Gå til innhold

Ny lydløs pc til kravstor mor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synd å høre om ulykken.

Tror watercool.dk også selger vannkjøling til psu, ville gått for en sånn(heller kjøpt en rimeligere psu), en ups fra komplett og no vibes hdd rammer fra microplex(evnt et hjemmelaget strikk oppheng). Ville også sjekket ut hdd kjølerne hos watercool (er noget rimeligere enn microplex sine). Magicvent skulle bli unødvendig hvis du vannkjøler psuen.

Lykke til.

 

Jeg tror ikke jeg kan droppe den siste viften i systemet da det alltid er ett eller annet i maskinen som avgir varme. Se bare på thermiske bilder av et hovedkort.... HDD kjølingen er for å transportere varmen som HDD avgir ut av kabinettet det at HDD blir totalt pakket inn er bare en bonus. Ellers hadde jeg nok valgt Innovatek sin løsning (til 465,-). Når det kommer til Magicvent løsningen, så tror jeg ikke jeg er så heldig at jeg klarer å gjøre maskinen helt tyst uten (det dukker alltid opp nye støykilder). Det er klart at jeg kan modde en rimeligere PSU til å bli mer støysvak, men dette er ikke min maskin (dermed sitter jeg ikke med hodet inne i den og modder hele tiden ;)).

 

Kommer til å gå for dette skjermkortet og heller oppgradere om bilde blir for dårlig.

Lenke til kommentar

Ok skal ikke si at det gjelder moren din, men tror hvertfall 90% av mødre ikke hadde merket forskjell i bruk mellom den du satte opp der og denne:

 

Komplett:

MSI MS-694T Pro Hovedkort S370/FCPGA/2 645,-

Integrert lydkort.

 

Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver 341,-

Har denne selv og har fjernet viften (blir ikke særlig varm hvis du tar av en av kabinettdørene, vil nok funke uten også. Kan eventuellt montere en papst 12dB og kjøre den på 5-6V via en zalman spenningsregulator (billig))

Tok ikke mATX fordi mATX psu'ene faktisk blir varmere (selv om de har mindre effekt) enn det vanlige ATX psu'er blir (antakeligvis pga at de er mindre).

 

VIA C3 1000AMHz OEM (100 MHz bus) Ezra-T 432,-

 

EKL CPU-kjøleribbe Socket7/FCPGA 118,-

Uten vifte, denne fungerer fint på min 933Mhz c3 cpu.

 

Sapphire Radeon 9000PRO AIW 64MB DDR 1356,-

 

Samsung 17" LCD Syncmaster 171S TCO99 4363,-

God bildekvalitet, tar lite plass, ser bra ut og bråker ikke som noen crt skjermer kan gjøre (høyfrekvent irriterende lyd).

 

Seagate Barracuda V 60GB IDE 7200RPM 814,-

Her tar jeg 60GB versjonen fordi 120GB'en bråker mer og blir for varm til å ha i en silentdrive (flere plater). For å få ned søkelyden (når den jobber) kan man kjøre cgreen og sette ned søkehastigheten.

 

Original SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns 328,-

 

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in 501,-

 

KA Skjermkabel Digital DVI-DVI M/M 2m 246,-

 

NEC Diskettstasjon 3,5" 1,44MB FD1231H 137,-

 

Sunsway Kort 10/100 Mbps PCI 91,-

 

A4tech Mini 3D Scroll Mouse Silver 90,-

 

A4tech Standard Keyboard KBS-720, PS/2 90,-

 

Creative Høyttaler SBS230 86,-

 

Microplex:

Drevramme, "SilentDrive" 298,-

Har man stille pc så hjelper dette faktisk litt selv om barracuda ata v er stille fra før.

 

 

Satte dette sammen ganske raskt så er ikke 100% sikker at alt passer sammen, mulig det blir litt kræsj mellom fargene på floppy/dvd og kabinettet.

Lenke til kommentar
Hva tror dere om støynivået på denne?

Er det eventuelt noe mer jeg må (vann)kjøle inne i kabinettet? (da det er kun èn vifte og den er i PSU).

 

Takker for konstruktive svar :)

 

Ok skal ikke si at det gjelder moren din, men tror hvertfall 90% av mødre ikke hadde merket forskjell i bruk mellom den du satte opp der og denne:

 

Komplett:

MSI MS-694T Pro Hovedkort S370/FCPGA/2 645,-

Integrert lydkort.

 

Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver 341,-

Har denne selv og har fjernet viften (blir ikke særlig varm hvis du tar av en av kabinettdørene, vil nok funke uten også. Kan eventuellt montere en papst 12dB og kjøre den på 5-6V via en zalman spenningsregulator (billig))

Tok ikke mATX fordi mATX psu'ene faktisk blir varmere (selv om de har mindre effekt) enn det vanlige ATX psu'er blir (antakeligvis pga at de er mindre).

