Gå til innhold

hk tok fyr under overklokking


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hørt om at trinnvis overklokking noen gang har skadet hardware, men selvklart om du er en slik "jeg setter alt på maksimum og ser hvordan det går" person så ryker garantien. Det er likevel alltid visse forbehold. Feks dersom man overklokker så vil temperaturene stige noe i kabinettet og da bør man ha egnet kabinett og vifter til å håntere denne ekstra varmen, spesielt på det varmeste av sommerhalvåret. Den ekstra varmen kan drepe komponenter over tid og om du pusher komponentene dine max mens du har jalla PSU og kabinett så er det skamløst å reklamere på hardware. Å overklokke i uegnet kabinett og uten tilstrekkelig med kabinettvifter er i mine øyne feil bruk.

 

Ofte vil vel gjerne omodete HK skru seg av pga varmeutvikling (antar luft/vannkjøling av systemet) om man setter alt på maks. På de fleste kort som er tilrettelagt for klokking så er det temperatursensorer som kutter strømmen om tempen går over en viss grense. På luft og vann kommer nok denne grensen til å stoppe brukeren fra å ødelegge kortet. Hvis det fins sensorer på kortet, og disse ikke funker, er det en mangel ved kortet og dermed RMA-grunn. Selvfølgelig, om slike ting ikke fins må man passe på det selv, og da ryker ting fort om man setter alt på maks. Men det fins vel ingen som gjør det? Kan ikke huske å ha lest noe sånt her på forumet, hvertfall.

 

EDIT:

Dersom man fortsetter å pushe høyere etter at komponenten har vist tegn til å være ustabil på den hastigheten så er det også feil bruk. Riktig bruk er å tå tilbake til forige stabile klokkehastighet og kanskje tilmed et nivå under der igjen. Om maskinen er klokket maks om vinteren, vil den neppe få det trivelig neste sommer.

 

Ustabilitet forårsaket av for høy klokk er ikke feil bruk. Høy klokk dreper ikke HW. Game-pcen min er ikke orthosstabil, men føler ikke at det er feil bruk å ikke klokke den ned. Kan godt klokke den enda litt høyere uten at den slutter å være gamestabil, forsåvidt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På de fleste kort som er tilrettelagt for klokking så er det temperatursensorer som kutter strømmen om tempen går over en viss grense.

 

Pirk : Dette gjelder forsåvidt Cpu, men mosfets , spenningsregulatorer og andre komponenter (nb, sb etc) kan fortsatt ta kvelden om noen av dem blir overbelastet eller har en produksjonsfeil. Derfor er det fortsatt mulig at pcen tar fyr selv om den har en viss beskyttelse.

 

Den eneste effektive beskyttelsen fra produsenten sin side er å sørge for at det ikke er mulig å sette frekvenser eller Volt som er direkte skadelig for hovedkortet.

 

EDIT:

Dersom man fortsetter å pushe høyere etter at komponenten har vist tegn til å være ustabil på den hastigheten så er det også feil bruk. Riktig bruk er å tå tilbake til forige stabile klokkehastighet og kanskje tilmed et nivå under der igjen. Om maskinen er klokket maks om vinteren, vil den neppe få det trivelig neste sommer.

Ustabilitet forårsaket av for høy klokk er ikke feil bruk. Høy klokk dreper ikke HW. Game-pcen min er ikke orthosstabil, men føler ikke at det er feil bruk å ikke klokke den ned. Kan godt klokke den enda litt høyere uten at den slutter å være gamestabil, forsåvidt.

 

Det er da litt teit å ikke finne stabilitet i en klokk da, spesielt fordi man risikerer at data blir korrupte og dette er jo ekstra kjipt om det skjer deg i et savegame feks.

