Gå til innhold

Frankrike godkjenner nettblokkering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kommer spørsmålet: er det noen som ikke laster ned ulovlig?

 

Kommer nett-leverandørene til å faktisk sjekke, eller sikte mot 20-25år gamle stundenter med internett? Det er jo en stor sjangse for at de har rett.

 

Og det hadde da vært mye bedre å strupe netttilgangen, til feks 56/56 istedenfor å kutte den ut. På den måten tar det år og dag for å gjøre noe som helst, men man får gjort det viktigste.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk tør å bruke torrent, jeg. DC++ ftw. Mye sikrere.

 

1. Man kan enkelt kryptere all trafikk (det går an med torrent og, men kjekt likevel)

2. Man kan velge å bare dele lovlige ting, som linuxdistroer og liknende.

3. Bare den man laster ned fra vet at man laster ned filen fra den personen. Ingen tracker.

Lenke til kommentar
Legg igjen merke til hvilke politiske farger som innfører slike lover. Men å kalle det facisme er nå å overdrive kraftig.

For et idiotisk utsagn :thumbdown: Hvilken "politisk farge" er det på land som Cuba, Kina og Nord-Korea, hvor all bruk av internett, PC og mobiltelefon er enten forbudt eller kraftig sensurert? Og hvilken "politisk farge" sørget for å oppløse kringkastningsmonopolet i Norge ila 80-tallet?

Lenke til kommentar

Kutte linjen ja hehe, nå blir det lett å være ISP i Frankrike tenker jeg og tenk for et j.. kaos det blir, ikke minst å bevise noe som helst spesielt med torrent og med tanke på hvem som egentlig har lastet ned, for ip adresse har jo ikke status som fødselsnummer enda.

 

Dette er et steg bakover...

Lenke til kommentar
Kutte linjen ja hehe, nå blir det lett å være ISP i Frankrike tenker jeg og tenk for et j.. kaos det blir, ikke minst å bevise noe som helst spesielt med torrent og med tanke på hvem som egentlig har lastet ned, for ip adresse har jo ikke status som fødselsnummer enda.

 

Dette er et steg bakover...

 

Det er jo trivielt å se hvem sitt abonnement som har lasted ned, dette abbinnementet blir sperret.

 

AtW

Lenke til kommentar
Legg igjen merke til hvilke politiske farger som innfører slike lover. Men å kalle det facisme er nå å overdrive kraftig.

For et idiotisk utsagn :thumbdown: Hvilken "politisk farge" er det på land som Cuba, Kina og Nord-Korea, hvor all bruk av internett, PC og mobiltelefon er enten forbudt eller kraftig sensurert? Og hvilken "politisk farge" sørget for å oppløse kringkastningsmonopolet i Norge ila 80-tallet?

 

Kina er vel det vi kan kalle et "statskapitalistisk/diktatorisk" styresett, og det land som følger "Chicagoskolens" økonomiske læresetninger mest fullkomment i dag. Å kalle det "venstresida" i henhold til våre termer er i realiteten tull. Nord-Korea er et diktatur, noe også Cuba har vært fram til i dag (akkurat på Cuba skjer det faktisk en del interessant). Du burde også tatt med Myanmar, som har akkurat samme kontrollmekanismer, men ikke kan argumenteres med å være særlig venstrevridt. Diktatur er diktatur uansett, og det er ingen reell forskjell uansett hva slags ideologi som er forankringsgrunnlaget.

 

Jeg konstaterer bare en tendens til at "inngrep" i enkeltindividers frihet i land med "reelle" demokrati har en økende tendens til å bli innført når "partier" med "liberalistisk" grunnsyn er ved makten. Jeg sier ikke at ikke andre "politiske" grunnsyn ikke i en viss grad støtter det samme og gjør samme beslutningene. Faktisk virker det i dag som det er en koallisasjon av "sosialliberale" og den "nye" venstresiden (Miljøbevegelsen, deler av gamle venstrepartier) som er de største forsvarere av enkeltindividets rettigheter i et samfunn med økende overvåkning og rettighetinnskrenkninger.

 

Hvem som oppløste kringkastingsmonopolet i Norge for over 20 år siden er i denne sammenheng lite relevant.

Lenke til kommentar
Det er jo trivielt å se hvem sitt abonnement som har lasted ned, dette abbinnementet blir sperret

 

Som er der kaoset startet da dette fører til at veldig mange pirater som kan IT bedre en de fleste knabber linjene våre med hjelp av milliardvis trådløse nettverk(alle som bruker trådløse nettverk mener jeg), ikke sant...

