Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?


Anbefalte innlegg

Tilfeldigheter er, når en begynner å se på dette, veldig likt alle de som faktisk blir helbredet kontra de som ikke blir det. Rart det der... men noe helt annet er det å få de som faktisk ukritisk tror at helbredelse og bønn virker til å innse at det ikke virker i det hele tatt, ihvertfall ikke mer enn tilfeldighetene tilsier det.

 

Hva helbredelse angår er jo dette bare tull, for hvorfor klarer denne guden kun å lege skader som ikke kan sees? Hvorfor helbreder ikke denne guden amputerte, som virkelig trenger det og ikke fete og fornøyde nordmenn som har småplager? Det de ikke ser ut til å forstå er at hadde dette med helbredelse og bønn hjulpet så hadde vi brukt det og ikke medisiner på sykehysene rundt om. Misforstå meg ikke, det hadde vært helt toppers om det virket, men det gjør ikke det og det blir derfor ikke brukt. Bønn er en fin måte å lure han som ber til å tro han hjelper mange ved å gjøre ingenting.... :no:

 

Så Kjuagutt, hvis vi IKKE hadde hatt denne religionen din så hadde vi antagelig landet på månen i begynnelsen av 1800 tallet, muligens før. Kristendom har ALDRI vært noen pådriver av noe som helst, da alt av fremskritt til etter renesansen var forbudt, nettopp fordi man ikke skulle prøve å overgå gud! Og de med høyere utdannesle som fremdeles tror på vissvass er i sterkt mindretall er jeg redd, da kunnskap og viten gjennom utdannesle har en lei tendens til å få folk til å tenke selv, noe som ikke er viden kjent i religiøse kretser. Så skal du beholde troen din så må du la være å utdanne deg i det hele tatt, det er nok lurest... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tilfeldigheter er, når en begynner å se på dette, veldig likt alle de som faktisk blir helbredet kontra de som ikke blir det. Rart det der... men noe helt annet er det å få de som faktisk ukritisk tror at helbredelse og bønn virker til å innse at det ikke virker i det hele tatt, ihvertfall ikke mer enn tilfeldighetene tilsier det.

 

Hva helbredelse angår er jo dette bare tull, for hvorfor klarer denne guden kun å lege skader som ikke kan sees? Hvorfor helbreder ikke denne guden amputerte, som virkelig trenger det og ikke fete og fornøyde nordmenn som har småplager? Det de ikke ser ut til å forstå er at hadde dette med helbredelse og bønn hjulpet så hadde vi brukt det og ikke medisiner på sykehysene rundt om. Misforstå meg ikke, det hadde vært helt toppers om det virket, men det gjør ikke det og det blir derfor ikke brukt. Bønn er en fin måte å lure han som ber til å tro han hjelper mange ved å gjøre ingenting.... :no:

 

Så Kjuagutt, hvis vi IKKE hadde hatt denne religionen din så hadde vi antagelig landet på månen i begynnelsen av 1800 tallet, muligens før. Kristendom har ALDRI vært noen pådriver av noe som helst, da alt av fremskritt til etter renesansen var forbudt, nettopp fordi man ikke skulle prøve å overgå gud! Og de med høyere utdannesle som fremdeles tror på vissvass er i sterkt mindretall er jeg redd, da kunnskap og viten gjennom utdannesle har en lei tendens til å få folk til å tenke selv, noe som ikke er viden kjent i religiøse kretser. Så skal du beholde troen din så må du la være å utdanne deg i det hele tatt, det er nok lurest... ;)

 

Det er godt denne verden har lys som deg, hva skulle vi gjort uten? Har venner som har utdanning lang som bare det, leger, psykologer, de tar bachlor og master, de programerer på data uten at jeg vet hva alt heter. Men de har fellespunkt i at de er kristne.

 

Når du snakker om renesanssen er jeg helt enig, katolske krike har gjort svært mye for å hindre utviklingen, men stort sett har de handlet i egoisme og frykt, og slik jeg ser det, ikke etter guds bilde. For som bibelen sier, vi har alle en nådegave. For noen er dette å forske, for noen å helbrede med og uten medisin. For noen er dette å mekke biler, personlig er jeg begynt å studere til elektro-ingengiør, og tror dette er min gave. Vi har utdanning, vi kristne og. Men du skal ikke sette din Gud på prøve, jeg har opplevd helbredelse av en konkret skade som en fysioterapaut bekreftet var der, og hun var sikker på jeg ville ha den mye lengre enn jeg hadde den, men den ble helbredet, og hun så tydelig at noe var skjedd med ryggen min. Gud gjør mirakler idag, mange blir faktisk reddet på måter vi ikke kan tro er mulig, blinde kan se, døve kan høre, stumme kan snakke, det skjer idag å, men dette blir ikke lagt vekk på i mediene, jeg har selv vært vitne til utrolige helbredelser.