Lenke til kommentar

hvem sitter å bryr seg om savegame når de kan kjøre de råeste spillene med dobbelt så bra fps som de som betaler 3 ganger så mye for noe som skal være bedre enn hva ditt klokkede system skal klare uklokket? Når man kan sette både personlige, landsdekkende og verdens råeste rekkorder i ytelse? Jeg gir meg en god faen i stabiliteten 24/7 så lenge det funker å spille Counter Strike: Source og Race Driver Grid på mitt klokkede system. Jeg finner meg først en lav/moderat klokk for 24/7, så flesker jeg til med en god gaming klokk. alt saver man bare i bios, og loader fram alt ettersom hva man er ute etter.

 

Btw: Ei save fil til spill skal det såvidt jeg vet ganske så mye til for å få korrupt. klarer spillet kjøre og ikke kræsjer er nok save filen også iorden. det er bare KRAFTIGE store regne oppgaver for prosessoren som vil kunne trøbble dersom det ikke er stabilt. altså da kan du få en korrupt film som du har omkodet masse f.eks.

eller om du driver med 3d rendering eller bruker maskina som server 24/7 Jeg har èn gang fått windows korrupt med å installere det under en kraftig og ikke stabil klokk. (Alt må jo testes ut^^)

Lenke til kommentar
hvem sitter å bryr seg om savegame når de kan kjøre de råeste spillene med dobbelt så bra fps som de som betaler 3 ganger så mye for noe som skal være bedre enn hva ditt klokkede system skal klare uklokket? Når man kan sette både personlige, landsdekkende og verdens råeste rekkorder i ytelse? Jeg gir meg en god faen i stabiliteten 24/7 så lenge det funker å spille Counter Strike: Source og Race Driver Grid på mitt klokkede system. Jeg finner meg først en lav/moderat klokk for 24/7, så flesker jeg til med en god gaming klokk. alt saver man bare i bios, og loader fram alt ettersom hva man er ute etter.

 

Btw: Ei save fil til spill skal det såvidt jeg vet ganske så mye til for å få korrupt. klarer spillet kjøre og ikke kræsjer er nok save filen også iorden. det er bare KRAFTIGE store regne oppgaver for prosessoren som vil kunne trøbble dersom det ikke er stabilt. altså da kan du få en korrupt film som du har omkodet masse f.eks.

eller om du driver med 3d rendering eller bruker maskina som server 24/7 Jeg har èn gang fått windows korrupt med å installere det under en kraftig og ikke stabil klokk. (Alt må jo testes ut^^)

 

Exactly :p

 

Jeg spiller kun call of duty, og det bruker en kjerne. Derfor gidder jeg ikke sikte meg inn på noen dual-core stabilitet når det ikke trengs overhodet. Er snaut 50Mhz forskjell mellom dual core stabilitet og single core stabilitet på chipen min, pga. noen grader lavere load temp når bare en kjerne er i bruk. Da jeg kjørte singlecore sjekket jeg Orthos i 5 min, for å se at ikke CPUen begynte å BSOD'e ved høy temp, men noe mer stabilitet utover det var overkill. Fikk avogtil BSOD da jeg drev og pushet den litt, når man jekker opp frekvensen et hakk og et til stopepr det et sted :p

Lenke til kommentar

knopflerbruce:

 

Jeg mente ikke at det var feil bruk å ha et ustabilt system, men om man fortsetter å pushe videre med enda høyere spenninger og frekvenser etter symptomer på ustabilitet og kanskje til slutt ender opp med defekt system. Jeg mente ikke å ha et ustabilt system i daglig drift, mente hvis man konkret sitter og pusher maksklokk for enhver pris. Det er stor forskjell på å prøve seg forsiktig frem kontra det å på forhånd ha bestemt seg for noen innstillinger som man skal ha koste hva det koste vil.

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

At noen kan ha maksklokking som hobby er en ting, men det er ikke noe man bør reklamere på dersom man ender opp med defekte komponenter.

 

Det er stor forskjell på en som klokker for å utnytte systemet sitt bedre og en som klokker for å få høyest klokk og best syntetiske resultater på hele Internet. De fleste komponenter i dag har en del overhead, men produsenten må sette en terskel for hva de kan love at produktet minst skal holde.

