Gå til innhold

København er verdens beste by å bo i, Oslo ikke med på listen engang..


Anbefalte innlegg

HER ER DEN KOMPLETTE LISTA over verdens beste byer å bo i, skal vi tro Monocle:

 

1. København - ren, grønn, avslappet og passe stor. Design i høysetet.

2. München - sjarmerende og kreativ, med sterk økonomi, utdanning og kulturliv.

3. Tokyo - presis transport, lav kriminalitet og hensynsfulle innbyggere i dynamisk by.

4. Zürich - imponerer med kultur, transport og utdanning, men ikke avslappet nok.

5. Helsinki - åpner seg mot Asia og havna, og byr på mote og kultur.6. Wien - kunst, fest, parker og sykkelfelter.

7. Stockholm - vakker som en prinsessekake, strålende kunstscene.

8. Vancouver - tolerant og grønn OL-arrangør i 2010, tar opp kampen mot fattigdom.

9. Melbourne - summende by i vekst, byr på kunst, økonomi og drikkekultur.

10. Paris - urban verdensby med fokus på kafeer, shopping, arkitektur og sykkelutleie.

11. Sydney - utendørs livsstil med strender og restauranter. Bygger nytt transportsystem.

12. Honolulu - nesten perfekt klima, vakker natur.

13. Madrid - på vei mot nye høyder innen liberalisme og parkliv.

14. Berlin - lekegrind for media, kunstnere og nomader. «Fattig, men sexy».

15. Barcelona - satser på egne innbyggere, ikke bare turister. Grøntområder og sykkelstier.

16. Montreal - mote, musikk og det gode liv, men sliter med miljøvern og fattigdom.

17. Fukuoka - en sjeldent åpen japansk by, et mekka for shopping, mat og livskvalitet.

18. Amsterdam - toleranse og innovasjon i miljøvennlig by.

19. Minneapolis - på vei oppover med ung kunst og nye penger, men dårlig transportsystem.

20. Kyoto - grønn og kunstnerisk, natteliv og gode kommunikasjonsløsninger.

 

Disse byene kan gjøre det bra med enkle grep:

 

21. Hamburg - åpen og liberal, men må holde på de unge.

22. Singapore - futuristisk, men må fortsette å åpne seg.

23. Geneve - nydelig og naturskjønn, men trenger en kickstart.

24. Lisboa - sliter med utdanning, helse og transport, men har strender og natteliv.

25. Portland - grønn og god, men trafikk og regnvær trekker ned.

 

Og disse fem er de beste av de som ikke nådde inn på hovedlista, mener bladet:

 

Genova - vakker som Venezia, men uten alle turistene.

Buenos Aires - lett å bli glad i, tross åpenbare problemer.

Istanbul - fantastiske markeder og natteliv.

Beirut - ustabil, men billig og god å leve i.

Phnom Penh - fortsatt mye fattigdom, men byen begynner å skinne igjen.

http://www.dagbladet.no/art/livsstil/danmark/2620873/

 

Hva synes dere? :) Fortjener København første plassen? Savner du noen norske/andre byer på listen?

Selv liker jeg Danmark veldig godt. God mat, hyggelige mennesker, flott natur og fine hus/bygninger. Litt trist at Oslo ikke var med da, både Helsinki og Stockholm lå jo ganske høyt oppe. Hva tror dere skal til for at en norsk by kan komme seg inn på listen? Flere gågater og flotte bygninger? Flere atraksjoner som Tivoli og dyreparker? Eller kanskje til og med bedre veier inn til byen? Selv har jeg lagt merke til at skiltingen i Danmark er veldig god. Det er skilt for hver enkelt gate og alt virker ryddig. Synes ikke skiltingen i Oslo og resten av Norge er så mye å skryte av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo er i det minste i godt selskap, f.eks. mangler også Istanbul, New York eller San Francisco og London blant mange andre gode byer.

 

Og bare se på topp fem: Toyko er bra, men nummer tre i verden? No way.

Zurich? Hæ?

Men allerværst er Helsinki på femte. Lykke til med å få kjøpt en varm pølse i den byen etter 2300. Stein dødt.

 

Lista er et troll.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Oslo er i det minste i godt selskap, f.eks. mangler også Istanbul, New York eller San Francisco og London blant mange andre gode byer.

 

Og bare se på topp fem: Toyko er bra, men nummer tre i verden? No way.

Zurich? Hæ?

Men allerværst er Helsinki på femte. Lykke til med å få kjøpt en varm pølse i den byen etter 2300. Stein dødt.

 

Lista er et troll.

 

Så du trur at Oslo kjem til å kunne selge ein varm pølse i 2300, trur like masse at helsinki kjem til å gjør det som Oslo.

 

Oslo er ein av dei verste byane i verden spørr du meg.

Alle dei innvandrergjengane, narkomane, kriminelle og stygg er den og.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Så du trur at Oslo kjem til å kunne selge ein varm pølse i 2300, trur like masse at helsinki kjem til å gjør det som Oslo.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med den setningen.

Mitt poeng er at det er vanskelig å skaffe noe så enkelt som en pølse i Helsinki om kvelden, byen er død.

 

Hvis du leser innlegget mitt på nytt vil du kanskje se at jeg ikke sa noe om hvor Oslo bør ligge på lista.

Dog mener jeg at Oslo er milevis foran Helsinki (hvor jeg har jobbet ganske mye), men slettes ikke blant verdens tjuefem beste byer. Køben fortjener en god plassering, og det gjør også Stockholm.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Så du trur at Oslo kjem til å kunne selge ein varm pølse i 2300, trur like masse at helsinki kjem til å gjør det som Oslo.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med den setningen.

Mitt poeng er at det er vanskelig å skaffe noe så enkelt som en pølse i Helsinki om kvelden, byen er død.

