Gå til innhold

hk tok fyr under overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror en rettsinstans avgjør at kortet er misbrukt av forbrukeren.

 

"Garanti

 

Mange produkter blir markedsført med at det følger en garanti. Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden."

 

En feil eller mangel vil si at produktet ikke svarer til det produktet er ment for. Det vil si, huse komponenter i en fungerende datamaskin.

 

Gir opp rettsinstansdiskusjonen med deg, du får leve i trua, og se hvordan rettssystemet funker her til lands.

 

Forøvrig har ikke dette med garanti å gjøre, men reklamasjonsrett. En viss forskjell.

 

Og å gi en sånn definisjon av en mangel vil si at en eier av en Porsche 911 som ikke greier å kjøre raskere enn 100 km/t ikke vil ha en god sak ift reklamasjon, fordi bilen holder det den er ment for - dvs kjøre på en vanlig vei innenfor fartsgrensene. Selv om nevnte bil skal være markedsført med alt mulig av hinting om at den skal være supersprek.

 

Uansett anbefaler jeg trådstarter å klage på dette så langt det går, så kan du leve etter dine egne RMA-prinsipper.

 

Ja huff injurier og vev med pølser.

OT. Og ikke minst en soleklar mangel på motargumenter. Faktisk hadde han ikke klokket HK i det hele tatt om han hadde kjørt på 400*9, og ikke 437 (eller hva det var).

 

Og du er et "kroneeksempel" på at man burde lese og forstå det som står om et produkt og bruke sunn fornuft. INGEN produsent er så dum at den LOVER at et produkt skal kunne overklokkes/modifiseres/trimmes så og så mye. Men de sier at produktet kan være godt egnet for det. Jeg har lest produktsidene hos Asus opp og ned og har ennå ikke funnet noen lovnad for dette. "Så med mindre du hoster opp en link..." osv

 

Værsågod: http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&amp...amp;modelmenu=1 (du er elendig til å lete)

 

"The P5N32-E SLI is the best Quad-SLI™ ready motherboard..." - skal det være "best" får det jammen greie mer enn 437Mhz FSB. Ellers er det ikke "best". På langt nær. Ergo: misvisende eller et dårlig eksemplar. RMA FTW!

 

" It´s designed for enthusiast gamers, extreme overclocking capability..." - er kortet designet for "extreme overclocking" får det jammen tåle det også. Ellers: misvisende, eller dårlig eksemplar. Uansett: RMA-grunn.

 

"Intelligent overclocking tools

AI NOS™

Applications such as 3D games and video editing demand a huge chunk of system resource. Inject "nitrous oxide" into your CPU! The patented AI NOS™ (Non-delay Overclocking System) technology intelligently detects system load and automatically boosts performance for the most demanding tasks. Unlike other dynamic overclocking techniques, AI NOS™ reacts much faster to satisfy your unending need for speeds .

 

ASUS O.C. Profile

The motherboard features the ASUS O.C. Profile that allows users to conveniently store or load multiple BIOS settings. The BIOS settings can be stored in the CMOS or a separate file, giving users freedom to share and distribute their favorite overclocking settings.

 

C.P.R.(CPU Parameter Recall)

When the system hangs due to overclocking failure, there is no need to open the case to clear CMOS data. Just simply restart the system, the BIOS would show the previous setting and then users can amend the CPU setting again. "

 

- med alle disse mulighetene er det INNLYSENDE at det skal tåle et minstemål av klokking. Nei, det står ikke spesifikt noe sted at det er "lov" uten å miste garantien, men det er ikke presisert noe sted på den siden heller - noe det burde vært om kortet dør av den minste innstillingsendring. Hvis alt dette er lagd kun for å lure folk til å kjøpe krotet, uten at det er lov å bruke det, er det et - etter norsk målestokk - ulovlig markedsføringstriks.

 

Dette var jo On-topic...

Du siterte din egen OT post i samme slengen, kamerat... Bare en liten observasjon.

 

Og kortet fungerer nok helt sikkert bedre enn andre kort også, for det det er ment for! Nemlig la flere komponenter kommunisere med hverandre slik at de kan utføre oppgaver slik en datamaskin skal. Ikke at det skal la seg uhemmet bli misbrukt av overklokkingskåte 3dmark-ryttere...

 

Nei, det funker ikke bedre enn tilsvarende kort. Det fins masse som er direkte sammenligningbart, og de greier mye mer enn 437Mhz uten å dø - eller å bli ustabile.

