Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Amerikanske og europeeske biler. Hvorfor er det sånn?


Anbefalte innlegg

Er en ting jeg alltid har lurt på, hvorfor må amerikanere ha "egne biler"?

 

Litt vanskelig å forklare, men ta Volvo 200-serien som eksempel. Nesten alle av disse jeg har sett i USA har en såkalt "USA front" med andre lykter osv. Ford har delt opp bilene sine stort sett i europeisk Ford og US Ford. Under US Ford kommer F-serien, Explorer og Vans osv. Genrelelt sett store biler. Mens Escort, Scorpio, Mondeo, Fiesta mm regnes som europeske Ford. Jeg har en Scorpio, altså en "europeisk Ford". I USA ble den aldri særlig populær blandt massen, men i 1988 lanserte Ford en amerikansk versjon av den bilen med andre lykter osv, Merkur Scorpio.

 

Har også alltid synes at amerikanske biler er mye større og bruker mer bensin enn de europeeske. Når f.eks Chevrolet nevnes tenker jeg automatisk på store amerikanske biler som bruker masse bensin.

 

Hvorfor er det egentlig sånn, at amerikanere må ha "egne" biler og hvorfor må de alltid være så store og bruke så mye bensin i forhold til de europeeske?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er en stor forskjell på bilbruken og avstandene i US kontra Europa. Historisk sett oppsto jo massebilismen i USA, etter krigen var jo den amerikanske bilindustrien overlegen de europeiske med visse unntak. I USA har man sett på bilismen som ett gode, ikke ett samfunnsproblem som må bekjempes slik som man i store deler av Europa har hatt som politisk grunnsyn. Amerikanerne har vel historisk sett alltid hatt langt større kjøpekraft en oss i Europa og ergo så har man valgt dyrere og større biler, i Europa var jo store deler av etterkrigstiden helt frem til syttitallet preget av elendige og billige småbiler bygget etter minimumsprinsippet rett og slett fordi vi ikka hadde råd til noe bedre. Finnes nok flere ting man kan liste opp.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Det finnes mange faktorer i USA som gjør at folk ofte kjøper store biler.

- Stor bil blir sett på som et status.

- Veier og slikt er mer beregnet på store kjøretøy enn i Europa. Brede, mangefelts-veier og "lave" fartgrenser.

- Lave drivstoffpriser

- Lave priser i forhold til europa

- De fleste amerikanske bilmerker lager store biler, så de er veldig lett tilgjengelig.

- Kanskje litt patriotisme, om det er noe som heter det.

 

Det er mange faktorer som spiller inn, men det er nok mest status og drivstoffpriser som er grunnen. Du ser jo hva som skjer når prisen på bensin går opp. Mange konventerer til scooter og hybridbiler.

Lenke til kommentar

Da har nok en del med at europa og USA har litt forskjellige syn på miljøet som du sier agvg. Jeg er ikke imot at folk skal kjøre store biler selv, men synes det er unøvendig med folk som kjører store bensinslukere uten at de har behov for det, med tanke på at det er vanlig i USA.

Men hovedsakelig er det billigere bensinpriser og status som gjør at amerikanere stort sett velger en stor bil generelt, ofte SUV osv.

 

Men det jeg fremdeles ikke har skjønt er hvorfor mange av de "europeeske" Fordene er nærmest ikke eksisterende på markedet i USA. En titt på Fords side i USA på hvilke biler som er på markedet, så er det Taurus X eller Explorer det nærmeste man kommer med en bil tilsvarende størrelsen på den europeeske Ford Mondeo. Taurus X er en mye større bil og Explorer er en SUV.

Skal jeg finne noe tilnærmet den velkjente Fiestaen blir det Ford Edge, med sine 4,7 meter og 3,5 liters V6'er. Denne regnes faktisk som en liten SUV.

Dette er bare eksempelvis Ford

 

Og hvorfor måtte Scorpioen og Volvo 200 serien måtte lages med egne USA-fronter. Det er bare de to bilene jeg kommer på nå, men mener å ha sett mange andre biler med en "amerikansk vri" på også. Men det finnes vel ikke noe konkret svar på hvorfor det var/er sånn. Forøvrig 240en med USA fronten. Ser mer ut som en Chevrolet enn Volvo.

242r6_usa_front_2bl.jpg

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Forøvrig 240en med USA fronten. Ser mer ut som en Chevrolet enn Volvo.
Kanskje du har svaret der. Enten at de vil at europeiske biler skal likne mest mulig på deres egen bilpark pga. patriotisme. Eller at det blir griselett å skaffe deler hvis den bruker nøyaktig samme lykter som Chevy. Jeg er enig i at de likner ganske 100% på Chevy Van-lykter (rundt 1990).
Lenke til kommentar

At man ikke selger eksagt samme forder i Europa og US pr dags dato kan komme av at vi stort sett kjøper småbiler. I Europa er slike biler ofte eneste bil og er ganske påkostede biler. I USA var ikke slike biler av interesse så for og selge dem måtte man lage de mye billigere samt som sedaner.

