Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?


Anbefalte innlegg

La oss bare kutte det der. Jeg kan pøse på med mer info, men det meste blir fra eksterne kilder, og da kommer vi til et punkt der jeg vet fint lite hva jeg egentlig snakker om.

 

Så la oss alle innrømme at det er ting i denne verden vi ikke kan forklare 100% med vitenskap. Åpner det derimot for at bønn har en effekt, utenom den som er forklart med placebo?

 

Selv om flere her på forumet mener at bønn har virket, vet de fint lite om hva som faktisk er årsaken til det såkalte "mirakelet"

Endret av CK_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bønn har ikke vist seg å fungere ? hva? her på forumet er det jo en rekke mennesker som sier de har blitt bedt for, og at det har virket, men dere hører ikke på dem. de er jo bare noen uvitende, akkurat som sokrates.

 

og slik dere roper i skogen, slik skal det svares dere.

Dette er den klassiske logiske feiltslutningen kalt: Post hoc ergo propter hoc

der man antar at fordi en hendelse kom etter en annen, så kom den på grunn av denne.

Det er jo slikt som gjør at idrettsutøvere tar på den ene skoen først, samt andre overtroiske gjøremål.

Lenke til kommentar
Les om moderne vitenskapsmetode, ikke bare om Sokrates er du snill. Personelig erfaring veier særdeles lite som vitenskapelig bevis.

 

 

les om moderne atomfysikk er du snill så kan vi snakkes igjen. inntil da: lev vel

Hvilken moderne atomfysikk mener du er relevant til en tråd om bønns virkning?

Lenke til kommentar
Les om moderne vitenskapsmetode, ikke bare om Sokrates er du snill. Personelig erfaring veier særdeles lite som vitenskapelig bevis.

 

 

les om moderne atomfysikk er du snill så kan vi snakkes igjen. inntil da: lev vel

Hvilken moderne atomfysikk mener du er relevant til en tråd om bønns virkning?

 

 

slå opp på nettet så finner du masse informasjon.

Lenke til kommentar

Så spesifikt gitt. Her har vi gitt deg lenker og svar på spørsmålene du har stilt, og du kan ikke gi tilbake med samme mynt? Kan du være spesifikk? Gi et søketerm i det minste.

 

Som sagt det er veldig langtrukket det du driver med. Om du kan gi et konkret argument fra deg om hvorfor bønn fungerer, så vær så snill å gjør det. Du overbeviser eller overtaler ingen med den debatt-teknikken du bruker nå. Eller er du forvirret om hvor bevisbyrden ligger?

Lenke til kommentar
og RWS tenk litt for du gjør narr av bønn.

OK, da skal jeg prøve..........

 

..... mumle mumle mumle.... mumle

DN-Amen.

 

Hvis jeg sier hva jeg ber om går det i oppfyllelse da? Eller kan jeg si hva jeg ba om? Så hvis det jeg ba om skjer skal jeg begynne å tro på at bønner virker! Er det greit?

 

:roll:

Lenke til kommentar
Så spesifikt gitt. Her har vi gitt deg lenker og svar på spørsmålene du har stilt, og du kan ikke gi tilbake med samme mynt? Kan du være spesifikk? Gi et søketerm i det minste.

 

Som sagt det er veldig langtrukket det du driver med. Om du kan gi et konkret argument fra deg om hvorfor bønn fungerer, så vær så snill å gjør det. Du overbeviser eller overtaler ingen med den debatt-teknikken du bruker nå. Eller er du forvirret om hvor bevisbyrden ligger?

 

 

 

nei her er det ikke bare jeg som er forvirret så her er jeg i godt selskap.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Heisenbergs_u...vantemekanikken

 

 

hvorfor bønn virker vet jeg ikke. det kan være at vi mennesker også er materie, eller ånd om du vil.

Lenke til kommentar

At bønn virker postitulerer at en gud finnes da det er gud(ene) som gir bønnesvar.

 

Det vil attså si at din neste påstand er at gud finnes og at du ikke vet hvorfor? Men du vet at han finnes?

 

Bønn er vitenskapelig bevist at ikke virker.... Da går det ikke an å bevise at det virker ved å linke til Heisenbergs uskarphetsrelasjon som "bevis" for at det virker, det skjønner vel du også? Leste hele artikkelen og det står ikke det spøtt der om at bønn virker, så hva er vitsen? Er du også en av de som er hivd ut av et kristenforum med kreasjonister eller?