Lenke til kommentar
Greit, stryk at jeg sa anbefalte spesifikasjoner, du skal tydligvis krangle på alt.

 

Saken blir fortsatt den samme....

 

Det blir den overhodet ikke. Han har ikke fulgt noen bruksanvisning for hvordan man kan overklokke hovedkortet forsvarlig fordi noen slik bruksanvisning finnes sannsynligvis ikke. Og det er ikke jeg som krangler på alt, men alle de som tror man kan tukle med "alt mulig rart" og få "alt" igjen på garanti. Det er ikke sånn det fungerer her i verden.

 

Jeg er enig med deg, alt skal ikke gå på garanti, jobber selv i forbrukerelektronik's bransjen som serviceansvarlig. Så har daglig kunder som skal ha helt snåle ting dekket av garantien.

 

Men det skal fulge med klare advarsler.

Hadde dette skjedd i statene hadde nok asus blitt saksøkt nedenom og hjem..

Lenke til kommentar
Hvis jeg markedsfører at feks et skjermkort er spes. egnet til overklokking..... hvem har ansvaret hvis noe går galt da???? Jeg, eller vedkommende som stoler på markedsføringen min???

 

edit: JA... dette spørsmålet er til DEG mistabeen :green:

 

Hehe, jeg skjønte dette.

 

Men for å svare på spørsmålet så kommer jo det helt an på nøyaktig hva som er sagt i markedsføringen. Loves det fra produsenten at det skal kunne kjøre 500mhz på core med stock kjøler, så må det jo det.

 

Men jeg har ennå ikke sett noe som engang hinter til dette av det jeg har lest på Asus' sine sider.

Lenke til kommentar
Greit, stryk at jeg sa anbefalte spesifikasjoner, du skal tydligvis krangle på alt.

 

Saken blir fortsatt den samme....

 

Det blir den overhodet ikke. Han har ikke fulgt noen bruksanvisning for hvordan man kan overklokke hovedkortet forsvarlig fordi noen slik bruksanvisning finnes sannsynligvis ikke. Og det er ikke jeg som krangler på alt, men alle de som tror man kan tukle med "alt mulig rart" og få "alt" igjen på garanti. Det er ikke sånn det fungerer her i verden.

 

Jeg er enig med deg, alt skal ikke gå på garanti, jobber selv i forbrukerelektronik's bransjen som serviceansvarlig. Så har daglig kunder som skal ha helt snåle ting dekket av garantien.

 

Men det skal fulge med klare advarsler.

Hadde dette skjedd i statene hadde nok asus blitt saksøkt nedenom og hjem..

 

Nja, nå er det vel ingen av oss som vet helt sikkert hva som står på esken, i brukermanualen eller i garantiheftet til det produktet trådstarter kjøpte, med mindre noen av oss har akkurat det samme (eller tilsvarende). Men for all del, som jeg nevnte tidligere i tråden, hu dama som putta katta for tørk i mikroen vant jo rettsaken...(Med forbehold om at ryktene er sanne)

Lenke til kommentar

Nei, jeg vet som sagt ikke!

Men hele diskusjonen her går ut på at Robin snakker sant, om det ikke skulle være tilfellet hadde jeg vært ekstremt flau siden posten er blitt såpass poppis.

 

Til syvende og sist kan ikke netshop/asus bevise at Robin har klokket feil, så her må de godkjenne rma.

 

Poenget mitt er:

Overklokking på garanti er som du ser en diskusjon som aldri tar slutt, det er altfor mange faktorer som spiller inn.

Derfor, når Asus legger ved klokke-software og markedsfører kortet slik de gjør, burde de også sette opp en klar advarsel på hva som er en godkjent klokk og ikke.

 

Eventuelt selge 2 kort:

1 hovedkort som har en maks grense på hva du kan stille (vcore, fsb osv), dette til den "normale" bruker, som bare er ute etter en liten husmorsklokk.

 

Og 1 kort uten restriksjoner, der det sies klart ifra om at klokking på ingen måte vil omfattes av garanti, da de ikke har noen mulighet til å se hva bruker har gjort.

Lenke til kommentar
Jeg tror en rettsinstans avgjør at kortet er misbrukt av forbrukeren.

 

"Garanti

 

Mange produkter blir markedsført med at det følger en garanti. Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden."

 

En feil eller mangel vil si at produktet ikke svarer til det produktet er ment for. Det vil si, huse komponenter i en fungerende datamaskin.

