Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

styrekule, er det ulovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har hørt det er ulovlig i personbil, på grunn av at når du krasjer kan du stange rett i kula.

 

"Knockin on Heavens Door"

 

Som sagt er dette noe jeg har blitt fortalt.

Samme kan jo en trailer gjøre når/hvis den krasjer da.... Hvorfor skal det være forskjell pga det?

Lenke til kommentar
Jeg har hørt det er ulovlig i personbil, på grunn av at når du krasjer kan du stange rett i kula.

 

"Knockin on Heavens Door"

 

Som sagt er dette noe jeg har blitt fortalt.

Samme kan jo en trailer gjøre når/hvis den krasjer da.... Hvorfor skal det være forskjell pga det?

 

 

se på rattet på dette bildet:

 

Buss-inngang-og-dor.jpg

 

se nå på rattet på dette bildet:

 

Mercedes_SLK230_009%20inside.jpg

 

vet ikke om jeg har rett eller ikke, men vinklingen på rattet er vel litt anderledes...

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt en del med rattkule på en Chevy G30 og kan si at det er utrolig digg på parkering, bykjøring og liknende kjøring med mye krappe svinger i lav fart. Men den står samtidig i veien når man cruiser på litt svingete vestlandsveier i vesentlig høyere fart. Det har kanskje noe med montering å gjøre, men jeg opplevde ofte at rattkulen kom på den plassen som jeg ville ha hånden min.

Uansett var det en bil med monsterservo av dimensjoner, så rattkule var egentlig ikke nødvendig bortsett fra at det var en digg følelse på småkjøring.

 

Det er lov med rattkule hvis du har et handikap som krever det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke lov fordi man liksom skal ha to hender på rattet.

 

Samme som det egentlig ikke er lov å svinge med handflata plassert på et punkt mens man svinger rundt med rattet ( om dere forstår) man skal liksom ha godt grep om rattet med begge never når man svinger...

Lenke til kommentar

Det er vel ingen skreven lov, men man lærer jo slikt når man tar lappen, på samme måte som man lærer at man ikke skal ha hånden inni rattet når man svinger grunnet airbag. Skyter airbagen ut mens du har armen der har du fort en arm mindre.

 

Kan tenke meg at å bli spiddet av en styrekule ikke er noe å anbefale også.

Lenke til kommentar
Rattkule er ikke lov i noen som helst kjøretøy.

Desverre ikke i lastebil engang (ja, jeg er lastebilsjåfør og har undersøkt dette, så jeg vet hva jeg snakker om).

 

Hvis du har undersøkt dette, så vet du kanskje hvor det står?

 

Det eneste jeg finner som er noenlunde relevant er Kjøretøyforskriften §48-1:

"Styreinnretning samt det utstyr som eventuelt er anbrakt på styreinnretningen, slik som overføringer og betjeningshåndtak for rattgir, hornknapp, rattlås mv., skal være slik utført og plassert at det ikke voldes unødig skade på fører ved kollisjon e.l. "

 

Denne paragrafen (eller forsåvidt hele kapitlet) gjelder kun for bil (inkludert lastebil og buss, etter definisjonene i kapittel 2), og da vil jeg tro det er tillatt på f.eks. traktor, hjullaster, gaffeltruck og alle andre kjøretøy som ikke faller inn under forskriftens definisjon av bil.. :hmm:

Lenke til kommentar
Det er jo også relativt saktegående kjøretøy du nevner der ;)

 

Prøvd å kjøre truck uten rattkule?

 

Nja,har kjørt traktor uten, så kan nok tenke meg det er et helvete, for å si det pent..

Men det går jo på et vis, om man bare kan kunsten å bruke handbaken på rattet. ;)

 

Forøvrig er ikke nødvendigvis traktor så saktegående, Du har jo noe som heter JCB Fastrac som finnes i både 65- og 80-km/t utgaver, og som har vært rost opp i skyene på norsk TV av Jan Erik Autofil-Larsen.. :)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Da jeg skrev kjøretøy, så mente jeg selvfølgelig kjøretøy som i personbiler og lastebiler (og andre kjøretøy som går kjapt nok på veg).

Beklager den lille feilen der.

En gaffeltruck uten rattkule er en gaffeltruck du helst ikke vil kjøre :p

 

Og kilden min er den forskriften du fant, og det jeg har hørt av andre sjåfører i firmaet jeg jobber i (da de måtte ta av rattkula si).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...