Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Da var jeg begynt på rørsetting i andre etasje. Rørsatt (og bokset) for:

 

 

 

Høyttalere i stue og på veranda.

 

Brannalarm 2.etg.

 

Begynt på rørsettingen fra parabolen og ned til sikringsskapet. (Det virket plutselig så lite, men det tok sin tid.)

 

Nå skulle jeg laste opp bilder av litt rørsetting og et par alternative løsninger gjort av rørleggeren, men får ikke lastet opp til bildr.no, så da får det komme senere.

 

 

 

Edit: Bilde av påbegynt "stereovegg".

 

363055.jpeg

 

 

Fra avstand ser det greit ut med rørene til rørlegger, men om en ser det fra siden, vil jeg påstå at rørene ikke kommer helt inni veggen når platene skal på.

 

363056.jpeg

 

363057.jpeg

 

 

Samme med taket.

 

363058.jpeg

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi gjør vel omtrent det vi drømmer om, så en kan kalle det et drømmehus ja. :)

 

Ja, jeg jobber som elektriker.

 

Angående rørleggerarbeidet, har de nå vært og ordnet opp etter seg, dog med blandet resultat.

 

Det er blitt fikset med rørene som kommer opp fra fordelingsskapet og under taket.

 

364096.jpeg

 

364097.jpeg

 

364098.jpeg

 

Angående et annet problem, så var ikke løsningen helt slik jeg hadde sett for meg.

 

Slik så det ut etter at de først hadde vært der:

 

364099.jpeg

 

Slik så det ut da de hadde ordnet det, de skulle bare sette på en "mansjett". Jeg har aldri sett en slik mansjett.

 

 

364102.jpeg

 

 

Ellers så er rørsettingen for sentralstøvsugeren snart ferdig.

 

364104.jpeg

Lenke til kommentar

Et flott hus du bygger deg, med et godt planlagt el-system både for nåtid og framtid! De downlight-kassene i 2. etg, hvem er det som leverer de?

 

Ref bildene av cisternene til toalettene, burde ikke disse være montert med membran på baksiden? Mon om ikke det er krav til at evt lekkasje der ender opp i våtrom?

 

edit: fant linken til optime.no :)

Endret av danielh
Lenke til kommentar

Artig at du spør angående toalettene. Jeg har ennå ikke vært på et bygg eller hus hvor de monteres slik, med tanke på membran i tilfelle lekkasje, men hørte av en bekjent at dette var aktuelt et annet sted. I dèt tilfelle, ble badet gjort helt ferdig, med fliser, membran og alt, deretter ble veggdelen for toalettet montert, for så å bli kasset inn og fliset.

 

Vet ikke helt hvordan forskriftene er, men ettersom det blir bygget slik i huset vårt, håper og tror jeg at dette er godt som gull. (Selv om jeg ser problemet ved en eventuell lekkasje.)

Lenke til kommentar
Artig at du spør angående toalettene. Jeg har ennå ikke vært på et bygg eller hus hvor de monteres slik, med tanke på membran i tilfelle lekkasje, men hørte av en bekjent at dette var aktuelt et annet sted. I dèt tilfelle, ble badet gjort helt ferdig, med fliser, membran og alt, deretter ble veggdelen for toalettet montert, for så å bli kasset inn og fliset.

 

Vet ikke helt hvordan forskriftene er, men ettersom det blir bygget slik i huset vårt, håper og tror jeg at dette er godt som gull. (Selv om jeg ser problemet ved en eventuell lekkasje.)

 

Har sett det bli gjort på samme måte i andre nybygg, og har fundert litt over det selv.. Kanskje du burde legge opp k-rør til fuktsensor der i alle fall?

 

Ta i alle fall en titt på denne artikkelen og la rørleggeren svare på noen av problemstillingene der. Kanskje sisternekasse er en løsning som gir bedre nattesøvn, spesielt etter 5 år når reklamasjonsretten er gått ut.

 

Ikke meningen å ødelegge gleden med å bygge hus, men det er jo kjekt å gjøre det på beste måte når man har muligheten :)

Lenke til kommentar

Legge opp rør til fuktsensor.. Tja, da må jo det ende et sted hvor jeg har tilgang til senere?

 

Jeg ser problemet, og skulle gjerne ønske at vi hadde vært klar over dette tidligere, men så langt som vi er kommet nå, blir det nok ikke gjort noe med det.

 

Vi får krysse fingrene for at rørleggeren har gjort jobben sin. ;)

Lenke til kommentar

Skal du/har du legge/lagt rør for nettverk?

Om du for eks har en telefonline nede hvor du seter på ADSL så kunne det vært kjekt med en router/switch der nede og kabler inni vegg til noen rom så du får en RJ-45 boks på veggen på arbeidsrom osv?

Eller skal du gjøre som mange andre, borre og trekke ledninger utenpå? Tråløs?

Skal du ha riksTV eller ligger det kabel i bakken der du bor?

 

Selv skal jeg ha 2TV, 2 sensor,2 kamera,1 aksesspunktmulighet og 3 nettverksbokser i alle rom som vil ende opp med 10 rør fra alle rom til kjelleren uten om strøm. Regner med 3-400 rør som ender i kontrollrommet. Vil iallefall ha muligheten for alt og ikke trekke utenpå senere/ oppgradering.

Lenke til kommentar

Jeg har og skal legge rør for nettverk og diverse. Kan jo ta rommene:

 

Kjellerstue:

To bokser for data i vegg - direkte til sikringsskapet.

En boks for data eller tv i tak til projektor, direkte til sikringsskapet og et rør til boks der stereo kommer.

En boks for tv i vegg - direkte til sikringsskapet.

