Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Un Chien Andalou på 4. plass ja. Hva synes du er så fantastisk med den? Jeg satt bare igjen med "Øh, ok" :p

Kanskje jeg er syk, men jeg storkoste meg under hele filmen. Kanskje med unntak av den ene scenen med øyet (som jeg savnet på din "øyeblikk-liste") der jeg vred meg i smerte. Visuelt er den nydelig, og det sammen med opplevelsen jeg hadde, er nok for meg.

 

Kanskje ikke et fullverdig svar, men det var iallefall et forsøk.

Lenke til kommentar

HenHau: Hater å være festbæsjer, men:

Generelle lister over deres favorittfilmer må minimum være på 50 punkter. Disse listene skal listes opp i motsatt kronologi (sisteplassen først, og førsteplassen sist). Generelle favorittfilmlister som er kortere enn 50 punkter legges i tråden her.

 

Edit: Linken i siste ord forsvant. Les første post for å finne den.^^

Endret av Bob_3
Lenke til kommentar
Topp 5 Slashers:

 

1. Halloween

2. Black Christmas (hvis det regnes som en fullverdig slasher)

3. Halloween II

4. Sleepaway Camp

5. The Texas Chain Saw Massacre (1974)

 

Mine valg:

1. Halloween (Carpenter, 1978)

2. The Texas Chainsaw Massacre (Hoope, 1974)

3. Friday the 13th (Cunningham, 1980)

4. Happy Birthday to me (Thompson, 1981)

5. Black Christmas (Clark, 1974)

 

The Burning er en slasher jeg ser frem til. Ganske sikker på at den vil kapre en plass på listen.

 

Sleepaway Camp hadde sine øyeblikk, men når ikke opp.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Neida, det er ikke lett vettu. Den scena er flott laget ja. Skjønner du slutten egentlig..? Jeg vet ikke om det er meninga, men..

Det er mye med den filmen jeg ikke forstår, og kanskje det er det som er så deilig med den. Jeg oppdager stadig nye elementer ved filmen for hver gang jeg ser den. (Blir, uten sammenligning forøvrig, litt som med "Mullholland Dr.", selv om den er langt tydligere i sin handling. Ingen har, ifølge Lynch, har forstått den heller da..)

 

Merker jeg må ha et gjensyn med "Un chien andalou" snart. Det er faktisk den filmen på listen det var lengst tid siden jeg så. Slike lister forandrer seg jo med antall filmer du ser og årene som går, så.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
HenHau: Hater å være festbæsjer, men:
Generelle lister over deres favorittfilmer må minimum være på 50 punkter. Disse listene skal listes opp i motsatt kronologi (sisteplassen først, og førsteplassen sist). Generelle favorittfilmlister som er kortere enn 50 punkter legges i tråden her.

 

Edit: Linken i siste ord forsvant. Les første post for å finne den.^^

Damn it.... heldigvis har jeg 30 til... 2 sec.

Lenke til kommentar
O' store Montag har talt. Seriøst Angeleno, gå til innkjøp av Kevin Smith-filmografien. Seriøs kunstfilm kan du se senere, på tide å le nå!

Er kresen på komedier, men Clerks tror jeg at jeg vil nyte. Har en tendens til å slenge meg på bølgen med stort sett enhver kultfilm. ^^

 

De andre er muligens noe mer tunge, filmer som gir en voldsom opplevelse, men som krever konsentrasjon. Ikke det at jeg misliker slike filmer, flere av mine beste opplevelser med film har kommet i form av mer dype filmer, men jeg er temmelig allround når det gjelder film generelt. Men Lynch virker pr. dags dato mest interessant for meg, så serien Twin Peaks og en eller to av filmene blir nok kjøpt inn så snart jeg får mer penger. Deretter noe med Smith før jeg kjøper boksen med samtlige Tres colores.

 

Litt off-topic, men går vel greit?

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å rangere så mange bra øyeblikk, så jeg lar heller alle stå fritt. Jeg vil også advare om at enkelte utsagn kan virke spolerende, hvis du ikke har sett filmene det gjelder tidligere, men jeg skal prøve å begrense det så godt jeg kan.

 

Braindead

 

braindead.jpg

 

Rive ut

 

Vi får se at en kar får revet ut brystet av zombies, på værste måte tenkelig. Det varer noen få sekunder, men herregud så genialt det er.

