Gå til innhold

Nikon D700. Noen interesserte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når ble 70-200 uegnet for FF?

Det er noen som har meldt om en del vignettering vidåpent på D3, men å kalle den uegnet er vel en sterk overdrivelse.

 

Det er nok et fenomen som er blitt blåst litt vel opp på nettet. Bruker D3 og 70-200 selv og det er slett ikke ubrukelig!

Lenke til kommentar
Huff, kommer Nikon med D300 FF (Å kalle det D700 vil gjøre at jeg ikke tar imot om jeg får det gratis, nesten) vil jeg slite med magesår resten av året. FF blir bare mer og mer fristende. Tidligere var det aldri et alternativ... Selge D200 til fordel for D300 FF?

...og bytte ut en del optikk. 12-24 og 17-55 blir fort "ubrukelig" i den forstand de er ment å brukes. Tanken på å bytte til fullformat etter å ha kjøpt 12-24mm i dag er litt dritt. Samt at 14-24mm er så og si eneste alternativ til vidvinkel. FF gjør en dyr hobby veldig mye dyrere...

Lenke til kommentar
Hva er maks (Blir vell minst egentlig) brennevidde på FF uten å få svarte kanter?

Kommer helt an på om objektivet er laget for FX-formatet eller DX-formatet.

Nikon sin 14-24mm f/2.8 er utviklet for FX-formatet og vil derfor ikke gi vignetting av stor grad. En Tokina 14-24mm f/4 vil for øvrig gi en god dose med vignetting siden den ikke er tilpasset FX.

 

Dette gjelder egentlig for de fleste objektiver som er utviklet for DX-formatet, men nå som Nikon har tatt steget inn i FX-verden vil vi nok se flere objektiver tilpasset større bildesensorer.

 

Puh! Heldigvis er alle L-objektiver fra Canon rettet mot fullformat - en av grunnene til at Canon sin 70-200 yter bedre enn Nikon på skarphet og vignetting i hjørnene, ut ifra tester.

 

 

Correct me if I'm wrong folks.

Lenke til kommentar
Aner du hvor dyrt det er?!
For det første finnes de på bruktmarkedet (i motsetning til 14-24), samt at den er rimeligere enn 14-24 ny. Jeg tror personlig at jeg heller ville hatt 17-35 på FF, da den er mer anvendelig til _min_ bruk...

 

Når det gjelder 15-30, er man gal om man kjøper den til "fullpris". 12-24 er et langt bedre valg, og koster omtrent det samme. Forskjellen mellom 24 og 30 er selvfølgelig ikke ubetydelig, men 12-24 i gode eksemplarer er bra, mens 15-30 i beste fall er "greit nok".

Lenke til kommentar
Aner du hvor dyrt det er?!
For det første finnes de på bruktmarkedet (i motsetning til 14-24), samt at den er rimeligere enn 14-24 ny. Jeg tror personlig at jeg heller ville hatt 17-35 på FF, da den er mer anvendelig til _min_ bruk...

 

Når det gjelder 15-30, er man gal om man kjøper den til "fullpris". 12-24 er et langt bedre valg, og koster omtrent det samme. Forskjellen mellom 24 og 30 er selvfølgelig ikke ubetydelig, men 12-24 i gode eksemplarer er bra, mens 15-30 i beste fall er "greit nok".

Vanlig prisleie for brukte 17-35/2.8 i Norge er 5500-9000 kr, etter hvor mye brukt de er. SWM-motoren kan bli slitt og begynne å pipe, og objektivet kan samle opp støv mellom noen av de indre linseelementene, så prisen kan variere sterkt med tilstanden. Dessuten er det trolig en god del eksemplarvariasjon, spesielt mht ytelse på f/2.8. 17-35/2.8 har vanlig 77mm filterfatning, og den var jo normalzoomen på DX før 17-55/2.8-Nikkoren ble lansert. Ikke helt topp hjørneskarphet på FX, men meget godt brukelig, og de som brukte det på film, har gjennomgående vært meget fornøyde. Objektivet har vidunderlig fargegjengivelse! 12-24-DX-Nikkoren tegner også hele bildesirkelen over ca 16mm, men jeg aner ikke hvor bra den gjør det. Kan vel brukes i et knipetak, jeg regner med at evt automatisk crop-modus på "D700" kan overstyres, sånn at en om en ønsker, kan utnytte hele bildesirkelen et objektiv tegner.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...