Lenke til kommentar

Disse lyktene dere snakker er standardisere SAE-lykter, de var vanlige også på endel japanske biler i norge. I USA brukte man noe som heter seal-beam lykter hvor pære og lykt var en og samme del og ergo for og gjøre det enkelt ble det standardisert på noen få typer. 7" runde lykter, 5.25" runde, små og store firkantede. Ser du på f.eks Hiace av forrige modell så ser du disse standardlyktene, nesten alle japanske 4WD og varebiler hadde slike til ett stykke ut på 90-tallet. Dog var dette selvsagt ikke seal-beam men samme lykteform med H4 halogenpærer.

Lenke til kommentar

Og disse frontene man snakker om, antakeligvis støtfangerne, ser annerledes ut i USA på grunn av forskjellige regler for utforming av disse. Husker ikke detaljene i farten, men man snakker jo om US bumpers og European bumpers, derav de førstnevnte typisk er store, stygge gummigreier, designet for å ødelegge bilen minst mulig ved en krasj i lav fart. De europeiske ser bedre ut, men deformeres bare man puster på dem, og koster mye å reparere.

 

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men mener å huske at det var omtrent slik det var! :)

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på denne tråden. Jeg har bodd i USA, så jeg kjenner samfunnet til en viss grad.

 

Jeg har den oppfatning at når de fleste byene i USA ble bygd, hadde de også kjøretøy av forskjellig slag. Var byen bygd før bilen ble oppfunnet, måtte de tilpasse gatene til vogn og kjerre. Var byen bygd etter at bilen ble oppfunnet tilpasset de gatene etter bilen. Siden USA stort sett har nok plass, har de rett og slett utnyttet plassen maks. De fleste byer i USA har ikke høyhus fordi byen er bygd i utsrekning, ikke høyde, ergo er det lange avstander og god veistandard. Ta New York som eksempel... byen var bygd når hest og kjerre var aktuelt. Byplanleggerne bestemte at kvartalene skulle følge et bestemt rutenett, og hvert kvartal skulle ha diagonale gater, slik at det skulle bli letter å flytte seg på tvers av byen. De fleste byer i vest har store motorveier som leder inn til sentrum, fordi byene var bygd etter at bilen ble oppfunnet.

 

Ta Bergen for eksempel. Byen har eksistert i mange tusen år, og det sliter vi med nå, siden gatene er trange, og bilismen bare øker og øker... det er med andre ord trangt om plassen fordi det ikke har vært noen fornuftig byplanlegging i forhold til transport.

 

De har store biler fordi det er plass.

 

I USA er det vanlig at hvert familiemedlem over 16 år har hver sin bil. Det er så og si ikke noe eksisterende kollektivsystem i små byer, og man er helt avhengig av bil.

 

Men hvorfor europeiske biler ser så annerledes ut i USA er vanskelig å si. Der jo en kjøpekraftig gruppe, så de har vel derfor makt til å påvirke europeiske produsenter til å produsere bilen slik majoriteten ønsker.

 

Andre ting som kan spille inn på foskjellen er jo forskjellen i reglement. Slik som for lykter osv. I USA brukes samme lykt til kjørelys, bremselys og blinklys. Dette er ikke lov i Europa, siden vi må ha et oransje blinklys som er separat fra kjøre/bremselys. I USA er det også vanlig med oransje parklys foran... noe som jeg personlig synes er stygt...

Lenke til kommentar

Nå endrer jo ting seg sakte men sikkert mot mer "europeisk lignende marked" i USA også... Toyota er jo blitt store! Og de store bilprodusentene GM og Ford sliter jo veldig på det amerikanske markedet! Løsningen for de er nok å pøse på med mindre biler som bruker mindre drivstoff da den vanlige amerikaner nok endelig har skjønt at det er veien å gå!

Lenke til kommentar
Nå endrer jo ting seg sakte men sikkert mot mer "europeisk lignende marked" i USA også... Toyota er jo blitt store!

 

Toyota har forøvrig i mange år hatt biler på markedet i USA som vi forbrukere i Europa dessverre ikke har fått tatt del i. Mest "i vinden" for tiden er jo f.eks. Toyota Camry Hybrid, men de produserer jo også en svær, og ganske lukseriøs, SUV som heter Sequoia, og en mindre SUV, Highlander, som også kommer som hybrid. Irriterende at man må drive og importere fra USA om man vil ha en sånn bil.

