Gå til innhold

hk tok fyr under overklokking


Anbefalte innlegg

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan godt gi den en forklaring:

 

Hvis gode overklokkingsegenskaper er med i markedsføringen av et hovedkort er det opplagt at kortet skal tåle klokking, innen rimelighetens grenser.

Ja, men det står ingenting om at dette dekkes av garantien!

 

Du har tydeligvis et problem med det uttrykket, noe som nok indikerer at du ikke har noe særlig erfaring med klokking i det hele tatt.

Jeg har ikke all verdens peiling på klokking annet enn flash/klokk av en 9800pro til XT v/ vannkjøling bl.a. og noe klokk av gamle Barton prosessorer. Men jeg trenger ikke all verdens med erfaring på dette emnet for å forstå at du ror deg langt utover Atlantern.

 

Ikke at det er noe galt i det, men da er det dustete å drive moralisering innenfor emnet. Det fins ikke noen eksakt definisjon på hva som er "rimelig", annet enn at det er i de spennings/temperatur-områdene hvor hovedkort tilrettelagt for overklokking sjelden tar skade av det.

Hvor står det?

De som har holdt på med dette litt får en føling med hva grensene er. Enkelt og greit.

 

Hvis kortet er kjørt på en moderat klokk, og dør såpass fort av det er det særdeles stor sjans for at det var noe alvorlig galt en eller annen plass - noe som ville ført til at kortet ville dødd før eller siden uansett. Hadde dette skjedd etter 2 års kontinuerlig kjøring på litt i overkant høy spenning hadde det kanskje vært litt annerledes, men her skjedde dette så fort at den delen som døde ikke var så slitesterk som markedsføringen ville ha oss til å tro.

For det første vil ikke en garanti dekke noe som helst med mindre produsenten lover noe utover forbrukerkjøpsloven. Dvs. at produsenten isåfall må nøyaktig oppgi antall mhz fsb kan stilles inn på ved hvilken multiplier og hvor mye hovedkortet takler av spenning ved disse innstillingene... Står dette noe sted på boksen, i manualen eller på hjemmesiden?

NEI

 

For det andre; selv om en produsent reklamerer med at et hovedkort er godt til å overklokke , gjøres dette på eget ansvar. Om hva du mener er "litt" overklokking kan for andre være mye.

 

Man kan lett trimme turbomotorer. Men garantien ryker, og er man uforsiktig ryker motoren og.

 

Bruk de små grå, once in a while...

 

Forøvrig er det latterlig å gjøre narr av folk med 3dmark-score i sigget - de har i det minste en viss innsikt i åssen ting funker, noe som ikke kan sies om deg ut ifra dine poster i denne tråden.

 

Åja, er dette en post om overklokking? Jeg trodde vi diskuterte hvorvidt trådstarter hadde hovedkort med overklokkingsgaranti. Isåfall har jeg for noen år siden klokka en Barton-prosessor fra 166mhz fsb med mp på 11 til 232 mhz fsb, mp på 10 og 1,6v på kjernen.

Dette ble holdt på 32 grader v/ idle og 36 grader v/ load med vannkjøling. Hk; abit nfs-v2 og ram var corsair xms effektivt på 464 mhz.

 

Dette sviver den dag i dag og holdt fint for meg og spill på den og i senere tid. Dog i dag, spiller den ingen nye spill på minimum engang...

 

 

Edit av mod: Fjernet tull og fjas. Vennligst hold dere on topic. Hvis det skulle forekomme usakligheter er det fint om dere ikke fortsetter å dra diskusjonen videre ut på viddene

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Hei mye morsom lesing, men tror endel krangling kunne vært unngått om noen av debattantene (ja, jeg kaller dere tanter) var bedre istand til å lese og skrive.

 

Jeg tenker også endel på hvorvidt det som er å lese om bortfall av garanti gjelder de andre komponentene eller også produktet (hovedkortet). De kanskje først og fremst advarer om at man kan ødelegge CPU / RAM / PCI kort og miste garantien på disse komponentene ved overklokking? Sitter ikke hjemme og kan sjekke alt jeg har av sånne papirer, men prinsipelt så mener jeg dette kan være interessant. Jeg er av den oppfatning at HK som selges med mulighet for overklokking bør tåle nettopp det. Og mener Netshops avslag til Robin er ren falitterklæring fra deres side, og at de ikke kan bruke det argumentet til avslag på RMA, men derimot kan Robin bruke det for å få RMA.