 

Det blir kjørt burn in på fabrikk mtp prosessorer. Dette degraderer prosessorens maksytelse med flere % men om det ikke hadde blitt gjort hadde det havnet halvgode chiper på markedet som kunne fått defekter under drift. Det er vel praktisk talt umulig å knekke en prosessor som har overlevd burn in så lenge man har tilstrekkelig kjøling og er moderat med tilført spenning.

 

Det er sjelden man hører om feil på CPU men hovedkort er et svakt ledd da de inneholder huntrevis av enkeltstående komponenter fra ulike leverandører. Det skal strengt tatt ikke begynne å brenne i et hovedkort med mindre noe er defekt. Hvis noe er defekt skal man få innvilget reklamasjon.

Lenke til kommentar

mange av overklokkerne her ute med intel core2 duo har ikke et stabilt system vil jeg faktisk tro.. her er en test dere kan prøve.. følg med på temperaturene under testen også.

 

du gjør følgende:

 

Last ned og pakk ut.

kjør intelburn testen.

velg y eller n først, så velger du test "1" og kjører "20" loops. hver loop tar ca 50 sek.

Klarer den alle 20 loops ligger du ca like stabilt som 40 timer prime. En god snarvei, og støtter 64bit vista 100% faktisk!:)

 

er du ikke sikker nok på at denne gir deg bra nok resultat kan du godt prime 40 timer om du vil for min del.. :)

 

Testen legger seg i minnet ditt, og gjør at cpu får testet seg maksimalt. Dette vil gjøre at du klarer konstruere worst case temp's Altså 100% load noe ingen annen cpu tester klarer. du vil merke temperaturer på 5-20 grader mer enn med prime95 faktisk, og en enda mer effektiv feil testing.

 

(dette er for xp og vista X64!)

IntelBurnTest_x64.zip

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
99% av overklokkerne her ute med intel core2 duo har ikke et stabilt system vil jeg faktisk tro.. her er en test dere kan prøve.. følg med på temperaturene under testen også.

 

du gjør følgende:

 

Last ned og pakk ut.

kjør intelburn testen.

velg y eller n først, så velger du test "1" og kjører "20" loops. hver loop tar ca 50 sek.

Klarer den alle 20 loops ligger du ca like stabilt som 40 timer prime. En god snarvei, og støtter 64bit vista 100% faktisk!:)

 

er du ikke sikker nok på at denne gir deg bra nok resultat kan du godt prime 40 timer om du vil for min del.. :)

 

Testen legger seg i minnet ditt, og gjør at cpu får testet seg maksimalt. Dette vil gjøre at du klarer konstruere worst case temp's Altså 100% load noe ingen annen cpu tester klarer. du vil merke temperaturer på 5-20 grader mer enn med prime95 faktisk, og en enda mer effektiv feil testing.

 

(dette er for xp og vista X64!)

 

99% mhm mhm synsing pågår. Definer ikke stabilt? Hvis alle oss 99% har et system som er overklokket og aldri crasher og kjører prime orthos osv fint. Men kun pga vi ikke har kjørt den testen så har vi ustabilit system? Veldig trangsynt, hvor mye kan du om cpu funksjon kode? Her lukter eg noen som har googlet litt og mener slikt er det. Og ja eg kjørte den testen kun for å sjekk og det gikk fint på 5 pass, går ut ifra at eg er en av de 1% som er så uber pro?

Lenke til kommentar

Var ment som en overdrivelse, så du kan slappe helt av mann. Grunnen til at jeg sa 99% var bare for å overbevise folk om at den her er verdt å ta en liten titt på. Beklager det. Men jeg kan skrive under på at mange her som har prime stabilt system i 10-12timer, får trøbbel med denne testen allerede etter 4+ loops. Vi testa ut denne her på et større lan med mange overklokka pcer. Var bare to av ca 10stk som hadde prime stabilt i flere timer som klarte klarte 10 loops! Men hallo. Jeg failet faktisk og min var prime stail i over 12 timer, så jeg ga meg blanke i det hele og kjører uansett bare maskina til spill.