 

 

Satantango

 

satantango-2-400.jpg

 

Storm

 

Vi får se ryggen til to personer, som går i en sterk storm. Papir, søppel og dritt er overalt. Det er rolig, men fortsatt totalt kaos. For en scene!

 

 

Star Wars V

 

darth-vader.jpg

 

No Luke, I'm your father!

 

Jeg tror aldri jeg har vært så målløs i hele mitt liv. Denne må alltid spoles tilbake og sees noen ekstra ganger, hver gang jeg ser filmen.

 

 

2001 A Space Odyssey

 

2001%20SPACE%20ODYSSEY.jpg

 

Pusting

 

Pustinga som varer i mange minutter. Langtrukkent og sykt. Begynte seriøst å puste på samme måte da jeg så filmen.

 

 

The Fountain

 

page0_blog_entry428_2.jpg

 

 

Izzy dør.

 

 

Har aldri grått på den måten av en film. Flere ganger til og med.

 

 

Psycho

 

psycho-house.jpg

 

Stolen snus rundt

 

Twisten på slutten, når stolen snus rundt fikk jeg ganske høy puls av første gangen. For en overraskelse.

 

 

The Shining

 

lloyd01.jpg

 

Lloyd the Bartender

 

Vårt første møte med bartenderen Lloyd. For en herlig scene, genial dialog og eksepsjonelt skuespill. Hvis det i det hele tatt er skuespill når Jack ler.

 

 

Pulp Fiction

 

pulp_fiction.jpg

 

Does he look like a bitch?

 

Samuel L. Jackson gjør sin beste rolle noen gang, og hyler noen av de beste replikkene i filmhistorien noen sinne.

 

 

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

 

1140452755_esTheShire.jpg

 

Vårt første møte med The Shire. Så vakkert, og musikken som står til, musikken, musikken! Ååå den herlige musikken!

 

 

Das Boot

 

Das_Boot.gif

 

Trykk

 

Som mange vet, blir det ganske kraftig trykk i en ubåt, når man går dypt. Dette skjer sakte men sikkert. Dypere og dypere. Svetten tyter ut av pannene til samtlige og det eneste som er hørbart er ubåt og knaking fra trykket. Begynte nesten å svette selv.

 

 

V For Vendetta

 

n-query-20060318091556459.jpg

 

Reload

 

Rekker alle å lade om, før V tar dem? Denne scenen inneholder det beste blodet noen gang satt på film. Scenen er så bra som noe kan bli.

 

 

American Psycho

 

2901050626_fabe075b0e_o.jpg

 

Don't just stare at it! Eat it!

 

Christian Bale er nesten mer sexy, enn kvinnene i scenen. Aldri sett noe så macho i hele mitt liv.

 

 

Eyes Wide Shut

 

aeyes11d.jpg

 

Noe slags sykt okkult, seksuelt, maskeradeball. Mystikken, musikken og maskene... Bare helt overveldende.

 

 

Irreversible

 

irreversible.jpg

 

Voldtekt

 

Aldri vært så nær å kaste opp av film noen sinne. Skulle ønske jeg aldri hadde sett den scenen.

Endret av Programvare
Lenke til kommentar

Fine øyeblikkslister, og ikke minst bra toppliste, HenHau. Props for #2 og #3.

 

Var vel Cypheron som nevnte Dykkerklokken og Sommerfuglen. Må bare nevne noen flere øyeblikk, det var et par virkelig sterke i den filmen.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Scenen hvor han "krangler" med sykepleieren var vel den som gjorde mest inntrykk. Og den hvor øyet blir sydd igjen. Helt utrolig scene, teknisk sett. Og øyeblikket hvor han blir hentet etter å ha vært sammen med ungene på stranda. Måten han bare blir løftet vekk er så brutal, showet er over, liksom. Må nok ta et gjensyn snarest mulig.
Lenke til kommentar
Hehe, alltid moro å lese om folk som prøver å forstå Un Chien Andalau. Beste eksemplet på over-analysering.

 

Bunuel og Dali var begge enige om at sekvensene i filmen ikke skulle bety en dritt, det er ingen mening i filmen.

Men det er uansett en nydelig film, og du kan jo alltids selv finne små meninger. Personlig nyter jeg bare det jeg ser, men jo flere ganger jeg ser den, desto flere detaljer legger jeg merke til. Uansett hvor tilfeldig sekvensene måtte være, er de jo satt sammen i en gitt rekkefølge.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...