Gå til innhold

Lån av penger til venner


Olenoe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig mange gode svar her :)

 

Skal siifra hva Konfliktrådet svarer når jeg får svar, skjer nok ikke tidligst før imorgen siden di også sikkert har fri i helgene. Skal også sjekke opp dette juss forumet, ligger det her på diskusjon.no eller er ligger det ett helt annet sted?

 

Vel, har lært min lekse og skal ikke låne penger til "venner" mer, ihvertfall ikke så store summer. Tingen er at jeg har kjent henne så lenge og det er så rart at dette plustelig skjedde... men men, som sagt, man lærer. Håper bare at konflikt rådet ihvertfall kanskje kan skremme henne til å betale tilbake, eller en evt trusel med politianmeldelse...

Lenke til kommentar
Utrolig mange gode svar her :)

 

Skal siifra hva Konfliktrådet svarer når jeg får svar, skjer nok ikke tidligst før imorgen siden di også sikkert har fri i helgene. Skal også sjekke opp dette juss forumet, ligger det her på diskusjon.no eller er ligger det ett helt annet sted?

 

Vel, har lært min lekse og skal ikke låne penger til "venner" mer, ihvertfall ikke så store summer. Tingen er at jeg har kjent henne så lenge og det er så rart at dette plustelig skjedde... men men, som sagt, man lærer. Håper bare at konflikt rådet ihvertfall kanskje kan skremme henne til å betale tilbake, eller en evt trusel med politianmeldelse...

 

Jussforumet er her. (Samfunn -> Juss)

 

Låner aldri bort penger til "venner" jeg, ikke noen vits i å ta sjanser.

Lenke til kommentar
Det hjelper deg lite nå, men et godt råd til andre. Ikke lån vekk penger eller verdigjenstander til "venner". Noen lever et helt liv og kommer unna med slik snylting og lureri. En av sikre tegn på disse menneskene er at de ofte bytter telefonnummer (mobilnr). Disse låner du virkelig ikke penger til! (Uansett hvilken relasjon du har til dem) Typisk er dette folk som også har betalingsanmerkninger på seg. (det finnes sikkert mye annet å si og andre gode råd, men jeg stopper der).

Har man kontrakt som er underskrevet og da rettsgyldig så er det inget problem. Betaler personen ikke blir det bare inkasso....

 

Jeg trodde en muntlig kontrakt var like bindende som en skriftlig jeg. Altså, dersom hun har lovt tilbakebetaling, gjelder dette.

Muntlig avtale er ikke rettsgyldig overhodet.

Drit i å uttale deg om ting du overhodet ikke har peiling på. En muntlig avtale er akkurat like bindende som en skriftlig, den er bare helvetes mye vanskeligere å bevise...;)

Lenke til kommentar

Jeg er i en ganske god økonomisk situasjon og låner mye penger ut til venner. Men jeg låner kun til venner som jeg vet ville lånt meg også, dersom nøden hadde vært der. Jeg sier som regel når jeg låner ut: "Betal når du kan, men ikke utsett det". Jeg har aldri opplevd at ingen har betalt tilbake. Men merk: Jeg låner kun til venner jeg stoler på og som jeg har kjent store deler av livet.

 

Dersom du vil ha tilbake pengene, så ta kontakt med familien og få en oppklaring i dette.

Lenke til kommentar

Som mange her påpeker så er det et potensielt problem at du ikke har noe skriftlig i forbindelse med lånet. Du har som du sier en MSN-logg der dere snakker om pengene hun skylder, men dette er fortsatt ikke et gjeldsbrev.

 

Jeg ville ha sendt et rekommandert brev der jeg hadde lagt frem mine krav i saken til vedkommende. I tillegg ville jeg ha satt en frist for at disse kravene skulle være oppfylt. Kravet kan enten være tilbakebetaling av pengene, retur av gjeldsbrev i underskrevet tilstand eller annet du finner fornuftig.

