Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med ny "familie"


Anbefalte innlegg

Huff for en dag :(

 

Min nye stemor flytta inn i leiligheten under oss i starten av sommerferien, jeg hadde ikke fått blitt skikkelig kjent med henne, før jeg dro nedover til kjæresten noen uker før det. Jeg visste at hun hadde 4 døttre, og at 2 av de var på min alder. Begge de hadde kjærester som de skal flytte sammen med til hybel, men tingen var at de ikke hadde fått tak i hybel ennå, så de hadde både brukt ps3n min, pcn min osvosv, noe som var greit for meg( Pappa hadde ikke ringt og spurt eller noe, men det var ikke så farlig for meg i grunn, siden jeg ikke var hjemme)

Så når jeg kom hjem idag, var alle i huset borte bortsett fra min far, som hentet oss på bussplassen. De hadde greid å "ødelegge" pcn, noe jeg tenkte jeg skulle fikse med en gang( :innocent: ) mens jeg lå på gulvet og satte inn rammen, kom det 3 småjenter inn, og setter seg i sofaen og ser på tv( dette skjer samtidlig som pappa har dratt for å hente pizza).

Jeg hadde ikke truffet noen av mine nye stesøsken før, så jeg ble litt skremt med engang. Ingen av de sa hei når de kom inn, jeg prøvde å være hyggelig og sa hei til de, men fikk ikke noe særlig respons :S Noen sekunder etterpå, kommer resten av jentene sammen med sine kjærester. De sier riktignok hei, men slenger seg i sofaen som de skulle ha eid hele leiligheten. Småskremt som jeg var, gikk jeg ut av stuen og ventet på at pappa skulle komme med pizzaen. Siden det ikke var noe plass rundt bordet på stua/foran tvn, satte jeg meg med pappa ute på verandaen, noen sekunder senere hører jeg de skrur på min ps3 for å spille GH3, akkurat som de skulle vært deres stue.

 

Senere på kvelden drar de for å bade, og når de kommer tilbake igjen, flyr de rett inn i leiligheten igjen, roter i skap og skuffer for å finne noe de letet etter. Greit nok, men litt senere kommer de tilbake igjen, og da går kjæresten til den ene stesøstra rett til kjøleskapet våres for å snoke etter mat. Har i grunn vært sjokkert i hele dag, overveldet osv, ble liksom så alt for mye på en gang :S

Prøvd å tatt dette opp med Pappa, men han syntes denne leiligheten skulle være "våres", altså hele flokkens leilighet, begge leilighetene. Er liksom så vandt med å sitte alene foran pcn/tvn, kose meg uten at det skal være en haug med folk som får meg til å føle meg ubekvem.

 

Vet ikke helt hvordan dette skal gå, om jeg bare skal godta det, eller om jeg bør gjøre noe annet. Å flytte til mamma er helt utelukket pga andre grunner.

 

Help :(

 

Unnskyld for alle skrivefeil, er bare litt trøtt og forvirret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

holy crap.. jeg hadde gått rett på veggen, så skjønner utrolig godt frustrasjonen din.

 

Hvis du har mulighet for å flytte for deg selv, så ville absolutt gjort det. Hvis du av økonomiske grunner ikke kan, eller at du bare har lyst å bo med faren din, så ville jeg tatt en prat med han og sagt at det er viktig for deg at du får litt ro, og at man beholder leilighetene litt adskilt. Mener.. de hadde jo egen leilighet under? wtf.. Er ikke som om du bare tasser ned til dem for å sjekke om det er noe øl i kjøleskapet dems heller..

 

Hvis ingen av de tingene går gjennom, så ville jeg rett og slett fjerna personlige eiendeler som pc og playstation fra felles arealer og putta det på rommet ditt. Medfører litt stress for deg sikkert, men da slipper du hvertfall at de klår på tingene dine.

Lenke til kommentar

Virker som det har skjedd veldig mye her på den måneden jeg har vært borte ja. Skulle tro de hadde tatt over "plassen" min

 

Har nesten ikke vært ned i deres leilighet idet hele tatt, bare for å se hvordan de har det liksom, så kan ikke tenke meg at jeg kommer til å rote i deres skap, skuffer eller kjøleskap noen gang, sånn er jeg bare ikke.

Noe av grunnen til at de holder til her oppe er vel at det er vi som har en stor flatskjerm, ps3, pc med gode høytallere osvosv. De har jo slike ting nede de også, men de føler visst at dette er en del av deres leilighet, nå som det tydligvis har vært helt akseptabelt i den måneden jeg har vært borte.

De skal jo så klart få lov til å være oppe i leiligheten vår, men det må da finnes grenser?

Lenke til kommentar

Ulempen er vel at jeg ikke har et skikkelig eget rom, er liksom bare plass til ei seng osv der. Nesten litt flaut å si, men jeg velger heller å ha et lite rom og være med pappa, istedet for å dra til mamma der jeg har et ganske stort rom for meg selv.

