Gå til innhold

Lån av penger til venner


Olenoe

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg lurte på en ting ang. lån av penger til venner. Jeg har lånt bort en liten sum penger til en venn av meg, som nå har brutt totalt kontakt med meg, det er helt umulig å få tak i personen. Det jeg lurte på er hvor jeg står hen retslig? Kan jeg anmelde personen til politiet eller kontakte noen andre? Eller er penge mine rett og slett borte? Er det noe som helst jeg kan gjøre for å få de tilbake?

 

takker for alle svar og råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Jeg lurte på en ting ang. lån av penger til venner. Jeg har lånt bort en liten sum penger til en venn av meg, som nå har brutt totalt kontakt med meg, det er helt umulig å få tak i personen. Det jeg lurte på er hvor jeg står hen retslig? Kan jeg anmelde personen til politiet eller kontakte noen andre? Eller er penge mine rett og slett borte? Er det noe som helst jeg kan gjøre for å få de tilbake?

 

takker for alle svar og råd :)

 

Jeg tror jeg først ville ringt\mail\sms\kontakten han og sagt du ville hatt pengene dine igjen.

Det er noe som heter konfliktrådet for slike småsaker. Da må din tidligere venn møte og forklare seg, som i en liten rettsak. Dette kan du nevne når du kontakter han.

 

Jeg regner med det er en vesentlig større sum enn saksomkostningene\ressursene et slikt tiltak måtte koste.

 

Når det er sagt, har jeg tapt mange hundrelapper opp igjenom på slike folk.

Lenke til kommentar

Takk for svaret ditt :)

 

Har sendt henne flere sms og ringt opptil flere ganger daglig med og uten skjult nr, men hu svarer aldri. Har såvidt snakka litt med far hennes og prøvd han til å snakke med henne, men han har ikke svart meg heller enda. Skal sjekke opp litt ang. konfliktrådet om de kan gjøre noe. Ut av nysjerrighet, ved du hvor mye en sånn saksomkostning evt vil komme på?

Lenke til kommentar
Det er bare snakk om 6000,-, men for meg så er det en betydlig sum siden jeg er student :/

 

6000,- er da mye penger, om man studerer eller ikke.

 

http://www.konfliktraadet.no/

 

Ser nesten ut til at begge parter må søke konfliktrådet.

Meglingen er gratis.

 

Hurtig, nyttig og gratis

 

 

Enhver kan ta kontakt med konfliktrådet for å få hjelp til å løse en tvist.

Begge parter i konflikten må samtykke til at tvisten søkes løst ved help av megling. Meglerens rolle er nøytral og underlagt taushetsplikt. Partene må møte frem til samtale, noen ganger hver for seg til formøter med megleren, og til meglingsmøte hvor man møter den andre parten. Gjennom forhandling og samtale søker man å finne frem til en avtale som begge partene er fornøyd med. Det er partene som avgjør om avtale skal inngås.

 

Konfliktrådsmegling har kort saksbehandlingtid. Det tar i gjennomsnitt bare noen uker fra en sak meldes inn for megling til den er avsluttet. I mer enn 90 % av sakene blir konflikten løst ved at partene er enig om en avtale. Meglingen er gratis for partene.

 

Megler hjelper partene - megling som konfliktløsningsmetode

Når man befinner seg midt i en konflikt har man ofte mistet tilliten til den eller dem man er i konflikt med. Kanskje har man nesten mistet troen på at det kan finnes en løsning på konflikten. I slike situasjoner kan megling være en mulighet. Megler er upartisk og hjelper partene med å finne felles grunn og veier ut av konflikten. Megling er et møte mellom to eller flere personer i konflikt, og en utenforstående person, som sikrer at det blir snakket både om det man er uenige om og de følger det har hatt for den enkelte.

 

 

Parterne finner selv løsningene

Megling skiller seg fra konfliktløsning i domstolene hvor det ofte handler om å få rett og vinne over den andre parten. I megling søker man via dialog å nå inn til kjernen i konflikten, slik at parterne i større grad forstår hverandres handlinger eller synspunkter på konflikten. Megler dømmer ikke riktig eller galt i konflikten og treffer ingen avgjørelser, men hjelper partene med selv å finne løsninger.

 

Kanskje politianmeldelse er det beste. Og husk, selv om man ikke har en skriftelig avtale om tilbakebetaling, er en muntlig avtale like bindende som en skriftelig.

