Gå til innhold

København er verdens beste by å bo i, Oslo ikke med på listen engang..


Anbefalte innlegg

De som i presse, forum og andre steder uttrykker størst hat og misnøye pleier stort sett å avsløre at de umulig kan ha vært andre steder enn rundt Oslo S. Mange av de har aldri satt sine ben utenfor Bergen ;)

 

Ja, det er mye kriminalitet, tigging og sexsalg, men det er hovedsaklig mellom Oslo S og Egertorget etter 22.00. Trist da, at det stort sett er her folk går (og det er i all hovedsak utenlandske bander som er skyld i denne utviklingen). Man kan si hva man vil om det planlagte forbudet mot sexsalg og kjøp, men det får ihvertfall unna den verste pågangen fra mørkhudede damer som kan gi deg "good sex". Om Erling Lae også får på plass et forbud mot tigging, så er vi godt på vei. De narkomane har jo muligheten til å selge =OSLO og kan unngå "tiggerstempelet" på den måten.

 

Men ser man litt utenfor Oslo S og det nærmeste området, har Oslo en rekke perler. Marka er en kort t-banetur unna, Akerselva er et veldig fint turområde på den tiden av dagen det er aktuelt å gå tur, man har en rekke parker jeg aldri ser mye søppel og rot i, deriblant Botanisk Hage, Aker Brygge er nydelig å gå rundt på en pen sommerdag, og veldig mange boligområder er godt skjermet for støy. Jeg har bodd flere steder midt i sentrum av Oslo, og eneste stedet jeg har vært "plaget" av støy, er her jeg bor nå. Her hender det jeg hører litt romling fra trikken, når den kjører forbi på andre siden av bygården.

 

Og jeg kan si meg enig med vedkommende som sa han ikke føler seg utrygg i Oslo. Jeg har trasket både på Karl Johan, mindre gater og mørke bakgater sent på kvelden og midt på natten og har verken følt meg uttrygg eller opplevd uhyggelige ting. De som havner i bråk, har i 95% av tilfellene helt eller delvis skyld i det selv.

 

Jeg kan imidlertid være enig i at Oslo ikke fortjener noen god plassering blant verdens beste byer. Man har som sagt området rundt Oslo S, dårlig veistandard, boligmangel og så videre, men når folk kommer med påstander om at hele Oslo er et "høl" og at de hater byen, så får de virklig ta seg sammen. Det går ann å ta av seg skylappene, og faktisk innse at Oslo er mer enn området rundt Oslo S (som for øvrig skal bli veldig visuelt pent når de omsider blir ferdig med gravingen).

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det går på langt mer enn bare utseende. Oppførselen til folk f. eks. Det at alle trenger seg inn på T-banen uten å slippe av de som skal av først.

 

Mange fine parker ja. Men på en varm sommerdag er alle disse parkene innhyllet i en tjukk sky av røyk fra grillene.

 

Marka er fin ja, men vinterstid blir du bombardert med skitupper på vei dit. Du aner ikke hvor ofte jeg har blitt klasket til med skiene fra en eller annen egoist som må trenge seg på en allerede stappfull t-bane uten så mye som et lite unnskyld. Og når man først er i marka blir man garantert påsyklet av en eller annen tulling uten kontroll.

 

Dette ser selvfølgelig bare et par eksempler for å vise at det ikke bare er utseende det går på.

Lenke til kommentar
Dette ser selvfølgelig bare et par eksempler for å vise at det ikke bare er utseende det går på.

Selvsagt... tar ikke så ofte kollektivtransport i rushtiden selv, men har hørt at dette er et problem.

 

Det finnes parker mer eller mindre totalt blottet for engangsgriller. I Botanisk Hage for eksempel, er det enkelte steder ikke engang lov å sitte på gresset, så her tviler jeg på at det er lov med engangsgriller. Her går det vakter og passer på. Det finnes også turstier i marka der det ikke er tillatt med sykler, blant annet rundt Sognsvann. Her har jeg gått noen ganger, og har i gjennomsnitt sett én eller to syklister pr. gang som ikke har overholdt forbudet. Har aldri prøvd å gå her vinterstid... for det er en av ulempene med marka... de mest komersielle stedene er for små til at hele Oslo kan bruke den til rekreasjon.