Lenke til kommentar
Gud gjør mirakler idag, mange blir faktisk reddet på måter vi ikke kan tro er mulig, blinde kan se, døve kan høre, stumme kan snakke, det skjer idag å, men dette blir ikke lagt vekk på i mediene, jeg har selv vært vitne til utrolige helbredelser.

Dette burde da være rimelig enkelt å dokumentere.

Lenke til kommentar

Det er det, men svært mange kristne ser ikke grunnen til å dokumentere det, har selv opplevd vi skrev ned alle helbredelser som ble gjort på en leir, men problemet er jo at ikke en levenede sjel tror at det har skjedd i ettertid, og visst de tror det har skjedd, er blir det fremstilt som en tillfeldighet. Slik er faktisk svært mange ateister, det er tilfeldigheter. Se bare på "snåsamannen" han helbreder, men tror folk det er Gud gjennom han, eller bare tilfeldigheter? Det er så mye snakk om at det bare er tull, og da ser du hvor vanskelig der er for en ateist og tro på helbredelser.

Lenke til kommentar
Det er det, men svært mange kristne ser ikke grunnen til å dokumentere det, har selv opplevd vi skrev ned alle helbredelser som ble gjort på en leir, men problemet er jo at ikke en levenede sjel tror at det har skjedd i ettertid, og visst de tror det har skjedd, er blir det fremstilt som en tillfeldighet. Slik er faktisk svært mange ateister, det er tilfeldigheter. Se bare på "snåsamannen" han helbreder, men tror folk det er Gud gjennom han, eller bare tilfeldigheter? Det er så mye snakk om at det bare er tull, og da ser du hvor vanskelig der er for en ateist og tro på helbredelser.

Morsomt at du skulle nevne Snåsamannen.

 

Når man er kristen så prøver man å se Gud i alt, selv om det har naturlige forklaringer. Har du ikke sett det samme?

Lenke til kommentar
Som en motforestilling, bare for å sette det på spissen, spør jeg: Hjelper det deg å banne som en nordlenning (Jeg elsker nordleninger som banner, de har en sånn enorm innlevelse og utfører banningen på en aldeles nydelig måte, det MÅ høres for å tros! :) ) når du banker tommelen flat med en hammer? Hjelper det å banne da? Blir tommelen mindre blå og verker det mindre i den for la oss si en nordlenning, som KAN bannskap, enn for en søring, som har en litt veik måte å banne på? Eller skrumper hevelsen bort på en som kan banne? Hjelper banning i seg selv eller må man banne å en spesiell måte?

 

Jeg bare spør?

 

Kanskje det er skrevet før, men jeg leste ikke gjennom alt her.

 

Dette er det gjort forskning på, og ja, det hjelper faktisk å banne når du skader deg. Om det er selve ordet, eller måten det sies på. Eller bare reaksjonen med skriking og banning, vet jeg ikke.

 

Så hvorfor skulle ikke det å be, kunne hjelpe? Og selv om det er naturlige forklaringer og årsaker som gjør at det hjelper, så hjelper det. Men det hjelper nok bare for den som faktisk tror. Selv om dette også sikkert kan forklares med placebo.

 

Kilde1; http://www.stavangeravisen.no/art.asp?id=50003

 

Kilde2; http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=568375

Lenke til kommentar
Så hvorfor skulle ikke det å be, kunne hjelpe? Og selv om det er naturlige forklaringer og årsaker som gjør at det hjelper, så hjelper det. Men det hjelper nok bare for den som faktisk tror. Selv om dette også sikkert kan forklares med placebo.

