Gå til innhold

Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT!


Anbefalte innlegg

Da oppfordrer jeg deg til å komme med konkrete tall for å motbevise min spekulasjon.

 

Ja... hm la meg se... Vel dette programmet drar ressurser fra alle maskinene det er innstalert på, Og selv om 1% av alle brukerne får direkte HW problemer av dette programmet er det likevell 1% for mye...

 

OK, kom med noe som bekrefter din spekulasjon...

 

Så ok, det er helt greit for deg at andre innstalerer programmer på PC'n din uten å si ifra til deg da... Håper du kommer på HW og lurer på hvordan du fjerner et virus du har fått på PC'n din, så skal jeg svare "Bare 1% blir plaget av det viruset, så who cares?"

 

Hehe, du unnlater hendig å legge frem noen tall som støtter din sak. Helt greit, men da har du enda mindre fakta på bordet. :)

 

For å si det slik: Dersom det var en så enorm del av brukerne som fikk problemer med maskinen sin etter å ha installert SecuROM, ville ikke flere ha klagd og postet på forum som diskusjon.no, blant annet?

 

Svar på det spørsmålet, og da regner jeg med at du forstår hvorfor tallet på brukere med problemer høyst sannsynlig er under 1%.

 

At SecuROM installeres på min maskin er OK, kopibeskyttelse fungerer slik sett i dag. Jeg holder meg som regel godt informert om hva som finnes av programmer og hva de gjør, og kopibeskyttelsen gir maskinen min ingen problemer.

 

Må også takke for de litt bitre lykkeønskningene dine mht virusfjerning, det fikk meg til å le høyt. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da oppfordrer jeg deg til å komme med konkrete tall for å motbevise min spekulasjon.

 

Ja... hm la meg se... Vel dette programmet drar ressurser fra alle maskinene det er innstalert på, Og selv om 1% av alle brukerne får direkte HW problemer av dette programmet er det likevell 1% for mye...

 

OK, kom med noe som bekrefter din spekulasjon...

 

Så ok, det er helt greit for deg at andre innstalerer programmer på PC'n din uten å si ifra til deg da... Håper du kommer på HW og lurer på hvordan du fjerner et virus du har fått på PC'n din, så skal jeg svare "Bare 1% blir plaget av det viruset, så who cares?"

 

Hehe, du unnlater hendig å legge frem noen tall som støtter din sak. Helt greit, men da har du enda mindre fakta på bordet. :)

 

For å si det slik: Dersom det var en så enorm del av brukerne som fikk problemer med maskinen sin etter å ha installert SecuROM, ville ikke flere ha klagd og postet på forum som diskusjon.no, blant annet?

 

Svar på det spørsmålet, og da regner jeg med at du forstår hvorfor tallet på brukere med problemer høyst sannsynlig er under 1%.

 

At SecuROM installeres på min maskin er OK, kopibeskyttelse fungerer slik sett i dag. Jeg holder meg som regel godt informert om hva som finnes av programmer og hva de gjør, og kopibeskyttelsen gir maskinen min ingen problemer.

 

Må også takke for de litt bitre lykkeønskningene dine mht virusfjerning, det fikk meg til å le høyt. ;)

 

xD ja usaklig som bare det :blush:

Satt med en norskprøve i hånda de tikke hadde gått så bra på så.. men bra at noen får seg en latter iblandt :thumbup: Etter jeg lastan ned spore demoen, endte det med at jeg måtte reformatere PC'n min siden at det kom en horde a trojanere som spamma Pc'n min med reklame... Dårlige minner :thumbdown:

 

Edit: SKjønte selvfølgelig ikke hva som hadde skjedd, så lasta den ned igjen, pga det vær jo sykt morsomt^^ helt til det begynte og poppe opp ting igjen :) Så leste jeg denne tråden her...

Endret av Gernia
Lenke til kommentar
Da oppfordrer jeg deg til å komme med konkrete tall for å motbevise min spekulasjon.

 

Ja... hm la meg se... Vel dette programmet drar ressurser fra alle maskinene det er innstalert på, Og selv om 1% av alle brukerne får direkte HW problemer av dette programmet er det likevell 1% for mye...

 

OK, kom med noe som bekrefter din spekulasjon...

