Gå til innhold

Nikon D700. Noen interesserte?


Anbefalte innlegg

Ja, du har rett i det, men du sa at du ikke får mindre diffraksjon på FF, noen som ikke stemmer helt.
Det var vel det ordet "egentlig" la vekt på ;-)

 

Ordbruken min svarte på hele sitatet av Simen1, der argumentasjonen for å bruke mindre blendere var større DOF, og at det var mulig pga. mindre diffraksjon. Dét er ikke tilfelle.

 

Fordelen er jo at du kan oppnå lenger lukkertider med bruk av høye blendertall, noe som ikke er aktuelt på crop pga. diffraksjon.
Dét er helt klart en fordel, du får enkelt og greit større spillerom når det gjelder valg av lukkertider og DOF.

 

Det vi begge prøver å si er vel at diffraksjon er mindre vesentlig siden FF/crop-sensorer har ulike DOF egenskaper.
Jepp, i hvertfall så lenge argumentet for store blendertall er større dybdeskarphet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt feil å si at du får "mindre diffraksjon" med større sensor. Diffraksjonen får bare mindre innvirkning på bildet.

 

Diffraksjon er bare spredning av bølger som passerer en fysisk hindring (i dette tilfellet lys som passerer blenderåpningen). Spredningen er helt uavhengig av sensoren. Men la oss si vi har en punktkilde som gir et spredningsmønster med en diameter på f.eks. 10 mikrometer på sensoren. Dette vil bli mer synlig for et gitt bildeutsnitt når det bildeutsnittet er tatt med en sensor som er 24x16 mm enn når det er tatt med en på 36x24. Den sirkelen på ti mikrometer utgjør rett og slett en større prosentandel av sensorarealet.

Lenke til kommentar
Er ikke D300 egentlig det kameraet flere her "ønsker" seg ? Ser D3 uten grep går igjen, det samme mindre størrelse.
D300 har fremdeles DX-sensor.

 

Jeg siklet selv på D300 en stund, men jeg innså at det rett og slett ikke ville gi meg noen nevneverdige nye muligheter fotografisk. Det er rett og slett ikke så stor forskjell fra D80 til D300 når det kommer til faktisk bildetaking. Hadde jeg drevet mer med actionfotografering så kunne det vært kjekt, men fremdeles tviler jeg på at det ville være verdt det. Skulle jeg hatt noe som genuint ville gitt meg nye muligheter, så måtte jeg gått opp til D3, og da snakker vi en litt annen prisklasse enn min.

 

Men samme sensor i et rimeligere hus vil være en drøm. Jeg tar mye bilder i dårlig lys, så når jeg så eksempelbilder fra D3 på høy iso fikk jeg ståpels. Og muligheten til lek med liten skarphetsdybde appellerer veldig. Jeg kjenner sikkelet begynner å renne ved tanken på å få henge 50/1,4-en min på et "D700", hvis det faktisk er hold i ryktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Hvorfor skulle Nikon bryte sin tradisjon i semi-proff klassen ved å hoppe fra D300 til D700? Så langt har de talt oppover, akkurat som med proff klassen.

 

Semi-Proff:

D100

D200

D300

 

Proff:

D1, D1x, D1h

D2, D2x, D2h, D2xs

D3

Lenke til kommentar

Jeg har D300 med MB-D10 selv, og fattern har D3, så jeg føler jeg har mulighet til å uttale meg med tanke på grep.

Hadde D300'n en stund før jeg gikk til innkjøp av vertikalgrep, og jeg synes den ble bedre å holde med grepet! Faktisk passer den bedre i handa mi vertikalt enn horisontalt..samtidig gir det bedre støtte til handbaken når man holder det horisontalt.(ikke no oversized hand på meg heller)

D3 er ikke ulik en D300 med vertikalgrep, men ergonomien er nok bedre med tanke på knapper og plassering av disse. Vekta blir vel omtrent den samme vil jeg tro, med MB-D10 på D300.

 

D300 med samme brikke som sitter i D3 må være drømmen for min del iallefall!:) De støyegenskapene er jo av en annen verden...

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle Nikon bryte sin tradisjon i semi-proff klassen ved å hoppe fra D300 til D700? Så langt har de talt oppover, akkurat som med proff klassen.

 

Semi-Proff:

D100

D200

D300

 

Proff:

D1, D1x, D1h

D2, D2x, D2h, D2xs

D3

Det kameraet det snakkes om her vil ikke være en direkte etterfølger av noen andre modeller. Dette blir et semi-proff kamera med fullformat sensor. Vi får nok en D400 med cropsensor om et år eller to også.

Lenke til kommentar
Se på det fra andre siden; hvis Nikon skulle lage lillebroren til D3, hvorfor velge ett sært navn som D700? :)

Navnet høres klart mer troverdig ut enn D10. Nikon bruker 3 siffer på semi-proff/super-amatør kameraene. Og Nikon har vel håp om å gjenta D70 suksessen.

 

Tom

 

super-amatør??? Da trenger man vel noe som er super-enkelt :tease:

Har aldri forstått logikken til nummereringa til Nikon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...