 

Jeg har bodd i Oslo i 9 år, og trives fortsatt veldig godt. Det er forskjellig hva man vektlegger, og hvor man bor har mye å si på hvor mye stress det er å komme til jobb/skole/sentrum og hjem igjen, men jeg kritiserer i hovedsak de som påstår at hele Oslo er et høl og en stygg by uten at det virker som de noen gang har vært her. For hadde man sett utenfor Oslo S, så er det mye som ikke er "høl" og stygt.

Lenke til kommentar

Flyttet til byen for syv år siden og trives veldig godt her, mye bedre enn forventet. Spesielt som nevnt over er kombinasjonen byliv og enkel tilgang til naturen og marka konge, det er ikke noe du finner overalt.

 

Virker som du har veldig uflaks cyclo, hvis du ikke klarer finne en flekk uten grillos eller en markasti uten syklister. På T-banen er det trangt i rushen, sånn er det bare med den saken.

Og det er rart med det, men hvis folk er uhøflige, sniker etc ja så har de gjerne også en innflytterdialekt. Slik er ihvertfall min erfaring med byen.

Lenke til kommentar
I Botanisk Hage for eksempel, er det enkelte steder ikke engang lov å sitte på gresset, så her tviler jeg på at det er lov med engangsgriller.

 

 

Faktisk er det ikke lov til å sitte på gresset i Botanisk Have noe annet sted enn på den anviste picnicplenen. Grill er forbudt.

 

Bruker Botanisk Have en god del :thumbup:

Lenke til kommentar
Selvsagt... tar ikke så ofte kollektivtransport i rushtiden selv, men har hørt at dette er et problem.

Det er det. Og det som er så dumt er at det egentlig bare skyldes den egoistiske holdningen til folk.

Det finnes parker mer eller mindre totalt blottet for engangsgriller. I Botanisk Hage for eksempel, er det enkelte steder ikke engang lov å sitte på gresset, så her tviler jeg på at det er lov med engangsgriller. Her går det vakter og passer på. Det finnes også turstier i marka der det ikke er tillatt med sykler, blant annet rundt Sognsvann. Her har jeg gått noen ganger, og har i gjennomsnitt sett én eller to syklister pr. gang som ikke har overholdt forbudet. Har aldri prøvd å gå her vinterstid... for det er en av ulempene med marka... de mest komersielle stedene er for små til at hele Oslo kan bruke den til rekreasjon.

Det er vell faktisk på de mindre brukte stedene problemet er verst. Selv er jeg av typen som liker å gå et stykke innover marka hvor man har rolige stier hvor man møter på mennesker i ny og ne, i stedet for å gå som en sauflokk på stiene som ligger like ved T-banen.

Jeg tror problemet er at sykklistene tror at de er alene siden de ikke har sett noen på 10 minutter. Dermed sykkler de som svin uten å tenke på at det kanskje finnes folk til fots rundt neste sving.

På de mer trafikerte stedene er det egentlig ikke så ille siden det her ofte finnes så mye folk at man er tvunget til å ta hensyn.

Jeg har bodd i Oslo i 9 år, og trives fortsatt veldig godt. Det er forskjellig hva man vektlegger, og hvor man bor har mye å si på hvor mye stress det er å komme til jobb/skole/sentrum og hjem igjen, men jeg kritiserer i hovedsak de som påstår at hele Oslo er et høl og en stygg by uten at det virker som de noen gang har vært her. For hadde man sett utenfor Oslo S, så er det mye som ikke er "høl" og stygt.

Det spørs vell hva man sammenligner med kanskje? Jeg vil si at så og si hele Oslo er blitt et "høl" sammenlignet med den byen Oslo var for 10 år siden da jeg flyttet hit. Med det mener jeg ikke å si at det ikke finnes vakre og behagelige steder i Oslo også, men at jeg selv i hvertfall hadde syntes at disse stedene var vakrere og mer behagelige for 10 år siden.

