Gå til innhold

Artikkel: Prosjekt SkolePC – del 1


Anbefalte innlegg

Et forslag til rammen som skal holde maskinen oppe er at man lager en form for docking i den. Da kan kabelbasert mus og tastatur festes i denne. Man får muliget for lyd inn og ut, flere USB-porter osv. Det blir da lettere å koble maskinen fra og til. Man slipper å koble på eksterne høytalere, mus/tastatur og printer for hver gang man flytter på maskinen.

Edit: Burde ikke en hver skole-PC i disse dager ha et integrert webcam? :)

 

Støtte for kablet nettverk må være på plass. På skoler som har store trådløse nettverk kan både kapasitet og antall brukere bli et problem, så derfor bør "stasjonære" bruke kablet nettverk. Skal skoler ha mange hundre elever på et trådløst nettverk samtidig og alle skal ha hastighet som er brukbar, så blir dette ekstremt dyrt. Derfor er det en god idé å ta noe av trafikken kablet, f.eks. de som har maskiner fast på samme klasserom (tenker på undervisning i PC-relatérte fag). Så ståtte for trådløst og kablet nettverk bør være på en eventuell slik maskin.

Jeg ville kombinert disse forslagene, laget et stativ med dockingfunksjon som har ethernet-kobling, tastatur/mus tilkoblet til dockingstasjonen, høyttalere (og bytte ut som nevnt ovenfor de integrerte høyttalerene med 3,5mm minijack) og strøm, slik at man slipper den ledningen dinglende ut på toppen av skjermen. Stativet må også ha justeringsmuligheter slik at skjermen får riktig vinkel i forhold til brukerens posisjon.

 

En slik maskin burde strengt talt gå på batteri for å bli ultraportabel, men siden du må kjøpe alle komponenter til innkjøpspris kan dette bli et meget dyrt prosjekt. Du har tatt på deg en stor utfordring, det står det respekt av! Lykke til, jeg gleder meg til å se hva det blir til av dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser lovende ut det der, men jeg liker ikke tanken på trådløs mus og tastatur.

Disse må byttes batterier på, elever kan plukke ut batterier, flytte rundt på mus og tastatur til forskjellige pc'er eller ta med seg deler hjem...

Helt enig med deg, tråløse mus og keybord skaper problemer ved at bateriet går tomt, enehtene blandes sammen og må rekonfigureres osv. har hatt masse problemer med tråløst i kontor miliø mot stasjonære maskiner.

Greit som et alternativ men ikke som eneste mulighet.

ønsker derfor 4 usb kontakter.

 

Hadde også vært en idee og intgrert stativet i bunnen. to henglete trekanter som kan flippes ut.

Lenke til kommentar

Pen sak, men jeg er redd det kan bli for dyrt..? Spesielt med arbeidstimer for å snekre sammen maskiner i mengder..

 

Et par ting å huske på:

 

- Via C7 er _sinnsykt_ tregt om det var det som var planen.

- Trykkfølsomme skjermer er da svindyre? Ikke redd for at det kan bli billigere å kjøpe en tablet laptop? Som nevnt tidligere er det langt fra alle som har behov for dette i skolen.

Lenke til kommentar

Først må jeg si jeg støtter valget om treramme fullt ut! De som sier at tre ikke er bra nok, har antageligvis aldri lagt sine hender på et godt bearbeidet trestykke. Tre kan være både veldig lett og sterkt hvis man vet hvordan man skal konstruere det.

 

Ellers en liten kommentar til strømpluggen, den vanlige typen ber om å bli dradd ut. Og uten backup batteri, så blir det full stopp i morroa... så vurder en plugg med skruesikring (finnes garantert en eller annen plass) eller minimum en vinklet plugg.

Lenke til kommentar

ser ut som om det er mange her som missforstår formålet med denne maskinen.

slik jeg forstår det i allefall, så er denne maskinen beregnet på elever med litt mer

spesielle behov, og ikke vanlige elever. noe som blandt annet kommer frem av

valget av trykkfølsom skjerm med glassoverflate.