 

*edit: la til siste setning

 

Jeg er enig i at Netshop i Robins tilfelle, ikke har så mye annet å gjøre hvis de skal følge forbrukerkjøpsloven, enn å erstatte produktet.

 

Men det er dårlig etikk å utnytte vanskene ved å bevise overklokking som gjeldende faktor på en defekt vare.

Lenke til kommentar
Riktig. hk er ikke noe mer overklokket av at det er en e6600 i steden for en e8600 qx9779 osv. 1770qfsb er 1770qfsb for hovedkortet.. eller jo.. quaden kan jo kreve litt mer av hk da.. men vi snakket jo om dual.

 

Jeg ser meg ferdig med dette temaet for en liten stund nå:) Skal kose meg på TromsøLan og showe litt med kanskje 4,75ghz på luft om det går. og en superpi 1m utført på under 10sek på luft noe som er målet mitt med denne C0'n :D

ingen i tromsø som vet å klokke omentrent, så de lurer nok litt.. :p

 

Søndag er jeg sikkert tilbake. (med eller uten prosessor^^) Men for å ha en ting 100% sikkert, Jeg støtter robin i hans sak, og mener dette tilfellet er en klar RMA. Netshop har jo lagt kortene ufrivillig på bordet for han også^^:D

 

Den show-off'en her har vel ingenting med tråden å gjøre?

Jeg støtter også Robin i hans sak, men jeg støtter ikke måten han lagde en sak på!

 

"You must be dumb if you think you're smart"

Lenke til kommentar
Ja, men det står ingenting om at dette dekkes av garantien!

 

Hvis det loves at det skal klokke bra, vil en norsk rett se på det som misvisende om det faktisk ikke gjør det. Kortet til OP klokket elendig, det døde faktisk av nesten ingen ting.

 

Hvor står det?

Det "står" ikke eksplisitt noe sted, det er bare en litt uspesifisert sak - i samme gate som alt annet som innehar ordet "rimelig" i f.eks. et lovverk. Slå opp i Norges lover, der vil du finne at det ordet blir flittig brukt på nettopp ting av denne typen. Og det uten at det er noe problem for de som har peiling å tolke hva rimelig er, uten å spesifisere noe mer. Derimot kan man argumentere for hva som er rimelig, og 437MHz FSB er innenfor enhver grense av "rimelig", det er knapt en 10% økning i FSB av det kortet er spesifisert til å klare. Og det på en mer krevende CPU (gjentar meg selv der, men greit å få det poengtert).

 

For det første vil ikke en garanti dekke noe som helst med mindre produsenten lover noe utover forbrukerkjøpsloven. Dvs. at produsenten isåfall må nøyaktig oppgi antall mhz fsb kan stilles inn på ved hvilken multiplier og hvor mye hovedkortet takler av spenning ved disse innstillingene... Står dette noe sted på boksen, i manualen eller på hjemmesiden?

NEI

 

Å stille opp FSBen har SVÆRT SJELDEN drept et HK i seg selv. Mulig man kan få korrupt BIOS av det, men at ting brenner opp av dne grunnen... det ville vært rart. Forøvrig har man spenningsanvisninger - "snille" spenninger er markert med grønt, litt mer risky spenninger er markert med oransj - og de mer ekstreme er markert med rødt. Er slik på endel HK, hvertfall. Jeg tolker det som at det med grønt skal være trygt å bruke. Ting skal ikke smelte/ta fyr, hvertfall. Oransje farge betyr - i mine øyne - at ved god kjøling skal disse spenningene kunne brukes, hvertfall over en liten periode. Rødt trenger vel ingen utdypning. Ingen aning om sånne fargekoder er i akkurat dette HK'ets BIOSer, men det er EN måte å fortelle hva som er akseptert fra produsent.

 

For det andre; selv om en produsent reklamerer med at et hovedkort er godt til å overklokke , gjøres dette på eget ansvar. Om hva du mener er "litt" overklokking kan for andre være mye.