 

Så ok, det er helt greit for deg at andre innstalerer programmer på PC'n din uten å si ifra til deg da... Håper du kommer på HW og lurer på hvordan du fjerner et virus du har fått på PC'n din, så skal jeg svare "Bare 1% blir plaget av det viruset, så who cares?"

 

Hehe, du unnlater hendig å legge frem noen tall som støtter din sak. Helt greit, men da har du enda mindre fakta på bordet. :)

 

For å si det slik: Dersom det var en så enorm del av brukerne som fikk problemer med maskinen sin etter å ha installert SecuROM, ville ikke flere ha klagd og postet på forum som diskusjon.no, blant annet?

 

Svar på det spørsmålet, og da regner jeg med at du forstår hvorfor tallet på brukere med problemer høyst sannsynlig er under 1%.

 

At SecuROM installeres på min maskin er OK, kopibeskyttelse fungerer slik sett i dag. Jeg holder meg som regel godt informert om hva som finnes av programmer og hva de gjør, og kopibeskyttelsen gir maskinen min ingen problemer.

 

Må også takke for de litt bitre lykkeønskningene dine mht virusfjerning, det fikk meg til å le høyt. ;)

 

 

Bare 1% kan være flere tusen og det burde være nok til å slutte med securom 7...

Lenke til kommentar
Spore-demoen skal ikke gi deg popups og virusinfeksjoner, dessverre. Alt det gjør er å skape problemer for SCSI-medier for noen brukere.

Folk sier jo at den åpner bakdører og gjør pcen mer sårbar til angrep da. Ikke det at jeg selv har fått noe mer virus eller problemer etter at en jeg er onkel til fikk det til bursdag og har nærmest døgna det Spore hos meg flere ganger.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Folk sier jo at den åpner bakdører og gjør pcen mer sårbar til angrep da. Ikke det at jeg selv har fått noe mer virus eller problemer etter at en jeg er onkel til fikk det til bursdag og har nærmest døgna det spillet hos meg flere ganger.

 

Folk sier ganske mye rart, og ikke alt bør tas alvorlig. Det som stort sett mangler i denne tråden er harde fakta. Ville spekulasjoner har tråden i bøtter og spann.

Lenke til kommentar

Men sakens kjerne er uansett at det blir innstalert uten din viten, ergo ulovlig...

håper jeg ikke trenger og poste "bevis" for det.

 

Det drar også ressurser fra PC'n din....

 

Edit:

Og det sakper definitivt problemer for meg at det drar ressurser fra PC'n min er vanskelig å avinstalere, og kan krasje windows hvis du ikke vet hva du gjør -_-

Endret av Gernia
Lenke til kommentar
Men sakens kjerne er uansett at det blir innstalert uten din viten, ergo ulovlig...

håper jeg ikke trenger og poste "bevis" for det.

 

Det drar også ressurser fra PC'n din....

 

Det har aldri vært noen tvil om at SecuROM blir installert på PCen, med eller uten kundens viten. :)

 

SecuROM trekker nok ressurser på linje med andre programmer, men tviler på at det er noe som merkes mer enn de fleste andre programmer som ligger i bakgrunnen normalt når Windows brukes.

Lenke til kommentar
Men sakens kjerne er uansett at det blir innstalert uten din viten, ergo ulovlig...

håper jeg ikke trenger og poste "bevis" for det.

 

Det drar også ressurser fra PC'n din....

 

Det har aldri vært noen tvil om at SecuROM blir installert på PCen, med eller uten kundens viten. :)

 

SecuROM trekker nok ressurser på linje med andre programmer, men tviler på at det er noe som merkes mer enn de fleste andre programmer som ligger i bakgrunnen normalt når Windows brukes.

 

Ja, for de fleste andre programmer trekker vel om lag det samme, som vil si ...

 

Savner harde fakta her, ikke bare kom med trusler om dere muligens vil komme med fakta, kjør på! :)

Lenke til kommentar

Det ligger ting i registeret er ikke mystisk, der ligger nemlig alt du foretar deg på PCen din. (eller så og si alt...)

Og de har også lagt til en "ikke fjern"-kommando på, slik du ikke kan slette det, ganske enkelt fordi det inneholder viktige nøkler for at spillet skal fungere.

