Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Depp, Daniel Day Lewis, og Al Pachino ja. Det var noen jeg glemte. Usikker på om noen av dem for tiden hadde kommet på lista, forutenom DDL. TWBB var fantastisk, og han var fantastisk.

 

Angående Depp: Selvom dere syntes POTC-filmene er dårlige, spiller jo fremdeles Depp fantastisk i dem. Han hever jo nivået på filmene en masse grader. ^^ Usikker på om noen andre kunne gjort den rollen bedre enn akkurat han. Jævla spent om han spiller Riddler i neste Batman film. Det kan nemlig bli meget spennende.

 

Angående Freeman: Var usikker på om jeg skulle ta han med, og jeg endte på ja. Fordi! I filmer hvor han er narrator syntes jeg han har en fantastisk rolig og herlig stemme å høre på, og i tillegg er han jo en god skuespiller. Liten tvil om akkurat det, og at enkelte har sett seg lei av han, ser jeg ikke bort ifra. Men Shawshank, Million Dollar Baby er gode eksempler på at han er good.

 

Angående Damon: Ene og alene pga Bourne-triologien. Fantastiske prestasjoner i alle tre filmene.

 

Ellers må jeg si at jeg ikke har tenkt på mange kvinnelige skuespillere, men med en gang jeg skal starte å rangere dem kommer jeg ikke utenom hvordan utseene er. I tillegg kan jeg ikke veldig mange kvinnelige gode skuespillere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg er Depp synonymt med eksentriske karakterer. I altfor stor grad. For det første er jeg ikke noen stor fan av de ekstremt eksentriske personene han spiller, for det andre velger jeg å tro at det er ganske lett å bare spille freak hele tiden.

 

Bare freak? Depp leverer sterke og mer "seriøse" roller i filmer som Finding Neverland, Blow, Donnie Brasco, Dead Man, Fear and Loathing og Ed Wood. Johnny Depp er en allsidig skuespiller som de siste årene har ødelagt mye av sitt rykte med roller som Jack Sparrow og Willy Wonka. Men for all del, dette er også solide rolletolkninger. Jeg har egentlig til gode å se en dårlig rolletolkning fra hans side.

Han spiller eksentrisk i Fear and Loathing og Ed Wood. Han spiller bra i Blow og Brasco, men ingenting utenom det vanlige. Finding Neverland er den mest forglemmelige rollen i den mest forglemmelige filmen. Snakker man Depp i en god rolle så snakker man Depp i en eksentrisk rolle.

Lenke til kommentar

Daniel Day-Lewis er et geni. Digga han som The Butcher i Gangs of New York og digga han enda mer i Den Siste Mohikaner. Utrolig flink fyr som det virker som han virkelig setter seg hardt inn i rollene sine.

 

Digger også Jason Statham. Britiske filmer ftw. Dere "filmguruer" har kanskje annerledes meninger om han men :)

Endret av BadBeer
Lenke til kommentar

Favoritt Regissører

1. Paul Thomas Anderson

 

paul-thomas-anderson-horror.jpg

Beste filmene:

- Magnolia

- There Will Be Blood

- Punch-Drunk Love

 

Paul Thomas Anderson er etter min mening en av verdens beste regissører. Han er en perfeksjonist som ligner Kubrick i stil. Cinematografien er noe av det beste jeg har sett i film, musikken pleier alltid å være god i filmene hans, og han velger fantastiske skuespillere. Veldig flink regissør indeed.

2. Stanley Kubrick

 

10.jpg

Beste filmene:

- 2001: A Space Oddyssey

- Eyes Wide Shut

- A Clockwork Orange

 

Stanley Kubrick er perfeksjonisten's perfeksjonist. Han er perfeksjonert alle sjangerene som er. Komedie har vi Lolita og Dr.Strangelove. Horror har vi godeste The Shining, og drama har vi Clockwork, 2001, Barry Lyndon og Eyes Wide Shut. For å ikke snakke om krigsfilmen Full Metal Jacket. Kubrick is the man.