 

trådløst mus og tastatur er vel også ment der skjermen ikke er nok, altså ikke til

vanlig bruk slik jeg forstod dette.

 

til de som nevner å bruke gummi istedet for treverk, så må jeg si meg enig.

jeg er også overrasket over at det ikke var noen før Arctic som komenterte

strømkabelen, dette er jeg også enig i.

til sist, så mener jeg at usbportene bør flyttes frem, av praktiske årsaker.

(jeg regner med at de er plassert bak av estetiske årsaker?)

 

dere som nevner kabelnettverk og andre tilkoblingsmuligheter,

dette er jo tilgjengelig om man skrur ut aluminiumsplata, og jeg tviler på

at de er ment å bli brukt ellers også. som sagt, denne maskinen er ikke

ment å bli bruk av vanlige vandaler *kremt* elever.

Lenke til kommentar
ser ut som om det er mange her som missforstår formålet med denne maskinen.

slik jeg forstår det i allefall, så er denne maskinen beregnet på elever med litt mer

spesielle behov, og ikke vanlige elever. noe som blandt annet kommer frem av

valget av trykkfølsom skjerm med glassoverflate.

 

Det var akkurat det jeg tenkte på når jeg leste de fleste innleggene her. Jeg tror ikke at det var så mange som faktisk leste godt nok.

 

Det å bruke gummi må være bedre å bruke enne tre, som mange andre her skriver.

 

Uansett. Dette var et spennende prosjekt, og spennende lesestoff. :w00t:

Lenke til kommentar
dere som nevner kabelnettverk og andre tilkoblingsmuligheter,

dette er jo tilgjengelig om man skrur ut aluminiumsplata, og jeg tviler på

at de er ment å bli brukt ellers også. som sagt, denne maskinen er ikke

ment å bli bruk av vanlige vandaler *kremt* elever.

Nå vet ikke jeg hvilke "uvanlige" elever denne er tiltenkt.

 

Om det er de som ikke kan bruke mus/tastatur, så vil vel de uansett slite med å bruke en touchscreen som står inne på bordet? Den vil jo også da forflytte seg ganske lett, om den ikke har noe egenvekt.

 

Ellers, glemte å påpeke en annen ting:

Det er ikke alle skoler som tillater WIFI.

 

Om prosjektet hadde vært bare om å fått "mest mulig spesielle ting i et spesiellt kabinett", så h adde jeg ikke hatt noen innvendinger.. Samt tror de færreste andre hadde det.

 

Alle er nok enige i at prosjektet er sjeft, fett, stilig modellert, etc., men hvor praktisk det er for skoleelever, funksjonshemmet eller ei, er jo en annen sak.

 

jeg personlig får assosiasjoner med de første "bærbare" pc'ene. Dvs. de så bærbare ut, men de måtte ha 220v tilkoblet :p

 

Prisen på denne enheten gjør jo at det er billigere for trådstaarteren å feks slenge en asus eee inni kassen og koble på en touchscreen.

 

Jeg var på Lefdal i dag og de hadde 19" touchscreen til 3000kr.

3000kr + acer anspire one (2600kr?) + rull med gaffeteip (30kr?)= 5630kr.

 

jada, vi kan ikke teipe det sammen :p Men det viser liksom litt.. hvor mye 11k er.. i forhold til hva man kan kjøpe av ferdige løsninger.

 

Det jeg tror kunne vært marked for trådstarterens pc, er mer en "mote pc", dvs. ala Apple. De selger design, ikke features. De selger ikke økonomiske modeller.

 

Skoler vil se på økonomi, de må ha anbudsrunder og kjøpe via rammeavtaler.

Det er ikke så lett for en skole (offentlig iallefall) å gå ut å kjøpe noen custom pcer, da får de pes av internrevisjonen.

Lenke til kommentar
Ellers en liten kommentar til strømpluggen, den vanlige typen ber om å bli dradd ut. Og uten backup batteri, så blir det full stopp i morroa... så vurder en plugg med skruesikring (finnes garantert en eller annen plass) eller minimum en vinklet plugg.