Man kan jo lure på hva de mener er på "eget ansvar". Lover de at kortet klokekr bra, så skal hovedkortet takle det. Om andre komponenter ryker med er noe annet, i mine øyne er det dette de advarer mot. Hvis ikke blir som å si "dette kortet er kjempegodt til overklokking, men om du bare rører litt på spenningene og frekvensene er det godt mulig det dør - god fornøyelse". Noe skurrer i mine ører her. Blir som å si at en bil greier å kjøre raskere enn de fleste andre, men at om man kjører over fartsgrensen kan motoren eksplodere.

 

Bruk de små grå, once in a while...

Perler for svin kaller jeg det.

 

Åja, er dette en post om overklokking? Jeg trodde vi diskuterte hvorvidt trådstarter hadde hovedkort med overklokkingsgaranti. Isåfall har jeg for noen år siden klokka en Barton-prosessor fra 166mhz fsb med mp på 11 til 232 mhz fsb, mp på 10 og 1,6v på kjernen.

Dette ble holdt på 32 grader v/ idle og 36 grader v/ load med vannkjøling. Hk; abit nfs-v2 og ram var corsair xms effektivt på 464 mhz.

 

Dette sviver den dag i dag og holdt fint for meg og spill på den og i senere tid. Dog i dag, spiller den ingen nye spill på minimum engang...

Fint for deg, men OT så det holder.

 

Har forøvrig en kommentar ang. lovverket her til lands. Man skal få det man betaler for, og at et hovedkort til 2k++ skal være av høyere kvalitet enn et til 500 er hevet over enhver tvil. I dette tilfellet var ikke kortet til OP verdt prisen, pga. den lave klokkekapasiteten. Det fins faktisk slike tilfeller, hvor folk har handlet ting som har møtt minimumsspesifikasjoenne, men ikke har vært gode nok utover de - slik at folk har fått medhold i at varen ikke var av forventet kvalitet. Dette kan fort være et slikt tilfelle.

Lenke til kommentar
Ja, men det står ingenting om at dette dekkes av garantien!

 

Hvis det loves at det skal klokke bra, vil en norsk rett se på det som misvisende om det faktisk ikke gjør det. Kortet til OP klokket elendig, det døde faktisk av nesten ingen ting.

Hva du ser på som "nesten ingen ting" tror jeg både produsent og den norske rett, som du så fint kaller det, gir en lang, blank, skinnende, stor f i...

 

Hvor står det?

Det "står" ikke eksplisitt noe sted, det er bare en litt uspesifisert sak - i samme gate som alt annet som innehar ordet "rimelig" i f.eks. et lovverk. Slå opp i Norges lover, der vil du finne at det ordet blir flittig brukt på nettopp ting av denne typen. Og det uten at det er noe problem for de som har peiling å tolke hva rimelig er, uten å spesifisere noe mer. Derimot kan man argumentere for hva som er rimelig, og 437MHz FSB er innenfor enhver grense av "rimelig", det er knapt en 10% økning i FSB av det kortet er spesifisert til å klare. Og det på en mer krevende CPU (gjentar meg selv der, men greit å få det poengtert).

 

Utdrag"

Utrolig mange bedrevitere her i tråden.

Cpu ble overklokket med en økning fra 65Tdp watt til ca 105Tdp watt, og en overklokk fra standard 333Fsb til 437Fsb (ca 35%) noe som er langt ifra en kjempe overklokk.

 

Da tyder det på at det var noe alvorlig galt med noen av komponentene på hovedkortet.

Bedrevitere?

Da burde du vel vite at en E6600 har en FSB på 266.

 

Fra 266Fsb til 437Fsb Gir en overclock på 64%,noe som ikke tilsvarer noen "husmor-clocking"

 

Noe sier meg at Robin ikke vet hva han har drevet med, og han kan derfor ikke skylde på

H-kortet.for den feilen som har oppstått.

"

 

266 til 437 er en økning på 10%?

 

 

For det første vil ikke en garanti dekke noe som helst med mindre produsenten lover noe utover forbrukerkjøpsloven. Dvs. at produsenten isåfall må nøyaktig oppgi antall mhz fsb kan stilles inn på ved hvilken multiplier og hvor mye hovedkortet takler av spenning ved disse innstillingene... Står dette noe sted på boksen, i manualen eller på hjemmesiden?