 

:)

 

Et lite PS: Jeg ble ikke bønnhørt, så det virker ikke! Er du overbevist nå? Hvis nei, hvorfor ikke? Jeg glmte kanskje å spesifisere en gud ? Har du en gud du tror virker så spytt ut så kan jeg prøve igjen?

 

XYZT guden, guden over de fire dimmensjoner, vil kanskje høre? Hva tror du Carnevo :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
At bønn virker postitulerer at en gud finnes da det er gud(ene) som gir bønnesvar.

 

Det vil attså si at din neste påstand er at gud finnes og at du ikke vet hvorfor? Men du vet at han finnes?

 

Bønn er vitenskapelig bevist at ikke virker.... Da går det ikke an å bevise at det virker ved å linke til Heisenbergs uskarphetsrelasjon som "bevis" for at det virker, det skjønner vel du også? Leste hele artikkelen og det står ikke det spøtt der om at bønn virker, så hva er vitsen? Er du også en av de som er hivd ut av et kristenforum med kreasjonister eller?

 

:)

 

akkurat, så det er bevist at ikke bønn virker, vær snill og bevis det for meg med en artikkel fra etter 2000, og i den artikkelen forventer jeg da at det også står om sammenhengen mellom bevisstheten og materien.

 

jeg skal ikke bevise at bønn virker, det er ikke det som er hensikten, men jeg skal bevise at verden er materie og at materien har uforståelige egenskaper, som igjen vil kunne kaste lys over temaet.

 

hvor er ditt bevis RWS.

Lenke til kommentar

Men siden du er så godt i gang kan DU få komme med hva sammenhengen mellom materie og bann er for noe. Hvorfor kan ikke dette likesågodt være tilfeldigheter? Er det du egentlig prøver å si at Heisenbergs uskarphetsrelasjon er beviser for at bønn virker?

 

Og mens jeg har deg her, HVA er det som får deg til å tro at bønn er noe mer enn tilfeldigheter?

 

Men jeg kan vel påstå like mye som deg og jeg påstår at siden vi ikke har funnet filla av noen gud, som må til for å oppfylle bønnen, så finnes ingen gud. Ergo virker heller ikke bønn. Med mindre du nå påstår at bønn ikke har noe med noen gud å gjøre da...?

Lenke til kommentar
At bønn virker postitulerer at en gud finnes da det er gud(ene) som gir bønnesvar.

 

Det vil attså si at din neste påstand er at gud finnes og at du ikke vet hvorfor? Men du vet at han finnes?

 

Bønn er vitenskapelig bevist at ikke virker.... Da går det ikke an å bevise at det virker ved å linke til Heisenbergs uskarphetsrelasjon som "bevis" for at det virker, det skjønner vel du også? Leste hele artikkelen og det står ikke det spøtt der om at bønn virker, så hva er vitsen? Er du også en av de som er hivd ut av et kristenforum med kreasjonister eller?

 

:)

 

Et lite PS: Jeg ble ikke bønnhørt, så det virker ikke! Er du overbevist nå? Hvis nei, hvorfor ikke? Jeg glmte kanskje å spesifisere en gud ? Har du en gud du tror virker så spytt ut så kan jeg prøve igjen?

 

XYZT guden, guden over de fire dimmensjoner, vil kanskje høre? Hva tror du Carnevo :)

 

 

 

 

http://no.wikiquote.org/wiki/Werner_Heisenberg

Lenke til kommentar
Men siden du er så godt i gang kan DU få komme med hva sammenhengen mellom materie og bann er for noe. Hvorfor kan ikke dette likesågodt være tilfeldigheter? Er det du egentlig prøver å si at Heisenbergs uskarphetsrelasjon er beviser for at bønn virker?

 

Og mens jeg har deg her, HVA er det som får deg til å tro at bønn er noe mer enn tilfeldigheter?

 

Men jeg kan vel påstå like mye som deg og jeg påstår at siden vi ikke har funnet filla av noen gud, som må til for å oppfylle bønnen, så finnes ingen gud. Ergo virker heller ikke bønn. Med mindre du nå påstår at bønn ikke har noe med noen gud å gjøre da...?

 

 

 

hva er tilfeldigheter RWS. er det å kaste terninger et godt eksempel ? hvis så er tilfelle. hva er årsaken til at 6000 terningkast medfører nesten det samme antall 1 som 2 som 3 osv.

 

hva skjer om vi tenker oss uendelig mange terniger, er dette tilfeldig.

