Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utviklingsøyemed er det funksjoner som hverken er essensielle eller kritiske for at systemet skal fungere 100%. Betegnelsen brukes om ting som f.eks bare er pent å se på, eller funksjoner som er greie å ha, men som ikke endrer opplevelsen på noen drastisk måte. Du har "need to have" og "nice to have".

 

Jojo, jeg skjønner det. Problemet er bare hva de definerer som "nice to have". De kan lage færre typer armor og våpen fordi det strengt tatt ikke er nødvendig for at spillet skal fungere 100% perfekt, men mange av oss liker å være unike. Når jeg får en ny hatt er det like viktig hvordan den ser ut som hvor bra stats den har. Trenger vi mann og dame av alle klassene? Trenger vi litt ekstra effekter på critical hits? (som at skjermen rister osv.) Trenger vi en perfekt cooldown på town portals, i stedet for å endre det etterhvert som det trengs? De sier nok nei på alt sammen, da spillet teknisk sett fungerer perfekt uten det. Men for oss spillere har alt dette enormt mye å si.

 

 

Se bare på Old Republic. Teknisk sett fungerer det utmerket (bortsett fra noen bugs), men det kunne ha vært gjort mye, mye bedre om de hadde tatt seg ett år eller to til i utviklingen. Det er det jeg mener med at jeg er skeptisk til at de fjernet ting som er "nice to have".

Lenke til kommentar

Enig der, men hva de definerer som nice og need er jo ikke noe vi kan vite. Men, når det er sagt så vil jeg jo si at selv bare det lille jeg har fått set i betaen ser meget lovende ut. Jeg kunne fint spillt gjennom D3 slik statusen er i betaen uten å plages over slike ting, voice actingen synes jeg var dritt, men det er jo en minor detail for som i D2 så hørte jeg på det kanskje 2-3 ganger og aldri igjen. Jeg håper dog at i final så får man mulighet til å skippe hele samtalen med en gang istedenfor slik det er nå hvor man må trykke på Xen i konversasjonsvinduet for hver replikk for å skippe fort igjennom.

 

Edit: Jeg er også rimelig sikker på, siden betaen er så og si uforandret når det kommer til animasjoner og grafikk fra patch 1 til patch 11 (og det er tross alt 4-5 måneder siden den startet) at det vi får se i final er enda mer finpusset og ser enda bedre ut. Ren spekulasjon, men jeg vil bli svært overrasket hvis det ikke er forbedringer å spore i final release.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å unngå å spolere spillet så bra som mulig, så jeg har ikke peiling på hvordan betaen er eller hvordan det kommer til å bli når det slippes. Eller seks måneder senere, for den saks skyld. Hvordan samtaler fungerer, hvordan grafikken er nå og så videre vet jeg ingenting om. Jeg vet bare at når Diablo 3 endelig slippes kommer jeg til å storkose meg lenge. Men når jeg har kommet over "nytt spill følelsen" og ramlet ned på jorden igjen begynner jeg å se ting med mer kritiske øyne, og da skal det ikke mye til før jeg ser at det ikke er så perfekt likevel. Da er det bra om de har så mange "nice to have"-greier som overhodet mulig, men ikke på bekostning av "need to have", selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går ble jeg omsider ferdig med å spille igjennom alle karakterne etter patch 10 samt at noen hadde jeg ikke prøvd fra før. Kjapp oppsummering:

 

-Barbarian: Gode og balanserte skills. Har fått et par ranged attacks som er effektive og som ikke krever at du har et ranged våpen. Fungerte godt fra start til slutt uten nevneverdige problemer. Ganske kjipe animasjoner på skills. Ser D2ish it.

-Witch Doctor: En del useless skills som er vanskelige og ineffektive å bruke. Hadde dog ofte problemer med å regenerere "mana" fort nok i forhold til hvor mye skillene brukte og de skillene som kan regenerere var svært ineffektive. Var litt seig i starten, men kom seg godt utover i spillet og på høyere lvls. Veldig stilige animasjoner på skills.