 

Du skal ikke lete lenge etter en liten parabol som finner trådløse nettverk over store rekkevidder

 

edit

kan også tenke meg at Frankrike blir et ganske hott mål for hacking nå.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Det er jo trivielt å se hvem sitt abonnement som har lasted ned, dette abbinnementet blir sperret

 

Som er der kaoset startet da dette fører til at veldig mange pirater som kan IT bedre en de fleste knabber linjene våre med hjelp av milliardvis trådløse nettverk(alle som bruker trådløse nettverk mener jeg), ikke sant...

 

Du skal ikke lete lenge etter en liten parabol som finner trådløse nettverk over store rekkevidder

 

Ja, det kommer unektlig til å være noen slike tilfeller, noe stort kaos tror jeg dog ikke det blir.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg alle stakkarer med usikre WLAN som mister internett forbindelsen sin fordi de med god greie på dette vil piratkopiere via andres trådløs nett.

 

Samt at BOTs infiserte PC'er blir utvidet til å utføre storstilt piratkopiering.

 

Jaja, dette blir spennende :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bolson; tapre forsøk på å bortforklare en av konsekvensene som oppstår når venstresidens ideologi blir forsøkt omsatt i praksis, nemlig statlig kontroll med massemedia og informasjonsflyt. Mange fremtredende sosialistpolitikere i demokratiske land forsvarer sosialistiske diktatur med hud og hår, f.eks Hallstein Langeland fra vårt eget kjære SV:

 

- Demokrati hva er det er for noe? Er det demokrati å sulte i rennesteinen og ha stemmerett? spør SVs stortingsrepresentant Hallgeir Langeland.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/19/527422.html

 

Er dette en av "de største forsvarere av enkeltindividets rettigheter i et samfunn med økende overvåkning og rettighetinnskrenkninger"?

 

Hvem som oppløste kringkastingsmonopolet i Norge for over 20 år siden er i denne sammenheng lite relevant.

Ja, det ble nok for vanskelig å bortforklare, så da er det selvfølgelig "lite relevant" :roll:

Endret av jon67
Lenke til kommentar

@jon67:

 

Synes ikke jeg bortforklarte noe som helst jeg. Og jeg synes faktisk Hallgeir Langelands spørsmål er særdeles interessant jeg. Er det et reellt demokrati når store deler av befolkningen sulter. Jeg mener faktisk at det er det ikke.

 

Og jeg har ikke sagt at Hallgeir Langeland er en av de største forsvarene (han oppfatter jeg ikke som den nye venstreside, han er gammel tradisjonell sosialist med tendens til å forsvare gamle sosialistiske diktatur), jeg sier at det ser ut til at tendens til at individets rettigheter forsvares av en "koallisasjon" av "sosialliberalister" og den nye venstreside (som ikke er Hallgeir Langeland).

 

Og Myanmar var du ikke interessert i å kommentere, og skal vi først ta fram eksempler på "ekstrem" inngripen i enkeltindividers rettigheter og mediakontroll kan vi nesten dra fram alle høyrevridde diktatur som har vært i Sør- og Latin-Amerika. Min konklusjon er således at "kontroll" med enkeltindivider, og kontroll med media ikke er relatert til venstre eller høyresiden av politikken, men er en konsekvens av helt andre mekanismer, ikke minst ønsket om makt. Berlusconi regnes vel som en relativt "høyrevridd" og markedsliberal mann. Men det finnes vel ingen "regjeringssjef" i Europa som har brukt sin posisjon mer når det gjelder kontroll av media.

 

Jeg har ellers ikke problem med å innrømme at tradisjonell sosialistisk tenkning (ala NKP, deler av gamle SV, de som kommer fra NKP etc), når det gjennomføres i praksis har en tendens til å medføre mediekontroll. Men du finner utrolig mange unntak også. Både Spanias, Brasil, Chiles og flere lands regjeringssjefer ville etter ditt begrepsapparat oppfattes som "sosialister", i disse landene er vel faktisk kontrollen mindre enn når "høyresida" satt med makta. Visse typer liberalistisk tankegods ser faktisk ut til å lede like raskt til mediekontroll og begrensing av individers rettigheter.

 

Ja, hvem som oppløste kringkastingsmonopolet er irrelevant i forhold til denne problemstillingen. Argumentene for å oppløse kringkastingsmonopolet var heller ikke primært knyttet til mediekontroll, men argumentert ut fra at konkurranse ville gi bedre kvalitet. Altså primært markedsliberalistisk. At det teoretisk gir mindre mediekontroll er en svært positiv tilleggseffekt. Men avmonopolisering medfører ikke nødvendigvis mindre mediekontroll, igjen se til Italia. Men mediekontrollen flyttes til helt andre, og ofte udemokratiske arenaer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...