Gå til innhold

hk tok fyr under overklokking


Anbefalte innlegg

cpu'en ble ikke for varm har 4 temp målere liggans i pc'en

har zalman cnps9500led cpu vifte

når 1550 er under 3ghz blir ikke 1750 15,7

stilte ikke på volt. kun på fsb

vil ha et brikkesett som støtter sli, kansje få inn en 8800gts til etterhvert

er ikke intresert i ddr3

er ikke nforce 780i sli bra?

 

Om ikke CPUen ble for varm, hvorfor tar da ting fyr? 4 temp målere "liggans" i pcen? CPU core kan fint være 100*C selvom kabinettet er 20*C. Du burde bruke Core Temp eller lignende når du skal måle tempen på CPU, eventuelt TAT om du har Duo Core. Hvordan CPU har du egentlig? Om du har multiplier på 9, så vil ghz'n bli FSBx9. Om du ikke stilte volten, så vil den stille seg selv med mindre du har satt den på en spesefik verdi. Hadde du gjort sistnevnte har du enten satt den alt for høyt, eller så hadde du aldri klart å klokket ettersom PCen ikke ville ha booter da den ikke får nok strøm når du øker frekvensen (ghz).

 

 

Angående nVidia baserte hovedkort så finnes det sikker greie kort, men personlig har jeg dårlig erfarig med de 2 jeg har hatt. Har aldri hatt noe som helst problem med noen av Asus (intel) kortene mine. nVidia baserte kort er også kjent for å bli veldig varme, ville ikke kjøpt et med mindre jeg var 100% sikker på at jeg vil ha SLi. Noe du forøvrig burde avvente litt da ATI har kommet, og kommer med mange fine CrossFire løsninger til økonomipris.

 

edit: Hvordan CPU har du egentlig?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er langt unna cpuen og brikkesettet det har tatt fyr, menhar måleren på cpu liggans helt innerst på blokka rett ved cpu'en, en på kjølern på skjermkortet og en imellom hd og en hengans løst midt i kabinet, lufta i kabinettet ligger på under 25C som regel

Lenke til kommentar
det er langt unna cpuen og brikkesettet det har tatt fyr, menhar måleren på cpu liggans helt innerst på blokka rett ved cpu'en, en på kjølern på skjermkortet og en imellom hd og en hengans løst midt i kabinet, lufta i kabinettet ligger på under 25C som regel

 

Høres merkelig ut den brannen der. Kanskje det var hardware feil, da kan du hvert fall sende inn.

 

Men igjen, du kan IKKE gå utifra hva tempraturen er UTENFOR CPUen, da det er hvor varmt det er inne i selve CPUen som skal måles. Da må du enten bruke software eller BIOS.

Lenke til kommentar
hvordan hovedkort anbefales når jeg ska ha et nytt?

 

For pokker det heter ikke 'hvordan hovedkort' men 'HVILKET'!

Er ikke noen rettskrivingsekspert/freak, skriver til tider uten store bokstaver osv men ærlig talt..

har fulgt litt dårlig med i norsk timene :innocent:

 

det er langt unna cpuen og brikkesettet det har tatt fyr, menhar måleren på cpu liggans helt innerst på blokka rett ved cpu'en, en på kjølern på skjermkortet og en imellom hd og en hengans løst midt i kabinet, lufta i kabinettet ligger på under 25C som regel

 

Høres merkelig ut den brannen der. Kanskje det var hardware feil, da kan du hvert fall sende inn.

 

Men igjen, du kan IKKE gå utifra hva tempraturen er UTENFOR CPUen, da det er hvor varmt det er inne i selve CPUen som skal måles. Da må du enten bruke software eller BIOS.

de har stemt sånn någelunde med program måling, men får vel begyne å bruke et program å når jeg får nytt hk

Lenke til kommentar

RMA hovedkortet - hverken det eller CPU skal kunne ta fyr. Komponent på hovedkortet kunne fint ha kortslutta, eller blitt brent ut, men IKKE ta fyr.

 

Så, ignorerer detaljen med at du drev med overklokking (siden nettbutikker ikke eier skjønn) og RMA hovedkortet som at det døde under bruk og det kom gnist eller no.

Lenke til kommentar

les litt nøyere så ser du at jeg lurte på å kjøpe 3 av de

Vet godt hva en radiator er og vet seff at jeg må ha kjøkeblokker osv

*edit

Så at jeg ordla meg litt dårlig i stad

Trudde at jeg skrev 3 av disse og ikke bare 3 av

Sry for at jeg klagde på lesinga de habitats

Endret av robin1379
Lenke til kommentar

Et par kommentarer her sånn i farta :

 

Joda, cpu bruker nok mer strøm ved å øke hastigheten men ikke Volt, men økningen trenger ikke å være drastisk, ved å benytte følgende formula :

 

OC Wattage = TDP * ( OC MHz / Stock MHz) * ( OC Vcore / Stock Vcore )^2 Så kan man beregne ca hvor mye mer strøm den har brukt i forhold til standard.

 

I dette tilfellet 65 * (3.9 / 2.4 ) * 1^2 = 105Watt. En økning på 40Watt noe hovedkortet burde greie fint.

Lenke til kommentar
RMA hovedkortet - hverken det eller CPU skal kunne ta fyr. Komponent på hovedkortet kunne fint ha kortslutta, eller blitt brent ut, men IKKE ta fyr.

 

Så, ignorerer detaljen med at du drev med overklokking (siden nettbutikker ikke eier skjønn) og RMA hovedkortet som at det døde under bruk og det kom gnist eller no.

Skreiv bare at det begynte å lukte svidd å jeg slo av pc'en også så jeg en delvis smeltet chip

Lenke til kommentar
vet at cpuen bruker mer strøm når den er overklokka ;)

Det matte stykket skjønte jeg ikke helt :wallbash:

 

Tar utganspunkt i hvor mye Watt din cpu utvikler i standard hastighet, så ganger vi den med overklokket resultat delt på uoverklokket resultat ganget med (overklokket volt delt på normal volt)^2

 

Tdp : 65Watt

OC = 3.9 (435x9)

stock= 2.4

Cpu oc core volt = Standard

Cpu core volt = Standard

 

Derfor 65 * (3.9 / 2.4 ) * (standard / standard)^2 [resultatet av standard delt på standard = 1 , og 1^2 = 1 ].

Lenke til kommentar
lukter ikke svidd nå mer, men det er synlige skader på det da, men det har jeg skrivd i den raport greia til butiken

Siden du har sendt det inn for å få nytt kan vi utnevne deg til svindler!

 

Din overklokking er å kjøre ting utenfor det området de er konstruert for. Dette er alltid en risiko (som man må ta selv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...