Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?


Anbefalte innlegg

hva var det som kom først, høna eller egget ?

Nå vet jeg ikke hvilken "høna eller egget?"-problematikk du sikter etter.

hva er materie?

http://en.wikipedia.org/wiki/Matter

 

Om alle disse spørsmålene har et poeng noe sted vil jeg sette pris på om du bare gir ressonomentet ditt med ordforklaringer med en gang istedenfor å benytte seg av den sokratiske metoden til folk får lei.

 

 

hvorfor får folk, særlig ateister lei av slike spørsmål ?

 

de er jo utmerket til å belyse om bønn kan ha noe for seg .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller meste av universet består av ingenting. En brøkdel av universet er materie. En liten promille av dette igjen er universet slik vi kjenner det. Altså det vi har observert.

 

Om du skal fortsette med dette ressonementet kan det være greit å starte en ny tråd, siden dette strengt tatt ikke har noe med emnet å gjøre.

Lenke til kommentar
hei.

 

hvorfor tror ateister at bønn ikke virker?

 

hva er grunnlaget for en slik tro?

Vitenskapelige tester.....

tror dere virkelig at vi med våre målestokker kan se?

det vi kan se med våre målestokker er alt. dette tror ateister, og etterpå påstår de at religiøse mennesker er dumme. ha ha ha.

Her er jeg redd du må utdype litt, for jeg tror spørsmålet ditt burde vært hva DU egentlig vet om hva vi faktisk kan måle og ikke...?

 

et spørsmål til dere ateister som muligens kan være ubehagelig er:

 

hva er det universet består av ?

 

svar skikkelig på dette og etterpå kan dere ha en saklig diskusjon.

En saklig diskusjon? Er "ha ha ha" en del av din sakelige diskusjon så tror jeg vi ender den her jeg. Første bud bør da være å være saklig selv.

 

Og selv om Trynemjoel allerede har røpet den store "hemligheten" oppfordrer jeg deg til å lese litt om det selv. Det vil gjøre deg godt tror jeg, for husk: Det er ikke god folkeskikk å kritisere ting en ikke vet noe om og ikke vet jeg hva du kan om ting og tang, men spørsmålene dine over her setter jo en viss standard....

 

Sett deg heller inn i ting isteden for Ha HA HA til alt. :)

Ikke quote hele innlegg hvis du ikke skal svare på alle spørsmålene i det. Bruk en spoiler som jeg har gjort....

 

når det er noe som kan måles, hvor stor er da sannsynligheten for at det eksisterer noe som ikke kan måles. øynene våre har en annen funksjon enn huden vår. en spade kan brukes til å grave med, ikke til å se med.

 

RWS: hva er materie?

 

Vi kan idag måle omtrent alt mulig også utenfor det spektret vi med våre begrensede sanser ikke kan se/lukte/føle/høre.... Så hva du basserer dine antagelser på at vi ikke kan måle en hel masse gjenspeiler egentlig at du ikke vet hvor mye vi faktisk kan måle i dag! For å si det slik, fjerner du all annen støy kan jeg måle at en spissmus slipper en fjert nede i amasonas! Det som i dag begrenser måle utstyret vi bruker er ikke lenger at vi IKKE kan måle det, men at det ofte blir med for STOR nøyaktighet og at den nøyaktigheten ikke trengs! Ellers kan vi i dag måle omtrent hva det skal være, også langt LANGT utenfor våre egne snevre sanser! For å si det enkelt, ingen dyr i hele verden har bedre sanse og måle utstyr enn det vi besitter i dag og vet du noe om dyr så burde det imponere deg! Så jeg tror det bunner mer i dine begrnasninger på området enn hva vi faktisk kan måle.. :)

 

Materie har blitt forklart deg. Det er felles navnet på alt vi kan se både her på jorden og overalt ellers, just in case du ikke fikk det med deg... :)

 

 

 

 

materie er materie? jammen er det mye jeg ikke vet RWS.

