Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Tror du virkelig at nvidia har sendt ut prøvekort med flere ROPs og større minnebuss enn det 275 egentlig skal ha? Er ikke det slikt som ville blitt oppdaget, og blir man tatt for noe slikt sitter man jo igjen uten noe tillit overhode.

nVidia spiller kanskje på at det ikke vil komme noen avgjørene bevis eller at det kommer frem til den generelle brukeren. Jeg kommenterte dog kun at det er (eller skal være) forskjeller mellom GTX275 og GTX285 utover klokkehastigheten.

 

Tror det er mer det at man har sendt ut kort som takler høyere overklokking enn det jevne kortet.

Utover egne overklokkings tester så er vel kortene testet på referanse hastigheter. Hvis det er et legitimt forklaring på forskjellene så ligger det kanskje heller i driver revisjonene som er brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det å manipulere en test til å få ett enkelt kort til å fremstå bedre enn det man skulle tror er jo ikke så vanskelig. Det er jo bare å se på de forskjellige spillene, oppløsningene og innstillingene de forskjellige testerene tester med.

 

Og jeg er klar over at overklokking ikke kommer frem i di vanlige testene, men det spiller inn på hvilket inntrykk den som tester får av kortet, og derfor også ofte omtalen. Å kunne si at 4890 er raskere enn 285 når man klokker opp 4890 er ett stort pluss. Og man vil få ett positivt inntrykk selv om man ikke overklokker til vanlig.

Lenke til kommentar
Akkurat det å manipulere en test til å få ett enkelt kort til å fremstå bedre enn det man skulle tror er jo ikke så vanskelig. Det er jo bare å se på de forskjellige spillene, oppløsningene og innstillingene de forskjellige testerene tester med.

 

Og jeg er klar over at overklokking ikke kommer frem i di vanlige testene, men det spiller inn på hvilket inntrykk den som tester får av kortet, og derfor også ofte omtalen. Å kunne si at 4890 er raskere enn 285 når man klokker opp 4890 er ett stort pluss. Og man vil få ett positivt inntrykk selv om man ikke overklokker til vanlig.

Ja og slik har det også alltid vært og skulle dermed ikke komme som en nyhet. Men nå er det altså i samme spill med samme instillinger og med referanse klokkehastigheter det er store sprik i mellom omtalene. Det er heller dette som er suspekt og mange har bitet seg merke i.

Lenke til kommentar
ATI Catalyst 9.4 WHQL Windows 7 | Vista 64-bit :thumbup:

 

http://downloads.guru3d.com/ATI-Catalyst-9...nload-2248.html

Den er også ute på amd.game.com.

 

Fra release notes:

 

ATI Catalyst™ 9.4 - New ATI OverDrive™ auto-tuning

application*

- ATI Catalyst 9.4 includes a new ATI Overdrive™ auto-tune application to accurately

determine the best over-clocked engine and memory values for ATI Overdrive

supported ATI Radeon™ Graphics accelerators

- Designed for the ATI Radeon™ HD 4000 Series

* AMD’s product warranty does not cover damages caused by over clocking, even when

enabled via AMD OverDrive software

 

Resolved Issues for the Windows Vista Operating System

This section provides information on resolved issues in this release of the ATI Catalyst™

Software Suite for Windows Vista. These include:

- "World of Warcraft" or "World of Warcraft - Wrath of the Lich King": Flickering no

longer occurs when Shadow is set to medium/high using CrossFire

- Google Sketchup no longer displays blank screen

- Resolutions above 10 x 7 will now full screen properly for specific HDMI displays

- Artifacts no longer visible while playing Age of Conan DX10

- VC-1 progressive disc playback no longer exhibits block corruption

Resolved Issues for the Windows XP Operating System

This section provides information on resolved issues in this release of the ATI Catalyst™

Software Suite for Windows XP. These include:

- The Compute Abstraction Layer (CAL) driver now functions properly under

Windows XP

- Overlay Theatre Mode display no longer corrupt after enabling 3D screen saver

- OS Display Settings no longer shows extra resolutions for Component Video

Resolved Issues for the Windows 7 Operating System

This section provides information on resolved issues in this release of the ATI Catalyst™

 

Software Suite for Windows 7. These include:

- City of Villains: Display now redraws correctly after changing graphics settings

- Catalyst Control Center: 1080i@30hz and 1080i@25hz Component Video modes

can now be applied via Component Video - Advanced aspect

ATI Catalyst™ Release Note Version 9.4 5

- Custom formats modes can now be applied properly and will be available under "List

All Modes"

- Display profiles will now be restored when displays are swapped while the system

sleeps

- WinDVD9 HD playback doesn't cause the desktop to jitter or flicker anymore

- Device Manager no longer displays error during express driver uninstall

Lenke til kommentar

Jeg testa. Først fikk jeg ikke noe annet enn bakgrunnsbilde. Etter det blir det svart om jeg kjører 3dmark. Sånn er det ennda sjøl om drivere og alt er fjernet og installert til 9,3 som funket før, men ike nå. Ati har ett stort problem med driverene sine. Nvidia har vært bedre på dette. Kjipt att det skal henge igjenn så lenge om det ikke funnker første gangen..

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har et 4870 512mb. Jeg har planer om å begynne å bruke TV litt som skjerm. Da ønsker jeg også lyd fra TV-en.