-Demon Hunter: Startet like ræva som før. Helt håpløst underpowered de først 7-8 lvlene, men når jeg fikk craftet en god bue og senere craftet noen gode crossbows for dual weilding fungerte hun utmerket. Litt avansert å bruke da jeg var avhengig av å bruke fire forskjellige skills endgame for å holde effektiviteten oppe. Animasjonene er helt OK.

-Monk: Fortsatt min favoritt. Ikke like effektiv som andre classes mot grupper av monstre, men desidert mest gøyal å bruke. Animasjonene er helt OK.

-Wizard: Jevnt over god, men som med Witch Doctor koster de effektive skillsene for mye i forhold til regen. Animasjonene er ganske dårlige IMO. Ikke i nærheten så stilige som Sorceress fra D2 selv om skills er mye av det samme som f.eks frost nova. Ekstremt god crowd control hvis det blir mange monstre!

 

Ellers når det kommer til game-balance er det latterlig enkelt å spille foreløpig. Absolutt ingen motstand whatsoever for noen av classene bortsett fra DH på lav level. Med alle untatt Monk og Demon Hunter har jeg ikke drukket en eneste potion, selv ikke solo på lvl 9 mot Skeleton King.

 

Andre betraktninger i betaen så langt er at det virker som at Quest systemet er godt bygget opp i forhold til D2. Der du gjerne fikk en quest hvor du for det første måtte gå i evigheter for å nå frem til og for det andre ikke fikk noen god betaling for. Hvis (og jeg håper at) quest-systemet er noenlunde likt utover i spillet som det vi ser i betaen så er det litt mer variasjon i lengden på questene, og det virker som om det er flere små quests + noen store istedenfor kun få store. I tillegg så virker det som om at det er flere objectives per quest enn i D2.

 

Jeg har også i den siste uken spilt en del multiplayer og det er foreløpig litt ymse. Systemet er nå lagt opp slik at det er maks 4 spillere ingame og når du kommer inn i et game er man automatisk på party. Om det er mulig å leave vet jeg ikke, men man slipper hvertfall å "pp" hver gang man kommer inn. En annen ting er at man også slipper å si "tp" etter man har sagt "pp" og joinet party siden det nå står en fane i byen for hver spiller på sidene av waypointet. Dersom en spiller er ute av byen kan du bare trykke på banneret og du blir automatisk teleportert til der hvor denne spilleren befinner seg. Town portals er "private" og det er kun du som ser og kan bruke din TP.

 

Et problem i MP er dog at siden det er så latterlig enkelt, om du havner i bakevja og stopper for å f.eks equippe noe eller gjøre andre ting så forsvinner de andre usansynlig fort og er nesten umulig å ta igjen. Mange flyr også rundt solo av en eller annen merkelig grunn så det er ikke alltid like lett. Det er jo selvfølgelig bare å ta en TP tilbake til byen å trykke på et banner, men litt irriterende er det at folk ikke spiller mer teamplay som jeg er vant til fra D2 når man quester med andre folk.

 

En annen ting som er nytt og som jeg foreløpig liker veldig godt er at i motsetning fra D2 hvor du bare oppretter et game og skriver hva du skal gjøre i tittelen kan du her joine games ut fra hvilken quest du vil spille. Det vil forhåpentligvis effektivt eleminiere den enedeløse grindingen for å finne et game som skal ta den questen du er på. I tillegg tror jeg de har fjernet mye av det du ofte så i D2: "You cannot complete this quest because it has....". På Skeleton King questen har jeg sett folk kunnet joine selv om vi har vært langt uti questen og gjort flere delmål på veien. En annen ting er at når noen skal ta Skeleton King (gå ned til siste nivå) så får alle spørsmål om de vil akseptere eller avslå å bli med. Trykker du på accept blir du teleportert fra hvor enn du er og rett ned til de andre, mens trykker du cancel kan du fortsette å loke med ditt, men du kan da ikke ta questen. Om du kan ta questen i samme game, etter de andre er ferdig, vet jeg dog ikke.

