Gå til innhold

hk tok fyr under overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis grunnen til at HK'et tok fyr vra økt TDP, så kunne jo dette også ha oppstått hvis du hadde byttet til en kraftigere prosessor med høyere TDP uten å overklokke.

 

Jeg tror ikke dette skjedde pga. overklokking, men pga. en feil eller en svikt i HK'et, og holder med deg, og synes du bør få dette igjen på garantien.

Lenke til kommentar

har osså et slik hovedkort og legg merke til det at hk øker spenningene automatisk med mindre du setter det til noe annet når en øker klokk så øker hk spenninga. dog hk skulle ikke ha tatt fyr. har selv klokket min e8400 til 4,16ghz uten problem trengte ikke rører volten og sette den manualt hk økte spenningen selv , noe jeg ikke la merke til med en gang:P

har selv ikke hatt noe problem med mitt kort ..det er verken varmt under vannkjøling og meget overklokkbart og stabilt

 

jeg hadde osså glatt sendt det inn tilbake , men selvfølgelig hadde jeg fortalt hva som har hendt. du kommer lengs med erlighet.

hadde butikken nektet ville jeg prøvd å sende mail til asus og håpet på a produsenten tar det tilbake.

på komplett så vil de at du sender ting til retur direkte til produsent og vist ikke de vil ha varen så kan komplett ta i mot den så jeg tror asus kan ta i mot det med mindre du er uheldig med å få en vrang person i andre enden, som desverre kan forekomme.

Endret av Elanee
Lenke til kommentar
på komplett så vil de at du sender ting til retur direkte til produsent

Det er vel importøren det sendes til, og det kan du gjøre uansett om butikken har sagt det eller ikke.

 

Synes egentlig det er merkelig at noen butikker ikke vil reklamere uten motstand, siden de ikke taper noe på det (utenom evt. porto). De sender det bare videre til importøren, og får et nytt produkt tilbake hvis importøren er enig i at varen kunne reklameres på.

Lenke til kommentar

Det hovedkortet har vel ikke southbridge kjøler.. Samme som mitt p5n-e sli kort.. Sikkert derfor det tok fyr.. Men FBSen hans er rated FBS.. Jeg har en Intel E6600 (Dual Core) som har en rated FBS på 1066.7. Og vis jeg stiller den til 1600 får jeg ca 3.2 av 2.4ghz.

 

1066.7/2Cores = 553.35, men Bus Speeden min ligger på 266.7 og 553.35/2 igjen blir 226.67. Så 1750/4 blir 437 og ganger det med multiplyeren som er 9 blir 3937.

 

Tror ikke det har noe å si om du har quad core eller dual core.

Lenke til kommentar

Festlig dette her, spesielt med tanke på at DETTE er en av de mest populære trådene i dette underforumet. :new_woot: Smått fantastisk at SÅ mange tullinger og klokkeanalfabeter har greid å snike seg inn her samtidig, og komme med samme mølet. Kan ikke dere lage en 4-siders diskusjon neste gang noen kommer med et klokkeresultat, som bør være MYE mer interressant og underholdende enn en fillesak som denne?

 

Dette er en fillesak fordi: du sender det kortet inn uavhengig av hva andre syns. En slik chip skal ikke ta fyr, whatsoever. Klokking eller ei. Og OM grunnen var en auto-spenning som gikk amok, er det absolutt ikke din feil. En slik auto-innstilling SKAL være konstant, noe annet er å be om bråk. Men for all del: ikke si noe om at du har klokket, selv om det er innlysende for enhver som har drevet med dette at dette HK-et ditt har vært dårlig vare kan fort nettbutikkene finne ut at de skal spare noen kroner.

 

De eneste som har "svindelpotensiale" her må vel være nettbutikken om de nekter deg RMA. Som nevnt reklamerer produsenten med at kortet skal være godt egnet for klokking, og en "husmorklokk" som din skal være NULL problem med en sånnmarkedsføring. Dette BØR kanskje nettbutikken ha fått med seg, men som sagt - tviler litt på det :roll: Du kan sikkert også påpeke at du aldri har endret noen spenninger på hovedkortet, for det har du jo ikke - det er hovedkortet selv som har gjort det.