 

du må definere begrepene dine slik at vi kan finne ut av dette.

 

at du og ditt selskap ikke har funnet filla av noen gud betyr vel ikke at det ikke eksisterer noen gud.

 

det er få som finner veien står det i bibelen. men du er tydeligvis ikke en av dem for du fant ut allerede som 10 åring at det hele bare var løgn.

hva var det du da våknet opp til. en ny drøm?

Lenke til kommentar
Men siden du er så godt i gang kan DU få komme med hva sammenhengen mellom materie og bann er for noe. Hvorfor kan ikke dette likesågodt være tilfeldigheter? Er det du egentlig prøver å si at Heisenbergs uskarphetsrelasjon er beviser for at bønn virker?

 

 

jeg prøver å si at usikkerhetsprinsippet åpner mulighetene for at mirakler kan forekomme. de forekommer jo tydeligvis i mikrokosmos.

Lenke til kommentar
det er få som finner veien står det i bibelen. men du er tydeligvis ikke en av dem for du fant ut allerede som 10 åring at det hele bare var løgn.

hva var det du da våknet opp til. en ny drøm?

 

Et normalt liv, uten idiotiske dogmatiske "leveregler" som alle kristne skryter av at de følger, men som ingen følger. Det var OK å komme ut av tankefengslet kristendom og respondere normalt på lyster og instinkter. Du burde prøve en dag du også, helt herlig, som å våkne fra en grusom drøm... :)

 

Men hva har dette med bønn å gjøre? Gått tom for argumentasjon og kommer til stadiet person angrep? Slapp av, det biter ikke på meg, så du kan spare deg person angrep. De ender bare med at de hiver deg ut herfra...

 

Fortell meg heller hvorfor du tror at Heisenbergs uskarphetsrelasjon har noen relasjon til bønn, for det er en vinkling jeg aldri har hørt før. Og hvordan beviser den at bønn virker? Bønn, der alt mulig blir spurt om, er ikke det samme som en terning, du er klar over det? En terning har kun seks sider, i tilfelle du ikke viste det :)

Lenke til kommentar

Dette er blitt litt av en diskusjon. En som desperat prøverog forklare at bønn virker, men vet ikke hvorfor, fair enough. Men han får en del problemer, og når man ikke vet hva materie er bør man kanskje gjøre litt research før man hopper inn i en diskusjon. Personlig tror jeg bønn virker, har opplevd det, men som sagt, jeg kan ikke bevise at det var Gud som helbredet meg, det kan ha vært en tilfeldighet som tilfeldigvis skjedde på det tidspunktet jeg ble bedt for. Placbo er en fin ting, men problemet er at det bare virker på smerte, ikke på konkrete skader som kan påvises at er der. Dette har jeg opplevd forsvinne gjenom bønn på meg selv og andre. Men igjen, det kan ikke bevises.

 

Når det gjelder artikler om bønn som ikke virker, så kan vi også nevne hvor mange feilkilder det er her, blant annet er bønn en nådegave fra Gud. Du skal ikke sette din gud på prøve skriver bibelen, dette kan være en av grunnene til at Gud velger å ikke helbrede de menneskene som ber i samhold med undersøkelser. For husk, det er ikke mennesker som helbreder, det er Gud. Mennesker ber Gud, spørr han, vil du helbrede denne personen? Slik jeg tror er det da Gud som gir svar på bønnen, og kanskje ikke når du selv ønsker det, men når det passer best for han.

Lenke til kommentar

Men ser du ikke hvor beleilig dette er?

 

Dette er jo akkurat det samme som "klarsynte" som hevder at evnen deres ikke funker hvis den blir utsatt for vitenskapelige tester, fordi dette er misbruk av "gaven" deres.

 

Eller som folk som mener de kan finne vann med ønskekvist. Klarer de ikke dette i et kontrollert double-blind eksperiment, så finner de på unnskyldninger - kanskje de får evnen fra Gud og Han har en humoristisk sans? [

]

 

Eller som folk som mener de er blitt bortført av romvesner og fått en slags microchip i seg, men når ingen kan finne denne microchippen så er det ikke fordi de tar feil, men f.eks. fordi dette er så avansert teknologi at vi enkle jorboere ikke evner å oppdage den.

Lenke til kommentar
det er få som finner veien står det i bibelen. men du er tydeligvis ikke en av dem for du fant ut allerede som 10 åring at det hele bare var løgn.

hva var det du da våknet opp til. en ny drøm?