 

Gir opp rettsinstansdiskusjonen med deg, du får leve i trua, og se hvordan rettssystemet funker her til lands.

 

Forøvrig har ikke dette med garanti å gjøre, men reklamasjonsrett. En viss forskjell.

 

Og å gi en sånn definisjon av en mangel vil si at en eier av en Porsche 911 som ikke greier å kjøre raskere enn 100 km/t ikke vil ha en god sak ift reklamasjon, fordi bilen holder det den er ment for - dvs kjøre på en vanlig vei innenfor fartsgrensene. Selv om nevnte bil skal være markedsført med alt mulig av hinting om at den skal være supersprek.

Nå blir vel de fleste biler levert med en spesifikasjon på toppfarten med forbehold om +-5% e.l.?

De spesifikasjonene for hovedkortet mangler jeg å se...

 

Uansett anbefaler jeg trådstarter å klage på dette så langt det går, så kan du leve etter dine egne RMA-prinsipper.

For all del. Det er vel opp til hver enkelts samvittighet. Men heldigvis svir det for de som går for nærme flammene.

 

Ja huff injurier og vev med pølser.

OT. Og ikke minst en soleklar mangel på motargumenter. Faktisk hadde han ikke klokket HK i det hele tatt om han hadde kjørt på 400*9, og ikke 437 (eller hva det var).

...

 

Og du er et "kroneeksempel" på at man burde lese og forstå det som står om et produkt og bruke sunn fornuft. INGEN produsent er så dum at den LOVER at et produkt skal kunne overklokkes/modifiseres/trimmes så og så mye. Men de sier at produktet kan være godt egnet for det. Jeg har lest produktsidene hos Asus opp og ned og har ennå ikke funnet noen lovnad for dette. "Så med mindre du hoster opp en link..." osv

 

Værsågod: http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&amp...amp;modelmenu=1 (du er elendig til å lete)

 

"The P5N32-E SLI is the best Quad-SLI™ ready motherboard..." - skal det være "best" får det jammen greie mer enn 437Mhz FSB. Ellers er det ikke "best". På langt nær. Ergo: misvisende eller et dårlig eksemplar. RMA FTW!

Da er det vel "the best Quad-SLI ready motherboard". Men jeg ser da ingenting om at det er "the best overclocker motherboard" for eksemepel. Les et par bøker, det tror jeg vil hjelpe deg.

" It´s designed for enthusiast gamers, extreme overclocking capability..." - er kortet designet for "extreme overclocking" får det jammen tåle det også. Ellers: misvisende, eller dårlig eksemplar. Uansett: RMA-grunn.

 

Også var det engelsken da. "Extreme overclocking capability" blir i mitt hode oversatt til "ekstrem overklokkingsmulighet/evne". Hva som er ekstremt er vel et begrep like løssluppent som de vandrende ved vippetangen.

Intelligent overclocking tools

AI NOS™

Applications such as 3D games and video editing demand a huge chunk of system resource. Inject "nitrous oxide" into your CPU! The patented AI NOS™ (Non-delay Overclocking System) technology intelligently detects system load and automatically boosts performance for the most demanding tasks. Unlike other dynamic overclocking techniques, AI NOS™ reacts much faster to satisfy your unending need for speeds .

Saken her er vel veldig grei. Hovedkortet overklokker fint på egenhånd om det trengs. Da trenger dere jo ikke overklokke selv i det hele tatt da?

ASUS O.C. Profile

The motherboard features the ASUS O.C. Profile that allows users to conveniently store or load multiple BIOS settings. The BIOS settings can be stored in the CMOS or a separate file, giving users freedom to share and distribute their favorite overclocking settings.

 

C.P.R.(CPU Parameter Recall)

When the system hangs due to overclocking failure, there is no need to open the case to clear CMOS data. Just simply restart the system, the BIOS would show the previous setting and then users can amend the CPU setting again. "

 

- med alle disse mulighetene er det INNLYSENDE at det skal tåle et minstemål av klokking. Nei, det står ikke spesifikt noe sted at det er "lov" uten å miste garantien, men det er ikke presisert noe sted på den siden heller - noe det burde vært om kortet dør av den minste innstillingsendring. Hvis alt dette er lagd kun for å lure folk til å kjøpe krotet, uten at det er lov å bruke det, er det et - etter norsk målestokk - ulovlig markedsføringstriks.

