. Om du finner noen av argumentene mine gode nok så er det bare å låne dem i neste epost. Det gjelder forsåvidt resten av dere.

Lenke til kommentar

@L4r5:

 

Når det gjelder opplevelsessentere er det etter loven krav til fast infrastruktur og anlegg for at de skal være fritatt merverdiavgift. Så den kan ikke brukes direkte i denne sammenhengen.

 

Ellers til de som etterlyser svar fra Kristin Halvorsen, ho gav faktisk et svar i spørretimen på Stortinget i April, link til svaret.

 

Interessant i den sammenheng er at det tydelig går fram at KANDU har søkt unntak etter § 70.

 

@VikingGz. Omsetning av mat og drikke på konserter, teater, danseparty etc er avgiftspliktig. Dersom deler av billetten dekker mat/drikke skal det betales merverdiavgift av den delen av billetten. Faktisk kan man komme i den situasjon at hele arrangementet blir avgiftspliktig selv om deler er innen kulturbegrepet. Så bruker vi den som "sammenligning" med TG, er faktisk skatteetatens vedtak helt korrekt.

 

Det er alt for mye synspunkter og sammenligninger i denne saken som viser fraværende eller manglende kunnskap om merverdiavgiftsloven etc. Ikke det at jeg mener det er noe som folk skal ha greie på, men da bør man generelt unngå sammenligninger som risikerer å falle i grus. Personlig mener jeg argumentasjon knyttet til hva som skjer på TG holder.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Det burde da ikke være vanskelig å finne en eller flere politikere i opposisjon som gjerne ville ha spillt politisk mynt på denne saken ved å ta det opp i en spørretime? Kan i alle fall ikke se at Frp ville latt en slik sjanse gå ifra seg...

 

Akkurat det partiet er vel ikke særlig glad i kultur? Man kan kanskje kalle det et antikulturparti?

Tror nok FrP er mer for TG som kulturarrangement enn f.eks. opera. For å sitte på TG er mindre snobbete enn å høre på traktorkonsert.

Lenke til kommentar
@L4r5:

 

Når det gjelder opplevelsessentere er det etter loven krav til fast infrastruktur og anlegg for at de skal være fritatt merverdiavgift. Så den kan ikke brukes direkte i denne sammenhengen.

 

Ellers til de som etterlyser svar fra Kristin Halvorsen, ho gav faktisk et svar i spørretimen på Stortinget i April, link til svaret.

 

Interessant i den sammenheng er at det tydelig går fram at KANDU har søkt unntak etter § 70.

 

Jeg spyr av hvor vanskelig folk skriver når de skal skrive "byrådkratisk".

Hva er poenget med å svare? Jo, for å svare. Hva er poenget med å skrive så vanskelig at folk stusser over hvordan man skal tolke det? Det er ikke noe poeng, men det viktigste er jo at man ikke kan angripe byråkratiet. Derfor har man lover (selv om dette kanskje ikke gjelder denne saken) som f. eks tilsier at sensorer under oppkjøring til f. eks MC men er uansett viktigst. Dvs. at hvis du har fått en sensor som er på trynet (slik som jeg fikk engang) som stryker på ting som ikke er strykeverdig så kan du sende klage, men da kan sensor bare si "nei, det var ikke det jeg sa, men blablabla" og legge til masse som han/hun ikke nevnte på rapporten/den muntlige tilbakemeldingen (selvopplevd..)

 

Dette systemet går seg selv i stå ved å beskytte seg selv. Ser ikke helt poenget i slike lover da dette i hovedsak er lagd for at ting skal fungere..

Lenke til kommentar

Hva om vi gikk aktivt inn for å få media mer inn på banen i denne saken. Om vi hadde klart å få til en debatt mellom Kandu og Skattemyndighetene om hvor vidt kravet til skattemyndighetene har hold i virkeligheten. Nå ser dessverre ikke jeg så mye på TV, så hvilke debatt program det burde være vet jeg ikke, men jeg har søkt (lynkjapt) på google og fant bl.a. at man kunne fremme forslag til TV2's Tabloid. Om bare nok folk melder fra at dette er en debatt man er interressert i å følge, vil det nok ikke ta lang tid før TV2 ser seg om etter noen som kan stille i debatten. Om noen som er litt flinkere med ord enn det jeg er kanskje kunne satt seg ned og skrevet forslaget, også sendt det inn til f.eks [email protected] (om det ikke er noen andre debatt program som egner seg bedre.) Eller om alle bare skriver inn hvert sitt forslag, så burde det kunne få noen øyenbryn til å reise seg i TV2 redaksjonen. Slaget er jo vunnet om vi bare vinner medias interesse for saken :) .

Lenke til kommentar
å sitte 5000 usosiale svette nerder å trykke på en boks er ikke kultur.

 

- 25000 svette halvfulle idioter på Ullevaal som jubler over en lærkule, er ikke kultur.

- 50000 kalde rødsprengte nerder på Holmenkollen som heier på flyvende ekorn, er ikke kultur.

- En haug harry folk i Nismoskjorter på Rudskogen som snakker bil, er ikke kultur.

- 1350 pent kledde mennesker på et isflak i Bjørvika lyttende til en skrålende italienere, er ikke kultur.

Lenke til kommentar

I denne saken synes jeg myndighetene kunne behandle en evt. søknad om fritak for moms, med tilbakevirkende kraft, positivt. TG er i det store og hele fin ungdomskultur, mener jeg.

 

Når det er sagt, mener jeg at:

 

- Momsen er for høy, det halve hadde vært bedre

- Moms bør differensieres mer på varegrupper/tjenester

- Dobbeltbeskatning med moms og avgifter på samme vare bør unngås

- Momsfritak bør kun gis i unntakstilfelle

- Kultur bør i utgangspunktet ikke få momsfritak

- Unntakssøknader for kultur bør sees på med generell godvilje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...