Skal ta en edit på den der med 99%.. selv om måten jeg har skrevet det på viser ganske så klart at det ikke kommer fra noen kilde, men fra min egen erfaring/spekulasjon.

 

Btw. Versogod for testen:)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Jeg opplever at prime95 ikke gjør prosessor varm nok.. derfor jeg har lett meg fram på xtreemsystems etter nettopp denne testen, som er laget av noen på xtreemsystems forumet sammen med intel.

Jeg vet at prime ikke gjør prosessor varm nok, da jeg ser at cpu temp i fps spill ofte blir nesten like høy som med prime95.. Snakker bare om 2-3 grader forskjell.

 

IntelBurn testen er så og si det samme som prime95. Det finnes flere versjoner av den, men denne testen ser jeg på som det råeste jeg har vært borti av cpu tester. Testen legger seg i minnet, og gjør at cpu klarer stresses max opp. Dette er også en 64bit versjon som gjør at den har større regneoppgaver som kan teste prosessorens regne resultater med større omfang enn prime95 etc.

min cpu max load med prime var bare 58c i løpet av 12 timer.

Dette programmet ga meg en max temp på 65-66c allerede fra jeg startet den. utover testingen var den oppe i hele 70c. så jeg ende med å klokke ned av to grunner. maxtemp og den feilet på en regneoppgave. (loop 6 faktisk)

Lenke til kommentar

Det spørs om testen er representativ for real world scenario da.

At man med vanlige tallknusing ikke oppnår denne belastningen på systemet er da heller ikke representativt da jeg tror at om man benytter seg av samme program og stock kjøling til intel så vil vi nok få en del regnefeil også.

 

Med andre ord, jeg tror nok testen er mer egnet til å se hvor bra kjøleløsningen din er (nådde selv 74C med min 2,8Ghz 64nm c2d) enn noe annet. At den greier å framprovosere regnefeil ved høye temperaturer er jo heller ikke overraskende.

 

Som sagt, hadde vært moro å sett hvordan stock kjølere til intel hadde greid denne testen og hvor mange som greide den feilfritt.

Lenke til kommentar

Jeg testa å kjøre denne testen på stock med maskina mi, viftene på minumum og tok ut den vifta jeg har mellom skjermkortene mine. Da hadde jeg en maxtemp på bare 51c, så dette programet ser mer for meg ut til å klare provosere fram en realistisk varmeutvikling forhold til kjøling, volt og frekvens.

Jeg tviler på at en stock kjøler på et helt stock system ville fått trøbbel med denne testen, da det ikke er så stor forskjell på min luftkjøler og en vanlig stock kjøler i temperaturer.. 20c forskjell tviler jeg sterkt på. og jeg har 7hdd's av dette 2 raptorer, to gode varme skjermkort 1000w strømforskyning.. lydkort og noen 2000mhz rambrikker som gjør nb varmt.. jeg tviler på det du sier om at "Ola Nordmann" får trøbbel med denne testen på sitt helt uklokkede normale system.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Jeg testa å kjøre denne testen på stock med maskina mi, viftene på minumum og tok ut den vifta jeg har mellom skjermkortene mine. Da hadde jeg en maxtemp på bare 51c, så dette programet ser mer for meg ut til å klare provosere fram en realistisk varmeutvikling forhold til kjøling, volt og frekvens.

Jeg tviler på at en stock kjøler på et helt stock system ville fått trøbbel med denne testen, da det ikke er så stor forskjell på min luftkjøler og en vanlig stock kjøler i temperaturer.. 20c forskjell tviler jeg sterkt på. og jeg har 7hdd's av dette 2 raptorer, to gode varme skjermkort 1000w strømforskyning.. lydkort og noen 2000mhz rambrikker som gjør nb varmt.. jeg tviler på det du sier om at "Ola Nordmann" får trøbbel med denne testen på sitt helt uklokkede normale system.