3. Alfred Hitchcock

 

alfredhitchcockha3.jpg

 

Beste filmene:

- Vertigo

- Shadow of a doubt

- Rear Window

 

Denne fyren her eier stil. Cinematografien i filmene hans er noe for seg selv, historiene i filmene hans er også noe for seg selv. Har fortsatt tilgode å se en dårlig film av han. Har vel 40 filmer av han på DVD, så kanskje jeg kommer innom 1 dårlig film, men hittil har jeg kun blitt servert godbiter.

 

4. David Lynch

 

539w.jpg

 

Beste filmene:

- Mulholland Dr.

- Eraserhead

- "Twin Peaks"

 

Snakk om en skrudd kar. Fantasien til Lynch setter ingen grenser, bare se på Eraserhead. Stemningsmessig så er filmene hans toppklasse, med utrolig god musikk som setter prikken over i'en. Historiene er lagt opp slikt at man må tenke litt, noe man sjelden ser i dagens hollywood filmer. Har man ikke sett noen av filmene hans, så er det på tide.

 

5. Billy Wilder

 

500billy-wilder020.jpg

 

Beste filmene:

- Sunset Blvd.

- Stalag 17

- The Lost Weekend

- The Apartment

 

Filmene hans inneholder skikkelig gode historier med masse humor, alvor og twister. Alltid like godt å sette seg ned med en av hans filmer. Har fortsatt tilgode å se Double Indemnity, så er halveis spent på den. Har også ett par andre filmer fra han på DVD som jeg ikke har sett enna.

 

6. Ingmar Bergman

 

ingmar-bergman-774445.jpg

 

Beste filmene:

- Persona

- Vargtimmen

- Fanny ock Alexander

 

Har ikke sett mange filmer fra denne karen, men dem jeg har sett har jeg elsket. Med stemning på høyde med Lynch sine filmer, gjør denne karen til en av mine favoritter. Filmteknisk helt fantastisk, alltid gode skuespillere og lignende. Har vel 22 filmer fra han på DVD, så har fortsatt en god del godsaker i vente. Gleder meg spesiellt til "Scener fra ett ekteskap", men varer ganske lenge, så har ikke fått mot nok til å sette den på.

 

7. Lars Von Trier

 

von-trier.jpg

 

Beste filmene:

- Dancer in the dark

- Dogville

- Manderley

 

Lars Von Trier er en av dem som lager skikkelig realistiske filmer. Noe som funker svært godt i mine øyne. Filmene hans har veldig gode karakteroppbygginger. Hmmmm, har vanskelig for å forklare filmene hans, er bare å se dem selv for å skjønne at han er en god regissør :/

8. Guy Maddin

 

maddin_o.jpg

 

Beste filmene:

- The Saddest Music in the World

- My Winnipeg

- Brand Upon the Brain!

 

Filmene til denne karen er sære saker. Selv om filmene er nye, så ser det ut som at dem er laget på 20'tallet. Filmene hans kan ikke forklares egentlig, det er noe man må opplevele.

 

, så kan man se hva man bør forvente seg.

 

Andre gode regissører:

  • Woody Allen
  • David Fincher
  • Chan-wook Park
  • Martin Scorsese
  • Alejandro González Iñárritu
  • Gus Van Sant
  • Todd Solondz
  • Andrei Tarkovsky

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Savner noen "plankekjørere" på den lista di BadSmile. Noe alà Bay og Speilberg. For min del trenger en liste minst en plankekjører. De lager jo tross alt gode filmer, for allmeningheten.

 

Jeg ser jo også at det er din liste, og at du skal sette dine favorittregisører der, menne. Ja!

Lenke til kommentar
DDL er lett på min topp 10 over nåtidens skuespillere. I TWBB er han magisk, hvis du ser et intervju med han etter du har sett filmen så ser du forskjellen fra real life og i filmen. Magisk.

Han er nok på min topp 10 også.

