Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Han må jo ha stikk utenom sentralstøvsugeren i boden. Og sentralstøvsugere er ofte monstersugere i forhold til sånne små chihuahuaer du får til 500 kr på elkjøp :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde du ikke hatt en egen kurs til sentralstøvsuger? De trekker jo en del, pluss startstrømmen ... jeg tenker bare siden det er stikk og varmekabel på samme kurs, uten at jeg vet hva du skal bruke det til ;)

 

Sentralstøvsugeren er på 1,7kW og varmekabelen er vel på 500-600w, husker ikke i farten. Det vil si et forbruk på 2,3kw, hvis begge står på bånn spiker. Med en 16A kurs, er det 1,3-1,4kW igjen. Stikkontaktene i boden er ikke tiltenkt noe spesielt, så tror det skal holde.

 

Stikk'n er sikkert til støvsugern. Burde ikke være noe problem så lenge han ikke skal ha en monstersuger.

 

Selv ble jeg ganske overrasket at den faktisk trakk 1,7kW. Men en får sikkert en ministøvsuger på 1,2kW, så hvorfor ikke, den skal jo faktisk suge helt fra tredje etasje.

 

 

Sentralstøvsuger er et must i store hus, med mange trapper i hvertfall.

 

Tror det blir utrolig digg med sentralstøvsuger. Er egentlig vant med det fra mine foreldres hus og foretrekker den løsningen. Vet om mange som irriterer seg over den lange slangen, men heller en lang og lett slange enn en liten støvsuger som gjerne ikke suger så bra, på hjul som lager riper i parketten og en ledning som en må putte i over alt.

 

Edit: Komma er kult.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Tusen takk. :)

 

Det var litt derfor jeg laget bloggen, jeg lurte litt på hvordan det foregikk og letet etter noe lignende selv. For de som er interesserte, så fant jeg nylig en siden som heter vibyggerbolig.no, hvor det blogges av stor skala.

 

Angående det å hive seg på noe slikt, var jeg nok ikke innstilt på at det skulle bli så omfattende som det har blitt. Så for meg noen økter her og der hvor jeg gjorde det elektriske, kanskje malte litt her og der. Nå har det blitt enormt mye mer, men jeg liker å tro at vi sparer en del penger på all innsatsen vi gjør.

Lenke til kommentar

Er ikke mye å ta bilder av til bloggen nå, men er ferdig med boksing og rørsetting i andre etasje. Er ferdig med boksing i tredje etasje og har begynt på rørsettingen. Ble ferdig i dag med tilførslene til alle data- og tv-punkt. Å sy rørene fra tredje til første etasje, har vært en utfordring, men det ordner seg for snille gutter. :)

 

Gruer meg ørlite til rørsetting i taket i tredje etasje. Plasten er kommet på plass der og det er lektet ned med 32 eller 36mm lekter, noe som gjør at jeg ikke har all verdens plass til rør og bokser i taket. Men det ordner vel seg det også.

 

Edit: Vi fikk forresten montert beslaget på pipen i dag, skal se om jeg får tatt bilder av den i morgen.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Da mener jeg og håper at alle rør tredje etasje til andre etasje og andre etasje til første etasje er på plass. Jeg har prøvd å få dette ferdig, da er jeg iallfall ferdig i de to første etasjene slik at det er klart for snekkerne når de kommer tilbake. Da er det kun tredje etasje igjen, som jeg gruer meg litt til..

 

Prøvde å filme litt i området rundt sikringsskapet for å illustrere hvor trangt det er, blir en del rør til slutt gitt. (Kvaliteten kan sikkert diskuteres til det kjedsommelige, men pytt sann. ;))

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Personlig ville jeg gått for Prefix 16mm 2xCat5. Jeg vet ikke om Teccon lager Prefix med Cat6, men de burde, Cat5 er utdatert. (Jeg har forresten vært på omvisning på Teccons fabrikk, den ligger ikke langt fra der jeg bor :p )

 

Men, det ser jo ut som du har lagt rørene pent, så å trekke burde ikke være et problem (med unntak av tiden). Å trekke selv en enkel kabel i et 16mm-rør gjennom flere etasjer er et helvete med et par bøyer ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

16mm rør går helt fint hvis det er rett fram, enten opp/ned eller bort, men er det en sving eller to, foretrekker jeg 20mm rør.

 

La oss si at jeg hadde lagt 16mm 2xCat5, så hadde jeg vært veldig skeptisk om en hadde greid å trekke det om ved en senere anledning. Jeg har, som sikkert tidligere nevnt, lagt 20mm rør fra skapet til hvert tele- og tv-punkt, noe som jeg mener er bra, ettersom en kan trekke det meste gjennom og selv om det er en sving eller to, så kommer en gjennom.

 

Angående å trekke to datakabler til hvert punkt, så tror ikke jeg at får bruk for det på alle rom. I de rommene hvor det er litt action, som kontor, tv-stue og kjellerstue, har jeg to 20mm-rør til hvert punkt, noe som skal holde. (Tre rør i kjellerstuen inkludert til projektor.)

 

Hvis jeg skulle bli så kravstor at jeg en gang vil trekke Cat6, er det snop med 20-rør. :)

 

Angående framdrift, er jeg tilnærmet ferdig med all rørsetting i veggene i tredje etasje, mangler bare rør til lys over speil på badet. Sydd sammen rommene idag, inklusiv kaldloft og kneloft. Fått fram rør til panel for ventilasjon.

 

Kaldloftet ble overraskende stort, blir plass til alt mulig skrot her oppe gitt.

 

375910.jpeg

 

375912.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg vil anbefale å trekke Cat6 med en gang, dersom du skal ha en mediaserver stående en plass (som er nokså vanlig i dag) eller uansett; den ekstra hastigheten kommer godt med. Filoverføring på 100Mbit er treigt :p Kabelen er litt dyrere, men Cat 5e (som vi trekker i dag) er en standard fra 2001, sier litt ;)

Lenke til kommentar

Kabelen er nok kjøpt inn, Cat5e, samme er kontakter. Cat6 er framtiden, ingen tvil om det, bygges ikke et bygg i dag av litt større dimensjon med et Cat5-nettverk. Men anyway, til mitt bruk, sjekking av diverse nettsider og onlinepoker, tror jeg nok at det nettverket holder i massevis ettersom jeg hittil har greid meg med trådløst.

 

Det som er litt artig, noe som jeg merker både i virkeligheten og i bloggen, et forslag om løsningen som er litt bedre og bare litt dyrere. Det som er, er at jeg skulle ønske jeg kunne klemt til på alt. Smarthus, knx/eib og eller tidenes feteste nettverk. Dette gjelder ikke bare elektro, men også kjøkken, gulv, bad osv. Men om en plusser på ørlite på hvert fag, så blir det en sabla regning til slutt. Det er rett og slett prioriteringer.

 

Nå ble det litt av en "forsvarspost", noe det ikke skulle bli ettersom jeg setter stor pris på forslag. Poenget var vel å forklare at noen grenser må det være. :)

Lenke til kommentar

Litt det samme her, vi kan ikke fleske til på alle områder. Hvis ting går som planlagt, skal vi få en seng og en komplett salong. Vaskemaskinen følger med fra forrige bosted pluss et par andre ting.

 

Bare det at jeg har enten et datapunkt eller et dobbeltpunkt i hvert aktuelle rom, er mer enn vanlig. Grunnpakken som en får med fra elektrikeren når en bestiller et vanlig hus, er skremmende liten. Hvis noen klarer seg med den uten noe ekstra, skal de få en klem av meg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...