 

Hvis du leser innlegget mitt på nytt vil du kanskje se at jeg ikke sa noe om hvor Oslo bør ligge på lista.

Dog mener jeg at Oslo er milevis foran Helsinki (hvor jeg har jobbet ganske mye), men slettes ikke blant verdens tjuefem beste byer. Køben fortjener en god plassering, og det gjør også Stockholm.

 

Du skriver at man ikkje kan få kjøpt pølse der i år 2300, men kanskje du meinar 23.00 eg veit ikkje eg.

Og det nedanfor var eigentleg ikkje til deg :)

Lenke til kommentar

Å forstå at han mener 23:00 krever omtrent like mye intelligens som å sette sammen setningen posten din består av. Ikke gjør deg dummere enn du er, det er en elendig måte å argumentere.

 

Forøvrig, det lille jeg har sett av Oslo fortjener så absolutt ikke å være i nærheten av en top20 liste. Det er vel litt selvgod nasjonalisme som gjør enkelte fornærmet over at andre nordiske hovesteder dominerer listen.

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe rart at Oslo ikke er med på den lista. Er det noen her som ikke skjønner hvorfor så kan Dere f.eks. ta en gåtur i sentrum etter kl. 21:00

 

Om det ikke er det jævla sexmaset av horene så er det alle de som vurderer å rane deg eller de som konstant skal tigge av deg. Ikke særlig hyggelig og noen plasser kan man virkelig føle seg utrygg.

Endret av scumbag
Lenke til kommentar
Oslo er ein av dei verste byane i verden spørr du meg.

Alle dei innvandrergjengane, narkomane, kriminelle og stygg er den og.

To spørsmål til deg Oleoh:

Har du vært mye i Oslo?

Har du vært i nok byer i verden til at du virkelig kan si at Oslo er en av de verste?

 

Jeg synes Oslo er en ganske middels by, ihvertfall utifra det jeg har sett av verden så langt. Den har både sine bedre sider og som mange andre har vært inne på allerede i tråden sine ikke fullt så gode sider. Men at Oslo er "et høl" og "ein av dei verste byane i verden" (spørr du Oleoh) synes jeg er latterlige påstander. Hva med å reise litt til mindre privilegerte steder i verden? Kanskje det kunne ha satt ting i perspektiv?

Lenke til kommentar
Er vel ikke noe rart at Oslo ikke er med på den lista. Er det noen her som ikke skjønner hvorfor så kan Dere f.eks. ta en gåtur i sentrum etter kl. 21:00

 

Om det ikke er det jævla sexmaset av horene så er det alle de som vurderer å rane deg eller de som konstant skal tigge av deg. Ikke særlig hyggelig og noen plasser kan man virkelig føle seg utrygg.

At en person føler seg utrygg er ikke det samme som at det finnes noen reell trussel.

 

Jeg synes ikke det er noe problem å gå i Oslo på nattestid, kanskje fordi jeg er en diger mann som ikke er redd for noe?

 

Oslo har sine sider, det er først og fremst den nyere arkitekturen som jeg sliter med. Men for hver person som whiner i denne tråden om hvor ille Oslo er blitt, så fins det tusenvis av Osloborgere som har det tipptopp. :cool:

Lenke til kommentar
Mange bra byer på den listen der. Oslo fortjener ikke å vær på den listen, men jeg tror med noen enkle grep så kan de vær en potensiell kandidat.

Ja, byen er ikke fortapt, men det krever først og fremst at man får kastet ut dagens handlingslammede og paralyserte politikere som "styrer" utviklingen og handlingskraftige blir satt inn i stedet.

 

Når det sies at Oslo er et høl av en by så sammenligner man selvsagt kun med byer i samme kategori, dvs. hovedsaklige "vestlige" byer. Man sammenligner ikke Oslo med byer i feks. Bangladesh.

 

Det er også kun i de siste årene at Oslo's forfall virkelig har begynt å skyte fart.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Abu Dhabi er muligens den styggeste byen i verden, ikke rart den ikke er med på noen liste. Ikke kan jeg tenke meg det er noe fint å bo der heller. Bare høyhus, hoteller, falske øyer, veier breiere enn norsk fjord. Ellers takk.

 

Oslo er en delvis flott by. I Oslo har du Grünerløkka, masse små og store parker, marka helt i nærheten, deler av Grønnland, deler av Majorstua. Også har du området rundt Oslo S som burde vært jevnet med jorda først som sist.

Lenke til kommentar
høl
stygg er den og.

Dette her forbauser meg like mye hver gang. Hver gang Oslo nevnes i en eller annen sammenheng på nett, kommer haterne. Hvis Oslo er så fordømt ille hvorfor i alle dager kaste bort tid, energi og oppmerksomhet på byen? Kommer jeg aldri til å forstå.

 

Selv er jeg fra Tønsberg, skulle jeg liksom gidde å skrive noe dritt om Sandefjord eller Horten når anledningen bød seg da eller?

 

 

noen plasser kan man virkelig føle seg utrygg.

Synd hvis du føler det sånn, jeg har ikke den opplevelsen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Dette her forbauser meg like mye hver gang. Hver gang Oslo nevnes i en eller annen sammenheng på nett, kommer haterne. Hvis Oslo er så fordømt ille hvorfor i alle dager kaste bort tid, energi og oppmerksomhet på byen? Kommer jeg aldri til å forstå.

 

Selv er jeg fra Tønsberg, skulle jeg liksom gidde å skrive noe dritt om Sandefjord eller Horten når anledningen bød seg da eller?

Folk kan ha forskjellige motiver, men tror nok de fleste "haterne" har bodd i byen i noen år slik at de faktisk har en grunn til å komme med negative utsagn.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...