En boks for høyttalere der stereo kommer, går ut til seks bokser for høyttalere i rommet.

 

Soverom nede/garderobe:

En boks for data i vegg - direkte til sikringgskapet.

En boks for tv i vegg - direkte til sikringgskapet.

En boks for høyttalere, går ut til to bokser i rommet.

 

Gang nede:

En boks for telepunkt - direkte til sikringsskapet.

 

Soverom/kontor andre etasje:

En boks for data i vegg - direkte til sikringgskapet. (To rør.)

En boks for tv i vegg - direkte til sikringgskapet. (To rør.)

En boks for høyttalere, går ut til fire bokser i rommet og to utenfor.

 

Stue:

En boks for data i vegg - direkte til sikringgskapet. (To rør.)

En boks for tv i vegg - direkte til sikringgskapet. (To rør.)

En boks for høyttalere, går ut til seks bokser i rommet og to på altanen.

En boks for reservepunkt på motsatt side av hvor stereoen kommer.

 

Tre soverom oppe:

En boks for data i vegg - direkte til sikringgskapet.

En boks for tv i vegg - direkte til sikringgskapet.

En boks for høyttalere, går ut til to bokser i rommet.

 

Da tror jeg at jeg har husket alt.

 

Jeg gjør alt for ikke å være avhengig av trådløst nettverk, men kommer til å ha det slik at jeg f.eks kan surfe utendørs. Siden jeg skal ha et gulvstående sikringsskap, regner jeg med å få alt inni der av svakstrømsutstyr. Samme gjelder parabolen, har to K20 rør fra parabolen til skapet, går med 20-rør til alle boksene i rommene. (Samme gjelder datapunktene.)

 

Vi går nok for enten Canal Digital eller Viasat. Det er dessverre ikke klart for Get eller andre kabeltv-leverandører her.

 

Angående 3-400 rør til et rom, det en skal tenke på når en har mye mer rør enn vanlig, er at bærende konstruksjon skal tåle all gjennomborringen for å få alle rørene inne i veggen. Jeg har allerede ørlite dårlig samvittighet hos meg, og jeg har egentlig ikke så altfor mye mer enn vanlig, så det bør kanskje planlegges inn hvis du skal ha en kingsize installasjon. Og prisen. ;)

Lenke til kommentar

Da var det kveld i kveld også.

 

I dag har jeg ikke fått gjort noe på det elektriske, holder fremdeles på med rørsetting i andre etasje.

 

Det har jeg ikke fått jobbet med i dag, ettersom vi har støpt badegulvet i tredje etasje. Vi blandet betongen for hånd (les: med en litt maskulin stavmikser) ettersom det å få en blandemaskin opp tre etasjer uten trapper er litt tungt og ville blitt en stor kostnad å få pumpebil på en lørdag. Resultatet ble temmelig bra spør du meg.

 

Ja, forresten, jeg la varmekabelen i går kveld, gikk smertefritt. :)

 

366620.jpeg

 

366621.jpeg

Lenke til kommentar
Tror ikke det er spurt om før, men det er vanlige bjelkelag i tre.

 

Regner med du har lydmatter da?

 

Her har vi betong og lydmatter mellom 1 etasje og kjelleren, og vanlig bjelkelag med lydmatter mellom 1 og 2 etasje. Har/skal dere ha unger i fremtiden er det greit at det ikke høres ut som at huset skal rase sammen når de leker... :p

Lenke til kommentar

Vi har nok ikke lydmatter eller lydhimling. Eneste som isolerer for lyden, er isolasjonen i etasjeskillene.

 

Får heller henvise ungene til første etasje. Eller nærmeste lekeplass. ;)

 

Nei, alvorlig, lyden er faktisk ikke så gale. Når vi jobber i hver vår etasje, må vi skrike ganske bra for å høre hverandre, selv om trappehullet er ennå åpent. Det vil jo forsåvidt alltid være åpent, men med en trapp i senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At du må skrike er en ting, men unger tramper, og det er det du kommer til å høre. I leiligheten min hører jeg nesten ingen lyder, det eneste jeg klarer å høre er når huseierens datter på fem løper over gulvet, noe hun gjør relativt ofte. Man skulle ikke tro at småunger uten vekt kan lage så mye lyd :p

Lenke til kommentar

Det går forsåvidt i det samme nå for tiden i huset, rørsetting. Jeg nærmer meg ferdig med andre etasje, så her kommer en foreløpig kursfortegnelse for de som lurte.

 

  • Varmtvannstank
  • Vaskemaskin
  • Tørketrommel
  • Vaskerom: Lys, varmekabel og stikk
  • Bad: Lys, varmekabel og stikk
  • Sportsbod: Lys, stikk, varmekabel og sentralstøvsuger
  • Gang, vindfang og garderobe: Lys, varmekabel og stikk
  • Utelys
  • Varmepumpe
  • Kjøleskap
  • Oppvaskmaskin
  • Platetopp
  • Komfyr
  • Mikrobølgeovn
  • Kjøkken: Stikk, ventilator og lys
  • Kontor og toalett: Stikk, utvendig stikk og lys
  • Stue og gang: Stikk, stikk utvendig altan, lys
  • Ventilasjonsanlegg
  • Soverom 1, soverom 2: Lys og stikk
  • Soverom 3, bad: Lys, stikk og varmekabel

Dette er den foreløpige kursfortegnelsen, i tilfeldig rekkefølge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Burde du ikke hatt en egen kurs til sentralstøvsuger? De trekker jo en del, pluss startstrømmen ... jeg tenker bare siden det er stikk og varmekabel på samme kurs, uten at jeg vet hva du skal bruke det til ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...