Gå til innhold

Mulighet til å gi karakter på tråder og blogger aktiveres


Anbefalte innlegg

Er nok kun i denne kategorien de har husket å sette det på.

 

Er og skeptisk til at jeg i teorien kan gå tilbake til tråder fra 2004 uten nyere og rangere dem, siden eventuell "sabotasje" ikke vil merkes like lett. Men det handler vel om å stole på sine medbrukere, stole på at de bruker funksjonen riktig. Slikt sett synes jeg stjernesystemet har en svakhet i at for erfarne folk kan en tråd ikke være verdt mer enn 2 stjerner, fordi den gir feilaktig informasjon etc. mens brukere som ikke setter seg like mye inn i ting vil gi det en 5-er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes vel en mulighet for å merke av flere forum og aktivere vel? Lenge siden jeg har sittet med kontrollpanelet i IPB foran meg dog.

 

Det er aktivert mulighet til å endre sin opprinnelige karakter og slik tror jeg det vil forbli. Det kan fort være man endrer mening om hvor god en tråd er, så da kan man få lov til å endre karakter gitt i ettertid. Jeg ser ikke hvorfor man skal ha noen begrensning på dette?
Det kan hende. Svakheten i å tenke slik er at om bruker A finner ut at han vil gi tråden til bruker B en 5-er, for siden å havne i en situasjon med bruker B som fører til at han misliker brukeren og A bestemmer seg derfor for å endre stemmen sin til 1 stjerne. En brukers stjerne har kanskje ikke mye å si, men brukerenes stjerne vil ikke lenger være basert på hvor god eller dårlig et emne er, men hvor godt man liker brukeren. Nå kan man igjen si at systemet har den svakheten uantsett, men ved å begrense mulighetene til å endre, begrenser man hvertfall problemet og jeg tror brukere flest vil tenke seg om litt mer før de stemmer.
Lenke til kommentar

En ting som slår meg med dette stjernesystemet er jo at tråder ofte kan få en ufortjent dårlig score fordi brukere er uenige i det trådstarter sier. Jeg tenke meg at dette kan bli et problem i blant annet politikk-delen av forumet. Meningen med systemet blir da ikke oppfylt, fordi det ikke blir kvaliteten på trådene som blir bedømt, men heller om brukerne er enige eller uenige i det som blir sagt.

Lenke til kommentar

Ulempene ved et slikt system er tatt med i vurderingen (de ble ramset opp i den aktuelle tråden). I bunn og grunn har vi tillit til at brukere flest ikke misbruker systemet. Tillit er en fin bil i så måte.

 

Designtjafset bør nok fikses før det implementeres videre. Så inntil det så får det være påslått i den forumdelen hvor misbruk er mest sannsynlig (Samdunn). En fin test det, for å se om teori og praksis er samstemt :)

Lenke til kommentar

Greit. Jeg gir meg L4r5 og Dotten på akkurat det punktet, ser at det kunne vært i overkant dumt. Det som dog ville vært en bedre løsning, men som samtidig ville begrenset overdreven bruk og misbruk er for eksempel å innføre at man kun kan sette/endre 5 stk stjerner i timen. Det er heller ikke en altfor lav begrensning.

Lenke til kommentar
Går det an å gjøre det til et alternativ hvorvidt man vil se vurderingene?

 

Jeg liker å danne mine egne meninger, og ikke la meg påvirkes av det andre mener.. (okei, egentlig så synes jeg bare at designet på opplegget er stygt, men prøvde å få til en litt dypere begrunnelse)

Dette er vel en løsning de fleste kan leve med. :)

Lenke til kommentar

Om "designet" kan endres litt burde vel være mulig, men opp til drift å gjøre i så måte. Vi får kjøre på med dette aktivert i "Samfunn" og "Bedrift-IKT" og så kan brukerne se det an i et par uker. Liker flertalet av brukerne det fortsatt etter å ha prøvd det litt ut, så er saken biff i så måte. :)

Lenke til kommentar

Sikkert greit tiltak dette. Forøvrig synes jeg det skulle gått ann å gi andre brukere poeng om de skriver gode innlegg, noe a la freak forum sine kvalitetspoeng. Det vil, slik jeg ser det, føre til at brukere engasjerer seg mer og prøver å skrive gode og reflekterte innlegg for å få kvalitetspoeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...