 

Men her har vi selve problemet, skal vi tillate dem å installere slike programmer, som vi har null kontroll over, på våre maskiner?

Lenke til kommentar

Nei, absolutt NEI. Jeg droppet Mass Effect og Crysis etter siste formatering siden jeg hadde hatt mange merkelig problemer som jeg ikke kunne finne ut av. Det gjennstår å se om de dukke ropp igjen, hvis de ikke gjør det så betyr det at jeg hadde noe som skapet problemene som jeg ikke har lenger. ( er ikke sikkert at det er SecuROM 7, men magefølelsen min sier det)

 

Spillet i seg selv burde fungere fint uten SecuROM 7, men for å starte spillet så må CD-nøkkelen validifiseres, og hvis den ikke får gjort det så får du ikke starte spillet. Men spillet hadde funket helt fint uten SecuROM 7 hvis ikke spillselskapene hadde vært noen griske jæveler (EA, hint hint). Bioware hadde ingen planer om å ha super CD/DvD beskyttelse før de ble kjøpt opp av EA..

Endret av Haventh
Lenke til kommentar
Nei, absolutt NEI. Jeg droppet Mass Effect og Crysis etter siste formatering siden jeg hadde hatt mange merkelig problemer som jeg ikke kunne finne ut av. Det gjennstår å se om de dukke ropp igjen, hvis de ikke gjør det så betyr det at jeg hadde noe som skapet problemene som jeg ikke har lenger. ( er ikke sikkert at det er SecuROM 7, men magefølelsen min sier det)

 

Spillet i seg selv burde fungere fint uten SecuROM 7, men for å starte spillet så må CD-nøkkelen validifiseres, og hvis den ikke får gjort det så får du ikke starte spillet. Men spillet hadde funket helt fint uten SecuROM 7 hvis ikke spillselskapene hadde vært noen griske jæveler (EA, hint hint). Bioware hadde ingen planer om å ha super CD/DvD beskyttelse før de ble kjøpt opp av EA..

 

Nesten garantert ikke SecuROM som skapte de problemene for deg.

Lenke til kommentar

For eduhmakational purposes....

 

http://www.r-force.org/

 

Litt copypasta fra Far Cry 2 forumet:

 

 

Originally posted by Raide:

DRM is about finding the balance between what is good for the Consumer and what is good for the Publisher/Developer.

 

If the DRM is too strict then people will move away from it, so the balance has to be found. The DRM within Car Cry 2 is not really that harsh is it? 5 Installs on 3 PCs, plus the revoke system to get back your installs if you upgrade your PC. PC's don't really crash that much for 5 installs to be an issue and even if you do get a system crash, you can revoke an install and have them back.

 

Many people talk about Gamers Bill of Rights but what about a Bill of Rights for Publishers and Developers who have the right to try and protect their hard work? This has been a major issue with software for many years and there is still no foolproof way to stop people pirating software. For those teams that have spent hours and hors making a game, do you not think it is fair to at least try and protect that work in some way?

 

 

 

First I´ll introduce myself Raide:

 

I´m Sblade, and my posts stickied at many publishers forums speaks about my ellaborated work for helping gamers.

 

http://www.ataricommunity.com/forums/showthread.php?t=605340

 

http://forums.2kgames.com/forums/showthread.php?t=17665

 

I have one more at Bioware the first of the Securom TECH FAQ´s.

 

http://nwn2forums.bioware.com/forums/viewt...5&forum=116

 

I have 2 years+ experience in dealing with Securom, I´ve helped hundreds or maybe thousand of gamers to run their bought game.

 

It is fair when:

 

a) You don´t compromise end-users computers while trying to protect your work.

 

b) You don´t break many international laws, OpenSSL and GPL license by agreeing into the use of Securom.

 

Those two above facts make anyone who uses Securom no better than the pirates.

 

Now, I´ll entend my points.

 

a) 1) All DRM´s by definition, run in RING0

 

RINGS graphical explanation

 

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,1156611,00.asp

 

Here you will find a graphic of the rings:

 

RING0 Operating system Kernel (highest privilege)

RING 1-2 Operating System Services (Device Drivers.etc)

RING3: Applications (lowest Privilege)

 

One fact proof of those DRM´s running in RING0 is that almost all detect emulation and prevent the game from running.