 

" Warranty invalid if damage/dysfunction caused by improper handling/usage, destruction."

 

Dette var jo On-topic...

Du siterte din egen OT post i samme slengen, kamerat... Bare en liten observasjon.

...

 

Og kortet fungerer nok helt sikkert bedre enn andre kort også, for det det er ment for! Nemlig la flere komponenter kommunisere med hverandre slik at de kan utføre oppgaver slik en datamaskin skal. Ikke at det skal la seg uhemmet bli misbrukt av overklokkingskåte 3dmark-ryttere...

 

Nei, det funker ikke bedre enn tilsvarende kort. Det fins masse som er direkte sammenligningbart, og de greier mye mer enn 437Mhz uten å dø - eller å bli ustabile.

Men nå må du snart forstå at hovedkort er ikke laget kun for å overklokkes. Derfor kan du ikke sammenlikne hvor godt forskjellige hovedkort overklokkes, men du kan sammenlikne andre faktorer.

Lenke til kommentar
Nei, jeg vet som sagt ikke!

Men hele diskusjonen her går ut på at Robin snakker sant, om det ikke skulle være tilfellet hadde jeg vært ekstremt flau siden posten er blitt såpass poppis.

 

Til syvende og sist kan ikke netshop/asus bevise at Robin har klokket feil, så her må de godkjenne rma.

 

Poenget mitt er:

Overklokking på garanti er som du ser en diskusjon som aldri tar slutt, det er altfor mange faktorer som spiller inn.

Derfor, når Asus legger ved klokke-software og markedsfører kortet slik de gjør, burde de også sette opp en klar advarsel på hva som er en godkjent klokk og ikke.

 

Eventuelt selge 2 kort:

1 hovedkort som har en maks grense på hva du kan stille (vcore, fsb osv), dette til den "normale" bruker, som bare er ute etter en liten husmorsklokk.

 

Og 1 kort uten restriksjoner, der det sies klart ifra om at klokking på ingen måte vil omfattes av garanti, da de ikke har noen mulighet til å se hva bruker har gjort.

 

I dette og sikkert mange andre tilfeller vil nok trådstarter få medhold i en reklamasjon. Desverre.

Lenke til kommentar
Nå blir vel de fleste biler levert med en spesifikasjon på toppfarten med forbehold om +-5% e.l.?

De spesifikasjonene for hovedkortet mangler jeg å se...

Mulig, men likefullt fyller de funksjonen til en bil - som var det du tuftet poenget ditt på.

 

For all del. Det er vel opp til hver enkelts samvittighet. Men heldigvis svir det for de som går for nærme flammene.

Fullstendig enig! De som går over streken ift sånt får svi. Jeg, derimot, har aldri sendt inn noe som har vært misbrukt.

 

Også var det engelsken da. "Extreme overclocking capability" blir i mitt hode oversatt til "ekstrem overklokkingsmulighet/evne". Hva som er ekstremt er vel et begrep like løssluppent som de vandrende ved vippetangen.

 

Ekstremt vil si at det "tåler litt", for å si det sånn. Er 1 Mhz ekstremt? Jeg bare spør. Du evner ikke å se graderingene her. Dette blir som om jeg skulle tatt en diskusjon med Hellstrøm om hva som er "litt" salt på potetene. Jeg mener at lite er relativt, at jeg med rette kan helle en hel pappkartong med Jozo på potetene, for så å skylde på oppskriften som gir en uspesifisert mengde. Hellstrøm, derimot, mener at den som har holdt på på kjøkkenet en stund vet hva som er passe på de forskjellige områdene, og at oppskriften må leses fra en slik vinkel. Hvem har rett? Jeg bare spør.

 

Saken her er vel veldig grei. Hovedkortet overklokker fint på egenhånd om det trengs. Da trenger dere jo ikke overklokke selv i det hele tatt da?

 

Du kan så si, men hva er forskjellen på om HKet setter FSB til 440 Mhz på egen hånd, eller om man manuelt setter inn tallene? Jeg ser ingen forskjell. Og at 10% eller mer er et alternativ i programmet er jeg mer eller mindre bombesikker på. Tankeeksperiment: Man setter en QX9770 i HKet og setter på 10% OC. Resultat: 440Mhz FSB. Ergo OVER det OP kjørte. Du vet hvor jeg vil, så gidder ikke avslutte argumentet.

 

" Warranty invalid if damage/dysfunction caused by improper handling/usage, destruction."