 

Jeg har ikke fått noen venner enda ingame (forever alone), men det ser tilsynelatende ut som om de har gjort store forbedringer i chat mellom brukere.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

-Demon Hunter: Startet like ræva som før. Helt håpløst underpowered de først 7-8 lvlene,

Har sett på videoene fra Forcesc2strategy på youtube, hvor han nå har en gjennomspilling med hver klasse etter patch 10+. I skrivende stund kun er Barb, DH og Monk som er lagt ut. Har kun sett de to første, mitt inntrykk er at Barb. dreper raskere, men DH med f.eks. bola og rapid fire fungerer bra. Han så ikke ut til å ha nevne verdig problemer.

Skeleton King så i alle fall veldig enkel ut, noe han også kommenterte (gjaldt alle ranged).

 

Demon Hunter:

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Takker Feh for at du deler med deg av dine erfaringer til oss. Selv håper jeg spillet blir polert nok når det kommer og ikke føles "gammelt" ved release. Det ble annonsert i 2008, for 4 år siden og blizzard bruker og være 2½ i forveien med og annonsere. Merkelig også at lead designer slutter og så kommer mange forandringer som tilbakeføring av str, dex, int osv i tillegg så blir mystic "gubben" fjernet.

Lenke til kommentar

Siden de nå inviterte 100k US folk til betaen, vil jeg nok med god tro si at de er i siste beta-stadiet - som vil så å teste serverload.

 

Den 9. Februar nå så skal Blizz ha en pressekonferanse, så da får vi se om det blir utsatt eller om vi får en release date. Kommer de med en release date kan det hende den 31. Mars faktisk var sann alikevell ^^

Lenke til kommentar

Ja de har rullet ut mer og mer i Europa også og det kommer nok en lignende wave her. Da jeg fikk beta inviten min var det svært få på multiplayer, mens tallet har økt med flere hundre spillere til enhver tid den siste uka.

 

Bashiok nevnte noe om det der med polering. Mange ting de har endret på under veis i betaen har ikke fått noen skikkelig overhaling ala final product. Et eksempel er at health potions på bakken fortsatt ser ut som en glasskrukke, mens ikonet til stacken er et reagensrør (var tidligere en glasskrukke det og). Jeg håper og tror at de med vilje har utelatt grafisk polering i betaen til fordel for at vi skal få se noe som ser bedre ut til release. Jeg tviler på at det blir noe mindblowing fra betaen, men at det er mer gjennomført. Jeg synes dog at det ser ganske bra ut, men jeg er veldig spent på hvordan miljøet vil se ut ved release for det er der jeg føler at D3 skorter litt. Litt for mange scriptede events som fyrer av på feil tidspunkt og som virker unaturlige i tillegg til at omgivelsene ser veldig platte ut. Beta builden er jo nå 5 mnd gammel. Ved en eventuell release i mars er den over et halvt år gammel. Jeg tviler på at de utelukkende har jobbet med balance tweaks og server-performance siden da... De har vel også forhåpentligvis dedikerte grafikere som utelukkende jobber med dette og 6 mnd er god tid til å polere på noe som var såpass gjennomført da betaen kom.

Lenke til kommentar

 

-Barbarian: Gode og balanserte skills. Har fått et par ranged attacks som er effektive og som ikke krever at du har et ranged våpen. Fungerte godt fra start til slutt uten nevneverdige problemer. Ganske kjipe animasjoner på skills. Ser D2ish it.

-Witch Doctor: En del useless skills som er vanskelige og ineffektive å bruke. Hadde dog ofte problemer med å regenerere "mana" fort nok i forhold til hvor mye skillene brukte og de skillene som kan regenerere var svært ineffektive. Var litt seig i starten, men kom seg godt utover i spillet og på høyere lvls. Veldig stilige animasjoner på skills.

-Demon Hunter: Startet like ræva som før. Helt håpløst underpowered de først 7-8 lvlene, men når jeg fikk craftet en god bue og senere craftet noen gode crossbows for dual weilding fungerte hun utmerket. Litt avansert å bruke da jeg var avhengig av å bruke fire forskjellige skills endgame for å holde effektiviteten oppe. Animasjonene er helt OK.

-Monk: Fortsatt min favoritt. Ikke like effektiv som andre classes mot grupper av monstre, men desidert mest gøyal å bruke. Animasjonene er helt OK.

