Gå til innhold

Kommentar: Datakultur ikke kultur?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tror TG kommer til å tape den retsaken for å være erlig... er ikke ulovlig å kreve inn så mye at de går konkurs..

 

men at det er dårlig gjort synes alle ;) sikkert noen i skatteetaten også :p

Men det er vel ulovleg å ta moms på kultur?

 

og der har vi det store spørsmållet :)

Lenke til kommentar
tror TG kommer til å tape den retsaken for å være erlig... er ikke ulovlig å kreve inn så mye at de går konkurs..

 

men at det er dårlig gjort synes alle ;) sikkert noen i skatteetaten også :p

Men det er vel ulovleg å ta moms på kultur?

 

og der har vi det store spørsmållet :)

Nei. Spoersmalet er om TG er "kultur nok", ikke om kulturarrangementer skal betale moms. Okei?

Lenke til kommentar
Skattemyndighetene mener på sin side at deltakerne kun kommer for å leie internettlinje.

 

 

Nå vet jeg ikke hvilken linje de har, men kan tippe min 5mbit linje hadde vært bedre enn den linjen TG har til rådighet(mtp på at 5000 deler den).

 

 

Når jeg sjekket TG07 fikk jeg 60mbit så'e.. Varierer jo selvfølgelig, men du skal ha rimelig bra hjemme for å overgå hva TG tilbyr.

Lenke til kommentar

skatteetaten har vist eneste oppgave og det er å kreve inn penger.

i dette tilfellet er de så griske at de krever inn all restmomsen på en gang tiltross for at de vet ( de må de noe å tenke med ) at TG kam bli slått konkurs av det. de kan da tro at staten har lys til å miste momsen fra TG for de neste årene.

har de forstått at de faktisk kan gå glip av all momsen når TG ikke eksisterer lenger ?

 

så kommer spørsmålet om TG skal betale moms ?

Lenke til kommentar
Skattemyndighetene mener på sin side at deltakerne kun kommer for å leie internettlinje.

 

 

Nå vet jeg ikke hvilken linje de har, men kan tippe min 5mbit linje hadde vært bedre enn den linjen TG har til rådighet(mtp på at 5000 deler den).

TG08 hadde en total kapasitet på 3 Gbit/s, hvor 100 Mbit/s var forbeholdt onlinespill. Altså i overkant av 0,5 Mbit til hver deltaker, men så er det veldig få som faktisk benytter denne kapasiteten. Det er jo det interne nettverket som er spennende med TG, ikke internettilknytningen.

Lenke til kommentar
Skattefritak for organisert piratkopiering? Latterlig!

...FØR, når TG faktisk dreide seg om det kreative, kunne noe slikt forsvares.

 

De siste årene er det bare sklidd helt ut. Det piratkopieres så mye at det faktisk skader kulturen...

 

Er du helt fjern? ...

Skal folk piratkopiere så kan da vitterlig nesten hver nordman i landet nå gjøre det om de ønsker, 365 dager i året, fra sin egen godstol hjemme. Det er "ingen" som har behov for å reise på TG for å piratkopiere.

 

Jada, det foregår sikkert piratkopiering på TG, det benekter jeg ikke, men neppe i noen større stil enn det som disse 5000 nerdene uansett hadde piratkopiert uansett om de var der eller ikke. I dag hvor ADSL og annet bredbånd er allmannseie så er det da viterlig ikke noe manko på båndbredde til å laste ned søren du skulle ønske...

 

I uansett tilfelle så er det bare latterlig å peke ut kun de negative elementene når det finnes så mange positive elementer som klart utveier de negative (og det vet du at det gjør). Alt fra lærerike foredrag til kreative konkurranser og e-sport mm. Det blir like dumt som å si at pga. det er dop på rosgilde og kvartsfestivalen (om den ikke var konk) så burde arrangementene bli lagt ned.

