Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke på det som kverrulering, men det er jo en rimlig vanlig innvending når folk er uenige, og ikke har noen argument å komme med. Act 1 er endel av spillet, man ikke kan hoppe over, og det er med i senere vanskelighetsgrader. I mine øyne er det rimlig klart at det ikke er en tutorial. Tutorials er frivillige deler av spillet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tutorial = Opplæring.

 

Med popup-instruksjoner, gradvis innføring av konsepter og enkel vanskelighetsgrad er det klart at denne delen av spillet er ment for opplæring. Ja, det er en del av spillet, men det betyr ikke at det ikke er ment å være en opplæringsfase. Logisk nok er den i begynnelsen av spillet.

 

Opplæringselementene vil neppe forekomme i senere difficulties (skill slots, skill unlocks, popup-instruksjoner, begynne med bestemor-vanskelighetsgrad etc.). Så jo, det vi har spilt er "tutorial"-vanskelighetsgrad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tutorial = Opplæring.

 

Med popup-instruksjoner, gradvis innføring av konsepter og enkel vanskelighetsgrad er det klart at denne delen av spillet er ment for opplæring. Ja, det er en del av spillet, men det betyr ikke at det ikke er ment å være en opplæringsfase. Logisk nok er den i begynnelsen av spillet.

 

Opplæringselementene vil neppe forekomme i senere difficulties (skill slots, skill unlocks, popup-instruksjoner, begynne med bestemor-vanskelighetsgrad etc.). Så jo, det vi har spilt er "tutorial"-vanskelighetsgrad.

 

Tutorial brukes på en spesifik måte når det kommer til spill, du vil ikke kalle Civilization med tooltips for en tutorial om du spiller det på Deity vanskelighetsgrad. Samtlige spill har ett element av opplæring når man begynner å spille det, men i spillsammenheng så brukes det på en veldig spesifikk måte, om en frivillig del av spillet som er lagd kun for å få folk inn i spillet. Om Blizzard faktisk mener det er en tutorial, en tutorial man må igjennom enten man vil eller ikke, så mener jeg det er dårlig design.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan opplæring skjer er forskjellig fra spill til spill. Noen har separate, valgfrie tutorials, noen starter med et obligatorisk, definert tutorial-level, og andre har tutorialen flettet inn i begynnelsen av spillet.

 

Hensikten bak en tutorial er å lære spilleren om grunnleggende konsepter i spillet. Gjennom tidlig act 1 lærer du gradvis hva du ville lært gjennom en tutorial, men du får fortsatt spille spillet. Det er ikke en kjedelig gjennomgang av alle konseptene, men en gradvis, praktisk opplæring der du også får oppleve spillet. Hvordan mener du det er dårlig design?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan opplæring skjer er forskjellig fra spill til spill. Noen har separate, valgfrie tutorials, noen starter med et obligatorisk, definert tutorial-level, og andre har tutorialen flettet inn i begynnelsen av spillet.

 

Hensikten bak en tutorial er å lære spilleren om grunnleggende konsepter i spillet. Gjennom tidlig act 1 lærer du gradvis hva du ville lært gjennom en tutorial, men du får fortsatt spille spillet. Det er ikke en kjedelig gjennomgang av alle konseptene, men en gradvis, praktisk opplæring der du også får oppleve spillet. Hvordan mener du det er dårlig design?

 

Om de virkelig mener det er en tutorial, og ikke bare at spillet er designet slik at du lærer å spille det gjennom å spille det, så er det dårlig design, fordi man tvinger folk som vet hvordan man spiller spillet til å spille igjennom endel med kjedelig gameplay, om de legger seg på "Bestemor"-nivå, så er det kjedelig for svært mange av spillerne. Å tvinge folk til å spille igjennom endel bare noen har utbytte av er dårlig design.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det blir litt som med wow, der får man tips osv fra starten av. Om det er mulig og skru av i Diablo 3 som det er i Wow vet jeg ikke.

Men, at de gir noen tips osv iløpet av starten gjør da ingen ting?

 

Nei, har ikke sagt det gjør noe, tool-tips er helt fint det. Men det er ikke det samme som at starten av spillet er en tutorial i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skulle gjerne fått deg en jobb i spillbransjen da, og lært dem litt om design og tutorials.

 

Originally Posted by Jay Wilson

Gameplanet: What are the things you learned from the beta?

The game wasn’t hard enough. We even came out saying, “no the game’s definitely hard enough!” because we really consider Act 1 to be the tutorial. But we got a lot of feedback – enough feedback from enough different sources – so we said, “OK, even for a tutorial the game’s not hard enough.” So we definitely learned that.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle gjerne fått deg en jobb i spillbransjen da, og lært dem litt om design og tutorials.