 

"Improper handling/usage" er like diffust some hva ekstrem overklokking er. For å ta din vinkling: dynke kortet i aceton og slenge en brennende fakkel på det er ikke improper handling/usage, for det kan jeg tolke slik jeg vil siden det ikke er en veldefinert term. Æda bæda, ASUS!

 

Improper usage (ift daglig bruk av kortet) vil i mine øyne si å gå inn i de oransje områdene på spenningene uten å passe på kjølingen, eller å havne på de røde områdene generelt.

 

Men nå må du snart forstå at hovedkort er ikke laget kun for å overklokkes. Derfor kan du ikke sammenlikne hvor godt forskjellige hovedkort overklokkes, men du kan sammenlikne andre faktorer.

 

Er vel bare å sammenligne diverse andre kort av samme type, da. MSI P6N SLI og EVGA 122-CK-NF66-T1, og OP's HK: ASUS P5N-E SLI. Finn spesifikasjonene selv. Du vil finne noen små ulikheter, 6 vs 8 lydkanaler, og antall IDE-slotter (1vs2) - og andre ubetydelige forskjeller, som ikke er nok til å si at disse ikke er direkte konkurrenter. Er ASUS-kortet best ift reklamen, får det ta rotta på disse andre også. EVGA-kortet er en tanke bak på spesifikasjonene, men MSI-kortet ligger et hakk foran pga fler lydkanaler. Ergo må vel ASUS ta det igjen et sted, og om MSI sitt kort er mer klokkevennlig enn 437MHz FSB blir det mye å ta igjen for at reklamen skal holde. Og det må den, i henhold til norsk lov.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Nå blir vel de fleste biler levert med en spesifikasjon på toppfarten med forbehold om +-5% e.l.?

De spesifikasjonene for hovedkortet mangler jeg å se...

Mulig, men likefullt fyller de funksjonen til en bil - som var det du tuftet poenget ditt på.

 

For all del. Det er vel opp til hver enkelts samvittighet. Men heldigvis svir det for de som går for nærme flammene.

Fullstendig enig! De som går over streken ift sånt får svi. Jeg, derimot, har aldri sendt inn noe som har vært misbrukt.

 

Også var det engelsken da. "Extreme overclocking capability" blir i mitt hode oversatt til "ekstrem overklokkingsmulighet/evne". Hva som er ekstremt er vel et begrep like løssluppent som de vandrende ved vippetangen.

 

Ekstremt vil si at det "tåler litt", for å si det sånn. Er 1 Mhz ekstremt? Jeg bare spør. Du evner ikke å se graderingene her. Dette blir som om jeg skulle tatt en diskusjon med Hellstrøm om hva som er "litt" salt på potetene. Jeg mener at lite er relativt, at jeg med rette kan helle en hel pappkartong med Jozo på potetene, for så å skylde på oppskriften som gir en uspesifisert mengde. Hellstrøm, derimot, mener at den som har holdt på på kjøkkenet en stund vet hva som er passe på de forskjellige områdene, og at oppskriften må leses fra en slik vinkel. Hvem har rett? Jeg bare spør.

 

Saken her er vel veldig grei. Hovedkortet overklokker fint på egenhånd om det trengs. Da trenger dere jo ikke overklokke selv i det hele tatt da?

 

Du kan så si, men hva er forskjellen på om HKet setter FSB til 440 Mhz på egen hånd, eller om man manuelt setter inn tallene? Jeg ser ingen forskjell. Og at 10% eller mer er et alternativ i programmet er jeg mer eller mindre bombesikker på. Tankeeksperiment: Man setter en QX9770 i HKet og setter på 10% OC. Resultat: 440Mhz FSB. Ergo OVER det OP kjørte. Du vet hvor jeg vil, så gidder ikke avslutte argumentet.

 

" Warranty invalid if damage/dysfunction caused by improper handling/usage, destruction."

 

"Improper handling/usage" er like diffust some hva ekstrem overklokking er. For å ta din vinkling: dynke kortet i aceton og slenge en brennende fakkel på det er ikke improper handling/usage, for det kan jeg tolke slik jeg vil siden det ikke er en veldefinert term. Æda bæda, ASUS!

 

Improper usage (ift daglig bruk av kortet) vil i mine øyne si å gå inn i de oransje områdene på spenningene uten å passe på kjølingen, eller å havne på de røde områdene generelt.

