Gå til innhold

Har Playstation 3 en flaskehals? (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan det også ha noe med å gjøre at utviklere hadde et års forsprang på å lage spill til 360 kontra PS3. Eller at en 360 og pc er langt likere enn pc-ps3.

Kan det ha noe med å gjøre at 360 har LIVE som er en veldig bra tjeneste og som gjør at utviklere trenger å bruke minimalt med tid på den biten?

Slik jeg har skjønt det så må utviklerne selv "lage en online løsning" for hvert enkelt spill til ps3. Mulig jeg tar feil der.

Siden jeg har begge så ønsker jeg jo at begge skal gjøre det bra, men for min del så bruker jeg 360 langt mer. Det skyldes rett og slett at den har flere gode spill. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Noe av det latterligste jeg har hørt. Veldig saklig å bruke Xbox360 utviklede spill som eksempel.

 

Problemet ligger nok i at utviklerne det her gjelder ikke tar seg bryet å lære seg god utvikling på PS3.

 

EDIT:

Det er klart at GPU biten kan være svakere enn ønsket, men Sony lager glimrende grafiske spill for PS3.

 

Faktisk så klager Xbox360 fans på kantete og laggy grafikk til GTAIV, mens PS3 ikke har de problemene. Så dette var litt komisk ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kan det også ha noe med å gjøre at utviklere hadde et års forsprang på å lage spill til 360 kontra PS3. Eller at en 360 og pc er langt likere enn pc-ps3.

Kan det ha noe med å gjøre at 360 har LIVE som er en veldig bra tjeneste og som gjør at utviklere trenger å bruke minimalt med tid på den biten?

Slik jeg har skjønt det så må utviklerne selv "lage en online løsning" for hvert enkelt spill til ps3. Mulig jeg tar feil der.

Siden jeg har begge så ønsker jeg jo at begge skal gjøre det bra, men for min del så bruker jeg 360 langt mer. Det skyldes rett og slett at den har flere gode spill. Enkelt og greit.

Men som det står nevnt i artikkelen, DRAKE, Racthet and clank, GTR prolouge ser jo alle 3 veldig bra ut. Mener også å ha hørt at sony planlegger ps3 sin livsyklus til et sted mellom 8-10 år. Kan godt skjønne det. Det er jo bare å se på ps2 som fortsatt er en stor suksess.

 

(herremin, sitere seg selv. tror jeg skal sove litt.)

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Mener det er enklere å programmere spill til en kraftig GPU, men skulle man klart å utnytte cpuen til PS3 skikkelig vil nok den ha mer å gå på enn 360, spørsmålet er vel om man får dette til med det første.

 

Er det ett vanlig 7800gtx i PS3, den må da være noe tilpasset?

Lenke til kommentar
Mener det er enklere å programmere spill til en kraftig GPU, men skulle man klart å utnytte cpuen til PS3 skikkelig vil nok den ha mer å gå på enn 360, spørsmålet er vel om man får dette til med det første.

 

Er det ett vanlig 7800gtx i PS3, den må da være noe tilpasset?

 

GPUen i PS3 er vel et slags spesialtilpasset 7800-kort, så vidt jeg vet.

 

Uansett, PS3ens arkitektur (bådde mtp. minne og CPU) gjør den vel litt vanskeligere å programmere for enn 360, i og med at 360 i stor grad er en PC i en konsollboks, og at man dermed kan programmere for PC og deretter stort sett bare porte koden over til 360 (selvfølgelig med visse modifikasjoner). Men PS2 ble jo også i sin tid anklaget for å være vanskelig å programmere for, men spillutviklere klarte da unektelig å skvise imponerende prestasjoner ut av PS2 (God of War II er et godt eksempel i så måte). Så snart spillutviklere finner ut av hvordan de skal komme seg rundt eventuelle problemer i PS3ens arkitektur, så vil det nok gå greit å programmere både for 360 og PS3.

Lenke til kommentar

Det er et tidsspørsmål før vi har et mangfold og gode PS3 utgivelser fra tredjeparts utviklere, PS3 er en fin maskin. Problemet ligger som allerede påpekt i artikkelen hos utviklerne, de vet ikke eller vil bare ikke ta seg tid til å lære seg hva god programmeringsspraksis er for PS3. PS3 blir den neste datamaskinen jeg kjøper meg, hovedsaklig fordi jeg vil lære å utnytte det Cell arkitekturen har å by på. Håper jeg får snuse på en av PS3 hos UiB til høsten på informatikk.