-Wizard: Jevnt over god, men som med Witch Doctor koster de effektive skillsene for mye i forhold til regen. Animasjonene er ganske dårlige IMO. Ikke i nærheten så stilige som Sorceress fra D2 selv om skills er mye av det samme som f.eks frost nova. Ekstremt god crowd control hvis det blir mange monstre!

 

 

Ser du har mye de samme intrykka som jeg sitter med.

Mine tanker om klassene så langt, med favorittskill pr klasse:

 

-Barbarian: Virker veldig bra. Skills fungerer som forventet. Ikke no flashy, bare brutal kraft. Trodde jeg skulle like barbarian mye mer enn det jeg gjørt. Virker litt gammeldags. Dog pluss poeng for weaponthrow og at det hagler monstre i alle retninger når du går berserk med en stor 2-hander. :D

Favorittskill: Weapnthrow.

 

- Wizard: Vanskelig å sammenligne, men wizard virker som er mye mer powerful enn de andre. Vannvittig gode aoe-skills. Har dog ingen veldig gode single-target skills, hvertfall ikke i betan. Animasjonene er jeg enig i at mangler det lille ekstra, men regner med at de skillsa vi ikke har i betan hjelper på det + runes.

Favorittskill: Wave of force

 

-Witchdoctor: Vanskeligere å komme inn i,enn f.eks wizard, men er veldig effektiv når du finner gode kombinasjoner. Jeg falt veldig for corpsespiders + grasp of the dead + firebats. Visuelt mye bedre enn wizard. Gleder meg til å utforske nærmere etter release.

Favorittskill: corpsespiders

 

-Monk: Den store overraskelsen for meg. Før jeg prøvde selv, hadde jeg liten tro på monk. Nå er det garantert min første character når vi endelig har fullversjonen. Masse valgmuligheter, en visuell fest å se på, en god del skade og mobility som ingen andre.Skal prøve et dodge-fokusert build, som jeg håper blir morsomt.

Favoittskill: Cyclonestrike

 

-Demonhunter: For meg den minst interessante klassen. Mye pga av at ingen av skillsa man har i betan er spesielt morsomme. De fleste hatred-builders er kjedelige og ikke spesiellt kraftige. Blir nok den siste jeg spiller på release. Eneste jeg liker så langt er Chakram, som er en diger "ninjastjerne" (kommer ikke på noe bedre å kalle den :p ) som du slenger ut. Den bevger seg bortover i ett sirkelmønster som blir større og større. Kan dog bomme på alt, men treffer du gjør den mye skade. Høy skillcap på den virker det som.

Favorittskill: Chakram (i mangel på andre alternativer)

 

Alle andre endringer som kom i patch 10 virker som fungerer bra. Stashen er nok mer en stor nok, da du kan ha 450-500 items. Tilsvarer kanskje 5-6 helt forskjellige sets til hver klasse. Ser ikke for meg at det blir noe stort problem.

 

Nye stats var meget bra. Gjør det mye enklere npr ikke alle items som dropper er en upgrade.

Spesielt glad for at dexterity er dmg og dodge for monken. Lover bra for mitt dodge-build.

 

Bytte av skills "on the fly" som de har nå fungerer fint for meg. 30sekunder cooldown etter bytte er helt greit når du slipper å bruke altars for å bytte. Er dog ikke sikkrt at det blir sånn ved release.

 

Mystic borte er forsåvidt greit, da alt som mysticen kunne gjøre, kan være på items når de dropper (om jeg har forstått rett). Trenger nok en 3. crafting-metode, men enchanting er ikke en av de imo. Håper de finner på noe annet som faktisk er spennende, og ikke bare en ekstra stat. Hvis det er enchanting som kan gi procs ellerno, hadde det vært mer velkomment i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg håper og tror at de med vilje har utelatt grafisk polering i betaen til fordel for at vi skal få se noe som ser bedre ut til release. Jeg tviler på at det blir noe mindblowing fra betaen, men at det er mer gjennomført.

 

Det tror jeg å. Betan er mer for å teste for bugs og generell feedback, og ikke minst serverstabilitet og at launcher laster ned riktig etc.

 

Uansett gleder jeg meg fremdeles, og kommer garantert til å legge igjen uendelig mange timer i Sanctuary

Lenke til kommentar

Siden de nå inviterte 100k US folk til betaen, vil jeg nok med god tro si at de er i siste beta-stadiet - som vil så å teste serverload.