 

I tilfelle saken havner i forliksråd eller andre offentlige instanser vil du da ha en god dokumentasjon på at du har gjort ditt for å løse saken. Legg gjerne frem forslag til nedbetaling eller lignende i tillegg slik at du fremstår som løsningsorientert. (Hvis du har råd til å vente så klart...)

 

Ett viktig moment i saken er spørsmålet som en eller annen stilte like over her; er vedkommende myndig? Hvis ikke så må brev og krav stiles til foresatte.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg har lånt masse penger opp igjenom tidene, noen større beløp, skyldte et par kompiser rund 750 kroner hver. Nå som jeg endelig har begynt å jobbe fikk jeg betalt tilbake, men skylder fortsatt mange sånn 50-200 kroner, har sagt jeg vil betale tilbake men de fleste sier det ikke er noe pes og at jeg bare skal glemme det.

Lenke til kommentar
Som mange her påpeker så er det et potensielt problem at du ikke har noe skriftlig i forbindelse med lånet. Du har som du sier en MSN-logg der dere snakker om pengene hun skylder, men dette er fortsatt ikke et gjeldsbrev.

 

Jeg ville ha sendt et rekommandert brev der jeg hadde lagt frem mine krav i saken til vedkommende. I tillegg ville jeg ha satt en frist for at disse kravene skulle være oppfylt. Kravet kan enten være tilbakebetaling av pengene, retur av gjeldsbrev i underskrevet tilstand eller annet du finner fornuftig.

 

I tilfelle saken havner i forliksråd eller andre offentlige instanser vil du da ha en god dokumentasjon på at du har gjort ditt for å løse saken. Legg gjerne frem forslag til nedbetaling eller lignende i tillegg slik at du fremstår som løsningsorientert. (Hvis du har råd til å vente så klart...)

 

Ett viktig moment i saken er spørsmålet som en eller annen stilte like over her; er vedkommende myndig? Hvis ikke så må brev og krav stiles til foresatte.

 

-KJ

 

Hva med å sende et rekomandert brev til h*n med utskrift fra msn loggen som bevis, og hvis hun ikke kommer med løsninger til betaling av gjelden sin så blir saken politianmeldt og tatt videre?

Fungerer vel bra som en skremmer. Kan evt også sende et slikt brev til foreldrenes navn.

Lenke til kommentar

Du veit da hvor foreldrene bor. Som flere har spurt om: er hu myndig? Hvis ikke, så send brevet til f.eks faren som du allerede har vært i kontakt med.

 

Du kan jo alltids prøve å sende navn eller nummer e.l. til 1881?

 

Det kan jo også hende at hu har bytta navn eller noe slikt.

 

Men et grunnleggende spørsmål: Hvordan veit du at hu er i landet, eller i det hele tatt i live når du ikke har fått svar fra hverken hu eller foreldrene?

 

EDIT: skrivefeil

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Hva med å sende et rekomandert brev til h*n med utskrift fra msn loggen som bevis, og hvis hun ikke kommer med løsninger til betaling av gjelden sin så blir saken politianmeldt og tatt videre?

Fungerer vel bra som en skremmer. Kan evt også sende et slikt brev til foreldrenes navn.

 

Ikke skrem; start med å henvise til lån og be om underskrift på vedlagt gjeldsbrev.

 

http://www.dinside.no/filer_for_nedlasting.../gjeldsbrev.doc

 

Hvis du kan få henne til å underskrive (bruk gjerne lokkemiddel som lovnad om utsatt betaling om du har råd til dette), så er du i boks. Bare sett en frist i gjeldsbrevet og hold hardt på denne.

 

Hvis ikke vedkommende går med på å underskrive har du en utfordring.

 

Samme hva andre sier vil "hardt mot hardt" kun virke i negativ retning; det gjelder å tenke konstruktivt. Du må få skyldneren til å øsnke å tilbakebetale gjeld.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...