NEI

 

Å stille opp FSBen har SVÆRT SJELDEN drept et HK i seg selv. Mulig man kan få korrupt BIOS av det, men at ting brenner opp av dne grunnen... det ville vært rart. Forøvrig har man spenningsanvisninger - "snille" spenninger er markert med grønt, litt mer risky spenninger er markert med oransj - og de mer ekstreme er markert med rødt. Er slik på endel HK, hvertfall. Jeg tolker det som at det med grønt skal være trygt å bruke. Ting skal ikke smelte/ta fyr, hvertfall. Oransje farge betyr - i mine øyne - at ved god kjøling skal disse spenningene kunne brukes, hvertfall over en liten periode. Rødt trenger vel ingen utdypning. Ingen aning om sånne fargekoder er i akkurat dette HK'ets BIOSer, men det er EN måte å fortelle hva som er akseptert fra produsent.

 

Du kan komme med regnbuens farger for min del. Skulle tro jeg skrev mot han som faktisk overklokket det hovedkortet, for du vet tydeligvis bedre hva som ble gjort enn trådstarter selv.

 

For det andre; selv om en produsent reklamerer med at et hovedkort er godt til å overklokke , gjøres dette på eget ansvar. Om hva du mener er "litt" overklokking kan for andre være mye.

Man kan jo lure på hva de mener er på "eget ansvar". Lover de at kortet klokekr bra, så skal hovedkortet takle det. Om andre komponenter ryker med er noe annet, i mine øyne er det dette de advarer mot. Hvis ikke blir som å si "dette kortet er kjempegodt til overklokking, men om du bare rører litt på spenningene og frekvensene er det godt mulig det dør - god fornøyelse". Noe skurrer i mine ører her. Blir som å si at en bil greier å kjøre raskere enn de fleste andre, men at om man kjører over fartsgrensen kan motoren eksplodere.

 

Det meste du sier skurrer så om det skulle skurre litt lenger opp på kroppen din forundrer meg ikke. Produsenten mener at hovedkortet kan klokke bra, markedsfører med det og gjøker kjøper det for alle penga. De har nok aldri sagt at kortet SKAL klokke bra, så om du vil vite om produsenten snakker sant får du ta på egen kappe.

 

Bruk de små grå, once in a while...

Perler for svin kaller jeg det.

Kall det hva nå enn du vil

 

Åja, er dette en post om overklokking? Jeg trodde vi diskuterte hvorvidt trådstarter hadde hovedkort med overklokkingsgaranti. Isåfall har jeg for noen år siden klokka en Barton-prosessor fra 166mhz fsb med mp på 11 til 232 mhz fsb, mp på 10 og 1,6v på kjernen.

Dette ble holdt på 32 grader v/ idle og 36 grader v/ load med vannkjøling. Hk; abit nfs-v2 og ram var corsair xms effektivt på 464 mhz.

 

Dette sviver den dag i dag og holdt fint for meg og spill på den og i senere tid. Dog i dag, spiller den ingen nye spill på minimum engang...

Fint for deg, men OT så det holder.

 

Jeg svarte på det du sa. Hvis vi skulle fjerne det som er off-topic hadde det stått et par-tre ord igjen i dine poster.

 

Har forøvrig en kommentar ang. lovverket her til lands. Man skal få det man betaler for, og at et hovedkort til 2k++ skal være av høyere kvalitet enn et til 500 er hevet over enhver tvil. I dette tilfellet var ikke kortet til OP verdt prisen, pga. den lave klokkekapasiteten. Det fins faktisk slike tilfeller, hvor folk har handlet ting som har møtt minimumsspesifikasjoenne, men ikke har vært gode nok utover de - slik at folk har fått medhold i at varen ikke var av forventet kvalitet. Dette kan fort være et slikt tilfelle.

 

Han fikk det han betalte for. Et kort som garanterer at det skal fungere i den stand han får det, med muligheten for å modifisere PÅ EGET ANSVAR!

Lenke til kommentar
*snip*

Du tror altså Netshop er interessert i å kaste bort 1500,- her og der før de vet om de får en RMA godkjent?

Hvorvidt de reklamerer for overklokking eller ei har ingenting med garantivilkårene å gjøre.

 

Jeg har rundt 20 hovedkort liggende som har tatt kvelden på forskjellige måter, ikke prøvd å RMAe noen av de, vil du ha et?

 

Det er heller ikke en fabrikasjonsfeil, men en komponentfeil.