 

Hold oss noenlunde oppdatert med åssen RMA-saken går, jeg venter såent på fortsettelsen (og kanskje mer sutring fra folk som ikke ahr mye å bidra med i dette underforumet...)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om man nå enn overklokker så mye som bare 1MHz mister man i praksis garantien hvis ikke noe annet er sagt. Dårlig moral å reklamere på egen feil.

 

Det der kan man faktisk ikke påstå.

Dette fordi mange produsenter faktisk legger selv inn en liten overklokk i sine produkter.

Mitt Abit kort f.eks legger inn 340 som FSB istedet for 333 som resulterer i en default overklokk for meg på 63mhz.

Så har man f.eks ASUS sin PEG link funksjon , denne overklokker PCI-E grafikk kort default.

Dette gjør de for å ta innersvingen på hverandre med "stock" oppsett i reviews tester osv.

Lenke til kommentar
Om man nå enn overklokker så mye som bare 1MHz mister man i praksis garantien hvis ikke noe annet er sagt. Dårlig moral å reklamere på egen feil.

 

Det der er tullpreik fra ende til annen. Hvorfor bruker da produsentene av HK overklokkings-egenskapene / mulighetene til kortene sine i sin markedsføring..?

 

Men du har vel en link som dokumenterer din bastante påstand?

Lenke til kommentar
Om man nå enn overklokker så mye som bare 1MHz mister man i praksis garantien hvis ikke noe annet er sagt. Dårlig moral å reklamere på egen feil.

 

Hvis produsentene mener at en ren frekvensøkning kan skade en komponent foreslår jeg at de hoster opp noen beviser for det. For meg høres dette helteit ut, noe a la "du mister garantien om du installerer komponenten mens du har på deg helsetrøye".

Lenke til kommentar
Hvorfor selges det hovedkort som kan overklokkes hvis man ikke kan gjøre det, uten å miste garantien?

 

Hvorfor selges det TV'er som kan kastes ut vinduet når man ikke kan gjøre det uten å miste garantien?

 

Eller en nærmere sammenlikning: Hvorfor selges det biler som ikke tåler at man kjører dem på så godt som maksimalt turtall over lengere tid?

 

 

Joa...

Lenke til kommentar
Hvorfor selges det hovedkort som kan overklokkes hvis man ikke kan gjøre det, uten å miste garantien?

 

Hvorfor selges det TV'er som kan kastes ut vinduet når man ikke kan gjøre det uten å miste garantien?

 

Eller en nærmere sammenlikning: Hvorfor selges det biler som ikke tåler at man kjører dem på så godt som maksimalt turtall over lengere tid?

 

 

Joa...

 

Vel... forskjellen er vel bare at ingen TV produsenter markedsfører sine produkter med informasjon om at de faktisk "kan" kastes ut vinduet.

 

Og de fleste bilprodusenter leverer sine biler med instruksjonsbok som forteller hvordan bilen skal/bør brukes i forhold til turtall/girvalg og generell belastning.

 

Produsenter av hovedkort derimot leverer sine hovedkort med programvare og instruksjoner om hvordan man overklokker. De har både i bios og i programvare ferdige presets for overklokking i tillegg til alle de manuelle mulighetene som finnes.

 

De skryter også selv på sine produktsider om hvilke gode overklokkingsegenskaper de forskjellige hovedkortene har.

 

Så var egentlig dine sammenligninger relevante..??

Lenke til kommentar

Tja.. bra poeng du kommer med.

 

Men i disse manualene som følger med står det vel også advarsler om farene forbundet med overklokking, gjør det ikke?

 

For å forsvare bilargumentet litt, så markedsføres raske biler ofte med den lave tiden det tar dem å komme fra 0-100 kmt. Det er vel få som tror at bilen kommer til å holde lenge dersom dette er noe man gjør hver gang man skal ut og kjøre?

 

En del av dem kommer også med "presets" for å stramme opp fjæringen og liknende som skal hjelpe deg å kjøre slik.

Endret av bolt
Lenke til kommentar
lukter ikke svidd nå mer, men det er synlige skader på det da, men det har jeg skrivd i den raport greia til butiken

Siden du har sendt det inn for å få nytt kan vi utnevne deg til svindler!

 

Din overklokking er å kjøre ting utenfor det området de er konstruert for. Dette er alltid en risiko (som man må ta selv).

Meh..

 

..jeg tror du skal lete lenge etter en overklokker som med hånda på hjertet kan si at han ikke har gjort noe liknende som det her ;)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Tja.. bra poeng du kommer med.