 

jeg har lært at materie er atomer, men det er kanskje ikke det likevel ?

Lenke til kommentar
Det aller meste av universet består av ingenting. En brøkdel av universet er materie. En liten promille av dette igjen er universet slik vi kjenner det. Altså det vi har observert.

 

Om du skal fortsette med dette ressonementet kan det være greit å starte en ny tråd, siden dette strengt tatt ikke har noe med emnet å gjøre.

 

 

så dette har ingenting med diskusjonen å gjøre?

 

diskusjonen startet med at RWS helt ut fra ingenting gjorde narr av bønn. så spurte jeg dere hva materie er.

 

det er vel en klar sammenheng mellom bevisstheten og universet.

 

dere sier at universet er materie.

 

hvor ser vi universet fra?

 

kan det være at det er sammenheng mellom atomene og vår vilje?

 

kan det være at bønn har noe for seg?

 

 

og et spørsmål til RWS er vi mennesker adskilt fra materien ?

Lenke til kommentar
Den sokratiske metoden er slitsom på forum, kan du ikke bare gjøre poenget ditt?

 

 

 

så klart det er slitsomt for deg, for den sokratiske metode har jo skapt vitenskapen som igjen har lakt faktaene om materie på bordet.

 

og så vidt jeg forstår, så er det ingen av disse som kan brukes til å bevise at bønn ikke virker. snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Den sokratiske metoden er slitsom på forum, kan du ikke bare gjøre poenget ditt?

 

 

 

så klart det er slitsomt for deg, for den sokratiske metode har jo skapt vitenskapen som igjen har lakt faktaene om materie på bordet.

 

og så vidt jeg forstår, så er det ingen av disse som kan brukes til å bevise at bønn ikke virker. snarere tvert imot.

Bønn har ikke vist seg å fungere, det er alt man kan si om det. Det sier ikke at det aldri noensinne til å finnes bevis for at det fungerer. Men du ikke har annet å klage på enn at noen har kortfattet og politisk ukorrekt uttalt seg om at "bønn fungerer ikke" så får du ha det unnskyldt. Men at det at vi ikke vet alt (som jeg mistenker var poenget du sakte som en snegl beveget deg mot) er noe som helst argument i favør av bønns virkning er bare en logisk feilslutning.

 

Den sokratiske metoden ga opphav til mer vitneskapelig tenkning, men den moderne vitenskapen er mer opptatt av den hypotetisk-deduktive metoden. Og den har ikke bønn bestått i det heletatt.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Materie er alt med masse og volum.

 

Next question please.

 

 

kan mirakler forekomme ?

 

hva er et elektron ?

 

Mirakler kan forekomme i den forstand at ting kan skje som vi ikke kan forklare, men som nødvendigvis ikke har egenskaper som gjør dem paranormale.

 

Et elektron er en negativt ladd elementærpartikkel med masse 9.109 × 10^−31 kg, eller 5.489 × 10^−4 unit.

Lenke til kommentar

bønn har ikke vist seg å fungere ? hva? her på forumet er det jo en rekke mennesker som sier de har blitt bedt for, og at det har virket, men dere hører ikke på dem. de er jo bare noen uvitende, akkurat som sokrates.

 

og slik dere roper i skogen, slik skal det svares dere.

Endret av carenevo
Lenke til kommentar
Materie er alt med masse og volum.

 

Next question please.

 

 

kan mirakler forekomme ?

 

hva er et elektron ?

 

Mirakler kan forekomme i den forstand at ting kan skje som vi ikke kan forklare, men som nødvendigvis ikke har egenskaper som gjør dem paranormale.

 

Et elektron er en negativt ladd elementærpartikkel med masse 9.109 × 10^−31 kg, eller 5.489 × 10^−4 unit.

 

 

hva mer kan du om elektronet ?

 

hvilken bane følger det når det bytter energinivå ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...