Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å legge seg?


Anbefalte innlegg

Sitter dere også ofte oppe til nesten kl. 2, selv om dere vet at kroppen trenger nok søvn? Hva gjør at dere som gjør det, holder dere så lenge våkne og legger dere så sent? Noen som har noen gode teorier? Selv kan jeg vel ikke si så mye annet enn at jeg av og til ikke orker å gå og legge meg..fordi jeg er for trøtt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger meg ca rundt 2 tiden vær dag, og står ca opp 6:30 når det skole (10 eller 12 i helger). Er ganske aktiv iløpet av dagen, og jeg har null problemer med lite søvn :-) Kanskje du ikke legger deg fordi du ikke vil legge deg?

Lenke til kommentar

Hm. Er mange grunner til det ... For meg er det ofte at jeg har et enormt tankespinn like før jeg skal legge meg. Tenker på alt mulig og kommer plutselig på ting jeg skulle ha gjort osv. Ellers er det irritasjonsmomenter som varme/kulde, plagsomme lyder og for mye lys. Ofte er det vel en kombinasjon av alt ;)

Lenke til kommentar

Om sommeren produserer kroppen mer av stoffet sorunium (skrivefeil els), men i hvert fall mer av det stoffet som virker "søvndempenede" på grunn av så lange dager. Men, i det problemet du skisserer, kan nok en vel så naturlig grunn være at du er i puberteten. Er du i begynnelsen av tenårene er dette meget normalt, man sovner senerer og mange ikke før 1-2-tiden, sågar klokken 3 (meg selv inkludert). Derfor var det også fremmet et forslag om å la skolen begynne tidlgst klokka ni, nettopp fordi mange elever på ungdomsskole har problemer med å sovne før klokken er langt over 12.

 

Et godt tips for å sove bedre om natten, er fysisik aktivitet (en god treningsøkt helst), og også allergitabletter som ofte er søvnvirkende. Ellers lurt å ha det mørkt i disse sommertider, og brukes senga bare til å sove, da tilegner man seg ikke dårlige vaner og lærer kroppen til at senga kun anvendes når man skal sove.

 

Frode

Lenke til kommentar

Apropos... :whistle: sjekk tiden 'a! Jaja, jeg føler heller ikke at tiden strekker til. Er vel egentlig mest kreativ om kvelden og utover natten, og ofte fungerer "fysikk-hjernehalvdelen" best rundt midnatt. Tro det eller ei! Mange artige teorier her.

 

Bare for å presisere det: jeg legger meg sent hver dag, ikke bare om sommeren, og nei, nå er jeg ikke lenger i starten av tenårene, heller i slutten av tenårene(19). Tenker forøvrig aldri på temperaturen og årstiden når jeg skal legge meg. Men føler det blir så dumt å legge seg kl. 22.30 når man burde, hvis jeg ikke er trøtt. Da er det jo bedre å gjøre lekser og skrive tekster og sånn. Er dere ikke enige? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...