Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Topp 5 - David Lynch

 

1: Mulholland Dr. 8,5/10

2: Lost Highway 8/10

3: Wild at Heart 8/10

4: Twin Peaks: Fire Walk with Me 7,5/10

5: Blue Velvet 7,5/10

Er også de beste filmene av Lynch. De tre første han lagde (Eraserhead, The Elephant Man og Dune) er jeg ikke så glad i. Inland Empire er bra, men når ikke opp til de fem på listen din.
Lenke til kommentar

Topp 5: Krigsfilmer/krigsdrama

 

1. Taegukgi Hwinalrimyeo (Kang, 2004)

taegukgi.jpg

 

2. The Deer Hunter (Cimino, 1978)

2584666881_3a1066451f.jpg?v=0

 

3. Apocalypse Now (Coppola, 1979)

 

apocalypse-now-3.jpg

 

4. Full Metal Jacket (Kubrick, 1987)

 

full-metal-jacket.jpg

 

5. Gongdong gyeongbi guyeok JSA (Park, 2000)

 

bscap0012wc9.jpg

 

Boblere: Schindler's List, Platoon

Idi i Smotri er enda usett, men jeg føler den kan ha potensial til å kjempe om en plass. Det samme gjelder The Thin Red Line.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Prøver meg på den samme lista.

 

Topp 5: Krigsfilmer/krigsdrama

 

1. Apocalypse Now (1979)

2. The Deer Hunter (1978)

3. Taegukgi hwinalrimyeo (2004)

4. The Pianist (2002)

5. The Bridge on the River Kwai (1957)

 

Disse kom nesten med: Hotel Rwanda (2004), Saving Private Ryan (1998), Schindler's List (1993) og Der Untergang (2004).

 

Blant annet ikke sett Full Metal Jacket og Platoon.

Endret av Nistelrooy
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg Taeguki var utrolig skuffende. Fattigmannsutgaven av SPR. Ellers må jeg si at 'Kwai' er overvurdert. Gjelder vel i grunn Lean generelt.

 

Dog, 3 år siden jeg så den og mulig dagsformen var feil.

 

Min rangering:

1. Das Boot

2. Apocalypse Now!

3. Deer Hunter

4. Idi i smotri

5. Talvisota

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Selv syns jeg SPR var en film for tøysegutter i forhold til Taegugki. Jeg ser på SPR som en av tidenes mest oppskrytte (liker egentlig ikke ordet) filmer. Fikk null sympati for Hanks & co, og følte like gjerne de kunne gå under hele gjengen. Etter det jeg kan huske var den så patriotisk at det gjorde vondt, ikke på Pearl Harbor-nivå så klart. Skal dog sies at det er to (?) år siden jeg så filmen, og at jeg ikke husker stort av den. En forglemmelig affære som ikke gjorde store inntrykket.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Selv syns jeg SPR var en film for tøysegutter i forhold til Taegugki. Jeg ser på SPR som en av tidenes mest oppskrytte (liker egentlig ikke ordet) filmer. Fikk null sympati for Hanks & co, og følte like gjerne de kunne gå under hele gjengen. Etter det jeg kan huske var den så patriotisk at det gjorde vondt, ikke på Pearl Harbor-nivå så klart. Skal dog sies at det er to (?) år siden jeg så filmen, og at jeg ikke husker stort av den. En forglemmelig affære som ikke gjorde store inntrykket.

Har nok ikke sett SPR på dobbelt så mange år, men for meg så er SPR autensitet og hva den gjorde for krigsfilmen. En har krigsfilm før og etter SPR. Den er teknisk perfekt. Plottet er syltynt.

Lenke til kommentar
Det tekniske er upåklagelig, men plotet er en god del viktigere i mine øyne.

Vel, har Apocalypse Now! et bra plot? "Drep Kurtz" er det eneste. Plot har lite å si i mine øyne.

Når det gjelder krigsfilm er ikke plot det viktigste spørr du meg, men ei det tekniske heller. Det som bryr meg mest er nok stemning. Her scorer Apocalypse Now! høyt.

 

TOPP 5 KRIGSFILMER

Gutten som må se Deer Hunter ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...