Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rørsetttingen fortsetter, men begynner å se lyset i enden av tunnelen nå.

 

Jeg har kun deler av taket igjen i tredje etasje, da har jeg sydd sammen spotkasser og fra bokser til spotkasser. Vi har ellers ryddet hele huset i helgen slik at det skulle være klart for snekkerne som i teorien skal ha vært der i dag, skal opp etter dagens dose av fastfood.

 

Anyway, i tillegg dyttet vi på plass alle sensorene for varmekablene i første etasje, trakk Dali-kablene, internt til spottene og tilførslene. Skal egentlig bare ta bilder av veggene, måle ut spottene og rydde rundt sikringsskapet, så skal det være klart i første. Satser på å begynne å trekke i første i dag også, får se hva tid det blir.

 

Et par stemningsbilder, her fra badet. Bokser for stikk, termostat, bryter og display for varmeveksler.

 

378654.jpeg

 

En spotkasse i tredje etasje før rørsetting.

 

378655.jpeg

 

Når en har plast over veggene, er det ikke mange muligheter for å få gode svinger. Trekte de før jeg plasserte rørene i boksene, ettersom et annet alternativ ville vært vanskelig. Krappe svinger, men gikk uten glidemiddel. :)

 

378656.jpeg

 

Litt bokser i veggene.

 

378659.jpeg

Lenke til kommentar

Hola!

 

Lenge siden sist nå, ikke så altfor mye å blogge om, vi er nå ferdig med å trekke tilnærmet alt i hele huset. Det som mangler er:

  • Høyttalerkabler
  • Tilførsel til platetopp
  • Til parabolen og kabel nr to til stue og kjellerstue, koaksialkabel altså
  • Til utelys hvor rørene er inne i "kisten".
  • Internt mellom spotbokser i tredje etasje pga spotboksene.

Som sagt, ikke mye å ta bilde av heller, rørene og boksene ser forsåvidt likt ut enten med eller uten kabler i.

 

Vi har gjort oss ferdig med taket, helt komplett. Pipebeslaget er kommet på plass og all takstein er på plass.

 

383179.jpeg

 

Tror jeg har fått ryddet sånn noenlunde i rørene ved sikringsskapet.

 

383182.jpeg

 

(Forresten, hvis noen har peiling, jeg er på utkikk etter høyttalerkabler i metervare. Hvis noen vet hvor en selger det til en rimelig pris, så gi en lyd. :))

Lenke til kommentar

Ok, takk.

 

Glemte å skrive det isted, til diskusjonen rundt prefix og tomme rør/trekking, så har all trekking utenom et strekk gått bra. Glemte å ta glidemiddel på en tilførsel fra sikringsskapet til tredje etasje, men en liten kamp det der.

 

Blir spennende å se hvordan det går når snekkerne skal begynne å skru gips- og kryssfinerplatene på.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Ok, takk.

 

Glemte å skrive det isted, til diskusjonen rundt prefix og tomme rør/trekking, så har all trekking utenom et strekk gått bra. Glemte å ta glidemiddel på en tilførsel fra sikringsskapet til tredje etasje, men en liten kamp det der.

 

Blir spennende å se hvordan det går når snekkerne skal begynne å skru gips- og kryssfinerplatene på.

 

Har sikkert svart eller skrevet om det før, men hvorfor trakk du tomme rør for så å trekke i dem, i stedet for Prefix?

Lenke til kommentar

Fordi jeg vil ha K20-rør istedenfor K16. Om en skal trekke noe om igjen når en har lagt 16-rør over lange strekk, kan en bare drite i det med mindre en er konge på å lage supre svinger. Anyway, om en er det, er det til tider umulig å lage gode svinger pga husets oppbygging.

 

En annen ting er det at det er ikke alle steder en trenger blå, brun og jord. Seff, jeg kunne ha trekt prefix der jeg trenger kun de fargene, men..

 

Det som noen har poengtert her før, at det er tap av tid ved å legge rørene først, så trekke. Tiden som brukes til å trekke, er det jeg og madammen som har stått for og den er 100% gratis. På den måten finner en også ut om det faktisk er mulig å trekke i de rørene en ligger.

 

Hørte forresten en historie på jobben for en stund siden da kunden hadde bestemt at det skulle brukes prefix med datakabler i. Prefix ble lagt og alle var fornøyd helt til kunden ombestemte seg av ukjent grunn og montørene skulle trekke om igjen; det var umulig.