 

Et normalt liv, uten idiotiske dogmatiske "leveregler" som alle kristne skryter av at de følger, men som ingen følger. Det var OK å komme ut av tankefengslet kristendom og respondere normalt på lyster og instinkter. Du burde prøve en dag du også, helt herlig, som å våkne fra en grusom drøm... :)

 

Men hva har dette med bønn å gjøre? Gått tom for argumentasjon og kommer til stadiet person angrep? Slapp av, det biter ikke på meg, så du kan spare deg person angrep. De ender bare med at de hiver deg ut herfra...

 

Fortell meg heller hvorfor du tror at Heisenbergs uskarphetsrelasjon har noen relasjon til bønn, for det er en vinkling jeg aldri har hørt før. Og hvordan beviser den at bønn virker? Bønn, der alt mulig blir spurt om, er ikke det samme som en terning, du er klar over det? En terning har kun seks sider, i tilfelle du ikke viste det :)

 

hva har dette med bønn å gjøre RWS?

 

vi er i universet og universet er laget av materie.

dette er vi enige om ?

jeg spurte dere om hva materie er for noe og om bevissthetens forhold til materien.

http://www.hf.uio.no/forskning/dok-disp/d-.../gundersen.html

jeg spurte om bevissthetens forhold til materien fordi den(bevisstheten) er involvert ved bønn.

terningkastene gikk dere langt over hodet, men jeg nevnte det fordi du snakket om tilfeldigheter.

heisenberg sitt usikkerhetsprinsipp forteller at materien på mikrokosmos ikke kan forutsies slik vi trodde før, dette nevnte jeg for å peke på muligheter.

jeg har ikke prøvd å bevise at bønn virker, men at grunnen for lenge siden har sviktet under beina hos dere ateister.

 

http://no.wikiquote.org/wiki/Werner_Heisenberg

Lenke til kommentar

Er dette alt du hadde å komme med? En liksom brilljering over hvor smart og kul du er og hvordan grunnen for lenge siden har sviktet under bena på ateister? Du er sikker på at du har fått med deg hva ateisme er for noe nå da? Mange religiøse tror ateisme er noe langt mer enn det ateisme faktisk er, nemlig at vi ikke tror på noen guder.

 

Du virker... forvirret og sint for ett eller annet og da hjelper det kanskje ikke at jeg sier at jeg ikke ble imponert av innlegget ditt. Du har fremdeles ikke svart på hva bønn har med Heisenbergs uskarphetsrelasjon, kun brilliert med at terningene gikk over hodet på oss, noe det faktisk ikke gjorde da jeg har hørt den før og terninger ikke var faktisk ikke spørsmålet her.

 

Så det gjenstår fremdeles å forklare hvorfor du mener at bønn virker. Det er faktisk dere religiøse som hevder at bønn virker og når noen hevder noe er det opp til de å kunne bevise det. Det har, (naturlig nok) ikke blitt bevist.

 

Vet ikke om du noengang har tenkt over det, men alt som kan påstås uten bevis kan avfeies uten bevis også og det er vel grunnen til at jeg avfeier bønn som vissvass, for det har ingenting for seg! Ei heller er det bevist som virkemiddel! Tvert i mot faktisk! Ikke engang med Heisenbergs uskarphetsrelasjon, for det du egentlig sier er at det ikke er nødvendig med utydelig mumling og teatrisk folding av hender for at ting skal skje, de skjer for det. Det kalles tilfeldigheter, men du som er så belest og brilliant vet jo dette allerede og i så måte forunder det meg at du fremdeles tror at bønn virker. Alle religiøse kan ikke ha rett, så noen må derfor i beste fall lyve, med mindre det ikke bare er en gud da, men flere... en hel gjeng kanskje, som alle kjemper om vår gunst og håper på en liten bønn...

 

Det som skjer det skjer uten mumling og foldede hender... Så det er som jeg sier, at bønn er en glimrende måte å lure folk til å tro at du hjelper mange ved å gjøre ingenting... for ikke å snakke om at det er mer makt i to arbeidende hender enn i ti tusen foldede...

 

Og klarer du ikke å komme med annet enn person angrep kan du heller la det være. Det var altså bønn og ikke meg vi diskuterte...

 

 

 

Men kjenner jeg typen din rett gir du deg nå tenker jeg, gjerne akkompanert med et par velvalgte ord..

 

Lev vel og so long. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...