Gå til innhold

Artikkel: Prosjekt SkolePC – del 1


Anbefalte innlegg

Utrolig morsomt prosjetk! Håper du får til en bra løsning :)

 

Spørs om ikke den vil velte om noen trykker på skjermen i det øvre høyre eller venstre hjørnet, når den står på et bord. Litt puslete "stativ" med andre ord.

Ja, det stativet var for puslete. Den "holdestammen" i midten må gå lenger bak blant annet.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tardmachine! :D

 

hehe neida. Du mangler jo RAM i beregningene dine, ellers må jeg si at du kan spare MASSE ved å gå for SDHC på 8-16GB istedenfor SSD. Så kan du heller kjøre 2-4-6 kort i RAID0 om så er, koster ikke masse for minnekort for tiden.

 

EDIT: Et hovedkort med Atom-prosessor koster vel 7-800kr, 1gb DDR2 RAM får man vel til 150kr.. Har du tenkt på hvilket OS du skal kjøre?

Da vil man også (hvis du gjør det lett å bytte minnekort) kunne gi med forskjellige minnekort med forskjellig programvare på, avhengig av hva maskinen skal brukes til. Skal en 1. klassing ha den, så trenger ikke henne de mest avanserte matte-programme og virsa-versa.

 

VGA/DVI-utgang kan være smart, da som nevnt før meg, er veldig vanlig med bruk av prosjektor, hvertfall da man kommer opp på ungdomsskolen.

 

Woodno nevner også å benytte en gummiramme i stede for treverk, og jeg er enig med han. Det vil også bli (tror jeg) mer behagelig å holde i, og det vil tåle mer. Det er ikke noe i veien for å få gummi til å se stilig ut.

 

Og den trykkfølsomme skjermen. Tåler den mye? Ser for meg at en del tapping på denne raskt vil føre til skader. Det kan kanskje være lurt å pønske på noe smart her.

 

Ser i artikkelen at du skal bruke wlan. Vil her kanskje anbefale å legge antennen rundt inne i rammen, slik at den får en stor overflate så man får bra signal. Da bør det ikke være nødvendig med ethernett-port.

 

Og en siste ting. Hadde du fått den til å gå på batteri hadde den blitt ultimat :p

Genial ide! Gleder meg til å lese videre! Tror dette er en av de første så lange artikklene jeg har lest nøye frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Veldig god artikkel!

 

Hva med å bruke en "gummiramme" istede for massivt tre? Siden dette skal bli en SkolePC, bør holdbarhet gå foran design?

Jeg ser for meg at en "heltreramme" vil knekke og være tung å holde.

 

Skulle akkurat til å poengtere dette. I en skolesituasjon vil materialer som plast/gummi være mer egnet enn tre, grunnet at de estetiske verdiene til tre lett blir ødelakt. Tenk på rammen om 1 år med skribblende elever?

Lenke til kommentar

Jaja, jeg får begynne å kommentere her jeg også.

 

Positive trekk:

* fine arbeidstegninger

* du har fått sponsor

* fint design

 

Negative trekk:

* Maskinen blir for dyr for skoler

* Maskinen yter ikke bra med mini-itx

* SSD bruker mer strøm enn vanlig harddisk!

 

Ang vibrasjon, så må det vel være såpass smell i denne pc'en at den uansett har ødelagt øvrige komponenter. ergo. ville jeg aldri forsvart SSD i denne pc'en.

 

Ytelse på SSD er også lavere enn vanlige harddisker.

En elev vil ikke behøve 0.2ms seektime, han / hun vil behøve rask lese/skriveytelse, som du per dags dato ikke får på SSD.

 

For all del, bygg maskinen som du vil. Det er jo kult å teste "spesiell" teknologi, men til denne løsningen ser jeg ingen fordeler med SSD.

 

Støtter også utsagn tidligere vedr. trådløs tastatur/mus. Tenk når det er en klasse, så er det gjerne 30 tastatur/mus som skal drives trådløs.. Tror dere virkelig at en lærer vil klare å holde alt ladet?

 

Isåfall måtte det vel vært feks. Logitech Dinovo Edge med ladestativ, så elevene måtte puttet den i ladestativ etter bruk.

 

Men, da er det enda 1700kr økning i pris :p

Ellers, tror jeg kanskje trerammen blir mindre bra for pc, pga:

* Tre er ikke så "digg" å ha hendene på.

* Tre veier en del

 

Jeg ville fått tak i Carbon Fibre på rull fra USA feks.. så lager du rammen i tre og bruker den som form og lager da ny ramme i CF.