 

Men nå må du snart forstå at hovedkort er ikke laget kun for å overklokkes. Derfor kan du ikke sammenlikne hvor godt forskjellige hovedkort overklokkes, men du kan sammenlikne andre faktorer.

 

Er vel bare å sammenligne diverse andre kort av samme type, da. MSI P6N SLI og EVGA 122-CK-NF66-T1, og OP's HK: ASUS P5N-E SLI. Finn spesifikasjonene selv. Du vil finne noen små ulikheter, 6 vs 8 lydkanaler, og antall IDE-slotter (1vs2) - og andre ubetydelige forskjeller, som ikke er nok til å si at disse ikke er direkte konkurrenter. Er ASUS-kortet best ift reklamen, får det ta rotta på disse andre også. EVGA-kortet er en tanke bak på spesifikasjonene, men MSI-kortet ligger et hakk foran pga fler lydkanaler. Ergo må vel ASUS ta det igjen et sted, og om MSI sitt kort er mer klokkevennlig enn 437MHz FSB blir det mye å ta igjen for at reklamen skal holde. Og det må den, i henhold til norsk lov.

 

Du vil liksom ikke helt forstå. Men for all del, dynk det du har av elektronikk fra Asus i noe brennbart og sett fyr på det. Så sender du dette inn til Asus og krever omlevering.

 

Selv om du sammenlikner hovedkort utifra overklokkingsegenskaper vil ikke si at produsenten gjør det samme. Om du mener hovedkort BØR sammenliknes utifra overklokkingsegenskaper får du lage et forum der dere gjør dette, for Asus gir nok blaffen i hva du mener om akkurat det.

 

Men siden du støtter Robin sin sak så inderlig så håper jeg du støtter han fullt ut i en eventuell rettsak som du vil dra dette ut i, og deler kostnadene ved et tap likt mellom dere.

Lenke til kommentar

Herregud... du gir deg ikke :!: Hva er det som gjør at du er så påståelig? Får du noe "kick" av det? :whistle:

 

Jeg har jobbet i markeds/reklame bransjen tidligere og jeg vet hva som gjelder av lover og regler der :tease:

 

Tenkte at jeg egentlig skulle skrive en avhandling om lover, regler, moral osv.. ang salg og markedsføring av produkter, men jeg gidder rett og slett ikke. Det preller tydligvis av som "vann på gåsa" :p

Lenke til kommentar
Herregud... du gir deg ikke :!: Hva er det som gjør at du er så påståelig? Får du noe "kick" av det? :whistle:

 

Jeg har jobbet i markeds/reklame bransjen tidligere og jeg vet hva som gjelder av lover og regler der :tease:

 

Tenkte at jeg egentlig skulle skrive en avhandling om lover, regler, moral osv.. ang salg og markedsføring av produkter, men jeg gidder rett og slett ikke. Det preller tydligvis av som "vann på gåsa" :p

 

Du kan jo alltids skrive noen linjer om han skulle gi et "ordentlig" svar igjen, men han virket igrunn ganske resignert på den siste der.

 

Forsåvidt en festlig sak at etter 1500 poster ov overklokking må jeg altså finne meg et forum for å diskutere den type ting. Jadda :roll:

 

Men fra spøk til revolver, det er sikkert greit for OP å få noen ord fra noen som har peil, om du ikke allerede har kommet med noe konkret han kan forholde seg til ift. regelverk.

Lenke til kommentar
Men siden du støtter Robin sin sak så inderlig så håper jeg du støtter han fullt ut i en eventuell rettsak som du vil dra dette ut i, og deler kostnadene ved et tap likt mellom dere.

 

Dette er en sak som jeg kan garantere deg at aldri havner i retten, fordi Netshop vil til slutt innse at Robin faktisk har krav på omlevering. De la faktisk opp til det selv når de svarte at de ikke kunne se hvorvidt det var blitt gjort en forsvarlig klokk. Og havner den i retten taper ikke Robin...

 

Jeg forstår dette svaret til netshop på denne måten;

Hadde de hatt mulighet til å sjekke hva som har blitt gjort med hovedkortet, og de hadde funnet ut at Robin hadde holdt seg under "rimelighetens" grenser for hva dette kortet skal takle, så hadde de sendt han et nytt uten no mer tull.

Så indirekte svarer de at en lav/rimelig klokk dekkes av garanti.

Lenke til kommentar

Hele denne diskusjonen kan egentlig forenkles veldig.

 

Netshop har i sin avvisning av kravet egentlig gitt trådstarter rett til å få nytt kort.

