Gå til innhold

hk tok fyr under overklokking


Anbefalte innlegg

Et umodda HK skal ikke ta fyr. Punktum. Rart at folk kan argumentere for at dette ikke er en soleklar RMA-sak når trådstarter OPPLAGT ikke er så inni klokking at han har begynt å modde 24/7-utstyret sitt.

Akkuat det er jeg uenig i.

Enkelte produsenter er altfor gavmilde med spennings-intervallene de lar brukere leke med.

Er fort gjort å stille et par ting en smule for høyt og så er det gjort.

 

Problemet her ligger vel i synet på om dette skal være produsenten eller brukeren sitt ansvar. Jeg mener det er brukeren sitt da det (helt sikkert) er opplyst om at dette kan være skadelig, men enkelte er visst voldsomt uenige og vil gjøre alt for å sverte meg. :)

 

Hadde brukeren i tillegg håpløs luftgjennomstrømning i kabinettet skal det ikke akkurat mye til før en kondensator blir kokt.

Endret av Zerblat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde ikke overklokking vært nevnt hadde jeg vært fullstendig enig i at dette er en klar RMA-sak.

 

Det er her du bommer veldig. HKet skal ikke ta fyr! Dermed basta. Punktum.

Har ikke noe mer med overklokkingen å gjøre enn at det i verste tilfelle var med på å framskynde produkt feilen.

 

Det skal ikke klare å oppstå noe flammer etc. uansett hvordan du klokker.

 

Dette var et tilløp til brann. Hold det i bakhodet ditt.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar
Jeg tror heller ikke at hovedkortet faktisk tok fyr og brant, men at en kondensator e.l. sprengte. Kan se ut som om noe har brent da.

 

Sånt skjer stadig vekk, spesielt i strømforsyninger som har ekstremt dårlig lufting.

 

Slik trådstarter forklarte dette, så brant komponentet, og det stoppet ikke før han selv måtte trekke ut strømen. når jeg skriver her går jeg utfra at dette stemmer, og derved svarer jeg deg på nytt igjen nå, Dette var tilløp til brann.

 

Pcen ville skrudd seg av før trådstarter hadde fått tid til å trekke ut kontakten dersom alt var slik det skulle være.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar

Nå leste jeg gjennom alle postene til OP i denne tråden nok en gang.

Ingenting nevnt om å trekke ut strømmen.

 

Men han skrev "Skreiv bare at det begynte å lukte svidd å jeg slo av pc'en også så jeg en delvis smeltet chip".

 

Høres dette ut som en brann for deg eller virker min teori plausibel?

Lenke til kommentar
Man hiver seg ikke akkurat inni kabinettet om det kommer litt røyk og lukter svidd.

 

Mulig jeg bare er vrang idag. :)

 

For det første du sier der, så tror jeg nok at lukter jeg noe svidd så putter jeg nesa rett inni kabinettet for å finne ut hvor det kommer fra faktisk. har gjort det flere ganger, da jeg en gang berget et av skjermkortene mine der viften plutselig var defekt.. ;)

 

 

hehe, for det siste du sier.. tror jeg er helt enig med deg for første gang i kveld.:)

jeg er nok litt vrang jeg også. Og jeg ble ganske gira i å overbevise deg mitt klare syn på RMA.

 

Hva er ditt syn på saken nå? Jeg mener RMA er opplagt riktig.

regner med at du ikke er helt enig der, men håper du er smått enig i at det er nok mye som tilsier at RMA av produktet er riktig. Blir aldri å glemme begrunnelsen til Netshop for ikke godkjent RMA.. :!:

Lenke til kommentar

Kommer an på så altfor mange ting som vi ikke vet noe som helst om.

Men var maskinen overklokket er jeg rimelig sikker på at det bryter med garantivilkårene og RMA ikke godkjennes på det grunnlaget.

 

Det samme gjelder om spenningene var stilt voldsomt høyt opp i BIOS.

 

I tillegg er det jo spørsmålet om hvilken komponent som gikk i stykker, og om det faktisk oppstod flammer.

 

Mange som jobber hos Netshop har svært lite teknisk innsikt, derfor kan det fort bli litt rare ting i oversettelsen fra kommentarene til Asus vil jeg tro.

 

Men du ville altså hoppet inn i kabinettet uten å trekke ut strømmen om det luktet svidd?

Lenke til kommentar

lukter ofte svidd her i gården. som oftes ikke pcen som lukter, men dama som lager mat, varmeovnen som skrur seg på etter å ha vært av i et par dager etc. gidder ikke panikk trykke av pcen av den grunn.. undersøker fort om det er mer intens lukt fra innsiden av kabinettet. verste som kan skje vil jeg tro er at jeg akkurat blir for sen til å redde noe.. gikk bra sist med skjermkortet da.. det ble sikkert opp mot 160-180 grader og overlevde.. ikke vet jeg hvordan det gikk seg til. men jeg måtte vente i nesten 20 minutter før jeg klarte ta i kjøleribben til kortet så jeg fikk dratt det ut.. det er helt utrolig lenge!! :p Kortet står i maskina nå, er kjølig og fint. ingen trøbbel enda dette er over 2mnd siden nå.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar
Kommer an på så altfor mange ting som vi ikke vet noe som helst om.

 

Det er akkurat her Netshop gjør den dårlige kundebehandlingen. De stiller seg med samme svar som du gir meg. dette skal de ikke gjøre. Skal de nekte RMA skal de VITE alt. ikke bare gjette/IKKE vite om det kunden sier er sant eller ikke. ooops.