 

VIA C3 1000AMHz OEM (100 MHz bus) Ezra-T 432,-

 

EKL CPU-kjøleribbe Socket7/FCPGA 118,-

Uten vifte, denne fungerer fint på min 933Mhz c3 cpu.

 

Sapphire Radeon 9000PRO AIW 64MB DDR 1356,-

 

Samsung 17" LCD Syncmaster 171S TCO99 4363,-

God bildekvalitet, tar lite plass, ser bra ut og bråker ikke som noen crt skjermer kan gjøre (høyfrekvent irriterende lyd).

 

Seagate Barracuda V 60GB IDE 7200RPM 814,-

Her tar jeg 60GB versjonen fordi 120GB'en bråker mer og blir for varm til å ha i en silentdrive (flere plater). For å få ned søkelyden (når den jobber) kan man kjøre cgreen og sette ned søkehastigheten.

 

Original SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns 328,-

 

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in 501,-

 

KA Skjermkabel Digital DVI-DVI M/M 2m 246,-

 

NEC Diskettstasjon 3,5" 1,44MB FD1231H 137,-

 

Sunsway Kort 10/100 Mbps PCI 91,-

 

A4tech Mini 3D Scroll Mouse Silver 90,-

 

A4tech Standard Keyboard KBS-720, PS/2 90,-

 

Creative Høyttaler SBS230 86,-

 

Microplex:

Drevramme, "SilentDrive" 298,-

Har man stille pc så hjelper dette faktisk litt selv om barracuda ata v er stille fra før.

 

 

Satte dette sammen ganske raskt så er ikke 100% sikker at alt passer sammen, mulig det blir litt kræsj mellom fargene på floppy/dvd og kabinettet.

 

Begynner å bli lei dette nå..... Jeg spør ikke om forslag til endringer i oppsettet. Det har jeg fått nok av forslag om fra "andre hold". Og de har blitt prøvd ut.......

 

Jeg lurer derimot på om det er andre komponenter i det systemet jeg har satt opp som vil kreve kjøling?

 

Takker for konstruktive ontopic svar

Lenke til kommentar

Jeg blir slaktet nå men her er mitt forslag

 

 

Forslag1

Chieftec kabinett (modd psuvfte til 5v (dør den? er sikkert noen som har prøvd her?) kabinettet er veldig luftig (lyden slipper ut da også....)

 

2*Hd, segate 5400 rpm eller 4200rpm

 

cdrom (en til å instalere med, cdr blir emulert på hd med f.eks. clone cd (cd/dvd-spillere bråker alt for mye så det beste er å emulere men da trenger du hd plass, 1cd er 700mb)

 

System

Tja har ikke peil på intel så her blir det amd

 

1900+ (tbred-B) underklokket og voltet laaangt ned

 

vifte Zalman cu6000 slik ser den ut

 

Ram 512mb 2700 ddr-dimm

 

Skjermkort siden du ikke skal spille et matrox g400 f.eks. (go 2dytelse) Ellers kan du pese på med noe kraftigere (ati har bedre kvalitet på grafikk enn nvidia tror jeg) og en zalman heatpipe eller chipset kjøler

 

Floppy, finner du hjemme

 

Istedet for at floppyn skal bråke kjøp en usbdisk (plug inn på en usbforlengerkabel montert i bordet så har du en ekstra hd 32mb-1gb)

 

Lydkort ja da har du jo et innebygd

 

hk, noe billig asus (asus a7v333 eller no (innebygget raid)

 

Lankort= finnes kort som er trådløse pcikort (mye billigere)

 

Goop=as3

 

silentdrive til hd

 

2*12db papstvifter (kan voltmoddes ned)

Zalman viften voltmoddes til den ikke høres (fanmate klarer det ikke helt)

 

 

Forslag2

 

Kjøp en brukt laptop og dra kabler fra den (pass på at den ikke har noen vifter)

 

se forslaget om usbdisk og emulering ovenfor

Lenke til kommentar

Dette blir et langt innlegg.

 

Utprøvde løsninger:

 

PC1:

 

Ibm to delt

PII 266 m 512cache

32MB ram

2MB skjermkort

 

Posetivt: total stillhet

 

Negativt:

Sleit fra første stund, skjermen var for dårlig, maskinen hang seg ofte, og mast dermed en stor del av sin daverende funksjon

 

ble oppdatert med 32MB ram til

 

Holdt en stund men måtte til slutt "kasseres".