Er veldig enig i at strømpluggen burde ha en god festeordning ettersom maskinen ikke er satt opp med batteri. På en annen side åpner det for større skade på maskinen dersom noen skulle snuble eller dra i ledningen. Ettersom at pluggen er skrudd i maskinen vil hele maskinen følge med kabelen, mens ved en løs plugg vil ledningen falle ut ved for stor belastning.

 

Spørsmålet er hvor portabel trådstarter vil at maskinen skal være. Nå ser jeg ærlig talt ikke det helt store askpektet ved å bruke det som en portabel maskin når den ikke leveres med batteri. Om trådstarter velger å bygge inn et batteri vil det by på nye utfordringer. Da blir for det første maskinen tyngre, større og dyrere. Dersom maskinen brukes primært som stasjonær må batteriet tas ut med jevne mellomrom for ikke å ødelegge cellene når den står på strømnettet. Dersom brukeren bruker maskinen 50/50 som bærbar/stasjonær er ikke dette noe problem, men dersom den brukes hovedsaklig som stasjonær vil det kunne bli et problem. Jeg ser for meg at med tanke på størrelse og vekt, så vil en slik maskin bli brukt mest stasjonært.

Lenke til kommentar

Først og fremst; Endelig et nytt prosjekt fra DrSpawn!

 

Men jeg må si meg enig i mye av kritikken som har kommet. Selv om boksen vil bli solid av tre, så vil det ikke være noe som vil holde til norske skolebarn. Ser de treverk, så ser de en mulighet til å ødelegge. ;)

 

Neida, men jeg tror en løsning basert på sterk plast og gummikanter så vil boksen tåle mer fra barnehender. Det vil også være enklere å erstatte en ødelagt plastdel enn en trebit, for å ikke snakke om vennligere økonomisk sett.

 

Idéen din er etter min mening strålende, men det er noen småting som trenger å bli endret. Det som ble sagt om glassplaten til skjermen er sant. Glasset kan med hell byttes ut med lexan.

Lenke til kommentar

Hva med å lage en "mouse screen".

Dvs. istedenfor å gå for en 19" touchscreen, så kjører du vanlig LCD der.

 

Så kjører du en liten 7" TFT med en slik en:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12561

 

koblet via kabel.

Den kan gjerne fungere som en slags "skuff", dvs. at du kan montere den inn i hoveddelen når den ikke er i bruk.

 

ledningen bør være forsterket inni noe ala en "dusjslange".. hehe.. ikke akkuratt dusjslange, men en wire elns, så den ikke ryker lett.

 

dvs. idèen blir sånnsett dualmonitor med clone, så vil den lille skjermen være mus/tastatur. 7" er vel stort nok, når man har det 10cm unna.

Lenke til kommentar
Neida, men jeg tror en løsning basert på sterk plast og gummikanter så vil boksen tåle mer fra barnehender. Det vil også være enklere å erstatte en ødelagt plastdel enn en trebit, for å ikke snakke om vennligere økonomisk sett.

Jeg syntes ideen om treverk er litt vel mye begrunnet med estitikk. Når det kommer til en PC som skal brukes av skolebarn med et eller annet funksjonshandikap, så mener jeg funksjonalitet og holdbarhet bør veie langt mer enn estitikk.

 

Mener også at man bør ta en grundigere vurdering av om maskinen skal være bærbar, stasjonær eller en kombinasjon av disse. Man må da gå hardt inn for valget man har gjort. Skal den både kunne brukes som stasjonær og bærbar, så må den ha et batteri. Videre må den ikke bli for tung og klumpete som en bærbar. Som en stasjonær trenger man ikke i samme grad å ta hensyn til dette. Dersom man ikke gjør en grundig vurdering av dette, samt gjennomfører valget ut til fingerspissene er jeg redd for at produktet vil falle mellom to stoler. Det kan da lett bli en flopp derfor at det ikke fungerer godt nok til noen av målgruppen(e).