 

If they have not the same authority as emulation, P:E: Daemon Tools, it will be impossible for these DRM´s to detect it

 

Securom hooks to the kernel only when doing his checks, which was a step forward from the draconian DRM named above. I have a Process Explorer log as proof of this. I can give it at demand.

 

Securom uses a virtual Minicom Driver used mainly for authentications

 

2)Windows DMA stepdown into PIO mode:

Disk I/O will cause windows to stepdown into PIO mode

DMA stepdown into PIO mode (Microsoft)

http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/IDE-DMA.mspx

 

 

Main problem in those new DRM´s checks is, when the data obtained is not within the tolerances that the DRM expected. Windows tries again and again.

 

It only takes a few Time outs for Windows to step down the DMA access completely (it does this silently) until you reach PIO mode.

 

 

There is no avoiding the fact that the use of any DRM that requires multiple disk checks will dramatically reduce the life cycle of your CD/DVD drive.

 

EA (I think Bioware, EA do not listen until proven innocent ), has learned it, that´s why Mass Effect comes with NO-DVD check.

 

Basically because these tests require direct firmware access to the drives. Combined with the DMA step down this can result in the drive treating the disk as an over burned one, sending the laser so fast to the outer edge that the fail-safe cut out does not have time to counteract it slamming against its mount, each time it does this it slowly trashes the wormgear and subsequently the laser stops being able to lock onto the track on the disk.

 

 

So basically if your modern DVD/CD drive stepsdown into PIO mode and you use for an extended period of time it will go to TRASH.

 

 

Proof link of DMA/Stepdown from Securom official page:

http://www.securom.com/message.asp?m=copy&c=1000

 

Now b)

 

Securom´s nastier version uses OPENSSL for online authentications.

 

You can view the readme file if you have Bioshock, Mass Effect or Spore in C:\Documents and Settings\<your Windows username>\Application Data\SecuROM\UserData

 

I won´t enter in OpenSSL history of unpatched things and holes, just google a bit and you´ll find for yourselves. I´ll give more details, but I have to prioritize my EA lawsuit so no info to the enemy.

 

I´ll end that this use of OpenSSL violates GNU public license.....

 

3. Protecting Users' Legal Rights From Anti-Circumvention Law.

 

No covered work shall be deemed part of an effective technological measure under any applicable law fulfilling obligations under article 11 of the WIPO copyright treaty adopted on 20 December 1996, or similar laws prohibiting or restricting circumvention of such measures.

 

I´ll end smashing the Rootkit discussion. I´ll use Mark Russinovich´s authority, a VIP engineer and ex head of sysinternals to expose it.

 

Rootkits are cloaking technologies that hide files, Registry keys, and other system objects from diagnostic and security software, and they are usually employed by malware attempting to keep their implementation hidden

 

http://spiresecurity.typepad.com/spire_sec..._in_a_root.html

 

Look at the term usually employed by malware. It is NOT a requirement to be malware to be a rootkit. It is a rootkit as long as Securom hide files, has embedded and hidden registry keys without the user info and agreement.

 

Securom, while it may or may not be malware, it is clear that attempts to keep its implementation hidden. And still does its job. Many users doesn´t have or doesn´t have reallized their troubles are Securom related

 

You can have a look at this, sadly only for subscribers:

 

http://windowsitpro.com/article/articleid/...-root-kits.html

 

The fact that Securom didn´t have an uninstaller made this damn DRM enter in Mark´s definition. That´s why they did an uninstaller in version 7.24.

 

HOWEVER the uninstaller does not remove the registry keys, so it stays as a rootkit again.

 

So Securom is a rootkit. Unless anyone here wants to deauthorize Mr. Russinovich Smile

 

 

So it´s fair to try to protect your work in some way? My answer is YES.

 

It´s fair to try to protect your work while compromising consumers computers, violating other copyright laws and installing rootkits?

 

Answer that yourself Raide, I won´t

 

Solutions: TAGES uninstalls itself completely, nor Starforce or Securom does. By completely I mean registry entries.

 

Regards

Sblade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...