Lenke til kommentar
Noe av det latterligste jeg har hørt. Veldig saklig å bruke Xbox360 utviklede spill som eksempel.

 

Problemet ligger nok i at utviklerne det her gjelder ikke tar seg bryet å lære seg god utvikling på PS3.

 

EDIT:

Det er klart at GPU biten kan være svakere enn ønsket, men Sony lager glimrende grafiske spill for PS3.

 

Faktisk så klager Xbox360 fans på kantete og laggy grafikk til GTAIV, mens PS3 ikke har de problemene. Så dette var litt komisk ;)

 

Det var i hvertfall rart, for etter å ha spillt GTA IV på både PS3 og Xbox 360, så sitter jeg igjen med et helt annet inntrykk. Jeg har ingen av konsollene, men har venner som har både PS3 og 360. Jeg prøvde spillet på begge konsollene, på en 42" fullHD TV. Jeg fikk da inntrykk av at det så bedre ut på Xbox 360, i tillegg til at spillet klikket markant oftere på PS3. Grafikken virket også litt mer "grøtete" på PS3. Og nei, jeg snakker ikke da om AA. Nå skal det sies at jeg ikke prøvde dem rett etter hverandre, men med et par dagers mellomrom. Likevel, så virker det som om jeg har rett når jeg ser videoen jeg linker til under. Det var en god sammenligning, og jeg ser det samme som beskrevet over der.

 

http://www.gametrailers.com/player/33469.html?type=

 

Men jeg er uansett usikker på om PS3 har denne flaskehalsen. Jeg tror heller at det er som du sier, altså at dem ikke er så flink å programmere spill på PS3, som dem er på Xbox 360.

Lenke til kommentar

Akkurat kjøpt PS3, kan ikke si den overbeviser.

Jeg trengte en Blu-ray/dvd spiller så kjøpte like godt PS3 starter pack med 2 spill til 2999,-

Opplevd at den har hengt seg en gang helt uten videre..

Samt at nettleseren er ubruklig på enkelte nettsider pga. for lite minne.

 

Når jeg leser dette vil jeg vel si at det er en liten flaskehals på noen måter.

Men den er verdt pengene synes jeg.

Lenke til kommentar
Akkurat kjøpt PS3, kan ikke si den overbeviser.

....

- Hvilke titler har du "akkurat kjøpt" som gir deg et dårlig inntrykk så raskt?

- Min PS3 står på 24/7 med 100% load og jeg har enda til gode å oppleve et heng. Heller ikke under spilling.

- Nettleseren fungerer fint til materialet den er ment å brukes til på PSN.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Litt av problemet er vel at de fleste 3. parts utviklere føler at de må gi ut spillene til begge konsollene hvis det ikke er penger eller andre goder tilstede fra Sony/Microsoft. Så hvorfor skal en 3. parts utvikler bruke mer penger og mer tid på en versjon en den andre hvis ikke Sony/Microsoft betaler noe for det? De tjener jo ikke noe på at PS3 versjonen er bedre en 360 versjonen eller omvendt.

 

Sony sine spill er pene så langt, men de kan putte alle pengene på en versjon, og har full support av Sony hvis de skulle ha problemer. Valve ville jo ikke utvikle Orange Box for PS3, og EA har stoppet Red Alert 3 versjonen. Utviklerne ser kanskje ikke noen stor fortjeneste ved å bruke tid og penger på en PS3 versjon.

Endret av Vacuum
Lenke til kommentar

Oblivion kom ut senere på PS3 og hadde vesentlig bedre grafikk og raskere loading.

 

VF:5 kom ut senere på Xbox 360 og hadde bedre grafikk og onlinefunksjoner.

 

Grafikken er ikke så mye bedre på Xbox 360 enn PS3 på spill som blir gitt ut samtidig, Gamespot har vist bilder på dette fra tre perioder etter PS3 ble gitt ut.

 

Synes PS3 har nok fordeler til å gjøre opp for seg uansett:

*Blu-ray spiller.

*Mye større plass på diskene!

*Online-tjenestene er gratis.

 

... men uansett, DS'en ruler over alle, og det er den som har dårligst grafikk så grafikk har ikke alt å si :p

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...