 

Jeg har ikke sett ham i mange filmer, og det sterkeste minnet fra ham jeg har er fra intense Gangs of New York. Men der leverer han til gjengjeld en strålende forestilling og setter DiCaprio helt i skyggen. Skal se There Will Be Blood så snart jeg har anledning til det, og jeg gleder meg stort til å se om han virkelig er så god i den filmen som det sies. Han har et Lee Van Cleef-blikk, et megetsigende blikk bare Clint Eastwood og til dels Christian Bale av dagens skuespillere klarer å matche.

Lenke til kommentar
Uhørt å sammenligne Bay og Spielberg. Førstnevnte kan en ting - eksplosjoner mens Spielberg behersker veldig mye. En av de mest allsidige regissørene som lever nå.

Hvis actionsjangeren kan oppsummeres med eksplosjoner så er jeg enig. Men da må man også si at Kurosawa kun behersket sverd.

Du snakker tross alt ikke til en Kurosawa-fantast nå, så jeg er helt enig. Ikuru er den eneste ikke-samuraifilmen jeg har sett av han, og den imponerte meg ikke stort.

Lenke til kommentar

Akira Kurosawa er nok mest kjent for samuraifilmene sine, men mange av hans beste filmer er ikke om samuraier i hele tatt. Sjekk ut Akahige, Dersu Uzala, Dodesukaden, Hakuchi, Nora inu, Yoidore tenshi osv. Da vil du se at flertallet av Kurosawas filmer ikke inneholder mange sverd. Samtidig vil du [Dorian] se at mange av grunnene du har listet opp for å ikke like Kurosawas filmer heller ikke gjelder for flertallet av filmene hans.

 

Edit: Ble litt rot dette. Ble vel egentlig mer et svar til tjalla.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar

Filmer sett i februar (første halvdel)

 

1. Affliction (1997) [gjensyn] 87 %

2. Match Point (2005) [gjensyn] 82 %

3. The Visitor (2007) 81 %

4. Rachel Getting Married 79 %

5. Frozen River (2008) 76 %

6. Slumdog Millionaire 75 %

7. Varjoja paratiisissa 74 %

8. Days of Heaven 73 %

9. Doubt (2008) 72 %

10. Vicky Cristina Barcelona 71 %

11. Changeling (2008) 70 %

12. The Reader (2008) 68 %

Lenke til kommentar

Åttiførste Academy Awards - min vurdering

 

Beste kvinnelige skuespiller:

1. Anne Hathaway - Rachel Getting Married

2. Meryl Streep - Doubt

3. Kate Winslet - The Reader

4. Melissa Leo - Frozen River

5. Angelina Jolie - Changeling

 

Beste mannlige birolle:

1. Philip Seymour Hoffman - Doubt

2. Michael Shannon - Revolutionary Road

3. Heath Ledger - The Dark Knight

4. Robert Downey, Jr - Tropic Thunder

5. Josh Brolin - Milk

 

Beste kvinnelige birolle:

1. Viola Davis - Doubt

2. Penélope Cruz - Vicky Cristina Barcelona

3. Taraji P. Henson - The Curious Case of Benjamin Button

4. Amy Adams - Doubt

5. Marisa Tomei - The Wrestler

Lenke til kommentar

Filmåret 2006

 

De 10 beste:

1. El Laberinto del Fauno (Guillermo del Toro)

2. Das Leben der Anderen (Florian Henckel von Donnersmarck)

3. The Fountain (Darren Aronofsky)

4. Little Miss Sunshine (Dayton/Faris)

5. I’m a Cyborg, but that’s OK (Chan-wook Park)

 

6. This is England (Shane Meadows)

7. Children of Men (Alfonso Cuarón)

8. The Prestige (Christopher Nolan)

9. Inland Empire (David Lynch)

10. 300 (Zack Snyder)

De 5 dårligste

1. Kalde Føtter

2. Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon

3. American Pie presents: The Naked Mile

4. The Pink Panther

5. Saw III

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...