 

Originally Posted by Jay Wilson

Gameplanet: What are the things you learned from the beta?

The game wasn’t hard enough. We even came out saying, “no the game’s definitely hard enough!” because we really consider Act 1 to be the tutorial. But we got a lot of feedback – enough feedback from enough different sources – so we said, “OK, even for a tutorial the game’s not hard enough.” So we definitely learned that.

 

Spar meg for den type argumentasjon. Det du forfekter er at ingen forbrukere skal mene noe om hva som er bra og dårlig i spill, siden de ikke jobber i bransjen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Forbrukere har rett til å mene akkuratt hva dem ønsker, men jeg linker til hva som har blitt sagt av dev's selv. Og det eneste du gjør er å kverrulere, en gang hadde du en masse vettuge poster. Men det ser ut som om du stort sett bare er interresert i å fly rundt på forumet å kverrulere i den senere tid.

 

Uansett, case closed. Quoten linker til hva som har blitt sagt, act 1 fungerer som en tutorial.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

....

Er det virkelig nødvendig å flisespikke over definisjonen av tutorial? Er det slik at den definisjonen er hogd i stein og det finnes kun en type?

Som nevnt, tutorial er opplæring, hvordan dette implementeres er spill avhengig. Hvor noen har en egen del (som gjerne er valgfri), andre har flettet det inn i selvet spillet, og noen har en lett vanskelighetsgrad i begynnelsen slik at det er enkelt å finne ut av hvordan ting fungerer (og det er muligens andre varianter også). Hva som fungerer best er avhengig av type spill.

 

Det er ingen tvil om at starten av D3 er designet slik at man skal bli kjent med spillet, om man ønsker å kalle dette en tutorial eller ei er ravende likegyldig.

Lenke til kommentar

....

Er det virkelig nødvendig å flisespikke over definisjonen av tutorial? Er det slik at den definisjonen er hogd i stein og det finnes kun en type?

Som nevnt, tutorial er opplæring, hvordan dette implementeres er spill avhengig. Hvor noen har en egen del (som gjerne er valgfri), andre har flettet det inn i selvet spillet, og noen har en lett vanskelighetsgrad i begynnelsen slik at det er enkelt å finne ut av hvordan ting fungerer (og det er muligens andre varianter også). Hva som fungerer best er avhengig av type spill.

 

Det er ingen tvil om at starten av D3 er designet slik at man skal bli kjent med spillet, om man ønsker å kalle dette en tutorial eller ei er ravende likegyldig.

 

Greit nok, la oss glemme definisjonen. Poenget er at om starten av spillet er tvungen, og ikke er endel av en naturlig vanskelighetsgradskruve (altså den er en solid hopp nd i vanskelighetsgrad), så er det ikke noen god design. Det er lite fristende å vandre igjennom flere timer med kunstig lav vanskelighetsgrad før det plutselig hopper opp.

 

AtW

Lenke til kommentar

VIl spillet på normal være for lett selv for en diablo noob som meg? Betaen døde jeg ikke en gang på.

 

Normal vil være lett selv om du aldri før har spilt et dungeon crawler spill av noen slags. Blizzard vil at Diablo 3 skal gå fra sinnsykt lett til sinnsykt vanskelig. Inferno vil bli veldig vanskelig selv om du har spillt Diablo 2 siden dagen det kom ut.

 

Betaen tilsvarer de første 2 questene i Diablo 2, du kan gjøre det i søvne uten å dø en eneste gang.

Lenke til kommentar

Woho! Kjøpte The Witcher for ca 2 år siden. Har ikke fått den til å funke i Dvd-roomen jeg hadde, så jeg har aldri fått brukt det. (gadd ikke stresse med å laste ned osv :tease: )

Men, i og med at Diablo 3 snart kommer så har jeg kjøpt meg nytt tower og Dvd-room, også har jeg formatert, så nå er jeg klar til Diablo!

Dvd spilleren var ødelagt fra komplett... Nekter å åpne/lukke seg, bare skraper å skriker, men ved hjelp av kniv så får jeg åpnet den manuelt :roll: får nå ikke byttet den, da jeg har skrapt den opp såppas at den ser lite pen ut..

Men, shit au! Den leser hvertfall The Witcher Dvd`n, så nå skal jeg kose meg med det fram til D3 slipper ut fra helvette! :D

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Haha uffda kjetil, igrunnen glad for at jeg jobber på båt når det er ventetid på release som dette. Dagene/Ukene passerer ganske så kjapt.

Må noteres da at det er litt trist når en er på jobb, å ikke få spille noe d3 pga nett. Men får ta det igjen når en er på fri :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...