Jeg tror bare ikke OP er helt ærlig og at muligens Asus fant noen artige innstillinger i BIOS.

så du trur ikke jeg snakker sant nå a?

men spør tommy007 å da, han var hos meg når jeg klokket(altså når det skjedde)

Asus eller netshop har ikke funnet noen instillinger i det heletatt på kortet de, de sier de må finne bevis for at det er klokket riktig hvis de skal gi meg det på RMA, og når jeg ringer får jeg beskjed om å sende en mail, på mail svarer de aldri på spørsmålene mine

og jeg har ikke stilt på volt i det hele tatt

 

til dere som sier det står noe med liten skrift om at garanti bortløper:

jeg har sjekket alle papirene som fulgte med NØYE, står ikke en dritt om det der

Lenke til kommentar
*snip*

Du tror altså Netshop er interessert i å kaste bort 1500,- her og der før de vet om de får en RMA godkjent?

Hvorvidt de reklamerer for overklokking eller ei har ingenting med garantivilkårene å gjøre.

 

Jeg har rundt 20 hovedkort liggende som har tatt kvelden på forskjellige måter, ikke prøvd å RMAe noen av de, vil du ha et?

 

Det er heller ikke en fabrikasjonsfeil, men en komponentfeil.

Jeg tror bare ikke OP er helt ærlig og at muligens Asus fant noen artige innstillinger i BIOS.

så du trur ikke jeg snakker sant nå a?

men spør tommy007 å da, han var hos meg når jeg klokket(altså når det skjedde)

Asus eller netshop har ikke funnet noen instillinger i det heletatt på kortet de, de sier de må finne bevis for at det er klokket riktig hvis de skal gi meg det på RMA, og når jeg ringer får jeg beskjed om å sende en mail, på mail svarer de aldri på spørsmålene mine

og jeg har ikke stilt på volt i det hele tatt

 

til dere som sier det står noe med liten skrift om at garanti bortløper:

jeg har sjekket alle papirene som fulgte med NØYE, står ikke en dritt om det der

 

Det du sier høres like dumt ut som hun dama i statene som klagde over at det ikke stod noe om å tørke katter i mikrobølgeovnen, da katta hennes hadde blitt passe tilberedt...

 

Det står helt sikkert et sted at all tukling og modifisering vil bryte garantien.

 

På en annen side står det ingenting på produsentens hjemmeside om at det bare er å klokke i vei med dette kortet.

Lenke til kommentar
Fortsatt ikke overbevist over at det faktisk var flammer, men heller mot at det bare luktet svidd. Man hiver seg ikke akkurat inni kabinettet om det kommer litt røyk og lukter svidd.

 

Mulig jeg bare er vrang idag. :)

jo det brant, jeg måtte bryte strømmen før det slukket

jeg har pc'en på pulten, det er plexi i kabinett døra, og døre var av

så jeg så det brant

chippen kortsluttet ikke heller

Lenke til kommentar
RMA hovedkortet - hverken det eller CPU skal kunne ta fyr. Komponent på hovedkortet kunne fint ha kortslutta, eller blitt brent ut, men IKKE ta fyr.

 

Så, ignorerer detaljen med at du drev med overklokking (siden nettbutikker ikke eier skjønn) og RMA hovedkortet som at det døde under bruk og det kom gnist eller no.

Skreiv bare at det begynte å lukte svidd å jeg slo av pc'en også så jeg en delvis smeltet chip

 

Lukta det svidd, eller tok det fyr, eller eksploderte det? osv...

Lenke til kommentar
Hva du ser på som "nesten ingen ting" tror jeg både produsent og den norske rett, som du så fint kaller det, gir en lang, blank, skinnende, stor f i...

 

OK, så en rettsinstans uten peiling skal avgjøre hva som er lite? Tror du en rettsinstans ville protestert på en RMA om HK'et kjørte på 267 Mhz FSB i dette tilfellet? Det er noe som heter SUNN FORNUFT, og det brukes i rettsinstanser - og sunn fornuft tilsier at dette kortet ikke tåler i NÆRHETEN av så mye som produsenten hinter om at det skal klare.

 

266 til 437 er en økning på 10%?

