Gå til innhold

Ny lydløs pc til kravstor mor


Anbefalte innlegg

NORGE:

 

www.komplett.no

Epox 4-PEA+ hovedkort 1433,-

Intel Pentium 4 2.4GHz PC533 512kb 1633,-

Sapphire ATI AIW9700 PRO 3726,-

Seagate Barracuda V 120GB 2MB cache 1269,-

TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB cl2 723,-

NEC DVD-Brenner IDE ND-1300 2088,-

ADS Pyro 1394 Drive Kit Eksternt 1092,-

SMC EZ Connect Wireless Turbo PCI 710,-

SMC EZ Connect wireless Turbo Carbus 591,-

Samsung 17" LCD syncmaster 171N Black 4909,-

Keytronic Cordless Desktop Sort 472,-

 

 

www.microplex.no

AC vannblokk, CPU "cuplex" 475,-

AC vannblokk, GPU "twinplex" 385,-

AC vannblokk, chipset "twinplex" 365,-

AC vannblokk, HDD "aquadrive" 745,-

Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe 470,-

Swiftech rèlèkit (starter pumpen) 235,-

Feste vibrasjonsdempende for eheim pumpe 69,-

4m tygon PVC slange 3/8" ID 8kr/10cm 320,-

12x slangeklemmer til tygon slange 120,-

Tilsetningsstoffer til vannet 200,-

NC2079 Fulltower, støydempet 1372,-

NC2107 Magic Vent støydemping 468,-

NC strømforsyning, 450W 1995,-

 

DANMARK:

 

www.waterheads.dk

Watermod 60x60cm veggradiator 649,- (DKK + toll)

 

Tilsammen 26514,- + frakt og toll(på danske varer)

 

Hva tror dere om støynivået på denne?

Er det eventuelt noe mer jeg må (vann)kjøle inne i kabinettet? (da det er kun èn vifte og den er i PSU).

 

Takker for konstruktive svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva fea* skal mora di med den monster-pcen?

 

er shuttle barebone ny Pentium4 med papst 12dB@7V et alternativ?

 

Nei den vil støye for mye (HDD). Hun er en svært så krevende bruker.... Bruker mye mer ressurser enn de fleste desverre. Men problemet er at hun også sliter med "støy", både bilde og lydstøy.

Lenke til kommentar
hva fea* skal mora di med den monster-pcen?

 

er shuttle barebone ny Pentium4 med papst 12dB@7V et alternativ?

 

Nei den vil støye for mye (HDD). Hun er en svært så krevende bruker.... Bruker mye mer ressurser enn de fleste desverre. Men problemet er at hun også sliter med "støy", både bilde og lydstøy.

 

og hdd en vil ikke støye i en annen pc??? du kan nå alltid ta i bruk en silent hdd ramme da... :)

 

du skjønner jeg har shuttle og den kunne ikke være mer stillegående...=) bortsett fra GF4kortet! ZALMAN HEATPIPE er et must!!!

Lenke til kommentar
Mødre generellt trenger ikke sånne monster-PC'er.

 

Ta heller å undrklokk og undervolt din PC, og få bort eller begrens alle støy-faktorer. Så selger du den rimelig til henne og kjøper den en ny selv!

 

Hva hun trenger bedømmer jeg helst selv, da jeg i årevis har strevet med å få "de rette kanaler" til å forstå behovet. Nei jeg bor ikke hjemme så pc`en er ikke en "kjøp dette for det er bra for meg" løsning.

 

BTW vannpumpen skal senkes ned i vann for å dempe støyen den avgir.

 

Denne PC`n er hukommelsen og levebrødet til brukeren. Derfor blir stabilitet et viktig punkt. Har vurdert å anbefale RAID mirror, da det er et h!"#¤%e uten like hver gang det går noe galt med hennes nåværende maskin, da må jeg ut til henne å redde alle data, noe jeg er drittlei av.

Lenke til kommentar
hva fea* skal mora di med den monster-pcen?

 

er shuttle barebone ny Pentium4 med papst 12dB@7V et alternativ?

 

Nei den vil støye for mye (HDD). Hun er en svært så krevende bruker.... Bruker mye mer ressurser enn de fleste desverre. Men problemet er at hun også sliter med "støy", både bilde og lydstøy.

 

og hdd en vil ikke støye i en annen pc??? du kan nå alltid ta i bruk en silent hdd ramme da... :)

 

du skjønner jeg har shuttle og den kunne ikke være mer stillegående...=) bortsett fra GF4kortet! ZALMAN HEATPIPE er et must!!!

 

Denne maskinen vil bli stående bak en vegg (på tykkelse med en kjøkkenbenk) under en kjøkkenbenk, samt at i en slik HDD kjøler blir støyen også dempet.

 

Jeg holder meg av erfaring unna shuttle (har prøvd det uten hell).

Lenke til kommentar

blir bare litt nysgjerrig hva moren din trenger en slik pc til??? skjermkort til nesten 4000kr? håper hun spiller mye da, og må ha de feteste effektene på. ville heller kjøpt et dårligere skjermkort, og en bedre lcd skjerm.