 

Hva angår narkomane og tilsvarende må jeg si at de ikke akkurat gjør et bra bilde av byen. Derimot synes jeg det er ille når man føler frykt. Jeg er ikke akkurat av den pysete typen, men et par ganger sent på kvelden etter et besøk på tannlegevakta og tilhørende besøk på appoteket ved Oslo-S har jeg valgt å gå en omvei til T-banen fordi det ved T-banenedgangen stod en gjeng på 30-40 narkomane.

Lenke til kommentar
Virker som du har veldig uflaks cyclo, hvis du ikke klarer finne en flekk uten grillos eller en markasti uten syklister.

Det er ikke slik at man møter på en gal sykklist rundt hver sving i marka, men går man et 3-4 timers tur er man nødt for å møte på et par av dem. Og det er disse som setter seg i minnet. Hva grillosen anngår er det egentlig ikke folkene som griller som er problemet, men snarere kommunen. Det burde være fullt mulig å sette opp felles grillplasser med oppvarting av kull og flammer i de mest populære parkene på de populære sommerdagene. Problemet er at alle ønsker å finne et sted mest mulig for seg selv å sitte og grille, dermed blir grillaktiviteten spredt utover maksimalt.

(Og for all del - det hender at jeg selv griller i en park en 2-3 ganger i løpet av sommeren.)

 

For å ta et lite eksempel på hvordan enkelte ødelegger: Vi var i parken for et par dager siden og koste oss. Litt lenger borte i samme parken var det noen som hadde mottagelse til et brullyp (kjempefin ide å ha dette i parken). Selvfølgelig var det da en gjeng på 8-9 stykker som satte seg 10-15 meter unna og fyrte opp grillene sine slik at osen stod over bryllupsgjestene. Men ikke nok med det. I tillegg fant de ut at det var morsomt å slenge kommentarer til bryllupsfølge i tide og utide. Dette var forresten godt vokse folk.

På T-banen er det trangt i rushen, sånn er det bare med den saken.

Og det er rart med det, men hvis folk er uhøflige, sniker etc ja så har de gjerne også en innflytterdialekt. Slik er ihvertfall min erfaring med byen.

Hvem det er som gjør hva spiller da absolutt ingen rolle. Om man beklager seg over at det flyter mye papirsøppel i en park, hjelper det ikke å si at det er jo gjerne advokater som kaster papirsøppel i den parken. Hvem det er som skaper problemet tar ikke bort selve problemet.

Og hva angår eksempelet med å ikke slippe av folk fra t-banen før man trenger seg på gjelder det omtrent samtlige som tar t-banen. Det er en sjelden opplevelse å se noen som faktisk stiller seg til venstre eller høyre for døren og venter til alle har kommet av.

Og om man skubber borti noen eller kommer borti noen med en skistav sier man gjerne unnskyld i stedet for å ignorere hele greia.

Lenke til kommentar
Når det sies at Oslo er et høl av en by så sammenligner man selvsagt kun med byer i samme kategori, dvs. hovedsaklige "vestlige" byer. Man sammenligner ikke Oslo med byer i feks. Bangladesh.

Jeg ser ingen automatikk i at man kun sammenlikner med vestlige byer når man kaller Oslo et høl. Hvis du referer til min kommentar til skummel_fyrs innlegg så spesifiserer han ikke noe om noe om at dette er sammenliknet med vestlige byer, dette er kun din tolkning og derfor ikke selvsagt. Men uansett, hovedfokuset til innlegget mitt var Oleohs mildt sagt latterlige påstand om at Oslo skal være en av de verste byene i verden. Derfor også oppfordringen til å reise litt rundt i mindre priviligerte deler av verden.

Lenke til kommentar

Elsker Oslo, og konverterer hatere på et blunk, om de bare gidder å prøve..

