Gå til innhold

Min lille viftemod


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gjøre noe med en av de viftene fra den gamle Q-Tec strømforsyningen min (som ikke funker) fordi de er gjennomsiktige (omtrent) og derfor passer ypperlig til modifikasjonsobjekter. Jeg tok 4 LEDs fra en sykkellykt som mangler deksel, viften, krympeplast, ledninger og litt loddetinn. Først borret jeg hull, så limte jeg på LEDsene med limpistol og koblet til slutt alt sammen med en liten motstand på 130 ohm (for LEDsene). Det ble ganske bra synes jeg, selv i dagslys:

 

vifte_leds.jpg

 

Skal bare tilføye det at denne viftemoden er laget klokken 01-02 om natten, er kanskje litt trøtt.

 

EDIT: Gramatikkfeil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle gjøre noe med en av de viftene fra den gamle Q-Tec strømforsyningen min (som ikke funker) fordi de er gjennomsiktige (omtrent) og derfor passer ypperlig til modifikasjonsobjekter. Jeg tok 4 LEDs fra en sykkellykt som mangler deksel, viften, krympeplast, ledninger og litt loddetinn. Først borret jeg hull, så limte jeg på LEDsene med limpistol og koblet til slutt alt sammen med en liten motstand på 130 ohm (for LEDsene). Det ble ganske bra synes jeg, selv i dagslys:

 

vifte_leds.jpg

 

Skal bare tilføye det at denne viftemoden er laget klokken 01-02 om natten, er kanskje litt trøtt.

 

EDIT: Gramatikkfeil

Hvordan koblet du didene?, paralell eller serie, og motstanden, hvordan er den koblet opp i forskjell til diodene?

Tok du en motstand på hver diode så serie kobla dem?

Lenke til kommentar

Diodene er koblet parallelt. Vet ikke helt hva de trengte, så jeg tippa 1,6 volt og 20 mA, altså:

 

12volt - 1.6=10.4

0.02mA*4=0.08mA

10.4-0.08mA=130 ohm

 

Da jeg ikke hadde noen 130 ohm til overs tok jeg en på 82 ohm og en på 47 ohm, 47+82=129 ohm:

 

129*0.08=10.32

12-10.32=1.68 ~ 1.7 volt på hver LED

 

Alle + ledningene fra LEDsene er samlet og loddet sammen, det er - ledningene også. Motstanden er koblet til mellom 12Ven fra molexkontakten og + ledningene fra LEDsene.

Lenke til kommentar
Diodene er koblet parallelt. Vet ikke helt hva de trengte, så jeg tippa 1,6 volt og 20 mA, altså:

 

12volt - 1.6=10.4

0.02mA*4=0.08mA

10.4-0.08mA=130 ohm

 

Da jeg ikke hadde noen 130 ohm til overs tok jeg en på 82 ohm og en på 47 ohm, 47+82=129 ohm:

 

129*0.08=10.32

12-10.32=1.68 ~ 1.7 volt på hver LED

 

Alle + ledningene fra LEDsene er samlet og loddet sammen, det er - ledningene også. Motstanden er koblet til mellom 12Ven fra molexkontakten og + ledningene fra LEDsene.

Ok, takk, trur jeg skal gjøre det samme!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...