 

Netshop skrev ifølge et av trådstarters innlegg følgende :

"Retur på hovedkort må dessverre avvises da vi ikke har mulighet til å finne ut om hovedkortet har blitt forsvarlig overklokket, bortsett fra innlegg du har lagt ut på foum"

 

I forbrukerkjøpsloven §18 står det følgende:

"Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. "

 

Gjentar "Hvis ikke noe annet bevises"

Når netshop da sier at de ikke er istand til å finne ut om det har blitt forsvarlig overklokket så kan de hvertfall ikke bevise at det ikke har skjedd.

Bevise er et veldig sterkt ord i en lovtekst som krever mye for å oppfylles. Det er ikke nok at "noen" tror noe..

 

Med andre ord så har netshop i sin avvisning egentlig sagt at de er ansvarlige.

 

Sorry netshop, men her har dere tabba dere skikkelig ut.

Lenke til kommentar
Herregud... du gir deg ikke :!: Hva er det som gjør at du er så påståelig? Får du noe "kick" av det? :whistle:

 

Jeg har jobbet i markeds/reklame bransjen tidligere og jeg vet hva som gjelder av lover og regler der :tease:

 

Tenkte at jeg egentlig skulle skrive en avhandling om lover, regler, moral osv.. ang salg og markedsføring av produkter, men jeg gidder rett og slett ikke. Det preller tydligvis av som "vann på gåsa" :p

 

Får intet kick. Det finnes lover og regler her i landet som skal følges av produsenter, leverandører og FORBRUKERE. Å reklamere på et produkt fordi en selv ha voldet skade er svindel, og svindel er straffbart.

 

Og synes dere virkelig at denne saken, mtp første post i tråden, er vanskelig å bevise?

 

Skriv en avhandling om hva du vil så får vi se om doktorgraden er i boks.

 

Uansett hva du sier, hvordan du vil vri og vende på det, så gjelder lover og regler både hos leverandører og forbrukere...

 

Men siden du støtter Robin sin sak så inderlig så håper jeg du støtter han fullt ut i en eventuell rettsak som du vil dra dette ut i, og deler kostnadene ved et tap likt mellom dere.

 

Dette er en sak som jeg kan garantere deg at aldri havner i retten, fordi Netshop vil til slutt innse at Robin faktisk har krav på omlevering. De la faktisk opp til det selv når de svarte at de ikke kunne se hvorvidt det var blitt gjort en forsvarlig klokk. Og havner den i retten taper ikke Robin...

 

Jeg forstår dette svaret til netshop på denne måten;

Hadde de hatt mulighet til å sjekke hva som har blitt gjort med hovedkortet, og de hadde funnet ut at Robin hadde holdt seg under "rimelighetens" grenser for hva dette kortet skal takle, så hadde de sendt han et nytt uten no mer tull.

Så indirekte svarer de at en lav/rimelig klokk dekkes av garanti.

 

Selvfølgelig vil ikke dette havne i retten. Enhver rett ville avvist dette pga den manglende alvorligheten.

 

JA, netshop har ikke mulighet for å gjøre noe annet enn å omlevere varen. Desverre

Lenke til kommentar

SELFØLGELIG skal det ikke brenne i hovedkortet , uansett overclock.

 

Jeg regner med at du ikke har heilt syke volts på. Uansett så er 437fsb ikke noe særlig overclock...

Dette er et garantisak deluxe.

Garantert produksjonsfeil.

Punktum finale.

 

Dette er ikke diskutabelt engang.

Lenke til kommentar
SELFØLGELIG skal det ikke brenne i hovedkortet , uansett overclock.

 

Jeg regner med at du ikke har heilt syke volts på. Uansett så er 437fsb ikke noe særlig overclock...

Dette er et garantisak deluxe.

Garantert produksjonsfeil.

Punktum finale.

 

Dette er ikke diskutabelt engang.

 

QUOTE(robin1379 @ post 10/07-2008 : 02:42) *

 

Skreiv bare at det begynte å lukte svidd å jeg slo av pc'en også så jeg en delvis smeltet chip

Lenke til kommentar
Herregud... du gir deg ikke :!: Hva er det som gjør at du er så påståelig? Får du noe "kick" av det? :whistle:

 

Jeg har jobbet i markeds/reklame bransjen tidligere og jeg vet hva som gjelder av lover og regler der :tease:

 

Tenkte at jeg egentlig skulle skrive en avhandling om lover, regler, moral osv.. ang salg og markedsføring av produkter, men jeg gidder rett og slett ikke. Det preller tydligvis av som "vann på gåsa" :p

 

Du kan jo alltids skrive noen linjer om han skulle gi et "ordentlig" svar igjen, men han virket igrunn ganske resignert på den siste der.