 

Vips., du har en lett pc.. en kompakt pc.

idèen om ultraportabel er fin, men ytelsen på maskinen din vil vel ikke overgå feks. en Asus EEE som koster ca 2200kr elns. evnt en Acer Aspire One som kommer på ca 2700kr.. Det er da ultraportable pc'er, som man selvsagt kan koble på feks. ekstern skjerm (trykkfølsom), m.m.. Man får jo for tiden også rimelig gode bærbare for ca 5000kr (som kan games på).

 

Men, ja.. tror pc'en din kan bli nice, men for at den skulle vært aktuell for skoler, måtte den kostet type 2-3000kr.

 

Ser dog. annet bruksområde kan være feks. pc i bil (tuning), pc på guidet tur i feks museum? m.m., men ingen gir 11k for en pc som garantert vil bli herpet før eller siden, av en klåfingret tulling.

 

oh, btw.. om idèen er at den skal være så portabel, ville jeg ikke tatt strømknappen på undersiden, da dette vil føre til irritasjon av to grunner:

1: man vil ved uhell trykke inn knappen, når man bærer pcen

2: det er knotete å komme til den, om den er på undersiden

 

Håpe rikke du mistet motet nå :p jeg bare tenkte å gi et lite reality breath... (ja, jeg vet hvordan det er med økonomi i offentlige organ - ja, ejg vet hvor mange som sitter på crappy pcer og fremdeles har windows 2000, m.m.)

Lenke til kommentar

Intel Mini ITX med Atom koster drøye 500kr, NB på kortet er viftekjølt, CPU er passiv.

 

Trådløs mus og tastatur er en dårlig ide mener også jeg.

 

Lag en versjon uten Touch screen også?

 

Behøver ikke kjøpe SSD, compact flash burde være like bra egentlig.

 

11000kr som er første pris forslag er jo forferdelig dyrt? Synes ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar

ser at det er fler her som reagerer på bruken av ssd harddisk. En skolepc trenger skjelden lagringsplass over det os'et bruker, da det meste vil bli lagret senrtalt på skolens servere, eller på personlige usb penner. hvis det planer om å kjøre linux så holder det sikkert med 4-8 gb lagring.

 

ser også det at usb pluggene og strømpluggen ligger veldig nærme hverandre, noe som kan føre til mye tukling rundt strømkabelen, slik at denne fort kan knekke.

Jeg trur at et system med en innsenket strømkabel kan bli bedre, med en slags gummiklemme rundt sevle kabelen så den blir holdt på plass.

 

kanskje også vurdere skråstilte usb plugger slik at man slepper at usb stikkene står rett ut fra maskinen, for å sleppe at usb'en knekker.

Lenke til kommentar

Genialt prosjekt, men som flere her påpeker så kan det være et par elementer som man burde tenke mer gjennom. Det første er prisen. 11 000 kroner er ganske dyrt for dette oppsettet. Nå vet jeg at du retter deg inn mot en litt spesiell målgruppe med funksjonsheminger, og at disse gruppene gjerne har et høyere budsjett på innkjøp av utstyr enn andre grupper, men tror du lett kunne ha fått prisen ned. Det ville da også være lettere å selge inn produktet. Husk også at du har flere konkurrenter på dette området, så teknologi bør ikke for en hver anledning gå foran kostnad.

 

Når det gjelder CPU og hovedkort ville jeg ha valgt en løsning basert på Intel Atom. Disse yter veldig bra i forhold til pris og størrelse, har et veldig lavt energiforbruk, lite varme og koster 500-600 kr. Ved valg av disk ville jeg ha gått for en 2,5" platebasert harddisk. Disse er vesentlig rimligere enn SSD. De produserer ikke vesentlig mer varme, hastigheten er mer enn god nok, støyen er lav og man har mulighet for å bytte ut med SSD i fremtiden når prisen på disse faller.

 

Er også litt bekymret for valg av tre i konstruksjonen. Ja, det ser pent ut men det øker også betraktelig vekten på maskinen. Slik jeg oppfatter det skal maskinen kunne brukes uten stativ, og da vil jeg tro den blir noe tung og klumpete for å ha i fanget. Videre vil jeg tro at treverket vil bli ganske slitt over tid, og at bruken vises godt i både merker og farge. Elevene kan også tenkes å kutte i treverket eller skrive med tusj på det. Vil tro at å bruke en form for gummi ville ha vært bedre. Se på noen av mobiltelefonene til Samsung og HTC. De har et veldig lekkert utyre av gummi. Gummi er mer slitesterkt enn tre, det kan se riktig bra ut og det gjør at enheten ligger bedre i hendene. Tror også at prisen på materialet vil være noe lavere enn ved valg av treverk.

