Gå til innhold

København er verdens beste by å bo i, Oslo ikke med på listen engang..


Anbefalte innlegg

Oslo er en helt grei by å reise til, stikke innom i ny og ne. Byen har mye å by på men jeg ville fortsatt ikke bodd her.

 

Det virker som langt over halvparten med de som kommer med meninger i denne tråden er egoistisk og ikke ser helhetsvurderingen av hvordan byene blir målt, samtidig for å gjøre det værre så beskytte den byen som de bor i ved å slenge drit om andre byer. Spess de på top 10 listen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oslo er sikkert helt grei by men er lei av denne fokuseringen av Norge. Man kan da ikke sammenligne Oslo med NY, Frisco osv...

 

Faktisk kan du det. Oslo er en av europas raskest voksende byer og er vel -- selv om de fleste prøver å framstille byen mindre enn den faktisk er -- egentlig en "millionby". Se Wikipedia eller SSB.

 

Uansett, hvordan det er å bo der skal jeg ikke uttale meg noe om.

Endret av Christofer91
Lenke til kommentar
Oslo er sikkert helt grei by men er lei av denne fokuseringen av Norge. Man kan da ikke sammenligne Oslo med NY, Frisco osv...

 

Faktisk kan du det. Oslo er en av europas raskest voksende byer og er vel -- selv om de fleste prøver å framstille byen mindre enn den faktisk er -- egentlig en "millionby". Se Wikipedia eller SSB.

Jeg antar du ikke har lest noe særlig i tråden? Om du gjør det så ser du at årsaken til at sammenligning mellom f. eks. Oslo og NY er vanskelig og svært subjektiv er ikke på grunn av innbyggertallet. Alt som har med innbyggertall er i grunnen lett å sammenligne prosentvis. Det som derimot skaper problemer er:

-Tettheten

-Bykjerne vs. "suburban"

-Politiets responstid

-Belysning

etc. etc.

Samtidig som det er helt forskjellige ting som å legges til rette avhengig av om man ser på hvilken by som er tryggest, hvilken by som gir størst trygghetsfølelse, hvilken by som høyest livskvalitet, hvilken by som er mest forlokkende for tursiter, etc, etc.

 

Å si at OSL og NY kan sammenlignes fordi OSL er en millionby er egentlig totalt irrelevant til temaet.

Lenke til kommentar
Oslo er sikkert helt grei by men er lei av denne fokuseringen av Norge. Man kan da ikke sammenligne Oslo med NY, Frisco osv...

 

Faktisk kan du det. Oslo er en av europas raskest voksende byer og er vel -- selv om de fleste prøver å framstille byen mindre enn den faktisk er -- egentlig en "millionby". Se Wikipedia eller SSB.

 

Uansett, hvordan det er å bo der skal jeg ikke uttale meg noe om.

Ikke helt en millionby, men det bor noe over 800 000 i Stor-Oslo.

 

Utrolig hvor mye hating så fort noen snakker om Oslo her. Nei, det er ingen perfekt by, men noe sånt finnes heller ikke. Hvorfor er Oslo en lettvekter i forhold til de andre skandinaviske storbyene? Det er jeg ikke enig i. Det eneste Oslo ikke har som Stockholm og København er gamle, store fancy bygg, men det fikk ikke Oslo, i og med at Danmark og Sverige voldtok oss i 600 år. Oslo blir jo bare bedre og bedre også, med tanke på nybygg osv.

 

 

Og denne listen, ikke ta den så seriøst, den er ikke vitenskapelig. Norge HAR vunnet prisen for å være verdens beste land 6 år på rad, og da skal du ikke se bort ifra at Oslo ville vært på toppen av den lista om den var vitenskapelig begrunnet.

Lenke til kommentar

Vi alle kan jo tenke oss hvor overlegent vi hadde vunnet den listen om Oslo lå i sverige..

 

Nei fra spøk til revolver, Oslo-folk tror at verden(Norge)sentrer rundt Oslo. Det at de prøver å se på seg selv som en millionby når de har halvparten av innbyggerne blir like teit som at Bergen sier at de er større enn Oslo om vi regner med nabokommunene.

Lenke til kommentar
Oslo blir jo bare bedre og bedre også, med tanke på nybygg osv.

Du spøker nå, ikke sant? De fleste store bygg som bygges i Oslo for tiden er helt grusomt stygge. Det er ganske tydelig at man fokuserer på funksjonalitet og ikke utseende. Har du sett alle de nye studentboligene som nå er ferdigstillt rundtforbi på Bislett? Har du sett leilighetskomplekset som bygges ved Majorstua T-banestasjon?

Lenke til kommentar
Hvis Oslo er en millionby så har Bergen 450 000 innbyggere. Den saken er grei. Den politiske sentraliseringen rundt Oslo er helt bak mål, det ser alle i Norge bortsett fra de som er borti gryten der borte.
Nei, Bergen har absolutt ikke 450 000 innbyggere. 

 

Det at de prøver å se på seg selv som en millionby når de har halvparten av innbyggerne blir like teit som at Bergen sier at de er større enn Oslo om vi regner med nabokommunene.
Igjen, nei. Har du vært i Oslo? Det er ikke snakk om å regne med alle nabokommunene, men å regne folketallet for hele det sammenhengende området, altså hele tettstedet. SSB har en fin statistikk på dette, som lett kan leses på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Norge#Norges_...ste_tettsteder 

 

 

Her ser du at Bergen har 220 000 innbyggere, det er faktisk mindre enn Bergen kommune. Oslo har 839 000 innbyggere, dette inkluderer deler av Asker, Bærum, Lørenskog, Skedsmo, Oppegård og Nittedal og kanskje noen kommuner til. For et par år siden husker jeg at jeg leste om planer for at disse områdene skulle inkluderes i Oslo samtidig som resten av Norge får færre fylker, men har ikke hørt noe om det siden.

Lenke til kommentar
Nei, Bergen har absolutt ikke 450 000 innbyggere.

Bruker man samme logikken som det du gjør så har Bergen 450 000.

 

Igjen, nei. Har du vært i Oslo? Det er ikke snakk om å regne med alle nabokommunene, men å regne folketallet for hele det sammenhengende området, altså hele tettstedet. SSB har en fin statistikk på dette, som lett kan leses på Wikipedia

 

Ja, jeg er i Oslo titt og stadig. Slik er jo det også i Bergen. Nok en gang, har Oslo oppimot en million, da har Bergen oppimot en halv million. Har du vært i Bergen? Som forøvrig fikk sin byborger nr 250 000 i dag.

 

Her ser du at Bergen har 220 000 innbyggere, det er faktisk mindre enn Bergen kommune. Oslo har 839 000 innbyggere, dette inkluderer deler av Asker, Bærum, Lørenskog, Skedsmo, Oppegård og Nittedal og kanskje noen kommuner til. For et par år siden husker jeg at jeg leste om planer for at disse områdene skulle inkluderes i Oslo samtidig som resten av Norge får færre fylker, men har ikke hørt noe om det siden.

En historieprofessor uttalte senest for et par dager siden at han trodde at nabokommunene kom til å slå seg sammen med Bergen en gang i fremtiden. Men jeg forstår ikke hvordan du kan bruke den ene logikken for Oslo, for så å nekte på at man kan bruke den i Bergen?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...