Gå til innhold

Ny lydløs pc til kravstor mor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå skal ikke jeg blande meg inn, men et studioskap holder sikkert i 40år.

med tanke på oppgradering+++ så er det jo ikke så dumt. så kan du

spare en del på å ikke kjøpe radiator og det som hører med. har lest

hele tråden, så jeg vet hva det går i, men jeg følte jeg bare måtte si dette.

Lenke til kommentar

acoustilock-demoen som er til nedlasting på den linken jeg kom med er i alle fall svært overbevisende, har du bredbånd, sjekk de ut:

 

http://www.acoustilock.com/video/db.sor3.3...ima.22kmono.mov

 

(16.1 Mb)

 

 

mener å ha sett liknende skap av svenske og danske produsenter ned til 4000-5000,-

 

noen linker her i alle fall: http://home.swipnet.se/tr/solutions.html

se under: Noise Reduction Boxes

Lenke til kommentar

Hva tror dere om støynivået på denne?

Er det eventuelt noe mer jeg må (vann)kjøle inne i kabinettet? (da det er kun èn vifte og den er i PSU).

 

Takker for konstruktive svar :)

 

Du har vel en vifte i ADS Pyro kabinettet også hvis jeg ikke husker feil, og den lager litt støy den også - Dobbelsjekk det.

 

Hvis den eneste vifta er i PSU'en så gå for en vifteløs en som tidligere anbefalt. Da burde du være i mål.

 

Ta også en titt på denne : Vannkjølt HD Ramme

Lenke til kommentar

Jeg mener at vannkjøling er det du nå, fordi en slik maskin vil produsere >150W med varmeenergi hele tiden, og det må tas bort ifra toweret. Samme hvor mange Zahlman kjøleribber du setter på, så vil den bli uhyggelig varm. Et vannkjølt kabinett med pumpe nede i vanntank, og alt dette inni en slik svenskeboks tror jeg er det mest stille du får det. PSU bør vel vannkjøles den også siden det blir ingen airflow i kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg har den ene serveren min (som er på 24/7) stående oppå kjøleskapet. Har lang skjerm, tastatur og musledning inn på soverommet (hvor game/normal-pc står). Hører ikke pc på kjøkkenet når jeg er på soverommet. Hører kun during fra skjermen (og det er ikke mye ;))

 

Med en slik løsning så har du jo rimelig bra støydemping. Evt. kan du bygge opp pc med litt samme greia som du hadde. Mener å ha sett endel som har "delt" pc'en opp slik at alle de støyende greiene er på ett rom og man har kabel til en boks med floppy/cd etc som står nært brukeren.

Man trenger ikke ha så veldig peil for å få bygget noe slik.

Lenke til kommentar
AveMORphine:

Kan dette være et alternativ?

Viewsonic har et trådløs trykkfølsomt LCD display

Jeg fant dog ikke støyspec på den men den er trolig helt stille?

 

Kunne meget godt tenkt meg en slik selv, men litt for dyr for meg...

http://www.viewsonic.com/products/airpanel_airpanelv150.htm

 

Vil kunne fungere, men er litt usikker på bildekvaliteten, samt at plassering av maskin kan bli et problem, da huset er et tømmerhus med 0,5m tømmervegger i det området pc`n skal brukes. Skal sjekke denne nærmere, takk for tipset :)

 

Du har vel en vifte i ADS Pyro kabinettet også hvis jeg ikke husker feil, og den lager litt støy den også - Dobbelsjekk det.

 

Hvis den eneste vifta er i PSU'en så gå for en vifteløs en som tidligere anbefalt. Da burde du være i mål.