 

-Stigma

 

-Stigma

Lenke til kommentar
"Hvis Kandu ikke klarer å skaffe millionen Skatteetaten krever innen fristen 8. august, er det sannsynlig at The Gathering vil bli slått konkurs. "

Her har du ikke gjort hjemmeleksa di, André. Det er svaert sjeldent selskaper blir begjaert konkurs av skattemyndighetene mens det behandles en anke. Se for deg at KANDU vinner ankesaken, men saa er de begjaert konkurs. da snakker vi forferdelige erstatningsutgifter for staten. Skatteetaten sender regningen til inkasso, KANDU bestrider kravet, skatteetaten begjaerer konkurs, men de rette myndighetene avslaar begjaeringen (det vil si, utsetter konkursen til etter klagebehandlingen).

Krisemaksimering. Mange stygge ord og overdrivelser. Artikkelen er rett og slett ikke verdig aa publiseres i en serioes nettavis à la hw.no. Trist, da artiklene fra din side stort sett er veldig gode. Denne saken burde nok dekkes av en som ikke er saa voldsomt personlig engasjert :)

 

Helt enig. Dette var en slett artikkel/kommentar. Full av feilinformasjon, forvridninger, ja rett og slett dårlig. Latterlig dårlig. Det finnes et godt ord for slik: Syting!

 

Kandu får bare ta kampen og se an prosessen, for det hele vil sannsynligvis løses i løpet av prosessen; enten ved at Staten fraviker momskravet eller ved at Kandu, som har penger og har tatt høyde for momskravet, betaler.

 

Kultur eller ikke?

Endret av Diffidentia
Lenke til kommentar

Spiller da ingen rolle om TG er et kulturarrangement eller ei, det er en god mulighet for nerder å møte motsatt kjønnede eksemplarer av sin art. Dermed oppstår muligheten for reproduksjon. Da nerder typisk er intelligente humanoider, og intelligens antas å være arvelig i noen grad, vil resultatet av sik genetisk miksing være positivt for samfunnet. Dette burde i seg selv være grunn nok for statlig støtte i form av skattelette, eventuelt subsidier.

Lenke til kommentar
Hmm la meg berre sjå om eg forstår det her. Når eg leiger meg bil køyrer den lange turen fra Askvoll (kysten av sogn og fjordane) til Hamar og betaler 1000-2000 kroner i billeige samt bensin for so og betale 500-700 Kr for bilett samt penger for mat og nødvendigheter (litt dyrere enn når du er heime og kan lage den heilt sjølv) gjer eg alt det her for og leige ei jevla nettlinje? Ka feila skattedirektortoet, dette reknestykket går jo til h******; lønner seg jo på ingen måte :p

 

Dette kan vel gå under definisjonen smøring vil jeg tro, det må nok desverre skje på eget initativ at de faktisk tar turen.

 

 

Ellers kjempeflott artikkel, får håpe de riktige personene som faktisk kan gjøre noe med dette får lest den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

TG, er mer enn bare piratkopierng Kaptein_S, det er riktignok en del piratkopiering på TG, men en må huske på at arrangørene ikke støtter piratkopiering, det er privatpersoner som setter opp DC++ hubbene.

 

 

Så påstanden om at TG er organisert piratkopierng er mildt sagt på jordet, da arrangørene ikke støtter opp om piratkopiering. Det er privatpersoner som får dette til.

Selvfølgelig kunne nettverksansvarlige på TG ha sperret av mer for og hindre piratkopiering, men det går en fin linje mellom lovlig kopiering av filer, og piratkopiering. Og skal en sperre for piratkopiering så sperrer en ofte for lovlig kopiering av filer. Dessuten tar det mye tid og sperre opp for piratkopiering, og en må tenke på at de nettverksansvarlige på TG gjør dette frivillig uten og motta lønn for det.

 

Nå kommer det sikkert en flåsete kommentar om at de legger opp til piratkopierng ved og tilby et så raskt lan, og en så rask nettlinje, så tar meg friheten til og svare på det med en gang:

Selv om en tilbyr et raskr lan og en nettlinje med mye båndbredde betyr ikke det at en legger opp til piratkopiering, finnes utall bedrifter med rask nettlinje og raskere lan, det betyr ikke at de vil at ansatte skal bedrive piratkopiering.