Lenke til kommentar

Toyota, og andre ikke-amerikanske bilprodusenter har generelt fått en oppsving i USA. når det er sagt, har vel Toyotas Camry vært en bestselger "over there" i mange, mange år.

CR-V, RAV-4, Outlander og slike biler som vi europeere gjerne kjøper fullstappet med utstyr, ser amerikanerne på som en billig-SUV, og de har gjerne minimalt med utstyr i forhold til de europeiske, for å få de, nettopp, billigst mulig.

 

Normal bilstørrelse i USA har vel historisk sett vært 5 meter og oppover (les Suburban, Escalade, RAM, Silverado, Excursion, F-serien til Ford, og andre svære pickuper og SUV'er.

Både Toyota, Honda og Mitsubishi har pickuper på størrelse med nevnte Silverado, RAM og F-serien til henholdsvis Chevy, Dodge og Ford, for de vet at slike biler selger som varmt hvetebrød. de briljerer bl.a. med interiørkvalitet (les: opplevd kvalitet) langt over de amerikanske, men taper nok en del på at de faktisk ikke er amcars.

som folk har nevnt tidligere er det en del patriotisme inni bildet.

 

Se på de amerikanske muskelbilene fra 60-tallet - de hadde motorer som overgikk alt annet, gjerne på 7-8 liters sylindervolum, 300-400 hk og et massivt dreiemoment. de hadde så og si null svingegenskaper, men gikk fort framover, fordi det er stort sett slik veinettet er lagt opp i USA. en trenger ikke svingegenskaper når det er beine veien, og dermed blir som regel amerikanske biler karakterisert som de mest komfortable bilene på markedet (sofaseter, myyk fjæring, masse utstyr og stor motor) sett bort fra de franske da :p Mange av de europeiske/japanske bilene som ruller i USA har også et mykere fjæringsoppsett enn de samme bilene som går i Europa, ene og alene på grunn av våre forskjellige krav til kjøreegenskaper.

 

Japanske biler har ofte blitt betegnet som "import cars", og er gjerne biler med små motorer, og som egner seg best for bykjøring.

Om en ser på de europeiske, i hovedsak de tyske premiummerkene BMW, MB og Audi, regnes disse for å være "snobbebiler" for folk som har mye penger. egentlig er alt ved disse bilene bedre enn amerikanernes egne, bortsett fra motoren vil noen hevde. men det var da også grunnen til at Volvo fikk Yamaha til å utvikle deres første V8-motor - for å selge mer biler i USA.

 

"Nothing beat cubic inches" er et amerikansk uttrykk som i den siste tiden har mistet litt av sin gnist. Toyotas Prius med 1,5 liters bensinmotor + elmotor har blitt hypet opp uten sidestykke, og selger etter det jeg vet meget bra der borte. Hollywoodstjerner og andre kjente personligheter har trykket den til sitt bryst, i håp om å få være med på stoppe den påståtte klimaforverringen. Nå følger også amerikanske bilprodusenter etter med sine hybridbiler, på grunn av et svært sviktende salg de siste årene.

 

Tradisjonelt sett har bensinmotoren stort sett hatt monopol på det amerikanske markedet fordi dieselprisen har ligget såpass mye over bensinprisen. vil vise til en sak på min trofaste bilnorge.no, der MB nå prøver å få allmennheten til å innse fordelene ved en dieselmotor (forbruk, utslipp av CO2, dreiemoment kontra hk, etc.)

http://bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=32633&tid=

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som flere nevner er myndighetskravene til biler i USA ofte helt anderledes enn europeiske regler. En morsom historie i så måte er USAs sikkerhetskrav tidlig på 70-tallet. Det var bl.a snakk om frontalkrasj i ca. 70 km/t og rollover fra ca. 120 km/t, begge med krav om minimale endringer av kupéen. Volvo 140 var den første bilen som ble testet, og den ble godkjent. Fiat X1/9 (liten 2-seters targabil med midtmotor) ble også godkjent. Men så oppdaget USAs myndigheter at ingen av de USA-produserte bilene ble godkjent. Så hva gjorde man? Jo, USAs myndigheter reduserte kravene såpass mye at de fleste USA-bilene ble godkjent.

Lenke til kommentar
"Nothing beat cubic inches" er et amerikansk uttrykk som i den siste tiden har mistet litt av sin gnist.

 

Eventuelt "there's no replacement for displacement", som er min personlige favoritt.

Det er vel fortsatt den amerikanske måten å konstrurere motorer på. Z06 har 7,0 liters motor, Viper SRT-10 har 8,3 liter. Ikke veldig high-tech, spesielt med tanke på at de fortsatt ikke opererer med mer enn 2 ventiler per sylinder.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...