TV skal alså kobles til pc-en med hdmi. Dette går helt greit. Jeg får bra bilde osv. Men jeg får ikke lyd i høytallerne på tv. Hva gjør jeg feil? Har prøvd å forandre avspillingsenhet i lysinnstillingene i windows (vista 64-bit). Men uten å få lyd.

 

Kan noen hjelpe meg?

 

Edit: Laget ny tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1097053

Endret av JFM
Lenke til kommentar
noen som har testet 9.4 catalyst og merket noen bugs?

spør siden jeg ønsker ikke å "oppgradere" til 9.4 hvis det blir verre :)

 

Bruker den nå. Har gått fra 9.3 til 9.4 Beta til 9.4 WHQL og den siste fungerer best. :)

 

Fungerer langt bedre enn 9.3, litt bedre enn beta'en, så jeg kan nok anbefale deg å prøve den ut. :)

 

Hvilket skjermkort har du? HD 4890 her. :)

 

Ourasi: Hvilken bug? :wee:

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
noen som har testet 9.4 catalyst og merket noen bugs?

spør siden jeg ønsker ikke å "oppgradere" til 9.4 hvis det blir verre :)

 

Bruker den nå. Har gått fra 9.3 til 9.4 Beta til 9.4 WHQL og den siste fungerer best. :)

 

Fungerer langt bedre enn 9.3, litt bedre enn beta'en, så jeg kan nok anbefale deg å prøve den ut. :)

 

Hvilket skjermkort har du? HD 4890 her. :)

 

jeg har his radeon 4870x2 2 gig

 

jeg fikk følgende resultater med 3dmarkVantage:^

23l00og.jpg

 

settings:11lq4id.jpg

 

annet specs:

i7 920 2,667 ghz

6 gig ram

 

bør jeg være skuffet eller glad?

 

fikk dårligerer resultat på gpu når jeg satt på high

 

fikk 2500 mer poeng på gpu på performance

3dmark score på 15159

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Jepp har i grunn et par 4870x2 kort nå tviler på at jeg kommer til og kjøpe flere 48XX kort selv om 4890x2 kommer til og bli mye kjappere . Da blir det 5870x2 om det kommer da... :-p Men jeg er jo brukanes teit og, oppgraderer pcen mye oftere enn nødvendig så skulle ikke forundre meg om jeg faktisk ender opp med noen form for 4890 etter hvert- Selv om jeg sier det motsatte,,--

Lenke til kommentar

Hm

 

Finnes det noe programmer eller lignende hvor man kan velge hvor mye hver GPU skal jobbe?

jeg har Radeon HD 4870x2 2Gb. Når jeg spiller feks Age of Conan så er GPU #1 på 70-90% Load, mens GPU #2 er 0-20% Load. Har jo grei fps, men kunne jo alltids blitt bedre. Eller er det opp til de som lager spillene som må lage støtte for 2 GPUer eller noe sånt?

 

har 4gb ram og Q9550 omd et skulle ha noe og bety :p.

 

Har også et annet problem. Av og til når jeg starter Age of Conan, fryser PCen seg på Login Screen. Lyden kjører på forsatt mens alt annet er låst. Dette har skjedd noen få ganger Ingame også. Også ett par ganger på The Godfather 2 spillet. Dette starta og skje etter skjermkortbytte fra Radeon HD4870 512mb. Forslag? Installerte de nyeste driverne, kjører Windows 7. Skjermkortet er også på rundt 60grader.

Lenke til kommentar
annet specs:

i7 920 2,667 ghz

6 gig ram

 

bør jeg være skuffet eller glad?

 

fikk dårligerer resultat på gpu når jeg satt på high

 

fikk 2500 mer poeng på gpu på performance

3dmark score på 15159

 

Testet 3D Mark Ventage selv nå (Free Edition)

 

Litt skuffet over resultatet siden du fikk utrolig mye bedre GPU-Score når vi har ca. samme skjermkort :p

 

CPU Score: 11435

Graphics Score: 13061

 

Score:

nflbvj.png

Settings:

jsmptx.png

 

Siden det er free edition kunne jeg ikke endre score.

 

Har jo seg slik at på enkelte tester jeg har sett så yter skjermkortene\CPUen bedre på høyere oppløsning? Kan det være tilfellet for at min score er så lav i forhold til din? :p

 

Systemet mitt er

PowerColor Radeon HD 4870x2 2GB DDR5

Q9950 - 2.8 Ghz Quad Core

4Gb Minne

Lenke til kommentar
annet specs:

i7 920 2,667 ghz

6 gig ram

 

bør jeg være skuffet eller glad?

 

fikk dårligerer resultat på gpu når jeg satt på high

 

fikk 2500 mer poeng på gpu på performance

3dmark score på 15159

 

Testet 3D Mark Ventage selv nå (Free Edition)

 

Litt skuffet over resultatet siden du fikk utrolig mye bedre GPU-Score når vi har ca. samme skjermkort :p

 

CPU Score: 11435

Graphics Score: 13061

 

Score:

nflbvj.png

Settings:

jsmptx.png

 

Siden det er free edition kunne jeg ikke endre score.

 

Har jo seg slik at på enkelte tester jeg har sett så yter skjermkortene\CPUen bedre på høyere oppløsning? Kan det være tilfellet for at min score er så lav i forhold til din? :p

 

Systemet mitt er

PowerColor Radeon HD 4870x2 2GB DDR5

Q9950 - 2.8 Ghz Quad Core

4Gb Minne

 

skjedde med meg også, bedre resultat på høyere oppløsning, egentlig er denne testen /care for meg siden den yter bra i spill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...