Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Egentlig er det ganske greit, virker som om det er ganske rolig til å være to skjærmkort. Har også en del andre vifter, Lian Li av dårlig kvalitet (bråker mye, flytter lite luft). Kan ikke akkurat si at jeg er pinlig berørt av lyden, men det som plager meg litt er at når PC'en starter opp, bråker de som et helvete for å si det mildt. :wee:

 

Faktisk så irriterer klikkingen fra hjulet på musa mi meg mer enn lyden fra skjermkortene. Det sier nå kanskje litt om forskjellen. :p

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har i alle fall kommet vannblokker til det. :)

 

Men til dere som tenker på HD4890, se litt på GTX 275 også. Det yter bedre i så og si alle oppløsninger sammenlignet med HD4890. Og det koster omtrent det samme, eneste problemet er at det koster litt mer, men det er det kanskje verdt? ;)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Det har i alle fall kommet vannblokker til det. :)

 

Men til dere som tenker på HD4890, se litt på GTX 275 også. Det yter bedre i så og si alle oppløsninger sammenlignet med HD4890. Og det koster omtrent det samme, eneste problemet er at det koster litt mer, men det er det kanskje verdt? ;)

 

GTX275 vs HD4890 på Anandtech viser et helt annet bilde enn det du beskriver.... http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=1

Ei heller Firingsquad holder med deg i dette;

http://firingsquad.com/hardware/ati_radeon..._275/page14.asp

 

Tror nok HD4890 blir favoritten blant de fleste som klarer å dra en klokkeslider oppover, og CF er og forblir mainstream multiGPU løsning da så få har hoppet til X58, og SLI på annet enn x58 blir jo for de få, mtp nvidia hovedkort etc...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
(...) men det som plager meg litt er at når PC'en starter opp, bråker de som et helvete for å si det mildt. :wee:

 

Faktisk så irriterer klikkingen fra hjulet på musa mi meg mer enn lyden fra skjermkortene. Det sier nå kanskje litt om forskjellen. :p

 

At viftene går på fult ved oppstart er jo bare positivt. Det gjør at man får tatt bort en del støv og slikt før det setter seg i kjøleribbene. En slik utblåsning burde man sikkert hatt på alle vifter en gang i døgnet eller noe slikt.

 

 

Og til 275vs4890 så er vel de egentlig så like at man kan velge ut fra egne preferanser. Er vel noen spill som foretrekker ene produsenten fremfor den andre, men utover det er det vel hipp som happ.

Lenke til kommentar

Hey, jeg har fått tilbud om å kjøpe et smekk nytt Sapphire 4870 av en venn for rundt 800 kr. Men saken er den at dette kortet er av den typen med ny kjøler slik som Toxic versjonene, er det et problem å bruke to "forskjellige" kort i CF? De er vel egentlig ikke forskjellige?

Jeg har altså et sapphire 4870 med ATI standard kjøler og det nye kortet har custom Sapphire kjøler slik som Toxic versjonen.

Vil det by på problemer?

 

(beklager rotete post, har ikke så god tid;)

Lenke til kommentar
Hey, jeg har fått tilbud om å kjøpe et smekk nytt Sapphire 4870 av en venn for rundt 800 kr. Men saken er den at dette kortet er av den typen med ny kjøler slik som Toxic versjonene, er det et problem å bruke to "forskjellige" kort i CF? De er vel egentlig ikke forskjellige?

Jeg har altså et sapphire 4870 med ATI standard kjøler og det nye kortet har custom Sapphire kjøler slik som Toxic versjonen.

Vil det by på problemer?

 

(beklager rotete post, har ikke så god tid;)

 

 

Skal ikke by på problemer det så lenge det er fysisk plass til begge kortene ... Det beste er og om de begge har samme mengde minne ...

