Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Det har vært oppe en gang eller ti før ja, hehe. Men for å svare kort så kommer det an på to ting: Hvilken oppløsning du har på skjermen din, og om du har planer om å kjøre Crossfire. Kjører du spill i oppløsninger fra 1680x1050 og oppøver bør du velge 1GB-versjonen, og det samme hvis du skal kjøre to kort i CF (siden minnet speiles og dermed "halveres").

 

Men en helt annen ting er at ATI slipper nye Radeon HD4890 den 2. april og jeg hadde holdt meg i skinnet til da. Tror det blir en ny ytelse/pris-killer fra ATI. Og om ikke annet, så raser nok HD4870 ned i pris når de nye kortene slippes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har vært oppe en gang eller ti før ja, hehe. Men for å svare kort så kommer det an på to ting: Hvilken oppløsning du har på skjermen din, og om du har planer om å kjøre Crossfire. Kjører du spill i oppløsninger fra 1680x1050 og oppøver bør du velge 1GB-versjonen, og det samme hvis du skal kjøre to kort i CF (siden minnet speiles og dermed "halveres").

 

Men en helt annen ting er at ATI slipper nye Radeon HD4890 den 2. april og jeg hadde holdt meg i skinnet til da. Tror det blir en ny ytelse/pris-killer fra ATI. Og om ikke annet, så raser nok HD4870 ned i pris når de nye kortene slippes.

 

 

Ok, takk for gode tips :new_woot:

Lenke til kommentar
Hadde vært veldig greit om de hadde fixa driverne på 4870 over 900Mhz også....
Det er en begrensning i kortet BIOS, ikke driverne. Bl.a. Asus' TOP har mulighet for høyere frekvenser - BIOSene fra dette kortet ligger på det store internett, og kan forceflashes til de fleste 4870-kort.

 

er det slik at de får lov til å selge det fra 2.april? :)
Det er vel 9. april som er offisiell lansering.
Lenke til kommentar

Vil to stk. HD 4890 yte bedre enn et stk. GTX 295? :)

 

Dere skjønner, har enda ikke fått PC-oppsettet mitt og vurderer å bytte GTX 295 til to stk. HD 4890 dersom det er et bedre valg? Kommer ikke til å kjøpe flere enn et stk. GTX 295 likevel. :)

 

Dette forutsettes selvsagt av at HD 4890 kommer inn til salg før DVD-brenneren min kommer på lager. :p

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Selv ville jeg nok ha gått for 2x4890, men om drivere og kompatiblitet på de nye kortene er optimale gjenstår nok å se.

 

Tror det skal finnes noen tester av 4890 allerede, men tror du gjør lurt i å vente litt for å se hva kortene har å by på etter litt omfattende testing samt den alminnelige brukers meninger og erfaringer.

Lenke til kommentar
Hadde jeg hørt på den allminnelige brukers erfaring anngående GTX 295 hadde jeg nok ikke bestillt kortet. :)

 

Men som du sier gjør jeg lurt i å vente på tester. Men det hadde jo vært veldig kjedelig dersom jeg hadde bestilt GTX 295 og så yter to stk. HD 4890 bedre til en lavere pris. :)

For å bevege meg ut i forholdvis ukjent farvann så vil jeg anta at 2x4890 vil yte bedre enn et Gtx295 da 4870x2 pr i dag slår 295 i enkelte sammenhenger.

 

10-15% ytelsesøkning er vel også den foreløpige konklusjonen av 4890 kontra 4870.

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar
http://www.hardware-infos.com/news.php?new...2&sprache=1

 

Etter sigende skal også 4890 yte 10-15% bedre enn 4870. Med et 4890 CF oppsett vil du også få 2gb

Mener du at CF får en ny funksjon som gjør at minnet blir slått sammen?

Som sagt på noe tynn is her, tenkte på at 4870x2 i utgangspunktet "bare" har 1gb fysisk minne, og at logikken burde tilsi at et CF oppsett ala 2x48xx på 1gb pr. gpu burde utnytte 2gb fysisk minne samlet. Mener også å ha lest dette et sted ifm. GtaIV og den pene minnemengden dette krever, men denne kilden var muligens like lite opplyst som meg :blush:

 

You also need to be aware of that when purchasing the product that the memory will be cloned. If you purchase a 1 GB card, each GPU will get 512MB memory to work in. So in essence you have 512MB framebuffer with a 1 GB product. Very important.

 

Trodde dette gjaldt x2 kortene og ikke et ordinært CF oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...