Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

På tide med en dose med bilder igjen.

 

Har montert de fancy spotkassene i andre etasje og vanlige SG-spotkasser nede ettersom det ikke er diffusjonssperre der. Har vært vanskelig å plassere de med tanke på symmetri og alt annet, men er fornøyd med resultatet.

 

Toalettet i andre etasje:

 

353840.jpeg

 

Gang andre etasje:

 

353844.jpeg

 

Kontor/pc-rom andre etasje:

 

353845.jpeg

 

Kjøkkenspisestue:

 

353846.jpeg

 

Kjøkken:

 

353847.jpeg

 

Tv-stue:

 

353848.jpeg

 

Spisestue/andre del av stuen:

 

353849.jpeg

 

Bod første etasje:

 

353850.jpeg

 

Vaskerom:

 

353851.jpeg

 

Bad første etasje:

 

353852.jpeg

 

Pokerrom:

 

353853.jpeg

 

Har garderoberommet nede, vindfanget og gangen igjen, får se om jeg får tatt det i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nok bli tilstrekkelig mye lys og ja, det skal kunne dimmes. Ikke med dimmere, men med switchdim. Mener å huske at merket er Tridonic og det som er kult med de, er at de kan brukes med Dali, Dsi og touchdim. Jeg velger touchdim til å begynne med, så får vi se hva penger det er til overs og om jeg konverterer hele anlegget til Dali.

 

Gjorde ferdig spotboksene i dag, begynt på boksingen nå. Blir vel drøyt å ta bilder av alle boksene, så blir et bilde som smakebit. Ellers har vi isolert og begynt på ventilasjonsanlegget som en kan se på bildet fra garderoberommet.

 

Gangen nede:

 

354072.jpeg

 

Vindfanget:

 

(Ble vel tett, men ikke så mange alternativer.)

 

354073.jpeg

 

Garderoberommet:

 

354074.jpeg

 

Boksing på kortveggen i pokerrommet, blir bokser for stikk, datauttak og tv.

 

354076.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg holder en finger på 12V .

Regner med det blir herk å borre 2-3-4 hull i en plate for å få alle til å passe. Lykke til.

Det taes bilder og mål av hvor spottene skal være og vi borrer ut alle en etter en

 

Magneter ja den var ny. Selv synnes jeg det var stress nok å sette opp en sponplate med hull til 2 kontakter og en bryter , 3 hull med 1mm klaring 3 steder.

 

Kassene er vel så store at det ikke gjør noe om spottene er 1nanometer ute av senter bare de ellers er i water med hverandre/platen

Endret av War
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan du ser for deg at det gjøres, men hele taket plates i ett. Det taes bilder og mål av hvor spottene skal være og vi borrer ut alle en etter en, ikke noe problem.

 

Må jo nevne at spotkassene fra Optime kommer med en funksjon der en plasserer en magnet på innsiden av dekselet som vender ned mot platen. Når taket er platet, kan en putte på en magnet på undersiden og se hvor spottene skal være.

Lenke til kommentar
Magneter ja den var ny. Selv synnes jeg det var stress nok å sette opp en sponplate med hull til 2 kontakter og en bryter , 3 hull med 1mm klaring 3 steder.

 

Kassene er vel så store at det ikke gjør noe om spottene er 1nanometer ute av senter bare de ellers er i water med hverandre/platen

 

Det stemmer, det er rom for slingringsmonn, men jeg håper og tror at jeg har montert boksene slik at spottene skal komme på linje. Det som er litt spennende med Optime-boksene, er at det er et kammer for trafoen, så spotten kan ikke komme for nær den.

Lenke til kommentar

Vi tutler på i huset for tiden, med ventilasjonsanlegg og boksing og rørsetting. Rørleggeren har begynt, så slenger ut noen bilder. Kommer bilder av det elektriske når jeg er nærmer meg ferdig i første etasje.

 

Bokser i stuen, tv-veggen.

 

358674.jpeg

 

Kjøkken

 

358675.jpeg

 

Toalett i andre etasje.

 

358676.jpeg

 

Bad tredje etasje.

 

358677.jpeg

 

Vask og dusj på bad tredje etasje.

 

358678.jpeg

 

Bad første etasje.

 

358679.jpeg

 

Rørskap på vaskerom.

 

358680.jpeg

 

Vaskerom, her kommer det varmtvannstank, vaskemaskin, tørketrommel og skyllekar.

 

358681.jpeg

Lenke til kommentar

Jo, takk. :) Som tidligere nevnt, kunne sikkert dokumentasjonen vært enda nøyere, men spørs hvor leservennlig det hadde blitt da.

 

Vi har nå bestemt oss for badekar, eller nesten iallfall. Det blir innfliset med kararmatur.

 

Royal Scandinavian Linea

 

127e33de620ae94528de4c3deb451bc2.jpg

 

Blir spennende å se. :)

Lenke til kommentar

Blir sweet med badekar, blir gjerne ikke så ofte brukt, men gud så herlig når en først bruker det. Vi har valgt et kar som er 180cm lang for å ha god plass.

 

Jeg har fortsatt med rørsettingen i første etasje idag. For de spesielt interesserte, kan framgangsmåten nevnes.

 

- Monterte alle boksene.

- Rørsatt for høyttalere.

- Rørsatt for telepunkter.

- Rørsatt for tv-uttak.

- Rørsatt for stikk.

- Rørsatt for utelys.

- Rørsetter for spotbokser.

- Rørsetter for tilførsler til lys.

- Rørsetter for Dali-system.

 

Ferdig rørsatt bod.

 

359365.jpeg

 

Har en ikke tegninger, må en lage. ;)

 

359350.jpeg

 

Edit: Legger ut et snitt fra et bilde som jeg fant på bt.no. Tydeligvis tatt i sommer en gang da en ser at det er kun grunnmuren som er kommet på plass. Linky

 

359420.jpeg

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg har rørsatt og bokset for røykdetektorer også.

 

Er tilnærmet ferdig med boksing og rørsetting i første etasje nå, må bare gå over det en gang i morgen, dobbeltsjekke at alt er som det skal. Vurderer å legge fram et rør fra tavlen til hver av termostatene for varmekablene i tilfelle jeg vil trekke en kabel for styring senere.

 

Slenger opp et bilde av rørene fra første etasje, har bare andre og tredje igjen. ;)

 

360752.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg holder på med fagprøven jeg nå, og jeg ville mye heller hatt huset ditt enn den rønna jeg er i nå. Jeg kan jo slenge med et par bilder av andre-etasjen (prøven min er loft-etasjen):

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

 

 

 

Tro det eller ei, men det bor faktisk en fyr der!

 

Huset ditt ser veldig spennende ut, jeg har lyst å bygge hus selv ... men det er en drøm som er langt fra å bli en virkelighet :p

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg er ferdig med boksing og rørsetting i første etasje.

 

Har supplert med følgende:

 

Rør til utjevningsjord til vannfordelingsskap.

 

Rør til hver av termostatene for varmekabler i tilfelle sentralstyring senere.

 

Rør til kursen for gang, vindfang og garderobe i tilfelle det blir et soverom der senere og junior som bor der skal drive 4 stk NAD-effektforsterker. :)

 

Rør i tilfelle boblebadekar.

 

Rør og boks til bryter for stikk over vindu.

 

Rør og boks i tilfelle vi monterer peis i kjellerstuen og veggen blir omgjort til brannvegg.

 

Slenger ut to videoer, som forsåvidt er ganske like, for å illustrere at det gjerne ble litt mye rør gitt.  :innocent:

 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...