 

Det er ikke banningen i seg selv som gjør deg mer motstands dyktig mot smerte, men nivået av endorfiner du klarer å frigjøre i blodet ditt..... :) Det er egentlig det samme hva du sier, for det er ikke ordene, men handlingen som bestemmer dette. Eller du kan gjøre som meg, jeg sier ingenting men fokuserer heller alt jeg kan på andre ting enn på smerten der jeg har slått meg, det gir samme nytte. :) Jeg motsetter meg ikke smerten, men styrer bevistheten vekk fra den ved å tenke intenst på noe annet. (Har seks unger, så det å banne som en bryggeri arbeider hver gang jeg slår meg eller på andre årsaker kan jeg liksom ikke gjøre da ingen av de får lov til å banne hjemme. Gå foran som et godt eksempel osv og ikke fordi jeg er kristen eller prippen av meg, men fordi jeg ikke syntes noe om smågutter som nibanner i tide og utide... :) )

 

Jeg ser ingen grunn til at mumling med foldede hender som en kristen eller å ligge med pannen i bakken og leke sykkelstativ som en muslim skal utgjøre noen forskjell for at det hjelper eller ikke, så hva er da poenget med å gjøre det? Hvorfor gjøre en hel masse vissvass når en får samme resultat ved å la det være?

 

Bønn har blitt forsket på flere ganger, til og med en stor stor undersøkelse igangsatt av nettopp en kristen organisasjon, og det var like nedslående resultat hver eneste gang! (De (bort)forklarte det med at gud ikke liker å testes, såklart... en høyst ventet kommentar når noe ikke går som det skal...) Bønn virker ikke som annet enn at den som ber TROR det hjelper (placebo) og er derfor en glimrende ting å gjøre for å hjelpe mange ved å gjøre ingenting. :)

 

Totalt bortkastet tid og bestrebelser spør du meg. Men jeg legger jo merke til unnskyldningene da... for når det ikke virker er du ikke sterk nok i troen og når det en skjelden gang virker er du bønnhørt... :) For alle andre er det tilfeldighetene som spiller inn.... Men da må en først skjønne hva tilfeldigheter er for noe kanskje?

 

Det er ingen vits i å gjøre alt dette når det faktisk viker like greit uten! Er du ikke enig i det?

Lenke til kommentar

Jeg er nok ikke helt enig.

 

For deg virker det sikkert å styre bevistheten et annet sted. For en som tror, vil bønn være noe av det samme. For meg er det ikke viktig hva du gjør, men at det du gjør, virker. Selv om det kan forklares med placebo så må du jo allikevel utføre handlingen som trigger placebo.

Lenke til kommentar

Placebo forskylt av akupunktur, te, bønn, sang, meditasjon kan virke i å rette bort smerte, gjerne med mindre smerter, men det er absolutt ingen erstatning eller bedre alternativ en medikamenter vi vet å fungere så godt som alltid(kan alltids være komplikasjoner). Det blir til at religiøs moderasjon legitimerer religiøs ekstremisme ved å godta tanken om at bønn fungerer, selv om de har aldri så stor fotnote at "dette skyldes placeboeffekt som utløser endorfiner som midlertidig stilner milde smerter men ikke gjør noe for å hjelpe den underliggende lidelsen".

 

Ærlig kommunikasjon om hvordan bønn og andre "alternative" hjelpemidler mot smerter er en skjeldenhet fra religiøse og naturterapauter, de er avhengige av at kunden tror på at det fungerer magisk, ikke psykologisk. Samtidig vil de moderate eller svindlerne oppfordre til å følge legenes råd og tilskrevne medikamenter, så om de blir friske, så kan de likevel ta ære for en frisk pasient.

 

Les gjerne Sam Harris sin End of Faith, hvor han fint beskriver hvordan moderate holdninger til det gudelige og dens effekter på oss mennesker er med å legitimere mer ekstreme ståsteders tilblivelse i samfunnet. Han tar ikke nødvendigvis vinkelen på dette i forhold til bønn, men kritikken er fint oversettelig til også denne delen av religiøs tro.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

hei.

 

hvorfor tror ateister at bønn ikke virker?

 

hva er grunnlaget for en slik tro?

 

 

tror dere virkelig at vi med våre målestokker kan se?

 

 

det vi kan se med våre målestokker er alt. dette tror ateister, og etterpå påstår de at religiøse mennesker er dumme. ha ha ha.

 

et spørsmål til dere ateister som muligens kan være ubehagelig er:

 

hva er det universet består av ?

 

svar skikkelig på dette og etterpå kan dere ha en saklig diskusjon.

Lenke til kommentar
hvorfor tror ateister at bønn ikke virker?
Ingen resultater av kontrollerte tester som viser at det gjør det
hva er grunnlaget for en slik tro?