La oss ta et eksempel fra min virkelighet:

På skolen der jeg jobber har vi 100mbit synkronlinje, og Gbit lan over store deler av bygget, betyr det at vi da vil at elever og ansatte skal piratkopiere?

 

 

Dessuten så begynner folk flest og få så rask nettlinje hjemme at skal en først piratkopiere ville jeg ikke ha dradd ræva mi opp fra godstolen og dratt til hamar for og bedrive piratkopiering.

 

Edit: liten skriveleif

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TG, er mer enn bare piratkopierng Kaptein_S, det er riktignok en del piratkopiering på TG, men en må huske på at arrangørene ikke støtter piratkopiering, det er privatpersoner som setter opp DC++ hubbene.

 

 

Så påstanden om at TG er organisert piratkopierng er mildt sagt på jordet, da arrangørene ikke støtter opp om piratkopiering. Det er privatpersoner som får dette til.

Selvfølgelig kunne nettverksansvarlige på TG ha sperret av mer for og hindre piratkopiering, men det går en fin linje mellom lovlig kopiering av filer, og piratkopiering. Og skal en sperre for piratkopiering så sperrer en ofte for lovlig kopiering av filer. Dessuten tar det mye tid og sperre opp for piratkopiering, og en må tenke på at de nettverksansvarlige på TG gjør dette frivillig uten og motta lønn for det.

 

Nå kommer det sikkert en flåsete kommentar om at de legger opp til piratkopierng ved og tilby et så raskt lan, og en så rask nettlinje, så tar meg friheten til og svare på det med en gang:

Selv om en tilbyr et raskr lan og en nettlinje med mye båndbredde betyr ikke det at en legger opp til piratkopiering, finnes utall bedrifter med rask nettlinje og raskere lan, det betyr ikke at de vil at ansatte skal bedrive piratkopiering.

La oss ta et eksempel fra min virkelighet:

På skolen der jeg jobber har vi 100mbit synkronlinje, og Gbit lan over store deler av bygget, betyr det at vi da vil at elever og ansatte skal piratkopiere?

 

 

Dessuten så begynner folk flest og få så rask nettlinje hjemme at skal en først piratkopiere ville jeg ikke ha dradd ræva mi opp fra godstolen og dratt til hamar for og bedrive piratkopiering.

 

Edit: liten skriveleif

 

Tror ikke du har helt fått med deg realitetene her. Hvor mange % av den interne nettvekstrafikken på TG går med til lovlig kopiering? Er vel heller promiller det er snakk om. Jeg var sist gang på TG for 13 år siden, da var det også MYE piratkopiering, dog uten lokalnettverk på mangen Gbit. Men fokuset var da heller på det kreative. DA kunne en muligens forsvare momsfritak synst jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TG, er mer enn bare piratkopierng Kaptein_S, det er riktignok en del piratkopiering på TG, men en må huske på at arrangørene ikke støtter piratkopiering, det er privatpersoner som setter opp DC++ hubbene.

 

 

Så påstanden om at TG er organisert piratkopierng er mildt sagt på jordet, da arrangørene ikke støtter opp om piratkopiering. Det er privatpersoner som får dette til.

Selvfølgelig kunne nettverksansvarlige på TG ha sperret av mer for og hindre piratkopiering, men det går en fin linje mellom lovlig kopiering av filer, og piratkopiering. Og skal en sperre for piratkopiering så sperrer en ofte for lovlig kopiering av filer. Dessuten tar det mye tid og sperre opp for piratkopiering, og en må tenke på at de nettverksansvarlige på TG gjør dette frivillig uten og motta lønn for det.

 

Nå kommer det sikkert en flåsete kommentar om at de legger opp til piratkopierng ved og tilby et så raskt lan, og en så rask nettlinje, så tar meg friheten til og svare på det med en gang:

Selv om en tilbyr et raskr lan og en nettlinje med mye båndbredde betyr ikke det at en legger opp til piratkopiering, finnes utall bedrifter med rask nettlinje og raskere lan, det betyr ikke at de vil at ansatte skal bedrive piratkopiering.