Herre jemini, du fornekter deg ikke. HK'et DRITER i om stock FSB er 266 eller 400MHz. Det er CPUen som er klokekt 64% over spesifikasjonene, ikke HK'et. HK'et skal funke på 400Mhz FSB med en quadcore innstallert. Ergo er dette en overklokk på UNDER 10%, for å være pirkete. Ser du ikke dette? Vi prøver med den berømte teskjea:

 

Kortets spesifikasjon: 400Mhz

FSB ved uhellet til trådstarter: 437MHz

 

Overklokkingsprosent: (437/400 -1)*100=9.25%

 

Hvis du fortsatt vil ruge på de fordømte 64%-ene dine kan ddu alltids hoste opp en link som sier at det er verre for et HK å kjøre 400 på en E6600 enn på en QX9770. Får vel bare injurier og pølsevev i retur istedet, som vanlig.

 

Du kan komme med regnbuens farger for min del. Skulle tro jeg skrev mot han som faktisk overklokket det hovedkortet, for du vet tydeligvis bedre hva som ble gjort enn trådstarter selv.

 

INGEN annen trådstarter selv vet hva han gjorde i BIOS. Kanskje han ikke husker det selv, engang. Ergo kan man ikek dra noen konklusjoner ang. klokkinga, og som en konklusjon ift det er denne saken en helt grei RMA-sak. Uskyldig inntil det motsatte er bevist, osv.

 

Det meste du sier skurrer så om det skulle skurre litt lenger opp på kroppen din forundrer meg ikke. Produsenten mener at hovedkortet kan klokke bra, markedsfører med det og gjøker kjøper det for alle penga. De har nok aldri sagt at kortet SKAL klokke bra, så om du vil vite om produsenten snakker sant får du ta på egen kappe.

 

Det er misvisende å love klokkeferdigheter uten at produktet faktisk har disse klokkeferdighetene. Hva produsenten sier skal en kjøper ta for god fisk, ellers er det villedende markedsføring. Og da vinner forbrukeren på alle fronter. Dette er jo et kroneksempel på ting som ahr vært oppe i forbrukerrådet mange ganger, og sikkert i TV2 hjelper deg også. Selger/produsent lover noe som ikke overholdes = win for kjøper.

 

Jeg svarte på det du sa. Hvis vi skulle fjerne det som er off-topic hadde det stått et par-tre ord igjen i dine poster.

 

Det var en mod innom og tok seg av enkelte ting i denne tråden. Resultatet av det var at mine poster sto urørte, mens noen av dine ble redigert. Hvem var off-topic igjen, så du? Jeg MÅ ha dette inn med teskje, for jeg ser jaggu ikke at det er meg. Jeg foreslår at du lager en mega-post med alt det du mener er OT-chat fra min side ift denne RMA-saken, så får vi se om du får noen med deg på det. Jeg tviler. Men lykke til, denne oppgaven appellerer ikke til datakunnskaper og "common sense", så du har kanskje et håp om å skrape sammen en linje eller to med fornuft.

 

Han fikk det han betalte for. Et kort som garanterer at det skal fungere i den stand han får det, med muligheten for å modifisere PÅ EGET ANSVAR!

 

Han betalte for et eksemplar av den modellen kan kjøpte, og da betaler du for et kort som funker i det minste i nærheten så godt som andre kort av samme sort - noe dette IKKE gjorde. Masse andre kort som har greit laaaangt høyere FSB uten å ty til ekstrem kjøling/spenning.

Lenke til kommentar
Man kan lett trimme turbomotorer. Men garantien ryker, og er man uforsiktig ryker motoren og.

 

Etter å ha lest innleggene dine, skulle man tro du jobber på Netshop..

 

Men tenk hvis forhandleren solgte deg en bil, han sa denne kan du fint trimme med en chip.

I tillegg fulger det med en bruksanvisning på hvordan det gjøres og software hvor du kan måle ytelsen.

 

Du setter inn en chip som gir deg ekstra hester, men du holder deg under anbefalte spesifikasjoner. Også tar "pc'en" i bilen fyr, ville du da tatt kostnaden for dette selv?

I såfall har du får mye penger.

 

Selger ga ikke beskjed om at en moderat chip ville gå utover garantien din, og det sto heller ikke bruksanvisingen...

Lenke til kommentar

VRM GLØDER.

Støv brenner.

Kondensatorer sprenger (gammel type ikke solid) gamle sender ut VEEELDIG skadelige gasser.

 

Selv om man stapper VRM's på 400 V brenner de ikke, de sender biter rundt om kring i rommet.