Lenke til kommentar
Det har i alle fall kommet vannblokker til det. :)

 

Men til dere som tenker på HD4890, se litt på GTX 275 også. Det yter bedre i så og si alle oppløsninger sammenlignet med HD4890. Og det koster omtrent det samme, eneste problemet er at det koster litt mer, men det er det kanskje verdt? ;)

 

GTX275 vs HD4890 på Anandtech viser et helt annet bilde enn det du beskriver.... http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=1

Ei heller Firingsquad holder med deg i dette;

http://firingsquad.com/hardware/ati_radeon..._275/page14.asp

 

Tror nok HD4890 blir favoritten blant de fleste som klarer å dra en klokkeslider oppover, og CF er og forblir mainstream multiGPU løsning da så få har hoppet til X58, og SLI på annet enn x58 blir jo for de få, mtp nvidia hovedkort etc...

 

Anandtech fikk en hel artikkel om seg bare på grunn av resultatene sine med 4890 vs. GTX 275, så jeg hadde ikke stolt på dem hadde jeg vært deg. :wee:

 

Forresten, noen som vet om jeg kan kjøre 4870 X2 i CrossFire med to stk. HD 4890? Tenker på å plukke opp ett dersom de blir så billige som de var på Komplett igjen. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva slags problemer du har med anandtech. Resultatene derfra ser jo noenlunde fine ut. Og jevnt over har de dyktige folk der.

Det eenste jeg av og til reagerer på er konklusjonene, men de vil jo alltid være subjektive, og min vektlegging vil alltid være forskjellige fra dem.

 

 

I tillegg har du selvfølgelig det at man må se på hvilke tester som gjøres, siden man på den måten kan manipulere. Hvis man derimot ser på noen av de andre testene som er gjort, hvor noen f.eks har en 275 som slår en 285, så skjønner man at her er det noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Dessverre tror jeg resultatene på GTX 275 i sin helhet må vurderes som ugyldige.

Årsaken er at Nvidia har skiftet taktikk som da forklarer en god del av disse reviewsene.

Om jeg ikke husker helt feil så ble det brukt 280 chipper på lavere klokkefrekvens i 275 kortene som gikk til test hos enkelte mens noen fikk andre chipper som var billigere å produsere men hadde lavere ytelse.

 

Derfor antar jeg at det spriker og er vell det samme som noen skjermp-produsenter har gjort i den senere tid ved å lage superskjermer til reviews og deretter bytte den ut med en billigere variant som er dårligere slik at det blir lotteri.

Lenke til kommentar
Dessverre tror jeg resultatene på GTX 275 i sin helhet må vurderes som ugyldige.

Årsaken er at Nvidia har skiftet taktikk som da forklarer en god del av disse reviewsene.

Om jeg ikke husker helt feil så ble det brukt 280 chipper på lavere klokkefrekvens i 275 kortene som gikk til test hos enkelte mens noen fikk andre chipper som var billigere å produsere men hadde lavere ytelse.

 

Derfor antar jeg at det spriker og er vell det samme som noen skjermp-produsenter har gjort i den senere tid ved å lage superskjermer til reviews og deretter bytte den ut med en billigere variant som er dårligere slik at det blir lotteri.

 

Jøss... Er dette virkelig sant??

Lenke til kommentar
(...=

 

Jøss... Er dette virkelig sant??

Det tviler jeg på.

 

55nm og 65nm av g200chippen yter jo likt. Det er vel bare overklokkingen som man skal ta med en klype salt. Men det har vel kommet frem tidligere at nvidia har valgt ut spesielt gode kort for å sende til review.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva slags problemer du har med anandtech. Resultatene derfra ser jo noenlunde fine ut. Og jevnt over har de dyktige folk der.

Det eenste jeg av og til reagerer på er konklusjonene, men de vil jo alltid være subjektive, og min vektlegging vil alltid være forskjellige fra dem.