 

Forsåvidt en festlig sak at etter 1500 poster ov overklokking må jeg altså finne meg et forum for å diskutere den type ting. Jadda :roll:

 

Men fra spøk til revolver, det er sikkert greit for OP å få noen ord fra noen som har peil, om du ikke allerede har kommet med noe konkret han kan forholde seg til ift. regelverk.

 

Var hverken reservert eller resignert.

 

Du kan jo ha titusenvis av poster i et overklokkingsforum uten å vite noe som helst om forbrukersaker. Det beviser du jo selv.

 

I denne saken vinner nok forbruker.

 

I andre saker der overklokking kan bevises vil produsent/leverandør vinne mm overklokkingsspesifikasjoner er garantert av produsent/leverandør.

 

eod

 

Jeg "beviser" ingenting, men du greier fint å bevise at du har null peil selv. Jeg vet LITT om forbrukersaker, og jeg har vel sagt i tusen poster at det er trådstarter som har en god sak her - på alle måter. Du har argumentert for at det er ingen grunn til å kreve RMA - likevel skriver du i samme post som du anklager meg for å ikke kunne noe som helst, at jeg faktisk har rett - dvs at OP faktisk vil få gjennomslag for RMA-en sin om han går videre med saken. Lukter manglende medisinering her, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Herregud... du gir deg ikke :!: Hva er det som gjør at du er så påståelig? Får du noe "kick" av det? :whistle:

 

Jeg har jobbet i markeds/reklame bransjen tidligere og jeg vet hva som gjelder av lover og regler der :tease:

 

Tenkte at jeg egentlig skulle skrive en avhandling om lover, regler, moral osv.. ang salg og markedsføring av produkter, men jeg gidder rett og slett ikke. Det preller tydligvis av som "vann på gåsa" :p

 

Du kan jo alltids skrive noen linjer om han skulle gi et "ordentlig" svar igjen, men han virket igrunn ganske resignert på den siste der.

 

Forsåvidt en festlig sak at etter 1500 poster ov overklokking må jeg altså finne meg et forum for å diskutere den type ting. Jadda :roll:

 

Men fra spøk til revolver, det er sikkert greit for OP å få noen ord fra noen som har peil, om du ikke allerede har kommet med noe konkret han kan forholde seg til ift. regelverk.

 

Var hverken reservert eller resignert.

 

Du kan jo ha titusenvis av poster i et overklokkingsforum uten å vite noe som helst om forbrukersaker. Det beviser du jo selv.

 

I denne saken vinner nok forbruker.

 

I andre saker der overklokking kan bevises vil produsent/leverandør vinne mm overklokkingsspesifikasjoner er garantert av produsent/leverandør.

 

eod

 

Jeg "beviser" ingenting, men du greier fint å bevise at du har null peil selv. Jeg vet LITT om forbrukersaker, og jeg har vel sagt i tusen poster at det er trådstarter som har en god sak her - på alle måter. Du har argumentert for at det er ingen grunn til å kreve RMA - likevel skriver du i samme post som du anklager meg for å ikke kunne noe som helst, at jeg faktisk har rett - dvs at OP faktisk vil få gjennomslag for RMA-en sin om han går videre med saken. Lukter manglende medisinering her, for å si det sånn...

 

Sure. Null peil. Vi er ihvertfall enige om en ting. Det er at jeg er helt enig med deg om at du har LITT peiling på forbrukersaker. LITT peiling!

 

Du har ikke sagt i tusen poster at trådstarter har en god sak men snakket generelt om saker som omhandler uforsvarlig håndtering (her overklokking) av et hovedkort, og at dette i dine øyne er forsvarlig siden produsenten reklamerer med gode overklokkingsegenskaper. Det snakket jeg også om. Nå må ikke du begynne å kverulere på hva vi har diskutert. Ikke synk så lavt.

 

Jeg har aldri sagt at du har rett i de påstander jeg har kommentert, og rett i de saker vil du heller aldri ha. Kanskje mora di vil være grei og holde med deg...

 

Hos deg mangler medisinering for luktesansen, "for å si det sånn".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...