 

Ta også en titt på denne : Vannkjølt HD Ramme

Har vurdert å bruke Innovatek sin kjøler istedet for AquaComputer sin "tilsvarende", jeg har ikke bestemmt meg for hvilken jeg vil benytte enda. Viften vil trolig kun koble seg inn når hun bruker cdrom (noe som er realtivt sjelden). Men skal sjekke det nermere, takker for tipset :)

 

Jeg har den ene serveren min (som er på 24/7) stående oppå kjøleskapet. Har lang skjerm, tastatur og musledning inn på soverommet (hvor game/normal-pc står). Hører ikke pc på kjøkkenet når jeg er på soverommet. Hører kun during fra skjermen (og det er ikke mye )

 

Med en slik løsning så har du jo rimelig bra støydemping. Evt. kan du bygge opp pc med litt samme greia som du hadde. Mener å ha sett endel som har "delt" pc'en opp slik at alle de støyende greiene er på ett rom og man har kabel til en boks med floppy/cd etc som står nært brukeren.

Man trenger ikke ha så veldig peil for å få bygget noe slik.

 

Det ville vært aktuelt om det var mulig å trekke kabler fra ett rom til et annet. Men det er det ikke. Det eneste "rommet" som blir tilgjengelig er et lite "skap" under kjøkkenbenken som vil har svært dårlig luftgjennomstrømning. Derfor må jeg fjerne varmen fra dette "skapet" og ut i en passiv radiator (uten vifte).

 

Tilbake til spørsmålene mine:

 

Ta en titt på disse bildene: http://homepage.ntlworld.com/bubo/index.html

 

Selv om det er et annet hovedkort, sier det litt om hva som vil skjer dersom kortet er stengt inne i et kabinett uten kjøling/fjerning av varme fra foskjellige "ikke standard" kjølepunkter. Utfordringen blir å fjerne varmen fra flest mulig "hotspots" med spesialtilassede "kjøleblokker". Jeg har tilgang på kobber, både blokker og rør. Og vil basere pc`n på et P4 hovedkort som har best mulighet til å fjerne flest mulig "hotspots".

Lenke til kommentar

Leste en artikkel for noen mnd siden om en kar som laget en 100% lydløs PC. Det han gjorde var å bruke denne CPU-kjøleren:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...TNR=CNPS6500BCU uten viften på. Altså passiv kjøling. CPU'en var en P4-2.53GHz.

 

Som GPU kjøling ble det brukt en Zalman Heatpipe. Denne slipper du å montere selv ved at du kjøper Saphire 9700pro Ultimate som allerede har en slik løsning montert. Her er link:

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...24&GrpID=1&s=pl

 

Før stille PSu og harddisk så finner du sikkert noe knask på microplex.no

En ting er ihvertfall sikkert, Seagate V 120GB 8MB i en siletnt drive er 100%

 

For redundanse kan du gjerne ha 2x120Gb i RAID 1.

 

På denne måten er det fullt mulig å eliminere støy TOTALT.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg sier det men mora de må ha ører som en elefant! Uansett hvor lite vifter du har i kabinettet vil det alltid komme støy fra hdd cd/dvd osv! Så jeg foreslår at du ikke bare zapper over en side og ser på det dyreste , men tenk litt! Hvor støysvak går det egentlig å få maskinen! Så kjøp heller bare et sånt støydempa kabinett, og noe! Mye billigere , men men ditt (eller din mors ) valg .

Lenke til kommentar
Beklager at jeg sier det men mora de må ha ører som en elefant! Uansett hvor lite vifter du har i kabinettet vil det alltid komme støy fra hdd cd/dvd osv! Så jeg foreslår at du ikke bare zapper over en side og ser på det dyreste , men tenk litt! Hvor støysvak går det egentlig å få maskinen! Så kjøp heller bare et sånt støydempa kabinett, og noe! Mye billigere , men men ditt (eller din mors ) valg .

 

Beklager at jeg sier det men du har tydelighvis ikke lest hele posten....

 

Det er også en annen faktor som spiller inn, det er støynivået i omgivelsene. Det er stor forskjell på å bo i en by eller tettbebygde strøk og å bo i et gammelt nyrestaurert hovedhus på landet, med 2km til nærmeste nabo....