 

Jeg er også enig i at selv om løsningen med trådløst tastatur og mus er fin med tanke på kabelfrihet, så innebærer det også at brukeren ofte må bytte batterier. Prisen som er satt i budsjettet på mus og tastatur til 700 kroner syntes jeg virker ganske høyt. Finnes veldig mange gode løsninger til 300-500 kroner. Et alternativ for brukere med funskjonshemninger kan være at de i tillegg kan bruke en trackman.

 

Et forslag til rammen som skal holde maskinen oppe er at man lager en form for docking i den. Da kan kabelbasert mus og tastatur festes i denne. Man får muliget for lyd inn og ut, flere USB-porter osv. Det blir da lettere å koble maskinen fra og til. Man slipper å koble på eksterne høytalere, mus/tastatur og printer for hver gang man flytter på maskinen.

 

Edit: Burde ikke en hver skole-PC i disse dager ha et integrert webcam? :)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Dette innlegget er ment som konstruktiv kritikk basert på erfaringer som supporter og gjennom skoleverket.

 

Jeg er uenig i utformingen av en maskin som er halvveis bærbar og halvveis stasjonær. For skoler flest vil det være mer praktisk å kjøpe inn en god del bærbare, stasjonære og noen tablet (spesielt til lærere med elektroniske tavler). De elevene som har behov for å forflytte seg eller bare noen ganger har behov for PC i fagene kan bruke bærbare, mens de som har fag direkte relatért til bruk av PC har litt kraftigere stasjonære til rådighet. Dette vil være langt billigere enn løsningen i artikkelen, og mer for pengene og være mer tilpasset bruken. De fleste bærbare ser ut til å være kraftigere enn forslaget i artikkelen, og ha et batteri (som denne ikke har??).

 

Touchskjerm mener jeg er en dårlig idé, først og fremst fordi det er dårlig egnet til skole-relatért arbeid, samt fordi det garantert vil bli raskt utslitt og dermed blir veldig dyrt for skolene. I skolene blir PC for det meste brukt til skriving, nettsider og bildebehandling, og det er kun til nettsider at touch har noe serlig nytte, men tastatur og mus vil uansett være bedre egnet. (og det er viktig at hjelpemidlet ikke er en hindring)

 

Generelt: Det som de fleste skoleelever misliker med PCene er ytelsen. Det er ikke snakk om at de trenger en monster-PC, men en PC som klarer å kjøre nettleser, skriveprogram, Dreamweaver/Frontpage, Access og ligende uten at maskinen hakker og har problemer med å henge med. Mange skoler har kjøpt maskiner der noe av maskinvaren ikke står i stil med resten, typisk er kraftig CPU og mye minne, men Intel GMA. Slike innkjøp blir gjort fordi de som kjøper inn mangler kunnskap. Skoleelever flest trenger ikke kraftige skjermkort, men billige skjermkort (med dedikert minne) som ikke er en belastning og flaskehals for systemet. De får heller kjøpe et dedikert skjermkort til 300 kr og eventuelt velge en CPU som står mer i stil. Jeg kan garantere at det vil gi en bedre opplevelse for brukerne, som vil gi et bedre grunnlag for effektiv bruk og læring. Da slipper elevene å bli så frustrerte og opphengte i at maskinen ikke er optimal, og bruk av PC får en mye mer positiv effekt.

Konkret til dette prosjektet: Det ser ut som du har valgt en løsning med VIA ITX. Dette kan fungere for svært enkle oppgaver, men om tanken er at elever flest skal bruke det til generelt skolearbeid så er dette for svakt. En dediket grafikkløsning hadde gjort saken bedre.

 

Støtte for kablet nettverk må være på plass. På skoler som har store trådløse nettverk kan både kapasitet og antall brukere bli et problem, så derfor bør "stasjonære" bruke kablet nettverk. Skal skoler ha mange hundre elever på et trådløst nettverk samtidig og alle skal ha hastighet som er brukbar, så blir dette ekstremt dyrt. Derfor er det en god idé å ta noe av trafikken kablet, f.eks. de som har maskiner fast på samme klasserom (tenker på undervisning i PC-relatérte fag). Så ståtte for trådløst og kablet nettverk bør være på en eventuell slik maskin.