 

Oslo skjuler flere skatter enn noen annen by i Norge, rett og slett på grunn av det mangfoldet byen har. Det at det også fører til større skyggesider er bare noe må ta med i regningen. Mye kan gjøres for å bremse og reversere det som har skjedd her i de siste årene, og det er på tide at det skjer noe, det er jeg enig i.

 

Det er jo ikke til å stikke under en stol at de fleste som flytter til Oslo for å studere eller lignende, blir boende her, men de som flytter til andre byer for å studere, oftest flytter igjen så fort de er ferdige. Det er jo ikke fordi det er så mye lettere å få jobb her, eller man bor så billig.. det er jo fordi man fort kan bli forelsket i byen om man bare tør å prøve.

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg Os sentrum er ganske kjedelig, få gågater og ikke spesilt hyggelig på karl johan. Nybygg som stadig dukker opp er rett og slett stygge. Og de narkomane i byens gater gjør ikke byen noe bedre. Nyen trenger flere trivlige steder, en helhetlig plan hva det gjelder arkitektur og utvikling, samt og få "ryddet" vekk byens narkomane og horer.

 

Men syntes generelt sett, som oppe ved Ullevaal hageby og der omkring det er hyggelig å gå rundt, gikk der i dag

 

Edit: skrivefeil

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Når Oslo S, horestrøket, narkomane og t-banen i rushtiden er ankerpunktene så sier det seg selv at man bruker bunntrål og får opp det man er ute etter. Men Oslo er langt mer enn narkomane og frekke tbanependlere. Har man ligget en sommerkveld på Katten eller nytt billig vietnamesisk på Hai café, så har man opplevd to av de skattene byen har å tilby. Men ikke tro at du finner de på Oslo S, på tbanen eller i kvadraturen. Oslo er mye mer den indre bykjernen (folk kritiserer et par hundremeters område fra Jernbanetorget til Stortinget). (Jeg syns for øvrig ikke Jernbanetorget er så apokalyptisk enn av og til får inntrykk av folk mener, but for the sake of the argument).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Oslo er ein av dei verste byane i verden spørr du meg.

Alle dei innvandrergjengane, narkomane, kriminelle og stygg er den og.

To spørsmål til deg Oleoh:

Har du vært mye i Oslo?

Har du vært i nok byer i verden til at du virkelig kan si at Oslo er en av de verste?

 

Jeg synes Oslo er en ganske middels by, ihvertfall utifra det jeg har sett av verden så langt. Den har både sine bedre sider og som mange andre har vært inne på allerede i tråden sine ikke fullt så gode sider. Men at Oslo er "et høl" og "ein av dei verste byane i verden" (spørr du Oleoh) synes jeg er latterlige påstander. Hva med å reise litt til mindre privilegerte steder i verden? Kanskje det kunne ha satt ting i perspektiv?

 

Ja, eg har vert i Oslo mangen gangar.

Førsten gangen såg ein narkoman sove inni ein av dei postmann pat bilane vi kan putte myntar i :D

 

Har kanskje ikkje vert i så mangen byar utanlandsk, men det eg sa har ivertfall eg fått inntrykk av.

Lenke til kommentar
Ja, eg har vert i Oslo mangen gangar.

Førsten gangen såg ein narkoman sove inni ein av dei postmann pat bilane vi kan putte myntar i :D

 

Har kanskje ikkje vert i så mangen byar utanlandsk, men det eg sa har ivertfall eg fått inntrykk av.

Du baserer argumentet ditt på én narkoman i dette innlegget. Jeg har et tips; Neste gang du er i Oslo så tar du en tur ut av sentrum. For at Oslo er stygt? Er enig i at Oslo sentrum ikke er direkte pent, selv om det er på bedringens vei også her (Aker Brygge og Akershus festning for eksempel, og området rundt Oslo S er i ferd med å rehabiliteres fullstendig). Det er derimot veldig pent i veldig mange områder utenfor sentrum.

 

Og det er ganske tynt å påstå at Oslo er en av verdens verste byer når du ikke har vært i så mange utelandske byer. For å påstå det, må du har vært i ganske mange.