 

230 V, en del gløder og smelter bort.

IC'r sprekker.

Cpu'r smelter.

 

og av den boksen med 600 komponenter vi ødela, brant ingen, lagde ingen flammer, stoffene komponentene er laget av har ikke nok energi til å gi fra seg flammer, og ren elektrisitet har ingen mulighet til å lage flammer.

 

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ annet stoff er inne i bildet hvis det er snakk om flammer.

Noen som vet kor mye energi hver og en komponent inneholder, og bevise at de kan lage flammer ?.

 

 

Jeg hadde Limited edition av ett powercolor kort som vrm gløda på(serie feil på limited x800 serien fra powercolor for å nevne det)

 

Gløda, nøyt det fine lyset, smelta, så skjedde det ikke noe videre ( nytt kort.)

------------------------------------------------------------------------------------

 

Overclocking.

 

Økt temp:

Leve tia på kondensatorere kan finnes ved en formel, er ikke hjemme så har ikke formla mine klare.

MEEEN, temp senker levetia, så de ryker. ikke det som har skjedd her(mest sannsynlig)

Vrm, defekt av for høy temp, utvikler mye varme og får noe inni pc'n din til å ta fyr, ikke komponenter(plast kan brenne då)

Resistorer når de ryker brytes strømmen i dem.

 

FSB. mulighet for ødelegge chip, men fortsatt ikke flammer, det har jeg gjort selv, failer å boote. i ALLE tilfeller.

 

Må jeg fortsette ?

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar
Hva du ser på som "nesten ingen ting" tror jeg både produsent og den norske rett, som du så fint kaller det, gir en lang, blank, skinnende, stor f i...

 

OK, så en rettsinstans uten peiling skal avgjøre hva som er lite? Tror du en rettsinstans ville protestert på en RMA om HK'et kjørte på 267 Mhz FSB i dette tilfellet? Det er noe som heter SUNN FORNUFT, og det brukes i rettsinstanser - og sunn fornuft tilsier at dette kortet ikke tåler i NÆRHETEN av så mye som produsenten hinter om at det skal klare.

 

Jeg tror en rettsinstans avgjør at kortet er misbrukt av forbrukeren.

 

"Garanti

 

Mange produkter blir markedsført med at det følger en garanti. Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden."

 

En feil eller mangel vil si at produktet ikke svarer til det produktet er ment for. Det vil si, huse komponenter i en fungerende datamaskin.

 

266 til 437 er en økning på 10%?

Herre jemini, du fornekter deg ikke. HK'et DRITER i om stock FSB er 266 eller 400MHz. Det er CPUen som er klokekt 64% over spesifikasjonene, ikke HK'et. HK'et skal funke på 400Mhz FSB med en quadcore innstallert. Ergo er dette en overklokk på UNDER 10%, for å være pirkete. Ser du ikke dette? Vi prøver med den berømte teskjea:

 

Kortets spesifikasjon: 400Mhz

FSB ved uhellet til trådstarter: 437MHz

 

Overklokkingsprosent: (437/400 -1)*100=9.25%

 

Hvis du fortsatt vil ruge på de fordømte 64%-ene dine kan ddu alltids hoste opp en link som sier at det er verre for et HK å kjøre 400 på en E6600 enn på en QX9770. Får vel bare injurier og pølsevev i retur istedet, som vanlig.

 

Ja huff injurier og vev med pølser.

 

Du kan komme med regnbuens farger for min del. Skulle tro jeg skrev mot han som faktisk overklokket det hovedkortet, for du vet tydeligvis bedre hva som ble gjort enn trådstarter selv.

 

INGEN annen trådstarter selv vet hva han gjorde i BIOS. Kanskje han ikke husker det selv, engang. Ergo kan man ikek dra noen konklusjoner ang. klokkinga, og som en konklusjon ift det er denne saken en helt grei RMA-sak. Uskyldig inntil det motsatte er bevist, osv.

 

Tråden startet, om du ikke husker eller har lest det, med at han lurte på hvorfor det angivelig begynte å brenne i hovedkortet etter at han hadde overklokket det.

 

Det meste du sier skurrer så om det skulle skurre litt lenger opp på kroppen din forundrer meg ikke. Produsenten mener at hovedkortet kan klokke bra, markedsfører med det og gjøker kjøper det for alle penga. De har nok aldri sagt at kortet SKAL klokke bra, så om du vil vite om produsenten snakker sant får du ta på egen kappe.

