Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så mye å skrive hjem om for tiden. Min far og svoger jobber på gavlveggen på deres side, mens jeg flytter stein. Det har vi gjort i dag og i går. I den anledning vil jeg herved kåre vinneren av årets beste verktøy og treningsapparat 2008:

 

35140409.jpg

Grafsen. (Eller krafse, som det tydeligvis heter.)

 

Den er rett og slett genial. Og jeg har vondt i musklene.

Lenke til kommentar

Da var dagens økt over. Været har vært så som så med vind, regn og hagl, men heldigvis mest opphold.

 

Vi begynte med å tette rundt bjelkene til terrassen. Vi har begynt på kledningen i front som gjorde at vi fikk tatt med oss "kassettene" på terrassen. De måtte på sammen med et beslag som skal være under altandøren. Blir tøft når østveggen er ferdig.

 

308078.jpeg

 

308079.jpeg

 

308080.jpeg

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Liker du ikke karnappen?

 

Edit: Vi har forresten gjort noe i dag også.

 

Klemt på plass vindtetting under vinduene i takopplettet. Ble spikret på plass diverse etter at jeg tok bildet, så er ikke et bilde av det ferdige produktet. Ellers tok vi på et belegg som skal gjøre at vannet renner ned på sutaket istedenfor ned langs gipsen og inn i skjøten.

 

Hentet ellers en god del mer kledning.

 

310301.jpeg

 

310302.jpeg

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke? Liker du ikke karnappen?

 

Desverre ikke :p Det er jo selvfølgelig litt stilig inni, men det bryter liksom linjene på en måte. Ser man på gamle hus med karnapper idag ser det ikke særlig fint ut. Men nå fikk jeg bare sett litt av den da, så det ser kanskje bedre ut fra en annen vinkel ;)

Endret av DSG
Lenke til kommentar

For å si det sånn, min søster og svoger har mindre vinduer på den veggen der, på den veggen passet det iallfall veldig godt med en karnapp, ellers hadde det blitt en sabla stor låvevegg.

 

Jeg synes det er fint, men har tidligere irritert meg over hvor lite nyttig det er. Blir mest for pynten sin del spør du meg. Nå skal det sies at huset var tegnet slik når vi valgte det, så dette er ikke noe vi har valgt eller valgt bort. Jeg synes iallfall det blir veldig bra og fint, som te_hestad sier, det blir fint at det bryter.

Lenke til kommentar

Tid for bildeorgie igjen.

 

I går og i dag har vi laget ferdig kisten i fronten, inklusiv rør ut på terrasse til lys og høyttalere. Litt småfiks ordnet opp i på gavlveggen vår og kledd ferdig veggen på baksiden. Begynner nok på kisten bak i morgen. Tar tid å ta opp og ned stillas gitt.

 

313031.jpeg

 

313032.jpeg

 

313033.jpeg

 

313034.jpeg

 

313035.jpeg

 

313036.jpeg

 

313038.jpeg

 

313040.jpeg

Lenke til kommentar

Da var trykktesten unnagjort.

 

Meget spennende å være med på, det blir satt trykk på huset for å teste hvor tett huset er. Når en åpnet et vindu eller en dør, var det et enormt sug inn huset. Vi gikk rundt og kjente på steder hvor det kunne trekke inn luft og tettet de.

 

Nå har jeg ikke knuseroen på forskrifter og regler, men slik tror jeg at det er:

 

Etter dagens forskrifter, skal et hus være så tett at det forekommer opp til fire luftutskiftninger per time. Etter forskriftene som kommer i august 2009, blir kravet på 2,5 luftutskiftninger per time. Som en ser på pc-en, ligger nå huset på ca 1,8-1,9 luftutskiftninger per time.

 

314056.jpeg

 

314044.jpeg

 

314045.jpeg

 

314046.jpeg

 

314047.jpeg

 

314048.jpeg

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...