Gå til innhold

Blokkerer SP3 for XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å si det sånn, min tillit til Microsofts oppdateringer, som fra før av var særdeles minimal, har nå sunket til bunnen. Jeg kan jo ikke satse på å nærme meg SP3 nå, siden jeg risikerer å miste hele OSet.

Vel, du kan få en meteoritt i hodet neste gang du går ut også.

 

Man hører fra tid til annen skrekkhistorier om folk som "mister OS'et" sitt, men det er ikke alltid et Microsoft-OS det dreier seg om. Såvidt jeg vet er det ingen OS-leverandører som garanterer at det ikke vil oppstå problemer under installasjon av Service Packs eller oppgradering til ny versjon. De anbefaler vel sterkt at du tar backup også.

 

Hva med å lage et "image" av C:-partisjonen på maskinen din før du prøver å installere SP3? Hvis alt går til ... dundas med SP3, så kan du bare legge inn imaget igjen og prise deg lykkelig over at du slapp fra det med livet i behold.

Lenke til kommentar

Det har jo allerede skjedd meg en gang. Og jeg vet at jeg kan lage et image (regner med at du mener type Ghost), men det burde nesten ikke være risiko for å miste hele OSet når det kommer en sikkerhetsoppdatering.

 

Forøvrig vet jeg at det ikke bare skjer med Windows, men inntil jeg opplever det med et annet OS kommer jeg ikke til å ha mistillit til for eksempel Apple.

Lenke til kommentar
Forøvrig vet jeg at det ikke bare skjer med Windows, men inntil jeg opplever det med et annet OS kommer jeg ikke til å ha mistillit til for eksempel Apple.

Nei, det er jo en velkjent, menneskelig måte å agere på, det ...

(Seriously, no kidding.)

 

Men er et SP3-crash nok til å få deg til å kjøpe en Mac?

Eller installere en Linux-variant på den hardwaren du allerede har?

Det kommer vel an på hvor nær "the tipping point" du befinner deg.

Lenke til kommentar
Forøvrig vet jeg at det ikke bare skjer med Windows, men inntil jeg opplever det med et annet OS kommer jeg ikke til å ha mistillit til for eksempel Apple.

Nei, det er jo en velkjent, menneskelig måte å agere på, det ...

(Seriously, no kidding.)

 

Men er et SP3-crash nok til å få deg til å kjøpe en Mac?

Eller installere en Linux-variant på den hardwaren du allerede har?

Det kommer vel an på hvor nær "the tipping point" du befinner deg.

 

Jeg har to macer. Snart tre. :) Jeg bruker OS X og Windows XP om hverandre, da de har hvert sitt bruksområde for meg. Jeg liker Windows XP til spill, fordi det er et lett OS som fint kan optimaliseres for spill, men bruker OS X til surfing, chatting og jobbing, da jeg liker arbeidsflyten i det bedre. Det var spillmaskinen som takket for seg med SP3-oppgraderingen.

Lenke til kommentar
Håper Microsoft har fikset det slik at SP3 lar seg installere på de PC'ene som hadde problemer med SP3-installasjon tidligere. Viser til tidligere artikkel:

 

http://www.hardware.no/artikler/trobbel_med_xp_sp3/51652

 

Noen som har prøvd, og hva var resultatene?

Microsoft har ikke endret SP3, hvis det er det du tenker på, men de har vel funnet og presentert en vei rundt problemet. (Har ingen link til dette.)

 

Den anklagende pekefinger må jo rettes mot de som hadde vært så "lure" at de brukte et image beregnet på Intel-baserte systemer til å installere WinXP på AMD-baserte systemer. Mener å ha lest at både HP og Dell har syndet her. Da er jo installasjonen feil utført, og da kan jo hva som helst skje under installasjon av SP3.

 

Det "beste" vil nok være å slipstreame SP3 innpå en install-CD og så reinstallere Windows fra scratch. Men ikke alle føler seg komfortable med dette, og ikke alle har install-CD'er heller. Det tar mye tid også.