 

Må ihvertfall få snakket mer om det her med pappa. Blir liksom ikke så koslig når det skal være sånn her :/

Lenke til kommentar

Oi, jeg merket jeg ble hissig og irritert bare av å lese det! Jeg hadde aldri godtatt situasjonen som du forklarer. Om jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg bedt pappa om å snakke med ungene, eller så hadde jeg gjort det selv. Neste gang de kommer innom, fortell alle sammen samlet at du ikke liker den respektløse holdningen :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg synes ungene til stemora di kan holde seg nede om det ikke er noe spesielt.. om det er så fuckings viktig for dem med flatskjerm, så få faren din til å kjøpe ny til dere, og så kan de få ha den gamle nede hos seg.. så kan di sitte der å kope i steden.

 

PS3'n kan du oppbevare på rommet ditt når den ikke brukes, og pc'n kan du passordbeskytte, og i tillegg lage en gjestebruker som de kan bruke om de en og annen gang skal låne den.. men har de pc med nett selv, så kan de ryke og reise etter min mening. Evt får de se å skaffe seg det.

 

Antagelig har det blitt sånn her ettersom de har fått styre der i en måned allerede uten deg. Egentlig litt uheldig at du ikke har vært der fra de kom. Men.. nå som du har kommet, så er det bare å sette foten ned med en gang, ellers vil det aldri bedre seg.

Lenke til kommentar

Whata hell!!! Har du fått en stemor uten at du har fått blitt skikelig kent med døtrene hennes før de flytta inn? Nå er jeg rett og slett paff her jeg sitter. Finner ikke ord, mer enn at du skal sette ned foten og ikke tillatte de å drive på slikt. Til og med min bror og søster av eget kjøtt og blod gjorde ikke slikt da jeg bodde hjemme.

Lenke til kommentar

Du høres for snill ut for ditt eget beste. Jeg var også av den typen som fant meg i mye dritt, men tro meg, jeg har blitt flinkere med årene. Det er vanskelig i begynnelsen å klare å stå opp for det man mener, men det blir lettere og faller mer naturlig etterhvert. Her har du et glimrende utgangspunkt for å sette standarden. Du må bare huske på å være behersket, det virker det som om du klarer fint :)

 

Det er faren din som har dratt disse menneskene inni huset, men det er hans hus så det må være hans avgjørelse. Det han imidlertid får som ansvarlig for huset, er ansvar for de som bor der og at de har det bra. Nå må han se til at du får det bra og at du ikke opplever å bli utstøtt slik jeg har inntrykk av at du føler nå.

Lenke til kommentar

Herregud, ble helt frustrert bare av å lese det her, jeg.

 

Når man flytter inn som ny på den måten så bør man være ydmyk og bli kjent med de som bor der. Og ikke ta seg til rette på en sånn frekk måte. Vi sier til gode venner når de er på besøk at de skal føle seg som hjemme. Men det betyr ikke at de ikke at de skal legge vekk normal folkeskikk for det.

 

Håper faren din tar tak og det ting blir ordnet opp. (Høres ut som han ser ting litt mellom fingrene nå i starten, for ikke å tråkke på noens tær......)

Lenke til kommentar

Jeg har vært i samme situasjon siden milleniumsskiftet. Før hadde jeg bare en bror, nå har jeg 5 søsken og to nevøer (selv om jeg aldri har truffet den ene :( ) å forholde meg til.

Det er viktig at du nå markerer revir og gjør det klart hva som er tillatt, spesielt når de klarer å ødelegge PCen din i "hybelalder". Ettersom dere nå er familie kan du like gjerne bli kjent på den harde måten. Selv om du flytter til moren din kan du ikke unngå å treffe på den nye familien din før eller siden.

Gå ned til leiligheten deres og si høyt og tydelig til alle "her er jeg!" og bli skikkelig kjent med dem. Fortell faren din at det er lettere å se hvor han trår uten fingrene for aua.

Lenke til kommentar

Den historia der høres helt sjuk ut!

 

Bare lag en lapp på PS3 og PC "Spørr før du låner!"

 

Viss de ikke respekterer det er det på tide med en familieprat ;)

ANbefaler deg å bli kjent med dem tho, stebroren min er liksom en av bestekompissene mine selv om han bor langt unna!

Lenke til kommentar

Blitt en del bedre nå. De som hører til nede, holder seg for det meste nede, selv om det hender noen av de holder til oppe( Stemor og de 2 minste søstrene). Noe jeg ikke har noe imot. De andre skal også få holde til oppe her så klart, men tilsammen blir vi rett og slett for mange^^

Har også blitt litt mer kjent med resten av folket, og de virker ganske allright. Det eneste jeg irriterer meg over, er at kjæresten til hu ene fortsatt oppfører seg som han skulle ha bodd her( noe man skulle tro han gjorde ). Kommer stadig brasende inn og lurer på hvor ting og tang er.

Så det virker som Pappa har snakket med stemor mi om hele denne situasjonen, og fått ordnet opp en del. Spiser fortsatt middag felles osv, men det blir litt som en selvfølge her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...