Gå til innhold

Nikon D700. Noen interesserte?


Anbefalte innlegg

Rykteflommen er i gang igjen, og nå er det en mulig Nikon D700 som er temaet etter at noen visstnok smuglet ut noen bilder av en brosjyre tatt med mobilkameraet (har vi hørt den før?).

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=28320114

 

Vi snakker her om en krysning mellom Nikon D300 og D3, men den supre 12 megapiksels fullformatsensoren til D3 med kamerahuset og øvrige spesifikasjoner fra D300.

Med andre ord et kamera med ypperlig bildekvalitet og gode spesifikasjoner i et relativt lite hus. Jeg kommer til å springe til nærmeste kameraforhandler hvis kameraet virkelig blir annonsert.

Noen andre som tenker det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En viss skepsis er nok på sin plass, men dette virker faktisk lovende. Rykter som har noe for seg kommer som regel frem på lignende måter, og hvis dette er juks er det utrolig godt gjort.

De har bl.a. funnet på en helt ny design på beskyttelsesgreiene til 10-pins-kabelen og gjort toppen større for å gjøre plass til større søker.

Og som nevnt av noen andre på dpreview.com. Hvis noen skulle laget en fake, hvorfor velge et så sært navn som D700 :)

Lenke til kommentar
Navnet høres klart mer troverdig ut enn D10. Nikon bruker 3 siffer på semi-proff/super-amatør kameraene. Og Nikon har vel håp om å gjenta D70 suksessen.

Tom

Enig med deg her Tom. D70 var Nikons første billige digitale speilrefleks. D700 blir Nikons første billige (relativt sett) digitale fullformatkamera.

I tillegg til at det får plass sammen med de andre halvproffe kameraene, og gjør plass til etterfølgere til både D300 og D700.

Lenke til kommentar
Navnet høres klart mer troverdig ut enn D10. Nikon bruker 3 siffer på semi-proff/super-amatør kameraene. Og Nikon har vel håp om å gjenta D70 suksessen.
En av grunnene til at D10 er trukket frem, er at batterigrepet til D300 heter MB-D10, mens D80 sitt heter MB-D80, D200 sitt MB-D200...
Lenke til kommentar
Navnet høres klart mer troverdig ut enn D10. Nikon bruker 3 siffer på semi-proff/super-amatør kameraene. Og Nikon har vel håp om å gjenta D70 suksessen.
En av grunnene til at D10 er trukket frem, er at batterigrepet til D300 heter MB-D10, mens D80 sitt heter MB-D80, D200 sitt MB-D200...

Det kalles tåkelegging.

Om det er D700 eller MB-D10 som er tåkeleggingen - det er et annet spørsmål.

 

Det kan f.eks. være D80 som erstattes av en D10. D300 uten værtetting og fordyrende elementer.

 

Tom

Lenke til kommentar

Kanskje, kanskje ikke.. Hvem vet..

 

Hadde vel egentlig håpet på en D3 "light" uten innebygget grep. Dvs. med det samme prismehuset, uten AF lyset osv. En slags digital F100.

 

Men vi får se. Det er tydelig at det ligger noe i luften, så snart må det jo komme noe.

Lenke til kommentar
Det kan f.eks. være D80 som erstattes av en D10. D300 uten værtetting og fordyrende elementer.
Tviler, det vil være svært unødvendig med værtetting i grepet da, og jeg tviler sterkt på at Nikon vil tilby støtte for EN-EL4a-batteriet til D90.

 

Eliminerer ikke dette batteriet muligheten til å bruke 3rd party batterier da? Da ville det være en god grunn for Nikon å bruke det?

Lenke til kommentar
Det kan f.eks. være D80 som erstattes av en D10. D300 uten værtetting og fordyrende elementer.
Tviler, det vil være svært unødvendig med værtetting i grepet da, og jeg tviler sterkt på at Nikon vil tilby støtte for EN-EL4a-batteriet til D90.

 

Eliminerer ikke dette batteriet muligheten til å bruke 3rd party batterier da? Da ville det være en god grunn for Nikon å bruke det?

Det finnes 3-parts batterier av EN-EL4a også..

Lenke til kommentar

Nikon ville være gale om de ikke hadde et kjapt svar på rimelig FF-kamera fra Sony. Sony satser, og å kutte marginen på FF-markedet vil være en sikker vinner for Sony. Nikon og Canon har begge vært veldig fornøyd med supre marginer på FF-markedet og har derfor ikke drevet vanvittig priskrig, men om Sony blander seg inn i mølja med FF til 12-13 000 så må de svare. Fort.

Lenke til kommentar
Det kan f.eks. være D80 som erstattes av en D10. D300 uten værtetting og fordyrende elementer.
Tviler, det vil være svært unødvendig med værtetting i grepet da, og jeg tviler sterkt på at Nikon vil tilby støtte for EN-EL4a-batteriet til D90.

Det er jo en mulighet at Nikon flytter arvtageren til D80 et par hakk opp i kjeden. De har jo D40 og D60 som billigmodeller. Og isåfall er det muligheter for litt værtetting og annet snadder.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er jo en mulighet at Nikon flytter arvtageren til D80 et par hakk opp i kjeden. De har jo D40 og D60 som billigmodeller. Og isåfall er det muligheter for litt værtetting og annet snadder.

 

Tom

 

Det er jo en mulighet, og jeg håper de gjør det. Den ville i så fall vært en sterk kandidat mtp oppgradering for min del. Men jeg tviler litt på at de kommer til slenge på så voldsomt mye "snadder" når det kommer til værtetting o.l., de vil vel tross alt holde en viss avstand mellom D90 (?) og D300.

Lenke til kommentar
Med en startpris på 3000 dollar i usa kommer neppe D700 til å bli noen D80-etterfølger. Sannsynligvis er en D90 med DX sensor på vei senere.

Det var ikke D700 jeg tenkte på. Den vil bli storebroren til D300, og priset deretter.

 

Det jeg hadde noen tanker rundt, var at arvtageren til D80, ikke kommer til å hete D90, men D10 og være ltt mer proff enn det den er idag; En D300 lite for å si det sånn.

 

Tom

Lenke til kommentar
Med andre ord et kamera med ypperlig bildekvalitet og gode spesifikasjoner i et relativt lite hus. Jeg kommer til å springe til nærmeste kameraforhandler hvis kameraet virkelig blir annonsert.

Samme her :)

 

Det er to ting som gjør at jeg har styrt unna D3 - det ene er selvfølgelig pris, det andre er helt klart den fysiske størrelsen. Det blir rett og slett for stort - jeg hadde sannsynligvis ikke kjøpt et D3 selv om jeg 'hadde råd' til det.

 

Det er samme grunn til at jeg helst ikke vil bruke batterigrep på min D200 - det blir altfor stort og klumpete til vanlig. Så gi meg gjerne en D3 der de har 'kuttet bort' vertikal/batterigrepet så blir jeg storfornøyd :) For min del må det gjerne 'krøples' litt med tanke på seriehastighet og sånn også i forhold til D3.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...