Samme som over. Er forøvrig ingen tro, mer en observasjon av de fakta som foreligger.

tror dere virkelig at vi med våre målestokker kan se?
Resultatet burde være målbart ja om bønn har noen betydelig effekt. Om bønnesvar er like vilkårlig som tilfeldigheter er det ikke mye vits i å be i utgangspunktet.
det vi kan se med våre målestokker er alt. dette tror ateister, og etterpå påstår de at religiøse mennesker er dumme. ha ha ha.
Det får være din karikatur av ateister. Langt fra alle ateister ler av religiøse for å ha denne troen, mange forstår hvorfor noen føler behovet for det uten å nødvendigvis tro på det selv. Man trenger heller ikke være ateist for å ikke tro på bønnesvar men det får vel være en annen sak.
hva er det universet består av ?

Materie.

Lenke til kommentar
hei.

 

hvorfor tror ateister at bønn ikke virker?

 

hva er grunnlaget for en slik tro?

Vitenskapelige tester.....

tror dere virkelig at vi med våre målestokker kan se?

det vi kan se med våre målestokker er alt. dette tror ateister, og etterpå påstår de at religiøse mennesker er dumme. ha ha ha.

Her er jeg redd du må utdype litt, for jeg tror spørsmålet ditt burde vært hva DU egentlig vet om hva vi faktisk kan måle og ikke...?

 

et spørsmål til dere ateister som muligens kan være ubehagelig er:

 

hva er det universet består av ?

 

svar skikkelig på dette og etterpå kan dere ha en saklig diskusjon.

En saklig diskusjon? Er "ha ha ha" en del av din sakelige diskusjon så tror jeg vi ender den her jeg. Første bud bør da være å være saklig selv.

 

Og selv om Trynemjoel allerede har røpet den store "hemligheten" oppfordrer jeg deg til å lese litt om det selv. Det vil gjøre deg godt tror jeg, for husk: Det er ikke god folkeskikk å kritisere ting en ikke vet noe om og ikke vet jeg hva du kan om ting og tang, men spørsmålene dine over her setter jo en viss standard....

 

Sett deg heller inn i ting isteden for Ha HA HA til alt. :)

Lenke til kommentar
hvorfor tror ateister at bønn ikke virker?
Ingen resultater av kontrollerte tester som viser at det gjør det
hva er grunnlaget for en slik tro?

Samme som over. Er forøvrig ingen tro, mer en observasjon av de fakta som foreligger.

tror dere virkelig at vi med våre målestokker kan se?
Resultatet burde være målbart ja om bønn har noen betydelig effekt. Om bønnesvar er like vilkårlig som tilfeldigheter er det ikke mye vits i å be i utgangspunktet.
det vi kan se med våre målestokker er alt. dette tror ateister, og etterpå påstår de at religiøse mennesker er dumme. ha ha ha.
Det får være din karikatur av ateister. Langt fra alle ateister ler av religiøse for å ha denne troen, mange forstår hvorfor noen føler behovet for det uten å nødvendigvis tro på det selv. Man trenger heller ikke være ateist for å ikke tro på bønnesvar men det får vel være en annen sak.
hva er det universet består av ?

Materie.

 

hva var det som kom først, høna eller egget ?

 

hva er materie?

Lenke til kommentar

Så nå er universet i et egg også nå?

 

Materie er fellernavnet for det planeter er laget av. Men som CK_ sier, universet består først og fremst av tomrom....... :) Så hvor vil du hen med dette høna og egget prinnsippet?

 

Hvis du sier at det må være en gud for at universet skal være til vil jeg be deg om å tenke deg godt om, for hvor kom da gud fra? Og hvis du svarer at gud er evig vil jeg spørre deg om hva som hindrer universet i å være evig også? At the big bang bare var et mellom stadium, en ny fødsel av et sammensmeltet univers...

 

Eller du kan svare som sant er, "Vi vet ikke!" Klarer du å si de ordene? :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
hei.

 

hvorfor tror ateister at bønn ikke virker?

 

hva er grunnlaget for en slik tro?

Vitenskapelige tester.....

tror dere virkelig at vi med våre målestokker kan se?

det vi kan se med våre målestokker er alt. dette tror ateister, og etterpå påstår de at religiøse mennesker er dumme. ha ha ha.

Her er jeg redd du må utdype litt, for jeg tror spørsmålet ditt burde vært hva DU egentlig vet om hva vi faktisk kan måle og ikke...?

