Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Jeg har lekt meg litt med en 4890 nå, og det var forunderlig å kunne dra overklokkingsslideren helt til topps uten  at ting sluttet å virke, eller noen artifakter. Får vel se om den skjer noe etter hvert, men foreløpig er 1/1,2GHz lett kjørbart uten noen tegn til problemer.

 

Temperaturen ligger mellom 60 og 65°C, og viften kjører på mellom 22 og 27% og bråker ikke mer enn de andre komponenetene mine. Er litt vanskelig å ikke sitte å smile litt, så litt kjøpsekstase har nå jeg og. Er morro når alt virker, og når det virker litt bedre enn det man har betalt for :)

 

Er forøvrig HIS modellen jeg har, men det spiller sikkert ikke noen rolle da bare klistremerket skiller dem foreløpig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det være smart å oppgradere 2 x HIS HD4850 (512) til 1 x 4890 (1024)?

 

4890 yter litt høyere og lager vel mindre støy og varme. Dessuten får man 1 gigabute noe som kunne vært praktisk i GTA IV. Burde vel gå ann å selge to 4850- kort som er kjøpt i november og ikke overklokket og samtidig kjøpe det billigste 4890- kortet i prisguiden uten å gå så mye i minus?

Lenke til kommentar
Jeg har lekt meg litt med en 4890 nå, og det var forunderlig å kunne dra overklokkingsslideren helt til topps uten  at ting sluttet å virke, eller noen artifakter. Får vel se om den skjer noe etter hvert, men foreløpig er 1/1,2GHz lett kjørbart uten noen tegn til problemer.

 

Temperaturen ligger mellom 60 og 65°C, og viften kjører på mellom 22 og 27% og bråker ikke mer enn de andre komponenetene mine. Er litt vanskelig å ikke sitte å smile litt, så litt kjøpsekstase har nå jeg og. Er morro når alt virker, og når det virker litt bedre enn det man har betalt for :)

 

Er forøvrig HIS modellen jeg har, men det spiller sikkert ikke noen rolle da bare klistremerket skiller dem foreløpig.

 

Og dette er ikke bare i windows??? altså du har spillt med den klokken også??

Lenke til kommentar
Jeg har lekt meg litt med en 4890 nå, og det var forunderlig å kunne dra overklokkingsslideren helt til topps uten  at ting sluttet å virke, eller noen artifakter. Får vel se om den skjer noe etter hvert, men foreløpig er 1/1,2GHz lett kjørbart uten noen tegn til problemer.

 

Temperaturen ligger mellom 60 og 65°C, og viften kjører på mellom 22 og 27% og bråker ikke mer enn de andre komponenetene mine. Er litt vanskelig å ikke sitte å smile litt, så litt kjøpsekstase har nå jeg og. Er morro når alt virker, og når det virker litt bedre enn det man har betalt for :)

 

Er forøvrig HIS modellen jeg har, men det spiller sikkert ikke noen rolle da bare klistremerket skiller dem foreløpig.

 

Og dette er ikke bare i windows??? altså du har spillt med den klokken også??

 

Jeg har ikke spilt skremmende mye enda, det har jeg ikke fått tid til, men har kjørt noen runder med 3dmark06 for å se at det ikke kom noe rart på skjermen. Ellers har jeg hatt oppe Total War Empires litt og spilt ett slag der uten problemer.

 

 

Men vet vel egentlig ikke om den er 100% stabil før om stund. Er vel litt vanskelig å si det etter noen timers bruk. Men morro er det lell

Lenke til kommentar
Vil det være smart å oppgradere 2 x HIS HD4850 (512) til 1 x 4890 (1024)?

 

4890 yter litt høyere og lager vel mindre støy og varme. Dessuten får man 1 gigabute noe som kunne vært praktisk i GTA IV. Burde vel gå ann å selge to 4850- kort som er kjøpt i november og ikke overklokket og samtidig kjøpe det billigste 4890- kortet i prisguiden uten å gå så mye i minus?

 

Oppløsning du spiller i da?

2x4850 slår et 4890 ganske så lett ja, men igjen spørs på oppløsningen og spill såklart:P

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Hmm sittet og lekt meg litt og undret litt.

 

Når man er på skrivebordet klokker GPUen seg ned til 240MHz, noe som er flott, men minnet ligger stabilt der det var. Men ved hjelp av overdrive er det enkelt å dytte ned minnet til 490 MHz, og alt virker fortsatt like bra på skrivebordet. Og temperaturen faller ganske drastisk, samtidig som skjermkortvifta nesten slår seg av, akkurat nå ligger temperaturen på kortet på 53°C og vifta på 20%. Så min undring er vel hvorfor ATI ikke setter ned minnefrekvensen automatisk? Tydelig at det har ganske mye å si for effekten kortet trekker i 2D, og er jo litt teit å drive på å ordne det manuelt.

Lenke til kommentar
1680*1050.

 

Misforsto du meg? Jeg har nå to stk HIS 4850 og vurderer å bytte dem inn til et 4890.

 

Hvis det var 1920*1200 hadde du kankje fått høgere framrate, men på 1680*1050 er det nokk ikke verd det, tror 2x 4850 faktisk er en del bedre.

Lenke til kommentar

Er ikke Dx10.1 litt i samme kattegori som PhysX?

 

Er fint å ha, men er ingen må ha titler som får noen til å satse på det ene eller det andre. Eneste fordel må jo være, hvis jeg har fått med meg ting riktig at Dx11 bare er en ny utvidelse, så fordelene med Dx10.1 blir tatt med videre, og i så måte vil HD4xx0 serien aldres litt bedre.

Lenke til kommentar

De mangler da ikke de høyeste oppløsningene? De har helt opp til 1920x1200, og med tanke på hvor tidlig det reviewet kom så vil jeg si at det er ganske godt gjort.

 

Resultatene virker fine for meg, men det som plager meg litt er at alle testerne får så veldig forskjellige resultater. Man vet liksom ikke hva man skal stole på, men får se litt på det når jeg får mine to. (Dersom jeg orker å teste dem fullt ut med benchmarks osv.) :wee:

Lenke til kommentar
Er ikke Dx10.1 litt i samme kattegori som PhysX?

 

Er fint å ha, men er ingen må ha titler som får noen til å satse på det ene eller det andre. Eneste fordel må jo være, hvis jeg har fått med meg ting riktig at Dx11 bare er en ny utvidelse, så fordelene med Dx10.1 blir tatt med videre, og i så måte vil HD4xx0 serien aldres litt bedre.

DX10.1 er ikke en må ha sak nei, men i motsetning til PhysX er DX10.1 en industri standard og er noe som vil bli inkludert i DX11 og da følgelig vil også nVidia med sine DX11 GPU'er få DX10.1 støtte.

 

DirectX 10.1 fordeler i praksis.

 

er det noe som er i bruk? eller er det bare en teoretisk ting? litt synd isåfall med det fine ytelses boostet det gir

Dette er noe som er i bruk ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...