 

Edit

Nå gjorde jeg det igjen med å poste to poster.. :blush:

Endret av knutern88
Lenke til kommentar
Et umodda HK skal ikke ta fyr. Punktum. Rart at folk kan argumentere for at dette ikke er en soleklar RMA-sak når trådstarter OPPLAGT ikke er så inni klokking at han har begynt å modde 24/7-utstyret sitt.

Akkuat det er jeg uenig i.

Enkelte produsenter er altfor gavmilde med spennings-intervallene de lar brukere leke med.

Er fort gjort å stille et par ting en smule for høyt og så er det gjort.

 

Problemet her ligger vel i synet på om dette skal være produsenten eller brukeren sitt ansvar. Jeg mener det er brukeren sitt da det (helt sikkert) er opplyst om at dette kan være skadelig, men enkelte er visst voldsomt uenige og vil gjøre alt for å sverte meg. :)

 

Hadde brukeren i tillegg håpløs luftgjennomstrømning i kabinettet skal det ikke akkurat mye til før en kondensator blir kokt.

 

Jeg kaller det feil fra fabrikanten å gjøre det så enkelt å sette så høye spenningsverdier at de kan forårsake at et helt hus brenner ned. Da har de ikke brukt gode nok komponenter. Å forvente at alle chipene på HKet skal overleve maks spenning er tull, men at spenningsregulatorer, kondnesatorer o.l. skal tåle dette er tilsvarende innlysende. Ellers hadde vel de fleste produsenter kanskje hatt verdier laaangt over det dette kortet har. Må være en grunn til at verdiene ikke kryper opp mot 5v - noe som sikkert ville fått ting til å ulme litt her og der. Uansett er det opp til netshop å bevise at spenningene isåfall har blitt satt så høyt at det er rimelig å tro at de forårsaket problemene. Det har de ikke funnet NOEN argumenter for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Et umodda HK skal ikke ta fyr. Punktum. Rart at folk kan argumentere for at dette ikke er en soleklar RMA-sak når trådstarter OPPLAGT ikke er så inni klokking at han har begynt å modde 24/7-utstyret sitt.

 

Husmorklokking er enkelt, du trenger ikke å ha allverdens kunnskap om ting for å sette en divider, og øke FSB til ting ikke er stabilt mer. Å forvente at Ola Nordmann som ahr økt FSB skal kunne gi detaljerte forklaringer er litt for mye forlangt. Å avslå en RMA for at foklaringen ikke er god nok er altfor tynt. Tydelig at det ikke var noe fysisk på kortet som skulle tilsi at det var blitt misbrukt, ellers hadde vel det vært forklaringen fra netshop.

 

Forøvrig er det tull å gå bananas pga en sånn hendelse ift å lage en slags boikott-kampanje. Tipper komplett og mange andre hare sine svin på skogen de også.

 

Helt enig med hva knopflerbruce sier, driver en på med husmorklokking og har litt peiling på hva du holder på med så blir ikke komponenter ødelagt med mindre det faktisk er noe galt med komponentene.

Han kan selvfølgelig ha funnet på og kjøre 2v+ gjennom cpuen, makset ut spenningen til NB og SB, men har man et ørlite grann peiling så gjør en ikke slikt, med mindre målet er og drepe HWen.

 

Og til dere som sier at en burde boikotte netshop på grunn av slikt: Dere må boikotte nesten samtlige webshopper og andre steder som pusher HW, ALLE har svin på skogen.

Lenke til kommentar
I følge forklaringen hans, helt klart en kjempefeil på hovedkortet. Dårlig kvalitetskontroll fra Asus dette her.

 

Hvis alle fabrikanter skulle tatt en grundig sjekk på alle komponentene de selger ville prisene skutt i taket. Jeg gidder ikke betale 5k for et HK for at en produsent skal luke ut en brøkdel av kortene som defekte. Da er det bedre å leve med at noen få kort dør av mystiske årsaker iblant. Det er ikke at kortet er dødt som var saken her heller, egentlig - det avr netshop sin åpenbare feilbehandling av denne saken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå går diksusjonen litt over "stokk-og-stein" her.. og en "sverte/mailbombe-kampanje" mot Netshop blir bare for *dumt*.

 

Hovedkort, skjermkort og ikke minst PSU'er kan "poffe" (brenne, smelte, svi.. kall det hva du vil) *uten* at du har klokket noesomhelst. Det har skjedd meg *mange* ganger. :)

Problemet med RMA er dersom du sier du har klokket ifbm "forklaring" på hva som skjedde, har du underskrevet din egen "jeg-er-teit-dom". :D

99% av Webshops/reklamasjons-avdelinger vil da prompte returnere kortet og si det var din egen feil.

Og ja.

Det står som regel noe om "overklokking gjøres på eget ansvar" (på Engelsk da) dersom man leser det med liten skrift. :) Fra produsentene av hardware.

 

Ellers vil jeg si at det er lite fruktbart å hisse seg så voldsomt opp og gå til "personkarakteristikker" fordi noen har ett annet syn enn en selv.

Og det er ikke "svindel" å returnere ett hk som er ødelagt selv om man "innrømmer" å ha klokket litt. :)

 

Men:

"Vil du være med på leken, må du tåle steken".. bokstavelig talt. Av og til.

 

Det betyr igjen ikke at en RMA kan gå greit gitt at hk'et døde etter litt hissig klokking i jakten på de siste Mhz.

Men du kan altså ikke forvente det. Dessverre.

Og jeg er fortsatt ikke imponert over Netshops kundebehandling her, men tipper det samme hadde skjedd hos Komplett (som ett eksempel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...