Lenke til kommentar
Og de narkomane i byens gater gjør ikke byen noe bedre. Nyen trenger flere trivlige steder, en helhetlig plan hva det gjelder arkitektur og utvikling, samt og få "ryddet" vekk byens narkomane og horer.

 

Så jævla twisted. Man skal rydde bort mennesker, slik at byens "bedre" borgere slipper å se at samfunnet har problemer? Dette er slikt man gjør i verdens mange diktaturer, ikke i sosialdemokratiet Norge. Jeg skulle si noe om at jeg er enig med deg på andre områder, men nå ble jeg kvalm :sick:

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Så jævla twisted. Man skal rydde bort mennesker, slik at byens "bedre" borgere slipper å se at samfunnet har problemer? Dette er slikt man gjør i verdens mange diktaturer, ikke i sosialdemokratiet Norge. Jeg skulle si noe om at jeg er enig med deg på andre områder, men nå ble jeg kvalm :sick:

Man behøver ikke "rydde vekk" narkomane, men jeg tror det kan være en fordel å gi de et fristed... et sted de kan være uten å hele tiden bli jagd vekk av politi og andre som slenger dritt til de. Slik det er nå, klumper de seg sammen på steder med veldig mange folk, og da er det naturlig at folk reagerer. Det er ikke noe hyggelig å gå forbi en gjeng med 10-20 narkomane på et trangt sted (som f.eks ved Byporten). Mange av de er agressive og lite koselige, og selv om det gjelder de færreste, så gjør de veldig mye ut av seg ettersom rusen og skadene de pådrar seg gir de liten vurderingsevne.

 

Men det er like mye for deres egen skyld at et fristed hadde vært en fordel. Jeg jobber på Karl Johan, og ser stadig vekk noen slenge dritt til en narkoman, noe ala "få deg en jobb" og lignende. Det er lett å si... samtidig så jages de rundt fra sted til sted. Det var jo mye skriverier om at de ble "spylt" vekk fra plassen foran Byporten.

 

Horene holder seg jo unna Karl Johan, hvis vi ser bort fra de afrikanske (?) horene. Disse er jo lurt til Norge med lovnader om et godt liv, og havner på gata. Dette skjer i stor grad i nettopp Norge fordi de får lov til å selge sex i fred. Om man får på plass et forbud mot salg av sex, og dette forbudet håndheves, så får man begrenset menneskehandelen naturlig... den er ikke til fordel for andre enn bakmennene.

 

Og på siden av alt dette, så har man bonusen at Oslo sentrum vil bli et triveligere sted å være. For meg gjør det ikke noe å se at vi har problemer... det er helt greit. Men jeg skjønner veldig godt at folk reagerer når narkomane begynner å småløpe etter dem på gaten, når de kommer inn i en butikk for å prøve å stjele noe eller når horene på død og liv vil ha noen med seg inn i et eller annet smug. Heldigvis opplever jeg sjelden dette, og klarer uansett å glatt overse det, men turister som opplever dette én gang, sitter jo igjen med det ene inntrykket av Oslo.

Lenke til kommentar

Mye dissing av Oslo her. Ikke så rart i det når alle fokuserer på horer og narkomane på Karl Johan. Jeg er født og oppvokst i byen og er skikkelig glad i den. Jeg vet også at Oslo er langt mer enn det som nevnes i tråden. På meg virker det som om de fleste kritikerne knapt har tatt et skritt utenfor hovedgata, eller tror at byen er kun det de leser i avisene.

 

Oslo er Norges største by på godt og vondt. Vi har som sagt de problemene som er nevnt ovenfor; ikke bra nok kollektivtilbud, kriminalitet og prostitusjon. Men kom ikke her å si at dett ikke finnes over hele Norge, men i Oslo er det ekstra synlig. Politikerne i bystyret tror at de bare kan jage bort uønskede elementer fra sentrum og så blir alt bra.

 

Men la meg starte med det jeg synes er det positive:

 

Oslo har faktisk det beste kollektivtilbudet av de norske byene, selv om dette er lang fra perfekt. Jeg sliter med overfylte t-baner jeg også. Men du kan komme deg fram hvor som helst innen rimelig tid innenfor bygrensene.