 

Det er mange som synes det er greit å tilkalle elektriker og rørlegger når noe er galt med disse systemene, men PC'en, nei, den skal de på død og liv fikse selv. Både hardware- og software-leverandørene er ansvarlige for å ha skapt et inntrykk av at dette er noe man kan klare selv. De fleste i dette forumet har vel opplevd å være Tech Support for familie og venner som har gått seg bort i systemet sitt ...

Lenke til kommentar

Jeg ser bare etter enkle løsninger på ting. Det er vel ikke så mye å forvente at Microsoft klarer å ordne oppdateringer på en ordentlig måte vel?

 

Jeg er mer enn nok kompetent til å reinstallere OS. OS'et WinXP Home på denne Acer bærbare med Intel CPU vil rett og slett ikke tillate SP3 å installere. Feilmeldingen som kommer er at "en del av systemet allerede er i bruk".

 

Skal forsøke med update.microsoft.com, da jeg ser at SP3 nå ligger klar der.

 

Denne Acer PC'en er i likhet med mange bærbare utstyrt med en installasjonspartisjon/folder. Jeg har kun WinXP Prof. CD'er. WinXP Home kom med denne bærbare, og da har jeg ikke lovlig lisens til å legge WinXP Prof. på den. Men jeg kan jo prøve å reinstallere fra installasjonspartisjonen, og så forsøke å legge SP3 på. Spørs om jeg gidder dette akkurat nå.

 

Men update.microsoft.com skal forsøkes. Er litt skeptisk til at det skal fungere, men skitt au..

Lenke til kommentar

Kanskje ikke SP3 sin skyld, men Microsofts. Hvorfor i huleste skal ett OS designes på en slik måte, at en ikke får installert oppdatering. Designfeil!!

 

Nå har jeg fått på plass SP3. Prøvde Safe Mode med nettverk.

Det gikk silkemykt.

 

:)

Lenke til kommentar
For å si det sånn, min tillit til Microsofts oppdateringer, som fra før av var særdeles minimal, har nå sunket til bunnen. Jeg kan jo ikke satse på å nærme meg SP3 nå, siden jeg risikerer å miste hele OSet.

Vel, du kan få en meteoritt i hodet neste gang du går ut også.

 

Man hører fra tid til annen skrekkhistorier om folk som "mister OS'et" sitt, men det er ikke alltid et Microsoft-OS det dreier seg om. Såvidt jeg vet er det ingen OS-leverandører som garanterer at det ikke vil oppstå problemer under installasjon av Service Packs eller oppgradering til ny versjon. De anbefaler vel sterkt at du tar backup også.

 

Hva med å lage et "image" av C:-partisjonen på maskinen din før du prøver å installere SP3? Hvis alt går til ... dundas med SP3, så kan du bare legge inn imaget igjen og prise deg lykkelig over at du slapp fra det med livet i behold.

 

hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Ikke rart man får noia da, når dette skjer folk:

 

SP3 gjorde samtlige systemfiler på maskinen min korrupte. Hele maskinen takket for seg, det gikk ikke engang an å boote den i safe-mode. To formateringer den dagen, gitt... :hm:

 

Nåja, tviler på at det var _samtlige_ systemfiler. Folk har en tendens til å smøre tykt på når de gjenforteller, hvilket er noe som alltid har rammet MS. Tidligere service packs har blitt nektet isntallert av en haug med fehoder som ikke vet sitt eget beste sikkerhetsmessig.

 

At det var en feil som gjorde at windows ikke fikk starte er greit nok, men det er jo dokumentert at dette problemet gjelder en ISO eller preinstall som er laget for enkelte systemer og det er pc leverandøren (eller piraten som har lastet ned denne versjonen) sin feil at denne er installert istedenfor originalversjonen av XP.

 

edit: slitent tastatur

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...