 

 

I tillegg har du selvfølgelig det at man må se på hvilke tester som gjøres, siden man på den måten kan manipulere. Hvis man derimot ser på noen av de andre testene som er gjort, hvor noen f.eks har en 275 som slår en 285, så skjønner man at her er det noe som ikke stemmer.

 

Jeg leste et par artikkler rundt omkring på nettet, en av dem var linket til i denne tråden. Og det virket som om Anandtech var villige til å dra konklusjonene litt vel langt i følge de artikklene jeg leste. Om resultatene stemmer, det kan vi jo egentlig teste selv. Jeg har generellt ikke noe problem med Anandtech, men denne gangen synes jeg de trakk konklusjonen sin litt vel langt. De var for å si det mildt, ganske uklare i sin anbefaling. Resultatene skal jeg vel ikke si stort på, bare at de noen ganger er litt snodige i forhold til at så mange andre tester får la oss si. 23-24 FPS i 1920x1200 med alt på "Very High/Enthusiast" i Crysis Warhead. De er de første som har så gode resultater i denne oppløsningen med disse instilligene, og de hevder for å si det slik, at CrossFire oppsettet mitt skalerer omtrent 6 % bedre med to kort. Jeg vet at ikke Xfire er den beste til å skalere, men så dårlig er det heller ikke. :wee:

 

Dette er min mening om saken. Jeg sier ikke at dette er det riktige, bare mitt subjektive syn på saken. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

De har jo ikke testet 4890 i crossfire, så er vel litt vanskelig å trekke en konklusjon der. Ellers vet jeg ikke, men beskrivelsen av oppsette dems er litt uklar, det står gamer(entusiast shaders), noe som jeg antar ikke er høyeste innstillinger.

 

Men for alt jeg vet kan de godt ha rotet det litt til her og.

Lenke til kommentar
(...=

 

Jøss... Er dette virkelig sant??

Det tviler jeg på.

 

55nm og 65nm av g200chippen yter jo likt. Det er vel bare overklokkingen som man skal ta med en klype salt. Men det har vel kommet frem tidligere at nvidia har valgt ut spesielt gode kort for å sende til review.

Chippen er den samme ja, men kun GTX28x bruker den fullt ut. GTX275 skal ha 28 ROP's og 448bit minnebuss, mot 32 ROP's og 512bit minnebuss på GTX285.

Lenke til kommentar

Det er påstander på en rekke forum om at review utgaven av gtx275 er kraftigere enn sin utgave ment for salg . Jeg mener det bare er spekulasjoner og det samme gjør de fleste andre også bortsett fra super fanboys fra ati siden virker det som ... Jeg bryr meg ikke så mye, jeg kommer nokk til og vente på neste gen ati adapter siden jeg alt har bra nokk kort for en stund til.. Men om påstanden skulle vise seg og være riktig styrkes ikke akkurat nvidias troverdihet....

Lenke til kommentar

Det med at det brukes 285 brikker på lavere frekvens virker å være den eneste som holder vann og kan forklare det store spriket vi ser nå...

Før jeg trekker en konklusjon så vil jeg se en test av en retail av en eller annen bruker slik at NV og co ikke får påvirket resultatet på noen måte...

 

For stemmer det at NV har byttet taktikk til noe slikt så er det lavmål på ett nytt nivå og da må jeg støtte hva Theo343 sier om HW bransjen nå til dags...

Lenke til kommentar
(...)

 

Chippen er den samme ja, men kun GTX28x bruker den fullt ut. GTX275 skal ha 28 ROP's og 448bit minnebuss, mot 32 ROP's og 512bit minnebuss på GTX285.

Tror du virkelig at nvidia har sendt ut prøvekort med flere ROPs og større minnebuss enn det 275 egentlig skal ha? Er ikke det slikt som ville blitt oppdaget, og blir man tatt for noe slikt sitter man jo igjen uten noe tillit overhode.

 

Tror det er mer det at man har sendt ut kort som takler høyere overklokking enn det jevne kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...