La oss ta et eksempel fra min virkelighet:

På skolen der jeg jobber har vi 100mbit synkronlinje, og Gbit lan over store deler av bygget, betyr det at vi da vil at elever og ansatte skal piratkopiere?

 

 

Dessuten så begynner folk flest og få så rask nettlinje hjemme at skal en først piratkopiere ville jeg ikke ha dradd ræva mi opp fra godstolen og dratt til hamar for og bedrive piratkopiering.

 

Edit: liten skriveleif

 

Tror ikke du har helt fått med deg realitetene her. Hvor mange % av den interne nettvekstrafikken på TG går med til lovlig kopiering? Er vel heller promiller det er snakk om. Jeg var sist gang på TG for 13 år siden, da var det også MYE piratkopiering, dog uten lokalnettverk på mangen Gbit. Men fokuset var da heller på det kreative. DA kunne en muligens forsvare momsfritak synst jeg.

 

Og hvor sa jeg største delen av nettet på TG gikk med til lovlig kopiering?

Lenke til kommentar
TG, er mer enn bare piratkopierng Kaptein_S, det er riktignok en del piratkopiering på TG, men en må huske på at arrangørene ikke støtter piratkopiering, det er privatpersoner som setter opp DC++ hubbene.

 

 

Så påstanden om at TG er organisert piratkopierng er mildt sagt på jordet, da arrangørene ikke støtter opp om piratkopiering. Det er privatpersoner som får dette til.

Selvfølgelig kunne nettverksansvarlige på TG ha sperret av mer for og hindre piratkopiering, men det går en fin linje mellom lovlig kopiering av filer, og piratkopiering. Og skal en sperre for piratkopiering så sperrer en ofte for lovlig kopiering av filer. Dessuten tar det mye tid og sperre opp for piratkopiering, og en må tenke på at de nettverksansvarlige på TG gjør dette frivillig uten og motta lønn for det.

 

Nå kommer det sikkert en flåsete kommentar om at de legger opp til piratkopierng ved og tilby et så raskt lan, og en så rask nettlinje, så tar meg friheten til og svare på det med en gang:

Selv om en tilbyr et raskr lan og en nettlinje med mye båndbredde betyr ikke det at en legger opp til piratkopiering, finnes utall bedrifter med rask nettlinje og raskere lan, det betyr ikke at de vil at ansatte skal bedrive piratkopiering.

La oss ta et eksempel fra min virkelighet:

På skolen der jeg jobber har vi 100mbit synkronlinje, og Gbit lan over store deler av bygget, betyr det at vi da vil at elever og ansatte skal piratkopiere?

 

 

Dessuten så begynner folk flest og få så rask nettlinje hjemme at skal en først piratkopiere ville jeg ikke ha dradd ræva mi opp fra godstolen og dratt til hamar for og bedrive piratkopiering.

 

Edit: liten skriveleif

 

Tror ikke du har helt fått med deg realitetene her. Hvor mange % av den interne nettvekstrafikken på TG går med til lovlig kopiering? Er vel heller promiller det er snakk om. Jeg var sist gang på TG for 13 år siden, da var det også MYE piratkopiering, dog uten lokalnettverk på mangen Gbit. Men fokuset var da heller på det kreative. DA kunne en muligens forsvare momsfritak synst jeg.

Men herregud, det er jo ikke det som skjer paa lokalnettverket som betyr noe!! Det er rammen rundt som gjoer det til et kulturarrangement. Det er det sosiale man driver med som ikke skjer foran skjermen!

Lenke til kommentar
Spiller da ingen rolle om TG er et kulturarrangement eller ei, det er en god mulighet for nerder å møte motsatt kjønnede eksemplarer av sin art. Dermed oppstår muligheten for reproduksjon. Da nerder typisk er intelligente humanoider, og intelligens antas å være arvelig i noen grad, vil resultatet av sik genetisk miksing være positivt for samfunnet. Dette burde i seg selv være grunn nok for statlig støtte i form av skattelette, eventuelt subsidier.

 

litt kjipt at det er 4992 gutter, og 8 jenterder hvert år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...