 

hvorfor ikke bare kjøpe en billigere stømforsyning, lepont eller no, og skifte viften som står i med en "lydløs" papst og en spenningsregulator.... men for all del, hvis hun virkelig trenger slike deler, skal ikke jeg kvervelere...bare det at mange av delene virker litt som overkill.

 

men regner med at maskinen kommer til å bli så godt som lydløs.

Lenke til kommentar

Kan godt ta litt av historien bak dette også:

 

I 1995 var hun i en ulykke som gav henne diverse skader, bl. a. at hun ikke tåler støy og eier ikke korttidshukommelse (når hun har tastet de siste 4 sifre i et telefon nummer har hun glemt de 4 første).

 

Etter 6mnd var hun igang med å prøve å komme tilbake i jobb, det skar seg.

 

Etter ett år fikk hun en IBM pc, den var todelt, kabinettet i ett rom, cdrom, floppy, skjerm osv i ett annet (den perfekte løsning). Men da den maskinen ble avleggs fantes det ikke en lignende løsning. Siden da har hun (les jeg) kjempet med "de rette kanaler" for å finne en løsning.

 

I mellomtiden har vi prøvd alt mellom himmel og jord, men det har stort sett vært noe som har gjort at hun gir opp (og atter en gang må jeg tre til).

 

Nå har jeg gitt opp "de rette kanaler" og sett at jeg må lage en langvarig løsning med tanke på støynivå. Derfor velger jeg et standard ATX kabinett og en "overkill" PSU. Da slipper jeg å måtte gjøre dette om og om igjen (håper jeg). Da det forhåpentlighvis vil være mulig å bytte HW.

 

Da denne pc`n vil bli bygget inn i et rom vil det også være muligheter til spesialtilpasninger. Det var hennes behov som fikk meg til å begynne med casemods. Men nå er jeg lei av å måtte tre til hver gang det skjerer seg.

 

Back to topic: er det noe annet jeg må kjøle om pc`n skal stå i et rom med lite luftsirkulasjon? (radiatoren vil ha godt med luft rundt seg).

Lenke til kommentar
Trenger virkelig pc'n å være svært lydløs iom at den står i et helt annet rom? Vil vel være minst like rimelig å isolere rommet pc'n står i?

 

"Rommet" er under en kjøkkenbenk, så den må være svært stillegående for å bli totalt lydløs i forhold til hvor hun sitter. Samt at det vil bli dårlig luftsirkulasjon rundt kabinettet, mens radiatoren blir plassert i "friluft".

Lenke til kommentar

Jeg har samme type mor, så du er ikke alene ;)

 

Jeg ville tvilt litt med vannkjøling. Selv om ett velforseg gjort opplegg trenger lite vedlike hold, trenger den mer en luftkjølte systemer. Tenk om begge RAID diskene blei våte :o Jeg vill heller tatt for meg et hovedkort uten vifte på northbridge og en mid/low-level 3d skjermkort uten vifte. Det høres ikke ut som om moren sin skal spille noe særlig, og slike skjermkort har som regel TVut og alt annet snacks, men er trege spill kort (GF4 Mx?) De vil også være billige å oppgradere når neste generasjoner kommer eller det er behov(for å få den langvarige løsningen din).

 

Det finnes noen virkelige still CPU kjølere rundt omkring. Siden det ikke virker som det står på penger hadde jeg kjøpt den største kobberkjøleren til P4 jeg fant også satt på en 80mm still pabst vifte på 5-7v Mulig med trakt også. Jeg fikk til en meget stillegående en med an AMD 1.33 tom :o 2 støydempende HDD "jakker" og RAID 1 kommer godt med.

 

Lykke til :)

 

**Edit: Ser nå at den skulle erstatte TV. Da detter jo et GF4 Mx ut. Men kanskje en litt eldre ATI AIW, men en betydelig større kjøler kan du slippe vifte + du får "modda" litt. :) Mulig det fins noen uten vifte der også **

Lenke til kommentar
Trenger virkelig pc'n å være svært lydløs iom at den står i et helt annet rom? Vil vel være minst like rimelig å isolere rommet pc'n står i?

 

"Rommet" er under en kjøkkenbenk, så den må være svært stillegående for å bli totalt lydløs i forhold til hvor hun sitter. Samt at det vil bli dårlig luftsirkulasjon rundt kabinettet, mens radiatoren blir plassert i "friluft".

 

Men har du muligheten til faktisk å sette pc'n i et annet rom?

Kabler til I/O kan jo strekkes..

(prøver bare å generere alternativer som kan være noe rimligere enn ditt vannkjølte oppsett)

 

Selv så har jeg pc'n stående i et kott på gangen...hører ikke en dritt fra pc'n...

 

Da kan du f.eks kjøpe et skjermkort med tv-tuner ...så kan hun se tv rett på skjermen..

Lenke til kommentar

Synd å høre om ulykken.

Tror watercool.dk også selger vannkjøling til psu, ville gått for en sånn(heller kjøpt en rimeligere psu), en ups fra komplett og no vibes hdd rammer fra microplex(evnt et hjemmelaget strikk oppheng). Ville også sjekket ut hdd kjølerne hos watercool (er noget rimeligere enn microplex sine). Magicvent skulle bli unødvendig hvis du vannkjøler psuen.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...