 

Den 9. Februar nå så skal Blizz ha en pressekonferanse, så da får vi se om det blir utsatt eller om vi får en release date. Kommer de med en release date kan det hende den 31. Mars faktisk var sann alikevell ^^

 

9. februar er det ikke pressekonferanse i ordets rette forstand, men kvartalsrapport for Q4 2011. Om Blizzard benytter anledningen til å annonsere slippdato eller ikke skal jeg ikke spekulere i, men det er jo lov å håpe :yes:

Lenke til kommentar

http://www.blizzplanet.com/blog/comments/activision-blizzard-q4-2011-results-conference-call-on-feb-9-2012

 

Sitat:

 

What makes this event of interest to non-shareholders is that Blizzard CEO Mike Morhaime has used this platform in the past to make official announcements such as the StarCraft II beta approximate launch date, upcoming WoW virtual pets, the approximate release date of StarCraft II, and the launch of Diablo III beta.

Lenke til kommentar

Bashiok svarte på en HAUG med twitter feeds tidligere i dag. Her er noen interessante:

 

@Sarfazar How close to the date of release should we expect the Diablo III, beta to run?

That’s a good question. I don’t think we exactly know. Pretty close.

At betaen skal kjøre tett intill release kan jo tyde på at release ikke er langt rundt hjørnet mtp. 100.000 invites i NA og flere på vei til Europa (og Asia?) snart.

 

@pliers1 Is there going to be a pre-release download, so people can start playing as soon as servers go up? Including ppl on annual pass

We plan to have a digital download people can grab so they’re ready to go right at midnight.

Good news!

 

@leftupseven in a party, if people are skipping loot barrels and side rooms, do you lose xp for staying back and exploring?

You need to be within range (screen and a half or so) to be counted for drops or experience.

Samme system som i D2 m.a.o.

 

@SnailCraft How big is the game in comparison to D2?

I dont know. Around the same I suspect.

Ikke så positivt å høre. Har hele tiden håpet på at D3 ville bli større. Det er jo forsåvidt det med én ekstra vanskelighetsgrad, but still...

 

@mikesacco forum feedback still says DH feels less powerful than other classes; perception or real thing? any plans?

Overall we agree. Next patch (?) there will be a number of class changes.

 

@Bargo_Gosu Will we see the new skill system in Beta, or will it likely not appear till release?

It will appear in beta.

 

@Muse13 Do you have plans on later expanding the 4 player cap? 4 seems low. I mean, there ARE 5 classes…

No plans.

Lenke til kommentar

 

 

@SnailCraft How big is the game in comparison to D2?

I dont know. Around the same I suspect.

Ikke så positivt å høre. Har hele tiden håpet på at D3 ville bli større. Det er jo forsåvidt det med én ekstra vanskelighetsgrad, but still...

 

 

Synes egenltig D2 er stort nok, problemet er at det er ensformig, mindre ensformighet er viktigere enn større størrelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja.. Jeg mener det er kanskje like viktig. D2 ble jo selvsagt bedre med monster randomization utover i nm og hell etter patch 1.10, men det er jo bare så og så begrenset hvor mye mindre ensformig det kan bli av det. Men det kommer også litt an på hvor mange interessante områder det er nå i forhold til D2 hvor det var svært begrenset hvor det var hensiktsmessig og interessant å gå (mtp mlvls, droprates, tid det tok å fullføre runs osv.).

 

D3 vil være på størrelse med D2 classic bare så det er klart. Kun 4 acts hvor den 4 blir mindre enn de tre forrige.

Lenke til kommentar

Tror det blir stort nok, med tanke på at du kan starte hvert game med hvilket som helst quest. Burde være mange valg, og ikke bare meph-runs, pindel-runs og baal-runs som det var i d2

 

Folk vil finne de optimale farming områdene og vi vil nok bare se en håndfull forskjellige multiplayer games etter at folk nærmer seg level cap.

 

Eneste forskjell etter den info jeg har klart å samle er at det nå lønner seg mer å farme mange normale mobs i stede for bossencounters.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...