 

PC2:

 

HP P3 700

128 MB ram

20GB HDD

4MB skjermkort

Samme skjerm (da de ikke var villig til å bytte)

 

Posetivt:

 

Ingenting

 

Negativt:

 

Samme som over + mye støy, denne kunne ikke jeg høre til vanlig, men når den hadde stått på en stund økte viften hastigheten samt at HDD jobbet svært hardt. Det som er dumt i den sammenhengen er at de tidspunktene den begynte å gi fra seg store mengder støy, var da hun trengte den mest (når hun jobbet med den).

 

Ble oppdatert til 512 ram uten stor hjelp

 

PC3:

 

P3 1GHz

512 MB SDram

32MB matrox skjermkort

Samme skjerm

40GB WD (WB40BB 5400RPM)

 

Posetivt:

 

Relativt jevnt støynivå.

 

Negativt:

 

Slet endel etterhvert som hun jobbet med den, men heldighvis uten økning i støy. Merkelig valg av HDD....

 

Byttet hdd til en seagate barracuda IV 80GB men når den jobbet ble den også skjenerende.

 

Listen er lang, jeg orker ikke liste opp alt. Håper dere forstår poenget mitt ;)

 

En spesielt irriterende ting er at jeg har hørt: "hun kan umulig trenge det" i 5 år nå, og jeg vet at det som blir lagt på bordet ikke vil fungere. Tilslutt har jeg bare sagt at hun får ta det med de som har ansvaret for hennes hjelpemidler. Men nå har det gått så langt at hun ikke kan gjøre det hun skal uten min hjelp.

 

Jeg har prøvd Silentdrive, Zalman Chip/VGA/CPU kjøling, de fleste av disse testene har blitt gjort med MSI KT3 Ultra2 R, XP1800+, 512MB DDR, støydempet miditower (noice control matter + gummioppheng på HDD/CD osv) med Papst 12DB vifter både i PSU og andre nødvendige steder (tilsammen 3vifter på 7V)(hun har hatt min maskin på lån og gitt meg tilbakemelding).

 

Har kommet frem til èn ting, dama kan ikke være i samme "rom" som kabinettet (kabinettet må pakkes inn). Men hun bor i et nylig restaurert hus fra 1600tallet og har ikke mulighet til å borre seg gjennom vegger ol. Dermed har jeg kommet frem til denne løsningen som jeg tror vil være det beste for henne både ytelsesmessig og støymessig (basert på tidligere erfaringer mht støy og hvilke programmer hun bruker pr i dag). Og ikke minst i forhold til fremtidige oppgraderinger.

 

Ang kjøling:

Det er så og si ingen luftflyt der maskinen skal stå, så jeg kjøler det jeg må og litt til så slipper jeg å "bekymre" meg

Lenke til kommentar

Virkelig trist å høre om ulykken, og er det da hvit støy som hun ikke tåler?

 

Jeg ville ikke endret noe serlig av det du har valgt, utenom skjermkortet som ble et 9000AIW.

Du bør ikke kjøpe vannkjølingblokker med plexi/akryl, for de pleier å få sprekker/lekke. Jeg ville også ha kjøpt to vanlige akvarium hvor det ene er ca 10 liter, og det andre er 15 liter. Det minste plaseres inni det større (med dempende bein på 3cm), og det andre fylles med en væske med høyere tetthet. (råolje wannebe). Selve toweret ville jeg lukket med silikon, slik at det blir ingen risting etter at det er blitt materialtretthet i skruene/naglene. Toweret bør bygges inn i et "glavabur" og stå på fjærete bein.(Jeg regner med at i et så gammelt hus er det ganske lytt gjennom gulvplankene) Jeg regner med at både bilde og mus/tastatur er trådløst, hvis ikke, bør det være det. DVD-brenner bør være Firewire/USB, slik at hun kan kobble den ut når den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Virkelig trist å høre om ulykken, og er det da hvit støy som hun ikke tåler?

 

Jeg ville ikke endret noe serlig av det du har valgt, utenom skjermkortet som ble et 9000AIW.

Du bør ikke kjøpe vannkjølingblokker med plexi/akryl, for de pleier å få sprekker/lekke. Jeg ville også ha kjøpt to vanlige akvarium hvor det ene er ca 10 liter, og det andre er 15 liter. Det minste plaseres inni det større (med dempende bein på 3cm), og det andre fylles med en væske med høyere tetthet. (råolje wannebe). Selve toweret ville jeg lukket med silikon, slik at det blir ingen risting etter at det er blitt materialtretthet i skruene/naglene. Toweret bør bygges inn i et "glavabur" og stå på fjærete bein.(Jeg regner med at i et så gammelt hus er det ganske lytt gjennom gulvplankene) Jeg regner med at både bilde og mus/tastatur er trådløst, hvis ikke, bør det være det. DVD-brenner bør være Firewire/USB, slik at hun kan kobble den ut når den ikke er i bruk.