 

et spørsmål til dere ateister som muligens kan være ubehagelig er:

 

hva er det universet består av ?

 

svar skikkelig på dette og etterpå kan dere ha en saklig diskusjon.

En saklig diskusjon? Er "ha ha ha" en del av din sakelige diskusjon så tror jeg vi ender den her jeg. Første bud bør da være å være saklig selv.

 

Og selv om Trynemjoel allerede har røpet den store "hemligheten" oppfordrer jeg deg til å lese litt om det selv. Det vil gjøre deg godt tror jeg, for husk: Det er ikke god folkeskikk å kritisere ting en ikke vet noe om og ikke vet jeg hva du kan om ting og tang, men spørsmålene dine over her setter jo en viss standard....

 

Sett deg heller inn i ting isteden for Ha HA HA til alt. :)

 

 

når det er noe som kan måles, hvor stor er da sannsynligheten for at det eksisterer noe som ikke kan måles. øynene våre har en annen funksjon enn huden vår. en spade kan brukes til å grave med, ikke til å se med.

 

RWS: hva er materie?

Lenke til kommentar
hva var det som kom først, høna eller egget ?

Nå vet jeg ikke hvilken "høna eller egget?"-problematikk du sikter etter.

hva er materie?

http://en.wikipedia.org/wiki/Matter

 

Om alle disse spørsmålene har et poeng noe sted vil jeg sette pris på om du bare gir ressonomentet ditt med ordforklaringer med en gang istedenfor å benytte seg av den sokratiske metoden til folk får lei.

Lenke til kommentar
hei.

 

hvorfor tror ateister at bønn ikke virker?

 

hva er grunnlaget for en slik tro?

Vitenskapelige tester.....

tror dere virkelig at vi med våre målestokker kan se?

det vi kan se med våre målestokker er alt. dette tror ateister, og etterpå påstår de at religiøse mennesker er dumme. ha ha ha.

Her er jeg redd du må utdype litt, for jeg tror spørsmålet ditt burde vært hva DU egentlig vet om hva vi faktisk kan måle og ikke...?

 

et spørsmål til dere ateister som muligens kan være ubehagelig er:

 

hva er det universet består av ?

 

svar skikkelig på dette og etterpå kan dere ha en saklig diskusjon.

En saklig diskusjon? Er "ha ha ha" en del av din sakelige diskusjon så tror jeg vi ender den her jeg. Første bud bør da være å være saklig selv.

 

Og selv om Trynemjoel allerede har røpet den store "hemligheten" oppfordrer jeg deg til å lese litt om det selv. Det vil gjøre deg godt tror jeg, for husk: Det er ikke god folkeskikk å kritisere ting en ikke vet noe om og ikke vet jeg hva du kan om ting og tang, men spørsmålene dine over her setter jo en viss standard....

 

Sett deg heller inn i ting isteden for Ha HA HA til alt. :)

Ikke quote hele innlegg hvis du ikke skal svare på alle spørsmålene i det. Bruk en spoiler som jeg har gjort....

 

når det er noe som kan måles, hvor stor er da sannsynligheten for at det eksisterer noe som ikke kan måles. øynene våre har en annen funksjon enn huden vår. en spade kan brukes til å grave med, ikke til å se med.

 

RWS: hva er materie?

 

Vi kan idag måle omtrent alt mulig også utenfor det spektret vi med våre begrensede sanser ikke kan se/lukte/føle/høre.... Så hva du basserer dine antagelser på at vi ikke kan måle en hel masse gjenspeiler egentlig at du ikke vet hvor mye vi faktisk kan måle i dag! For å si det slik, fjerner du all annen støy kan jeg måle at en spissmus slipper en fjert nede i amasonas! Det som i dag begrenser måle utstyret vi bruker er ikke lenger at vi IKKE kan måle det, men at det ofte blir med for STOR nøyaktighet og at den nøyaktigheten ikke trengs! Ellers kan vi i dag måle omtrent hva det skal være, også langt LANGT utenfor våre egne snevre sanser! For å si det enkelt, ingen dyr i hele verden har bedre sanse og måle utstyr enn det vi besitter i dag og vet du noe om dyr så burde det imponere deg! Så jeg tror det bunner mer i dine begrnasninger på området enn hva vi faktisk kan måle.. :)

 

Materie har blitt forklart deg. Det er felles navnet på alt vi kan se både her på jorden og overalt ellers, just in case du ikke fikk det med deg... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...