Lenke til kommentar

legger merke til at dere begynner å småkrangle her, hvis noen har noe i mot at mødre kjøper datamskiner og noe imot hvor kraftige de er så får de heller finne et annet forum å klage på. :grumpy:

 

*har slettet postene om "ustabile mødre" etter forespørsel og vil helst ikke gjøre det flere ganger.

 

takk for meg.

Lenke til kommentar

Kan fortelle litt om hvordan jeg kommer til å gjøre dette:

 

Det står et kjøleskap der hvor pc`n vil bli plassert. Kjøleskapet har tatt kvelden pga dårlig trekk. Kabinettet (Noice Control NC2079 m. Magic Vent) vil bli plassert bakerst med sidepanelet ut. Foran kabinettet (sidepanelet) vil jeg kutte til en del av overskuddet av kjøkkenbenken til å dekke alt inn slik at det vil bli et rom bak veggen (såklart slik at det er mulig å trekke den ut). Alle flater i dette "rommet" vil jeg dekke med støydempingsmatter med unntak av foran og bak kabinettet (mot siden av resten av kjøkkenskuffseksjonene). Det vil trolig gi litt luftgjennomstrømning men svært lite. Radiatoren vil bli plassert på platen foran kabinettet og varme opp de kalde beina til mora mi.... ;) (ikke det at jeg tror det blir så varmt men...). Jeg håper å klare å få satt inn en vanntank i toppen av kabinettet med eheim pumpen senket nedi (oppå PSU). Kabinettet vil bli satt på dempeføtter av ett eller annet slag. Jeg har ikke tenkt så mye over hva jeg skal bruke til det enda, men kommer nok på noe etterhvert ;)

Lenke til kommentar

En måte å få ut varmen på, kan være å sette en konvensjonell vannkjølingsradiator med vifte i friluft øverst inne i skapet, for å kjøle ned lufta der inne. Et vifteløst alternativ kan være å kveile opp en svirvel med kopperledning rundt om kring inne i skapet og la vannet sirkulere. Det vil likevel kunne bli varmt, 40 grader vil jeg tippe, men det kan hjelpe såpass mye at du kan klaske på noen ekstra dempematter.

 

Du bør definitivt gå for vannkjølt PSU, 1/3 av varmen som produseres av pc-en avgis av strømforsyninga.

 

Jeg synes ikke en radiator på 60x60 er overbevisende stor. Jeg har passivt avkjølt kjølevann med kontaktflate større enn det, og vannet blir 45 grader bare med å kjøle en athlon tbird@1300 på kansje 50 watt. Du skal ha ut kansje tre ganger så mye varme ... jeg tipper radiatoren vil bli for liten.

 

Og 8 mb cache på hd-en. Om ikke du vil raide hele disker, kan brukeren læres opp til å plassere viktige data på begge harddiskene, eller du kan lære ho å håndtere dynamiske raid 1 - volum satt opp via diskmanagement i xp. Det er jo rimelig kritisk at ting virker. "Disk management"-konsollen er lett å bruke, og all plassen på diskene trenger ikke raides.

Lenke til kommentar

Radiatoren jeg vil bruke er Watermodd sin største variant som skal kunne fjerne opp til 1000W. Den er laget for passiv drift noe jeg vil tro er en fordel, da normale radiatorer med stor kjøleflate som er laget for bruk med vifte ikke blir optimal på tross av sin store størrelse når en ikke kjører vifte på dem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Løsningen du snakker om (IBM-løsningen) skal være mulig å få til i dag også. Man har 2 bokser med en ethernet-kabel mellom. Så plugger du skjerm tastatur og mus gjennom denne løsningen. Ofte kalt KVM

 

http://www.google.com/search?q=kvm+extende...=utf-8&oe=utf-8

 

Du må også bruke ekstern optisk enhet (DVD-brenner hvis du vil ha kremen) som du kjører via FireWire.

 

Da kan du like gjerne sette maskinen i kjelleren ;-)

 

 

Sjekk også http://www.hushtechnologies.net/ hvis PC-en må være i samme rom.

 

Skal du absolutt bruke vannkjøling ville jeg ha kjøpt PSU med vannkjøling også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...