Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste er å avinstallere Catalyst 9.1 før du installerer 9.3

 

 

Løsninga på problemet mitt er tydeligvis å klokke ned kortet (det er en OC utgave) mitt ned til 900 mhz på rammen via overdrive. Det kan virke som driverne ikke takler at kortet øke klokkefrekvensen på rammen over det den er satt til som default i windows og er et problem med Catalyst 9.1, 9.2 og 9.3

 

-dette skal jeg gjøre når jeg kommer hjem.

 

EDIT: som sagt så gjort. Ved å redusere minnefrekvensen fra den originale overklokken på 925Mhz til 900, så forsvant flickeringa helt. Det skal dog sies at i Vista så var hyppigheten av flickeringa vesentlig mindre enn det jeg opplever i XP. Det er da 32bit Vista/XP det her er snakk om.

 

Min antagelse er at minnet ikke takler høyere frekvens, og dette problemet har ATI vært klar over siden Catalyst 8.11 etter at jeg har lest på diverse forum der ute...

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Har kjørt i gang ny PC med Sapphire Radeon HD4870 i kveld. Finner ikke (etter kort tids leiting...) ut hvordan jeg får "bremset" vifta. Den bråker veldig.. Regner med at det er mulig å få den temperaturstyrt eller noe... Har ikke lastet ned siste drivere enda, da den ikke er på nett.

Så hvor(dan) stilles dette?

Lenke til kommentar
Har kjørt i gang ny PC med Sapphire Radeon HD4870 i kveld. Finner ikke (etter kort tids leiting...) ut hvordan jeg får "bremset" vifta. Den bråker veldig.. Regner med at det er mulig å få den temperaturstyrt eller noe... Har ikke lastet ned siste drivere enda, da den ikke er på nett.

Så hvor(dan) stilles dette?

Styrer fra Catalyst Control centret via overdrive menyen. skal i utganspungtet trottle seg selv ned da. hva er teperaturen din i ccc?

hcvilke frekvenser har du på gpu og minne?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Sapphire HD4850 X2 og installerte det i går. Tok meg flere timer å få installert drivere og programvare p.g.a blinkingen(+ horisontale striper og svart skjerm med hvite firkanter), fikk til slutt justert ned frekvensen til 900MHz som er blitt nevnt her tidligere. Det hjalp lite og blinkingen fortsatte. Så meg til slutt lei og satte inn mitt gamle Nvidia kort.

Nå ser jeg på pakken at det krever minst 650W PSU, jeg har bare 400W. Kan det ha betydning for flimring og blinking?

Kort sagt, blir 400w for lite? Bør jeg skaffe meg 650+ W?

Vurderer også å legge inn Windows på nytt(har Vista Ultimate x64 i dag), vil det også kunne hjelpe på? Slik at jeg får rensket opp.

Setter pris på svar på disse spørsmål før jeg evt. returnerer kortet.

Lenke til kommentar
400W er nok litt for lite til et 4850X2 ja. Er sånt du må sjekke opp FØR du bestille det. ;)

Ja det var det lure meg ikke gjorde :blush:

Takk for svar og tips. Da venter jeg til neste lønning før jeg evt. kvitter meg med det.

Var kanskje en sammenheng med BSOD og lite strøm til kortet :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...