 

Kan eventuelt bruke Magnum blokkene fra 3Dfxcool, eller Innovatek (helst magnum av de to alternativene).

Tastaturet og musen er trådløs, samt jeg har tatt med en 1394 boks til DVD brenneren. Og en 4ports USB hub (da hun har diverse USB devices).

Lenke til kommentar

Hva med en PSU fra FSP Group? Har aldri hørt en i virkeligheten, men jeg kan tenke meg at de er lydsvake pga den store viften (120mm) som kjøres på lav hastighet. Denne er da sikkert også ganske kjekk fordi den trekker en god del varm luft ut av kabinettet. Jeg er ikke sikker på hvor de selger dem løst, men de skal vist komme som standard i de nye kabinettene til Aopen som det er flust av i nettbutikkene. Les hva Hardware.no skriver om dem her! http://www.hardware.no/nyheter/feb03/fsp_psu.html

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det funker rett og slett ikke uten luftflyt med de komponentene du har valgt, over tid. Jeg ville borret meg etpar hull fra dette "rommet" der du trekker vannslanger gjennom, som går til to (elns) store 2x120mm radiatorer (BlackIce Extreme 2 osv) og la disse gå uten vifter. . Isoler åpningen med gummipakning for å tette støy.

 

Men en ting vil jeg nevne, finnes nemlig veskekjølesystemer som går uten pumpe. Varmeutviklingen får faktisk væsken til å bevege seg, det vil si at jo mer varme, jo bedre kjøling. Du får ikke "overklokkingstemperaturer" men det er nok til vanlig kjøling. Leste dette på dinside.no for lenge siden, ta et søk i arkivet hvis det er interessant.

 

Og når det gjelder det grafikkortet vil heller ikke jeg anbefale tadeon 9700 i et slikt oppsett. Pris og behov er en ting, men det som er verre er den store varmeutviklingen i forhold til f.eks det radeon 9000 kortet som ble nevnt her. Nå vet jeg ikke helt, men går ut i fra dette dekker behov. Det er et AIW kort så den biten er jo lik radeon 9700 AWI kortet.

 

Du kunne f.eks sendt microplex en mail der du forklarer problemstilingen. De har mye rart, ikke alt står på siden engang, og de kan sikkert skaffe deg littavhvert gjennom kontakter og leverandører. Det er tross alt yrket deres, så det er verdt å spørre seg til råds der. Serviceinnstilte og seriøse folk du kan stole på.

Lenke til kommentar
Det funker rett og slett ikke uten luftflyt med de komponentene du har valgt, over tid. Jeg ville borret meg etpar hull fra dette "rommet" der du trekker vannslanger gjennom, som går til to (elns) store 2x120mm radiatorer (BlackIce Extreme 2 osv) og la disse gå uten vifter. . Isoler åpningen med gummipakning for å tette støy.

 

Radiatoren vil ikke være pakket inn sammen med resten av kabinettet. Samt at kabinettet vil få begrenset med luft, men trolig nok til å kjøle de komponenter som ikke avgir "mye" varme. Radiatoren jeg vil bruke er 60x60cm så den vil nok klare jobben uten hjelp fra BIextreme2 radiator(er).

 

Men en ting vil jeg nevne, finnes nemlig veskekjølesystemer som går uten pumpe. Varmeutviklingen får faktisk væsken til å bevege seg, det vil si at jo mer varme, jo bedre kjøling. Du får ikke "overklokkingstemperaturer" men det er nok til vanlig kjøling. Leste dette på dinside.no for lenge siden, ta et søk i arkivet hvis det er interessant.

 

Det blir ikke aktuelt å prøve seg frem, jeg vil ha en sikker løsning.

 

Og når det gjelder det grafikkortet vil heller ikke jeg anbefale tadeon 9700 i et slikt oppsett. Pris og behov er en ting, men det som er verre er den store varmeutviklingen i forhold til f.eks det radeon 9000 kortet som ble nevnt her. Nå vet jeg ikke helt, men går ut i fra dette dekker behov. Det er et AIW kort så den biten er jo lik radeon 9700 AWI kortet.

 

Det har jeg allerede kommet frem til (se link i innlegg).

 

Du kunne f.eks sendt microplex en mail der du forklarer problemstilingen. De har mye rart, ikke alt står på siden engang, og de kan sikkert skaffe deg littavhvert gjennom kontakter og leverandører. Det er tross alt yrket deres, så det er verdt å spørre seg til råds der. Serviceinnstilte og seriøse folk du kan stole på.

 

Har snakket endel med MP om dette, men kommer nok til å snakke endel mer med dem før det blir kjøpt :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...