 

Men i disse manualene som følger med står det vel også advarsler om farene forbundet med overklokking, gjør det ikke?

 

For å forsvare bilargumentet litt, så markedsføres raske biler ofte med den lave tiden det tar dem å komme fra 0-100 kmt. Det er vel få som tror at bilen kommer til å holde lenge dersom dette er noe man gjør hver gang man skal ut og kjøre?

 

En del av dem kommer også med "presets" for å stramme opp fjæringen og liknende som skal hjelpe deg å kjøre slik.

 

Det står nok noen linjer om hvilken risiko overklokking i verste fall kan medføre men hele poenget i diskusjonen er at hovedkort blir markedsført og solgt med "gode overklokkingsegenskaper". Produsentene oppfordrer i så måte til overklokking og kan ikke da uten videre fraskrive seg alt garantiansvar.

 

Og når det gjelder bilargumentet. Jeg kjører selv en bil med såkalt "launch control", en artig funksjon i forhold til din sammenligning med akselerasjon. Selvfølgelig står det også i instruksjonsboken til bilen at dette er en funksjon som bør benyttes med omhu.

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer litt på om folk her blander prosessorer og hovedkort? Jeg tenker at hovedkort som er laget for (og oppgir det som salgsargument) å overklokke prossesorer, må kunne reklameres på hvis de ikke tåler det innenfor rimelighetens grenser. Men prosessorer selges for bruk på oppgitt frekvens, overklokking av den kan gå utover garantien.

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurer litt på om folk her blander prosessorer og hovedkort? Jeg tenker at hovedkort som er laget for (og oppgir det som salgsargument) å overklokke prossesorer, må kunne reklameres på hvis de ikke tåler det innenfor rimelighetens grenser. Men prosessorer selges for bruk på oppgitt frekvens, overklokking av den kan gå utover garantien.

 

Overvolting er nok garantibrytende per definisjon, men å justere opp frekvensen så langt den går uten å endre spenninger har ikke potensiale til å gjøre en CPU defekt.

 

Produsentene kan kreve hva de vil, men jeg vil tro det står i en eller annen lov at for at garantien skal ryke må produktet ha blitt behandlet slik at levetiden går ned. Det er ikke opplagt ved en ren frekvensøkning, og bevis for noe sånt er nødvendig slik jeg ser det. Mulig en CPU kan bli varmere, men så lenge den i overklokekt tilstand uten spenningsøkning holder seg innenfor Intel sine temperaturspesifikasjoner er det strengt tatt ikke noe galt å kreve å få byttet CPUen om den skulle dø.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Hvorfor selges det hovedkort som kan overklokkes hvis man ikke kan gjøre det, uten å miste garantien?

 

Hvorfor selges det TV'er som kan kastes ut vinduet når man ikke kan gjøre det uten å miste garantien?

 

Eller en nærmere sammenlikning: Hvorfor selges det biler som ikke tåler at man kjører dem på så godt som maksimalt turtall over lengere tid?

 

Joa...

 

Vel... forskjellen er vel bare at ingen TV produsenter markedsfører sine produkter med informasjon om at de faktisk "kan" kastes ut vinduet.

 

Og de fleste bilprodusenter leverer sine biler med instruksjonsbok som forteller hvordan bilen skal/bør brukes i forhold til turtall/girvalg og generell belastning.

 

Produsenter av hovedkort derimot leverer sine hovedkort med programvare og instruksjoner om hvordan man overklokker. De har både i bios og i programvare ferdige presets for overklokking i tillegg til alle de manuelle mulighetene som finnes.

 

De skryter også selv på sine produktsider om hvilke gode overklokkingsegenskaper de forskjellige hovedkortene har.

 

Så var egentlig dine sammenligninger relevante..??

 

bolt,

Kjøpte du din bil i deler og satt den sammen selv?

Det som diskuteres her er når man kjøper komponenter og setter sammen sluttproduktet selv.

 

Vi snakker her om enkelt komponenter som er laget og markedsføres for akkurat overklokking, det være seg skjermkort, hovedkort eller hva det måtte være.

 

Analogien din med bil er forsåvidt god men da må den sammenlignes med en standard pc (som du kjøper på elkjøp eller lignenede) og da kan den ikke overklokkes.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...