 

Den eneste måten å finne ut av det er å få tatt en kvantitativ test der flere brukere bidrar med stock kjøler og hastigheter og sjekker om pcen er stabil.

I og med at en stock kjøler ofte kommer opp i temperaturer på ca 55-60C på noen eldre 65nm cpu'er (65tdp) og differansen ser ut til å være opp til 20c med dette programmet så kommer vel temperaturen til å ligge en plass mellom +10 og 15c tipper jeg på stock.

 

Når det gjelder selve stabiliteten så tviler jeg sterkt på at dette programmet virkelig greier å simulere real-life last, enkelt å greit så har man jo feks muligheter til å sjekke stabiliteten over tid med programmer som feks Seti@home (resultatene blir parset mot 3 andre resultater) der jeg personlig aldri har vært i nærheten av de temperaturene som programmet framprovoserte og har hatt så og si 98% med riktige resultater med 1 - 2 års søk(2% skyldes nok sannsynligvis at seti ikke er glad i at du spiller spill med programmet kjørende).

 

Det er meget sannsynlig at programmet belaster pcen langt mer enn hva som hadde skjedd ved et normalt scenario.

Lenke til kommentar

prøv selv da vel. differansen er opp mot 20c ja, men ved stock var det bare 2-3 grader forskjell på prime og IntelBurn.

Jeg har meget stor tro på dette programmet for min del. Er jo inget must at andre skal bruke det. hovedsaklig grunn til at jeg begynte bruke dette var at 12 timer prime var ofte ikke stabilt nok til å spille krevende spill som crysis warhead osv. 3dmark05 er også sensitivt, mens vantage klarte kjøre test så lenge prime95 var stabilt.

etter jeg fikk systemet 10loops stabilt med intelburn har jeg ikke hatt noen cpu relaterte problemer med klokken min. Dette er for meg meget overbevisende om at en test som tar så mye kortere tid faktisk kan hjelpe utrolig masse.. derfor jeg deler det med dere som kanskje ikke har hørt om denne testen før.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Nåda, håper du ikke misforsstod og tok det som et personalangrep på deg (noe det langt ifra var) men at jeg kun viser skepsis til at programmet skal være den nye messias.

 

Testet på Stock kjøler og ja, det var stabilt på mitt system men temperatur var nesten oppe i 78C på stock her, mulig pga at kjølepastaen ikke hadde satt seg (andre temps var ca 20c lavere med orthos)men ser egentlig ikke noe formål med å teste videre , men igjen, dette er nok ikke representativt med mindre langt flere får testet.

Lenke til kommentar

oii, svaret mitt ble litt feil forhold til hva jeg mente. Tok det ikke som noe personangrep nei:) Skjønner din skepsis og godt å høre at du har testet det og har andre meninger da. beklager til trådstarter og lesere at også denne tråden ble kapret nå. skulle kanskje laget en egen tråd for dette programmet.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Bare for å påpeke en sak her... Maks stabile frekvens er temperaturavhengig, så om Intel burn gjør at CPUen kommer opp i 10 grader over Orthos-temp og dermed feiler, så er maskinen fortsatt MER enn stabil nok til all slags bruk. Hvorfor? Jo, fordi det er sjelden kost å finne daglig bruk som gir temp på Orthos-nivå, og dermed er 10 grader over det igjen overkill. Om man derimot sørger for at PCen står i 10 grader kaldere omgivelser, slik at load for burn-testen tilsvarer load for Orthos i normale omgivvelser, så gir testen mer mening.

 

Å teste en CPU for stabilitet SÅ langt utover det man vil oppleve ved daglig bruk er tøys. Bortkastet frekvens-headroom synes nå jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...