 

Det bør tenkes gjennom om skolene har bruk for høyttalere på maskinen, eller om jack-plugg for hodesett er en bedre løsning. Det er veldig typisk at skoleelver sprenger/sliter ut høyttalere veldig raskt. Om høyttalere skal brukes til undervisning, så har det lite for seg med tanke på støyen det blir i et klasserom med 30 slike maskiner. Så tenk over om kun jack-plugg til lyd er en bedre løsning.

 

Effekt for SSD: De SSDene som har vært testet til nå har ikke hatt lavere effektforbruk enn de mest effektgjerrige harddiskene. Det er usikkert med de aller nyeste modellene, men trolig vil fremtidige SSDer kreve mindre effekt etter hvert som produksjonsteknikken forbedres.

Ytelse: Ytelsemessig ser jeg store fordeler med SSD, men det har lite for seg om grafikkløsningen og eventuelt noe annen maskinvare er veldig svak.

Støy: Ja her er det store fordeler, uten tvil.

Vibrasjoner: Er det tenkelig at en disk ville kunne skape vibrasjoner som brer seg til resten av maskinen eventuelt skjermen (og bli til irritasjon)? Isåfall så er SSD et godt valg for denne maskinen.

SSD ≠ disk.

 

Uansett er det veldig viktig at skjermen er god. Jeg vet om utallige skoleelever som har skadet synet sitt på dårlige skjermer, serlig dårlige LCD-skjermer. Det er derfor viktig å velge en skjerm som har et skarpt og klart bilde, enten det er touch eller ikke. Det er typisk at skoler nedpriortérer skjermer, eventuelt velger store skjermer fremfor gode skjermer. Det trenger ikke være høy oppløsning, men programvaren bør stilles inn slik at den viser "native-oppløsning", noe de fleste skoler ikke gjør.

 

Misforstå meg ikke, forslaget i artikkelen er kanskje egnet til noen former for spesialundervisning, jeg tenker mer generelt for all skolebruk.

Tar forbehold om at det er noe i artikkelen som jeg har misforstått.

Jeg håper at ingen har lyst til å skyte meg for dette, isåfall får jeg skaffe kølappsystem.

Lenke til kommentar

Ser at folk i det uendelige kommenterer budsjettet på 11000 kroner som om dette har noen som helst betydning på en prototype. Morsomt. Hvor mye tror dere den første Eee-maskinen kostet i R&D?

 

Videre kommenteres det at tre ikke er det mest holdbare til dette formålet. Jeg kan strekke meg til å være enig her, selv om det avhenger av tretypen. Jeg ville ha holdt meg til aluminium, gummikanter eller lignende, men siden estetikken er et kriterium; kan det ha noe for seg å f.eks. epoksybelegge hele treoverflaten?

 

Vurder også Lexan opp mot herdet glass mtp. styrke, pris og levetid. Kan en billigere, enkelt utbyttbar glassplate (plexi?) være lurere?

 

Maskinvaremessig synes jeg det er tilstrekkelig med WLAN og touch-skjerm, og trådløst mus/tastatur kan alltids kobles til via USB som en opsjon. Imidlertid er jeg ikke VIA-frelst, så kanskje Atom kan være noe å se på.

 

 

Spennende prosjekt, og resultatet vil nok bli bra uansett! :thumbup:

Lenke til kommentar
Ser at folk i det uendelige kommenterer budsjettet på 11000 kroner som om dette har noen som helst betydning på en prototype. Morsomt. Hvor mye tror dere den første Eee-maskinen kostet i R&D?

 

Videre kommenteres det at tre ikke er det mest holdbare til dette formålet. Jeg kan strekke meg til å være enig her, selv om det avhenger av tretypen. Jeg ville ha holdt meg til aluminium, gummikanter eller lignende, men siden estetikken er et kriterium; kan det ha noe for seg å f.eks. epoksybelegge hele treoverflaten?

 

Vurder også Lexan opp mot herdet glass mtp. styrke, pris og levetid. Kan en billigere, enkelt utbyttbar glassplate (plexi?) være lurere?

 

Maskinvaremessig synes jeg det er tilstrekkelig med WLAN og touch-skjerm, og trådløst mus/tastatur kan alltids kobles til via USB som en opsjon. Imidlertid er jeg ikke VIA-frelst, så kanskje Atom kan være noe å se på.

 

 

Spennende prosjekt, og resultatet vil nok bli bra uansett! :thumbup:

produksjonskostnader og prototypekostnader er ikke så veldig interessant å sammenligne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...