Endret av Reklame
Lenke til kommentar

6000,- er ikke bare bare. Det jeg var på utkikk etter, var om det var 50,- eller over 1000,- som gjør at det blir et mer alvorlig problem.

 

Kjipa problem. Ettersom vedkommende ikke gir lyd fra seg, er vel pengene å anse som tapt med normal kommunikasjon. Kjør hardt hvis du trenger pengene og er villig til å ofre en krone eller to for prinsippene sin skyld.

Lenke til kommentar

Takker for svarene :) Skal sende en mail til konfliktrådet imorgen og høre med dem hva di syntes jeg skal gjøre. HVis jeg må så skal jeg bruke noen kroner på dette, bare som ett prinsipp. Låner man bort penger så forventer man at man skal få dem tilbake, og jeg gir meg ikke med det første!

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du er myndig og det samme for hun da står egentlig foreldre litt utenfor saken.

 

Jeg ville først besøkt henne der hun bor hvor du kunne lagt frem noen forslag om nedbetalings plan. Fungerer ikke dette så får du dra inn konfliktrådet.

 

Rent rettslig vet jeg ikke hvor du står; Har du noen form for kontrakt med lånetaker?

Lenke til kommentar

Det hjelper deg lite nå, men et godt råd til andre. Ikke lån vekk penger eller verdigjenstander til "venner". Noen lever et helt liv og kommer unna med slik snylting og lureri. En av sikre tegn på disse menneskene er at de ofte bytter telefonnummer (mobilnr). Disse låner du virkelig ikke penger til! (Uansett hvilken relasjon du har til dem) Typisk er dette folk som også har betalingsanmerkninger på seg. (det finnes sikkert mye annet å si og andre gode råd, men jeg stopper der).

Lenke til kommentar
Det hjelper deg lite nå, men et godt råd til andre. Ikke lån vekk penger eller verdigjenstander til "venner". Noen lever et helt liv og kommer unna med slik snylting og lureri. En av sikre tegn på disse menneskene er at de ofte bytter telefonnummer (mobilnr). Disse låner du virkelig ikke penger til! (Uansett hvilken relasjon du har til dem) Typisk er dette folk som også har betalingsanmerkninger på seg. (det finnes sikkert mye annet å si og andre gode råd, men jeg stopper der).

Har man kontrakt som er underskrevet og da rettsgyldig så er det inget problem. Betaler personen ikke blir det bare inkasso....

Lenke til kommentar
Det hjelper deg lite nå, men et godt råd til andre. Ikke lån vekk penger eller verdigjenstander til "venner". Noen lever et helt liv og kommer unna med slik snylting og lureri. En av sikre tegn på disse menneskene er at de ofte bytter telefonnummer (mobilnr). Disse låner du virkelig ikke penger til! (Uansett hvilken relasjon du har til dem) Typisk er dette folk som også har betalingsanmerkninger på seg. (det finnes sikkert mye annet å si og andre gode råd, men jeg stopper der).

Har man kontrakt som er underskrevet og da rettsgyldig så er det inget problem. Betaler personen ikke blir det bare inkasso....

 

Jeg trodde en muntlig kontrakt var like bindende som en skriftlig jeg. Altså, dersom hun har lovt tilbakebetaling, gjelder dette.

Lenke til kommentar
Det hjelper deg lite nå, men et godt råd til andre. Ikke lån vekk penger eller verdigjenstander til "venner". Noen lever et helt liv og kommer unna med slik snylting og lureri. En av sikre tegn på disse menneskene er at de ofte bytter telefonnummer (mobilnr). Disse låner du virkelig ikke penger til! (Uansett hvilken relasjon du har til dem) Typisk er dette folk som også har betalingsanmerkninger på seg. (det finnes sikkert mye annet å si og andre gode råd, men jeg stopper der).

Har man kontrakt som er underskrevet og da rettsgyldig så er det inget problem. Betaler personen ikke blir det bare inkasso....

 

Jeg trodde en muntlig kontrakt var like bindende som en skriftlig jeg. Altså, dersom hun har lovt tilbakebetaling, gjelder dette.

Muntlig avtale er ikke rettsgyldig overhodet.

Lenke til kommentar

Jeg har en regel jeg prøver å etterleve. Jeg låner ikke bort penger jeg ikke har råd til å tape. Plutselig skjer det uforutsette ting.

Hvis jeg låner penger til person X med løftet om at h*n får penger den og den datoen så er jo aldri det sikkert. Hva om det skjer noe? Hva om h*n blir syk? Hva om h*n blir ranet? Det er alt for mange "hva om".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...