 

Vi har veldig mange fine friluftsannlegg, museer etc. Munch-museet, Vigelandsparken, Holmenkollen, Frognerparken/badet og Nationalmuseet er bare noen. Det er mange fine parker som ikke er overfylt og ganske skjulte. Kampenparken er et eksempel.

 

Oslo har et stort mangfold, i norsk sammenheng, som gjør at du har mye spennende matsteder, butikker, utesteder og så videre. Jeg tror jeg kan hevde at kulturtilbudet i Olso er det beste i landet.

 

Oslo består faktisk mest av skog og natur når en ser på areal. Det geografiske midtpunktet ligger lang ute i skogen et sted. I tilleg til å ha bytilbud har byen masse natur. Marka er nevnt. I tillegg har vi badeøyene som feks hovedøya, som ligger en kort kollektiv båttur utenfor sentrum.

 

Oslo er langt mer enn sentrum og jeg vil anbefale turister å heller legge turen til andre deler som Grunerløkka, Grønnland, Gamlebyen, Majorstua og Frogner. Oslo har mange perler, men de er vanskelig å få med seg hvis du ikke er lokalkjent. Eller gå en tur nedover langs Akerselva.

 

Det negative:

Kriminalitet, selv om sjansen er liten for å bli ranet. Ingen av mine venner som har oppvokst i Oslo har aldri blitt ranet eller slått ned på gata. Det til tross for at jeg har vokst opp på Stovner, som er noe av det nærmeste du kommer ghetto i Norge. Er folk virkelig redde for å dra ut i Oslo?

 

Oslo er desverre ikke en pen by. Det mangler totalt helhetlig planlegging. Må inrømme det, men det er likevel mye pent å se på.

 

Dealere, junkier og horer. Finnes i alle byer, men i Oslo skjer dette ganske åpenlyst. Det er ikke pent, men dette ser du vel kun i sentrum, Grønnland og Grunerløkka. Tiggere er heller ikke et pent syn og de blir bare mer og mer pågående.

 

Sånn helt personlig så plager ikke disse problenene meg noe særlig. Den verste kriminaliteten jeg hat vært utsatt for var at noen stjal forhjulet på sykkelen min (i Trondheim ble hele sykkelen stjålet). Jeg holder meg stort sett unna Karl Johan fordi det ikke er et spennende sted. Stort sett kun kjedebutikker og overfylt av turister. Horer, tiggere og dealere blir stort sett automatisk oversett, en effektiv forsvarsmekanisme.

 

Til slutt vi jeg si at de fleste Osloborgere ikke bor i sentrum og området rundt. De bor i villaer, rekkehus og blokker i de forskjellige bydelene, som ikke skiller seg noe særlig ut fra andre byer og tettsteder ellers i landet. Det er kanskje et større innslag av innavndere i øst, men de fleste av disse er ikke noe særlig verre eller bedre å ha som naboer enn etniske nordmenn.

 

Det blir jo skapt et bilde i media at osloborgere er helt forskjellige fra resten av landet. Men byen betsår av stort sett av folk som ikke skiller seg noe særlig ut fra resten av folket.

Lenke til kommentar
Og de narkomane i byens gater gjør ikke byen noe bedre. Nyen trenger flere trivlige steder, en helhetlig plan hva det gjelder arkitektur og utvikling, samt og få "ryddet" vekk byens narkomane og horer.

 

Så jævla twisted. Man skal rydde bort mennesker, slik at byens "bedre" borgere slipper å se at samfunnet har problemer? Dette er slikt man gjør i verdens mange diktaturer, ikke i sosialdemokratiet Norge. Jeg skulle si noe om at jeg er enig med deg på andre områder, men nå ble jeg kvalm :sick:

Var en grunn til at jeg skrev "ryddet", med det mener jeg og få bukt med problemet. Hvordan aner jeg ikke, men de har jo klart det i endel andre land...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...