 

Det er misvisende å love klokkeferdigheter uten at produktet faktisk har disse klokkeferdighetene. Hva produsenten sier skal en kjøper ta for god fisk, ellers er det villedende markedsføring. Og da vinner forbrukeren på alle fronter. Dette er jo et kroneksempel på ting som ahr vært oppe i forbrukerrådet mange ganger, og sikkert i TV2 hjelper deg også. Selger/produsent lover noe som ikke overholdes = win for kjøper.

 

Og du er et "kroneeksempel" på at man burde lese og forstå det som står om et produkt og bruke sunn fornuft. INGEN produsent er så dum at den LOVER at et produkt skal kunne overklokkes/modifiseres/trimmes så og så mye. Men de sier at produktet kan være godt egnet for det. Jeg har lest produktsidene hos Asus opp og ned og har ennå ikke funnet noen lovnad for dette. "Så med mindre du hoster opp en link..." osv

 

Jeg svarte på det du sa. Hvis vi skulle fjerne det som er off-topic hadde det stått et par-tre ord igjen i dine poster.

 

Det var en mod innom og tok seg av enkelte ting i denne tråden. Resultatet av det var at mine poster sto urørte, mens noen av dine ble redigert. Hvem var off-topic igjen, så du? Jeg MÅ ha dette inn med teskje, for jeg ser jaggu ikke at det er meg. Jeg foreslår at du lager en mega-post med alt det du mener er OT-chat fra min side ift denne RMA-saken, så får vi se om du får noen med deg på det. Jeg tviler. Men lykke til, denne oppgaven appellerer ikke til datakunnskaper og "common sense", så du har kanskje et håp om å skrape sammen en linje eller to med fornuft.

 

Dette var jo On-topic...

 

Han fikk det han betalte for. Et kort som garanterer at det skal fungere i den stand han får det, med muligheten for å modifisere PÅ EGET ANSVAR!

 

Han betalte for et eksemplar av den modellen kan kjøpte, og da betaler du for et kort som funker i det minste i nærheten så godt som andre kort av samme sort - noe dette IKKE gjorde. Masse andre kort som har greit laaaangt høyere FSB uten å ty til ekstrem kjøling/spenning.

Og kortet fungerer nok helt sikkert bedre enn andre kort også, for det det er ment for! Nemlig la flere komponenter kommunisere med hverandre slik at de kan utføre oppgaver slik en datamaskin skal. Ikke at det skal la seg uhemmet bli misbrukt av overklokkingskåte 3dmark-ryttere...

Lenke til kommentar
Man kan lett trimme turbomotorer. Men garantien ryker, og er man uforsiktig ryker motoren og.

 

Etter å ha lest innleggene dine, skulle man tro du jobber på Netshop..

 

Men tenk hvis forhandleren solgte deg en bil, han sa denne kan du fint trimme med en chip.

I tillegg fulger det med en bruksanvisning på hvordan det gjøres og software hvor du kan måle ytelsen.

 

Du setter inn en chip som gir deg ekstra hester, men du holder deg under anbefalte spesifikasjoner. Også tar "pc'en" i bilen fyr, ville du da tatt kostnaden for dette selv?

I såfall har du får mye penger.

 

Selger ga ikke beskjed om at en moderat chip ville gå utover garantien din, og det sto heller ikke bruksanvisingen...

 

Jeg jobber ikke i Netshop, har ikke tenkt til det og kommer nok aldri til å gjøre det.

 

For det første har vel ikke Asus nevnt noen anbefalte innstillinger?

 

For det andre, hva vet du om det ikke stod noe sted at modifisering vil bryte garantien?

Lenke til kommentar
Greit, stryk at jeg sa anbefalte spesifikasjoner, du skal tydligvis krangle på alt.

 

Saken blir fortsatt den samme....

 

Det blir den overhodet ikke. Han har ikke fulgt noen bruksanvisning for hvordan man kan overklokke hovedkortet forsvarlig fordi noen slik bruksanvisning finnes sannsynligvis ikke. Og det er ikke jeg som krangler på alt, men alle de som tror man kan tukle med "alt mulig rart" og få "alt" igjen på garanti. Det er ikke sånn det fungerer her i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...