 

Prefix er sikkert fint i noen tilfeller, men jeg får mer ro i kroppen når jeg vet at rørene kan trekkes i og det som blir trekt i rørene, er de fargene jeg vil ha. (Mange elektrikere som trekker prefix uansett, da kan en ende opp med å ha blå, brun og gul/grønn til lampepunkt fra bryter osv.)

 

Edit: F.eks det ene strekket som jeg nevnte i tidligere post, hvor vi såvidt kom gjennom et 20-rør fra første til tredje etasje, var et strekk en bare kan glemme å trekke om igjen med 16-rør.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
(Forresten, hvis noen har peiling, jeg er på utkikk etter høyttalerkabler i metervare. Hvis noen vet hvor en selger det til en rimelig pris, så gi en lyd. :))

Grossister har vel slikt? Mener å huske at vi bestilte høyttalerkabel fra Onninen da vi holdt på i en butikk i sommer ;)

Lenke til kommentar

Jo, var innom tanken, men er redd for at selv med gode rabatter, er prisen hos Onninen høyere enn hos en lavprisleverandør. Så hos Clas Ohlson, de leverer 2x1,5 på 100m til 549,-. Tenkte å kanskje kjøpe to slike hvis jeg ikke finner noe billigere. Kvaliteten er sikkert så som så, men så skal jeg ikke kjøre et THX-godkjent anlegg eller noe lignende heller.

Lenke til kommentar

Siden snekkerne ikke har dukket opp, har vi tatt fatt i tingene selv.

 

For å få på plass sikringsskapet, må vegger og gulv være ferdig først.

 

Så først måtte vi ha litt kryssfiner til spikerslag.

 

386051.jpeg

 

Så må diffusjonssperren på.

 

386052.jpeg

 

Så gipset vi veggene.

 

386054.jpeg

 

Så smurte vi membran i hjørnene, greit å ha hvis en eventuell lekkasje sprer seg fra vaskerommet via skyvedøren.

 

386055.jpeg

 

Litt rydding av kabler.

 

386056.jpeg

 

Så var det på med fliser. Disse kjøpte vi på Right Price Tiles, der prisene faktisk virket mye lavere enn konkurrerende kjeder.

 

Diamond_Dark_Grey_20x20_260x360.jpg

 

386057.jpeg

 

Så da var de på plass, så i morgen er det klart for fugemasse. Vi har begynt på isoleringen av ytterveggene i andre etasje, mangler 5cm på innsiden av plasten, men det tar vi litt innimellom.

Lenke til kommentar

Så ikke de flisene når jeg skrev innlegget b-real, de var fine, men litt for mørk for oss.

 

Dagen i dag har gått med til å isolere ferdig ytterveggene i andre etasje med 5cm isolasjon og fuge mellom flisene i boden i første etasje.

 

386694.jpeg

 

Det gikk forsåvidt greit, litt knotat der det er mye rør og bokser, men ellers greit.

 

386696.jpeg

 

Fugingen gikk også greit, må tydeligvis en del vasking til for å få det rent igjen etterpå, men skal bli perfekt i morgen.

Lenke til kommentar

I forgårs ble vi ferdig å isolerer ytterveggene i tredje etasje med 5cm-isolasjon.

 

388389.jpeg

 

I går vasket vi for siste gang på flisene og vi er meget fornøyd, iallfall med tanke på at to av tre deltagere aldri hadde gjort det før.

 

388396.jpeg

 

I går trekte vi tilførselen for telefon og bredbånd i huset, en hybridkabel som består av fiber og kobberledere. Det gikk so ei kula, så da var det i boks.

 

388395.jpeg

 

Jaja, da var det på tide å komme seg tilbake til arbeidet. :)

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Takk skal du ha, kjekt å se at det er askøyværinger som følger med. :)

 

Idag har omtrent hele dagen gått med til å rydde huset til snekkerne skal komme, nok en gang. Alt er ryddet, kostet og til nød støvsuget.

 

Har også tapet opp ledningene i spotboksene slik at det blir lettere for snekkerne å plate taket.

 

Fikk ånden over meg på kveldingen, så monterte likesågodt spottene på altanen. Synes det ble et meget godt resultat, selv om det ikke kommer så tydelig fram på bildet.

 

388816.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...