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

jeg tenker litt på den rammen. treverk skal i bunn og grunn være et fint materiale til mange bruksområder, men jeg tror ikke det helt vil fungere så bra som "pc kabinett", da tre gjerne trenger vedlikehold etter kort tid da fingre sliter ut lakk osv. kunne heller tenke meg å se den dataen bli utformet i carbon. det er slitesterkt og trenger null vedlikehold. eller kanskje polyuretan? bygger du kassa rundt i carbon f.eks så trenger du jo ikke akkurat en aluminiumsplate i bunnen da skruer lett kan festes i carbonfiberet. vekt blir da også et mindre problem da handicappede har mindre og svakere muskelmasse enn oss "normale dødelige", og kontroll som en alkoholiker i den verste grøftefylla. (søstra mi på 21 år er multihandicappet og har så og si null sjanse for å holde en pc i armene. vekt blir en gedigen utfordring i saken her. selv om ideen din er bra syns jeg treramme blir litt for tungt og knotete. men akk. hvis det her blir realisert så sitter jeg klar med tårevåte øyne den dagen jeg ser artikkelen på hardware.no :)

 

lykke til!

Lenke til kommentar

tror ikke det skal være noe problem å sette denne ut i masse produksjon. mtp. bruksområde og at det nesten alltid vil bli kjøpt flere maskiner på en gang vil det sikkert ikke være vansklig å få nedsattpris/rabatt. om man i tilleg kan spare inn på prisen ellers vil det ikke bli så dyrt. SSD prisene er jo også på vei ned. linux/mac kan vel også brukes får å spare inn prisen(er usikker på om disse er rimligere enn widows, men det skal vel ikke så mye til). det spørs om dette kasje går ut over brukervenlighet(?).

 

skoler spesielt egnet for fungsjonhemmede vil vel heller ikke ha de største problemer med å få noe slikt sponset. dette er jo også noe folk vil kunne si seg villi til å sponse ved en evt. "insamlingsaksjon"/basar elller lignende.

 

jeg må bare si at dettever en flott og rett og slett genial ide. gleder meg til å se arbeidprosessen og mskinen i bruk. dagens PC produsenter har utentvil noe å lære på dette feltet.

 

blir nesten litt glad av sånne ting :)

Lenke til kommentar
jeg tenker litt på den rammen. treverk skal i bunn og grunn være et fint materiale til mange bruksområder, men jeg tror ikke det helt vil fungere så bra som "pc kabinett", da tre gjerne trenger vedlikehold etter kort tid da fingre sliter ut lakk osv. kunne heller tenke meg å se den dataen bli utformet i carbon. det er slitesterkt og trenger null vedlikehold. eller kanskje polyuretan? bygger du kassa rundt i carbon f.eks så trenger du jo ikke akkurat en aluminiumsplate i bunnen da skruer lett kan festes i carbonfiberet. vekt blir da også et mindre problem da handicappede har mindre og svakere muskelmasse enn oss "normale dødelige", og kontroll som en alkoholiker i den verste grøftefylla. (søstra mi på 21 år er multihandicappet og har så og si null sjanse for å holde en pc i armene. vekt blir en gedigen utfordring i saken her. selv om ideen din er bra syns jeg treramme blir litt for tungt og knotete. men akk. hvis det her blir realisert så sitter jeg klar med tårevåte øyne den dagen jeg ser artikkelen på hardware.no :)

 

lykke til!

det går etv. ann å legge gummi rundt kanten på dette. da vil man ha enda fler muligheter i valg av materiale. en kan også ha "plastlokk" rudt rammen. disse kan oså dekoreres i alle farger og mønster, inkludert tre. disse kan også skiftes ut etter hvert som de evt. skulle bli slitt. plast var vel et dårlig materiale å bruke, men det vardet jeg kom på nå.

 

når det gjelder karbon, kan vel dette dra prisen i feil retning, men jeg er ikke akkurat faglert om prisen av karbon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...